GLAZBENE RECENZIJE: Those Four Guys, Ratko Zjača

Nota Bene Records, In+Out Records

Those Four Guys „Top 10“ (Nota Bene Records): Četvorica zaigranih vrhunskih muzičara

Ta četiri tipa koja čine Those Four Guys već su godinama na sceni i sve ih prati reputacija vrhunskih glazbenika. Oni su Petar Ćulibrk na klaviru, Goran Delač na basu, violinist Marko First koji je zasvirao i sopile i dude te bubnjar Janko Novoselić, a povezao ih je period nesviranja tijekom pandemije covida-19. Tijekom snimanja albuma pridružio im se i Vojkan Jocić na saksofonu. I kao što to obično biva, njihovo neformalno druženje pretvorilo se u stvaranje sjajnih skladbi koje su proizišle iz njihovih osobnosti i glazbenih preferencija uz (ne)očekivan utjecaj bluesa, soula, hip hopa, etna i elektronike. Dakle, iako je u pitanju suvremeni jazz, glazba Those Four Guys izuzetno je pitka, ofarbana raznim glazbenim žanrovima i prožeta fantastičnom atmosferom koja odaje koliko su zapravo uživali radeći na ovom albumu. Svim poznavateljima njihova rada i djela jako je zanimljivo čuti koliko su zapravo izašli iz svojih poznatih okvira i prepustili se zajedničkom muziciranju bez zacrtanog stilskog ograničenja. Tako je Ćulibrkova „stara škola“ odlično sjela uz razigranu Firstovu violinu, maštovite Delačeve bas dionice i uvijek uzbudljive ritmove Janka Novoselića. Koliko su se zaigrali, može se čuti već na pjesmi „Constant Motion“ u kojoj su se u jazz sjajno uklopile sopile. Pomalo je nevjerojatno da je ovaj album, objavljen još u srpnju, prošao gotovo „ispod radara“ jer je riječ o doista izvanrednom suvremenom jazz ostvarenju koje pruža veliko zadovoljstvo slušanja. Odlična suradnja sjajnih instrumentalista i jedan od boljih ovogodišnjih jazz albuma!

Ratko Zjača „Archtop Avenue“ (In+Out Records): Jedinstven album u svjetskim okvirima

Jedan od globalno najuspješnijih i najcjenjenijih inovativnih hrvatskih jazz gitarista Ratko Zjača snimio je svoj 17. album, koji je po mnogočemu jedinstven u svijetu. Ove godine navršava se 50 godina od izlaska čuvenog albuma „Virtuoso“, vrhunskog solo jazz glazbenika i jednog od najboljih jazz gitarista svih vremena Joea Passa, uz čiju je glazbu Zjača zavolio i zasvirao gitaru te koji ga je, kao profesor na konzervatoriju u Rotterdamu, naposljetku i naučio svirati. Album „Archtop Avenue“ svojevrsna je zahvala i hommage velikom Joeu Passu. Zjača nije samo opet pokazao zašto je među najboljim jazz gitaristima na svijetu, već je napravio korak više. Takozvane archtop gitare su akustične ili poluakustične gitare s punim tijelom i prepoznatljivim zasvođenim vrhom, čiji je zvuk osobito popularan među sviračima jazza, bluesa i rockabillyja. Sklon tim gitarama, Zjača je ovim albumom odao počast i najpoznatijim njihovim graditeljima kao što su JohnD’Angelico, Jimmy D’Aquisto, Chris Mirabella, Bryant Trenier, Linda Manzer, Bob Benedetto, Jim Triggs… Tako na albumu možemo čuti 12 različitih archtop gitara najpoznatijih graditelja u posljednjih 100 godina kroz Zjačinu izvedbu autorskih skladbi i obrada legendarnih jazz glazbenika kao što su Thelonious Monk, John Coltrane, George Gershwin, Duke Ellington itd. Dvanaest solo skladbi vrhunskog gitarističkog virtuoza izvedenih na 12 različitih gitara čine, bez ikakve sumnje, jedinstven album, što idejom i konceptom, a što zbog činjenice da se nakon Passa malo tko usudio skladati i snimati gitarističke solo jazz albume. Svojim čistim, iskrenim, strasnim i emotivnim pristupom Zjača je „golom“ zvuku gitara udahnuo jedan novi život i odao priznanje njihovim graditeljima veće od svake nagrade ili spomenika. Vrhunsko glazbeno djelo za sve istinske ljubitelje gitarskog jazza.