Grad Osijek od iduće godine dobiva 10 novih niskopodnih tramvaja i električne autobuse

Autor:

FOTO: Grad Osijek

Grad Osijek će do kraja 2024. dovršiti projekt ‘Modernizacija tramvajske infrastrukture na području grada Osijeka’ ukupne vrijednosti 35.462.094 eura, od čega je iz fondova EU-a sufinancirano 26.513.857 eura

Gradski prijevoz putnika d.o.o. Osijek je poduzeće koje na području grada Osijeka obavlja javni prijevoz putnika, odnosno, operater je tramvajskog i autobusnog prometa.

Javni gradski prijevoz obavlja se na dvjema tramvajskim te osam autobusnih linija koje povezuju cijeli grad i predgrađa.

Dužina tramvajskog kolosijeka i kontaktnog voda iznosi 29,2 kilometra, dok je dužina autobusne cestovne prometne mreže 210,4 kilometra.

Budući da se dugi niz godina nije značajno ulagalo u infrastrukturu (mrežu tramvajskih linija, remizu s opremom koja je poprilično zastarjela), zatim u vozni park (tramvaji i autobusi su davno dijelom bili obnovljeni), nužno je bilo izvršiti modernizaciju s perspektivom održivog razvoja kako bi se javni prijevoz Grada Osijeka zadržao na razini koju zahtijevaju standardi EU-a po pitanju sigurnosti, pouzdanosti, dostupnosti te značajnog smanjenja negativnih emisija CO2, što je u konačnici napredak u dijelu troškovno prihvatljivog i samoodrživog poslovanja.

Građane Osijeka zahvaljujući novim ulaganjima očekuju najviši standardi prijevoza koji uključuju nova vozila i nove tehnologije

Stoga se najprije krenulo u obnovu autobusnog voznog parka. Projektom koji je bio sufinanciran sredstvima iz EU-a, 2019. godine nabavljeno je 12 novih niskopodnih autobusa. Ukupna vrijednost projekta iznosila je 3.026.080,00 eura, od čega je iz europskih fondova sufinanciran iznos 2.389.010,00 eura.

Novim projektom iz 2021. nabavljeno je dodatnih 13 novih autobusa, i to sedam solo gradskih niskopodnih autobusa dužine 12 metara i šest solo gradsko/prigradskih poluniskopodnih autobusa LE dužine 12 metara. Ukupna vrijednost projekta iznosila je 4.294.854 eura, od čega je sredstvima EU-a sufinancirano 2.826.995 eura.

Provedbom tih dvaju projekata riješen je ključni problem zastarjelog autobusnog voznog parka društva.

Osijek je prvi grad u jugoistočnom dijelu Europe čijim je ulicama, od 10. rujna 1884. godine, putnike prevozio tramvaj. Bio je to ujedno i prvi hrvatski i prvi osječki tramvaj. U to vrijeme tramvaje na konjsku vuču imali su samo veliki gradovi poput Londona, Pariza, Beča i Budimpešte.

Javni gradski prijevoz u Osijeku odvija se na dvjema tramvajskim te osam autobusnih linija koje povezuju cijeli grad i predgrađa. FOTO: Grad Osijek

Rastom grada i povećanjem broja stanovnika, povećavala se potreba za sve boljim, dostupnijim, kvalitetnijim, sigurnijim i udobnijim javnim gradskim prijevozom putnika. Stoga je 1926. godine tramvajska pruga elektrificirana, a za grad veličine tadašnjeg Osijeka to je bila naprosto revolucionarna inovacija.

Jednako tako, veličina i cijena trenutnih zahvata na modernizaciji javnog gradskog prijevoza, koji se odvijaju, u Gradskom prijevozu putnika d.o.o. i Gradu Osijeku, iz temelja će promijeniti pojam o značaju i svrsi mreža tramvajskih i autobusnih linija u Osijeku.

Projekt „Modernizacija tramvajske infrastrukture na području grada Osijeka“ ukupne vrijednosti 35.462.094 eura, od čega je iz europskih fondova sufinanciran iznos od 26.513.857 eura, podrazumijeva:

modernizaciju postojećih dviju ispravljačkih stanica,

izgradnju nove ispravljačke stanice,

izgradnju podzemne kabelske mreže,

modernizaciju dijela gornje kontaktne tramvajske mreže u dužini 9,5 km,

modernizaciju dijela postojeće tramvajske pruge u dužini 9,5 km

modernizaciju 23 tramvajska stajališta kojom će se omogućiti pristup osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti te kojom će se stajališta uskladiti s potrebnim tehničkim standardima (u smislu dužine, visine i sigurnosti).

Radovi su započeli 21. ožujka 2022. i do ovog trenutka završeno je oko 70 posto ukupno predviđenih aktivnosti. Radovi se odvijaju u skladu s dinamičkim planom te je financiranje radova usuglašeno s vrlo strogim EU-ovim direktivama financiranja. Planirani je rok završetka radova, koji se odvijaju u fazama izvođenja, kraj 2024. godine te je trenutna dinamika u skladu s predviđenim rokom.

Radovi na modernizaciji započeli su 21. ožujka 2022. i do sada je završeno oko 70 posto predviđenih aktivnosti. FOTO: Grad Osijek

Usporedo s tim, GPP je s tvrtkom Končar – Električna vozila u rujnu prošle godine potpisao okvirni sporazum o nabavi niskopodnih tramvaja za potrebe modernizacije tramvajskog voznog parka u Osijeku i prvi ugovor o nabavi 10 novih niskopodnih tramvaja za potrebe modernizacije tramvajskog voznog parka u Osijeku. Okvirni sporazum sklapa se na razdoblje do najkasnije 31. prosinca 2030. godine i predviđa sklapanje pojedinačnih ugovora o javnoj nabavi tijekom razdoblja ugovorenog okvirnim sporazumom, ovisno o osiguranim sredstvima naručitelja za financijsko izvršenje pojedinog ugovora o javnoj nabavi, ali koji ne prelazi iznos od 55,35 milijuna eura, bez PDV-a.

Prvi Ugovor o nabavi novih niskopodnih tramvaja za potrebe modernizacije tramvajskog voznog parka u Osijeku odnosi se na isporuku prvih 10 niskopodnih tramvaja i potpisan je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO), a rok za realizaciju ugovora i isporuku su 24 mjeseca od potpisa ugovora.

Opći je cilj i ovog projekta povećati broj korisnika javnog prijevoza, povećati sigurnost prometnog sustava, smanjiti utjecaj prometnog sustava na klimatske promjene i okoliš, smanjiti vrijeme potrebno za putovanje tramvajskim prijevozom, osigurati pružanje usluge i pristupačnost osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti.

Isto tako, u izradi je projektna dokumentacija za ishođenje lokacijske dozvole za izgradnju nove remize na istoku grada. Procijenjena vrijednost te investicije je oko 50 milijuna eura. S tim u svezi radi se i na pripremi dokumentacije za produžetak tramvajske pruge od okretišta Zeleno polje do lokacije nove remize.

Prvi tramvaj Osijekom je vozio 1884., kada su tramvaje na konjsku vuču imali London, Pariz, Beč i Budimpešta

Paralelno s navedenim aktivnostima, u pripremi su i dva nova projekta za nabavu električnih autobusa:

Projekt nabave 17 novih električnih autobusa putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti za razdoblje 2021. – 2026., kroz implementaciju mjere C1.4. koja se fokusira na razvoj konkurentnog, energetski održivog i učinkovitog prometnog sustava. Osim nabave vozila, planira se i izgradnja ključne infrastrukture, što uključuje postavljanje 10 punionica s nazivnom snagom od 150 kW, radove na implementaciji punionica, izgradnju trafostanica te jačanje elektroenergetskog sustava kako bi se osiguralo nesmetano snabdijevanje električnom energijom.

Projekt nabave električnih školskih autobusa putem mehanizma integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU) za razdoblje od 2021. do 2027. Grada Osijeka. Cilj tog inovativnog pothvata je stvoriti okružje sigurnog i ekološki prihvatljivog prijevoza za školsku djecu koja koriste usluge GPP-a, a vrijednost mu je 4,5 mil eura.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.