Fiat se preko Srbije pokušao probiti na rusko tržište. Najavljivali proizvodnju 300 tisuća vozila, lani ih proizveli – tek 20 tisuća

Autor:

08.01.2013., Zagreb - Test automobila Fiat 500L.rPhoto: Igor Kralj/PIXSELL

Igor Kralj/PIXSELL

Koncem travnja srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić i glavni izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares potpisali su ugovor o investiciji u proizvodnju električnih automobila u Srbiji. Najavljeno je da bi iz tvornice u Kragujevcu već za dvije godine trebali početi izlaziti električni automobili.

Prema najavi Stellantisa, vrijednost investicije je 190 milijuna eura, a država Srbija sudjelovat će s 48 milijuna. Riječ je o najnovijem poglavlju odnosa Talijana i Kragujevca, gdje se Fiat vratio na velika vrata 2008. godine, najavom da će u tvornicu Zastava uložiti 800 milijuna eura, s namjerom da u Srbiji proizvodi 300 tisuća automobila godišnje.

U svibnju 2008. godine Fiat je s Kragujevcem potpisao Memorandum o razumijevanju. Kao osnovni motiv povratka Fiata u Srbiju navodila se mogućnost da Beograd s Moskvom postigne sporazum o oslobađanju od plaćanja carina prilikom izvoza automobila iz Srbije u Rusiju. Bescarinski prodor na ogromno rusko tržište puno bi značio Fiatu, jer je i tada bilo jasno da Srbija ne može primiti 300.000 automobila proizvedenih u Kragujevcu svake godine.

No, unatoč najavama o proizvodnji 300 tisuća automobila godišnje, s traka u Kragujevcu 2013. godine, koja je bila rekordna, sišlo je 117 tisuća automobila.

Prošlogodišnja proizvodnja u Kragujevcu završena je krajem studenog, a imali su samo pedesetak radnih dana u cijeloj godini. Lani je u Šumadiji izrađeno svega 20 tisuća automobila, čak šest puta manje nego 2013. godine. Također, u prva četiri mjeseca ove godine kragujevačka tvornica radila je – samo deset dana.

U Kragujevcu proizvedeno gotovo milijun ‘fićeka’

Kragujevačka tvornica automobila osnovana je 1953. godine i u njoj je proizvedeno ukupno 4,1 milijun automobila, od kojih je 650.000 izvezeno u 76 zemlje.

Zastava je tada imala više 53.000 zaposlenih, a u njenu proizvodnju bilo je uključeno 280 tvrtki iz 130 gradova tadašnje Jugoslavije. Najveći izvoz ostvaren je polovicom 1980-ih godina kada je na tržište Sjedinjenih Američkih Država izvezeno 147.000 automobila Yugo. Proizvodnja Yuga prestala je 20. studenoga 2008. godine, a posljednji automobil te marke koji je sišao s montažnih traka u Zastavi bio je 794.428 po redu.

Najpopularnije vozilo bilo je Zastava 750 ili fićo, s kojim je započela autoindustrija u Srbiji. Ukupno je proizvedeno 923.487 ‘fićeka’. Rekord u proizvodnji automobila postignut je 1989. godine kada je u kragujevačkoj tvornici proizvedeno 220.000 automobila.

Yugo u Hollywoodu

Uz Yugo, automobili Fićo i Zastava 101, proizvedeni u Kragujevcu, bili su ponos komunističke Jugoslavije i u ono doba iznimno popularni zbog niske cijene. No, Yugo, često nazivan ‘najgorim automobilom u povijesti’, često je bio predmetom ismijavanja zbog dizajna i nepouzdanosti. Yugo se kao predmet poruge pojavio i u holivudskom blockbusteru ‘Umri muški 3‘ 1995. godine, u kojemu su glavne uloge tumačili Bruce Willis i Samuel L. Jackson.

‘Kakav motor ovo go*no ima’, pitao je Willis Jacksona koji se nalazio za upravljačem automobila. ‘Yugo je to. Ekonomičan, ali nije brz’, odgovorio je Jackson.

Cijeli članak o propasti Vučićevog sna o srpskom električnom automobilu pročitajte u novom broju Nacionala

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.