GLAZBENE RECENZIJE Božo Vrećo, Crvi, Pingvinovo potpalublje

01. BOŽO VREĆO ‘PANDORA’ (GRATIARTIS): Jedan novi sevdah

Božo Vrećo zvijezda je sevdaha i world music glazbe s razlogom i svojim dosadašnjim umjetničkim izrazom i pjesmama, a prije svega nevjerojatno snažnim i emotivnim glasom dovoljno se dokazao da više ništa ne mora stvarati do kraja života. Baš zbog toga, svaki njegov novi potez pravi je užitak otkrivati. Jer nakon što je ponudio toliko mnogo kvalitetne i uzbudljive glazbe, teško je napraviti korak dalje. Međutim, Vrećo to radi s lakoćom. Nakon što je snimio dva albuma s grupom Halka i predstavio se solo albumom ‘’Moj sevdah’’, nestrpljivo se očekivao aktualni album ‘’Pandora’’. Umjetnik poput njega koji nikada ne miruje nego konstantno istražuje, ponovo je napravio korak dalje i zagazio na novo područje, spajajući sevdah sa suvremenim glazbenim izrazom. Ne baš podjednako ujednačenim i jednako kvalitetnim, ali još uvijek dovoljno zanimljivim da mu se slušatelj potpuno posveti. Album otvara naslovna pjesma ‘’Pandora’’ koja više odgovara natjecanju na Eurosongu, s velikom šansom da pobijedi, onda slijedi a capella ‘’Majka sinu kose milovala’’ koja je na sredini savršeno upotpunjena zvukom trube, a Vrećo je tako pokazao da je otvoren za glazbeno eksperimentiranje. Upravo zato ne iznenađuje gostovanje vrhunske harmonikašice Merime Ključo u pjesmi ‘’Selim’’ ni suradnja s grupom Velehavle, a pred kraj otkrio je kako se dobro sevdah može spojiti sa jazzom u pjesmi ‘’Pašana’’, nastaloj u suradnji s Markom Luisom. Album zatvara fenomenalnom pjesmom ‘’Pustinja’’, čiji plesni ritam nameće elektronika Indiga. Vrećo je pokazao da su mu svi glazbeni žanrovi bliski, prihvatljivi i jednako uzbudljivi, ali album u kojem bi elektronikom obojio svoj glas i sevdah ponudio u novom ruhu, kako mu je to uspjelo u pjesmi ‘’Indigo’’, bila bi prava poslastica.

02. CRVI ‘PIŠE NAM SE DOBRO’ (VIŠA MANJE ZAUVIJEK/GEZELLING RECORDS): Privlači u jednostavnosti

Crvi su novi beogradski rock bend sastavljen od muzičara koji su se kalili u grupama Kriške, Lollobrigida, Zemlja broj 9 te Bitipatibi. Za upućene, to je dovoljna preporuka za ozbiljnije prihvaćanje Crva i njihova debitantskog ostvarenja ‘’Piše nam se dobro’’. Oni su tipičan produkt nove beogradske rock scene, ali dovoljno svoji da nastave tamo gdje su svi ti bendovi prije njih stali. Ma koliko god gitare bile nabrijane a gitaristički rifovi iskreni, njihove pjesme izuzetno su melodiozne i pitke. Zahvaljujući prljavijoj produkciju zvuka, Crvi su privrženi undegroundu, iako je njihov pop više nego prihvatljiv širokim masama željnim dobrih pjesama. Oni uspijevaju biti dovoljno jednostavni da bi bili privlačni, ali podjednako uzbudljivi da ne bi bili obični i u aranžmanima, i zvuku i tekstovima. Dobar novi rock bend predstavio se debitantskim albumom koji osvaja jednostavnošću.

03. PINGVINOVO POTPALUBLJE ‘PINGVINOVO POTPALUBLJE’ (DIRTY OLD LABEL): Pingvini iz prošlosti

Postoji tvrdoglavo uporna i znatiželjna vrsta ljudi koja obožava kopati po ostacima nekadašnje glazbene scene s ovih prostora zato što je to bilo prije vremena njihova upoznavanja domaće glazbe i jer su doista mnogi odlični bendovi zaboravljeni. Jedan od takvih entuzijasta je Igor Banjanin koji je pod okriljem svoje etikete Dirty Old Label nedavno objavio album zaboravljene grupe iz prve polovice 80-ih Pingvinovo potpalublje. Kopajući po prošlosti, naletio je na ovu zagrebačku grupu koju s pravom naziva perjanicom novog vala, odnosno zagrebačkog post punk kružoka, stavljajući ih rame uz rame s grupama kao što su Sexa, rani Dorian Gray, Trobecove krušne peći, Korowa Bar… Preslušavajući ovo njihovo jedino izdanje koje predstavlja sve njihove pjesme – snimku s YURM-a 1982., demo snimku iz te godine, jedinu studijsku snimku iz 1983. i snimku nastupa u klubu Podrum iz te godine – jasno je da je riječ o doista kvalitetnom bendu. Tadašnje diskografske kuće nisu prepoznali ogroman potencijal odličnog novovalnog benda koji pjesmama na momente nadvisuje i zagrebačku i beogradsku rock školu tog vremena. Kao kuriozitet valja istaknuti da je u jednom razdoblju rada Pingvinova potpalublja gitaru svirao Dubravko Merlić, bubnjeve Nikola Mišo Devčić i orgulje Tihomir Beritić.