GLAZBENE RECENZIJE: Kozmodrum, Iv/An

Kozmodrum „Kozmodrum“ (Rika Muzika): Možda čak i album godine

Svi koji prate zbivanja na hrvatskoj glazbenoj sceni znaju tko je Janko Novoselić – jedan od najcjenjenijih hrvatskih bubnjara koji je sa svakim svojim novim glazbenim projektom/bendom udario poseban kreativni glazbeni pečat. No Novoselić nije samo bubnjar već i odličan producent, ali prije svega skladatelj koji je s projektom Kozmodrum stigao do trećeg albuma. Objavila ga je sve agilnija diskografska kuća Rika Muzika, smještena u Londonu s ciljem osvajanja globalnog tržišta zahvaljujući pomno odabranim izdanjima. Takvo jedno izdanje upravo je novi album Kozmodruma, koji unatoč tome što smo stigli tek do polovice 2021. godine ozbiljno pretendira na titulu albuma godine. Novoselić je s Kozmodrumom svojevrsni pionir organske instrumentalne plesne glazbe, koja nije tek pozadinska instrumentalna glazba već bogata glazbena priča koja tjera na ples uz prigodan osmijeh na licu. Feel good music s vrlo kompleksnim aranžmanima kojih se ne bi postidio ni jedan veliki Jojo Mayer, kao ni proslavljeni austrijski elektronički downtempo tandem Dzihan & Kamien. U pitanju je zapravo jedan fenomenalan plesni album ispunjen suvremenim jazzy grooveom i elektronikom uz naglašene ritmove na bubnjevima ali zaokružen u jednu iznimno dobro složenu cjelinu. Pritom je Novoselić, očekivano, svoje glazbene ideje realizirao uz pomoć vrhunskih pratećih glazbenika – Gorana Delača na basu, Hrvoja Gellera na klavijaturama, Ivana Kapeca i Elvisa Penave na gitarama – dok se on usredotočio na sve perkusije, zvukove sintesajzera i samu produkciju i finalni miks zvuka. Tko nije do sada još imao priliku slušati glazbu Kozmodruma ostat će zatečen iznimnom kvalitetom benda koji ne zvuči kao produkt hrvatske glazbene scene, već kao nova hvaljena nada suvremene glazbene scene upravo krenula u osvajanje svijeta.

Iv/An “A Stopgap And A Breathing Space”/“J.R.K. / Prvo lice množine” (vlastito online izdanje/Fettkakao): Bogata diskografska ostvarenja

Postoje neki autori elektroničke glazbe koji su nepravedno ostali u sjeni iako i te kako zaslužuju biti pod povećalom javnosti. A pogotovo portala posvećenih elektroničkoj glazbi, koji su ga također nekako ostavili po strani. Možda zato što ne proizvodi ni techno, ni house, ni progresivne elektroničke ritmove, već stvara vlastiti vintage zvuk. Riječ je o izuzetno plodnom i kreativnom autoru koji djeluje pod pseudonimom Iv/An i koji je još početkom ove godine objavio svojevrsnu retrospektivu svojih radova nastalih u razdoblju od 2015. do 2020. godine pod nazivom „A Stopgap And A Breathing Space“. Riječ je o kompilaciji neobjavljenih snimki remikseva, suradnji s drugim autorima i autorskih pjesama koje su prethodno zaživjele u nekim tzv. mikro-edicijama ili u digitalnom obliku, s naglaskom na skladbe na engleskom jeziku. Odličan uvid u njegov rad i kreativnu svestranost, kao i dobar temelj za bilo koga tko se poželi baviti elektroničkom glazbom, a otkrio je vintage zvuk elektronike 80-ih. Nekako paralelno uz to izdanje Iv/An je objavio i 7-inčni singl za bečku diskografsku kuću Fettkakao, s dvije pjesme od kojih je J.R.K. posveta Josipu Reihlu-Kiru kojega Iv/An naziva „mirotvorcem koji je ulagao nadljudske napore u sprječavanje ratnih sukoba ranih devedesetih na slavonskom području, zbog čega je brutalno likvidiran iz političkih razloga“. Ta pjesma kao da je dio izgubljenog opusa grupe Beograd koja nije ušla na legendarni album „Remek-depo“ iz 1982. godine. Druga skladba je „Prvo lice množine“ koja također ima bogatu podlogu jer je inspirirana djelima Yevgeniya Zamyatina i Margaret Atwood – distopijskom pričom „Mi“ o društvu pod stalnim nadzorom i “Sluškinjinom pričom” – sablasnom slikom društva pod teokratskom čizmom. I tko onda, uz takva djela, može tvrditi da je elektronička glazba hladna i isprazna?! Izuzetno zanimljivo ostvarenje!