EUROPSKA KAZALIŠTA Može li umjetnost spasiti razjedinjenu Europu?

Autor:

23.07.2014., Zagreb -  Zgrada Hrvatskog narodnog kazalista na Trgu marsala Tita obasjana ljetnim suncem. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Davor Puklavec/PIXSELL

Dok Europa čeka ishod dosad najneizvjesnijih izbora za Europski parlament, predstavnici 40-ak europskih kazališnih institucija okupljeni na konferenciji Europske kazališne konvencije (ETC), koja se održala od 23. do 26. svibnja u Dresdenu u Njemačkoj, odaslali su poruku prijateljstva, poticanja raznolikosti i suradnje u izgradnji Europe budućnosti ujedinjene kroz umjetnost.

Utemeljen 1988., European Theatre Convention zamišljen je kao platforma za međusobno umrežavanje teatara, razmjenu dobrih praksi i suradnje na kazališnim projektima. Danas okuplja više od 40 kazališta iz 20 europskih zemalja, među kojima i Hrvatsko narodno kazalište (HNK) u Zagrebu.

U današnjoj Europi, čije su temeljne vrijednosti njegovanja raznolikosti i dijaloga dovedene u pitanje jačanjem desničarskih populističkih retorika koje aktivno grade svoje politike na platformama razjedinjenja i udaljavanja, europska kazališna zajednica okupljena u Dresdenu odlučila je poslati poruku zajedništva u umjetnosti.

“Ovi će izbori za Europski parlament vjerojatno ostaviti gorak trag jačanja populističke desnice u Europi. Pitanja koja nam se danas nameću su brojna, bez obzira jeste li Portugalac, Hrvat, Rumunj, Šveđanin ili Nizozemac. Svojim kolegama u zemljama koje se suočavaju s teretom jačanja populizma moramo poslati poruku da će u nama naći suučesnike u obrani slobode”, rekao je predsjednik ETC-a Serge Rangoni.

Toj poruci dodatnu snagu daje činjenica da je odaslana upravo iz Dresdena, glavnog grada izrazito euroskeptične njemačke regije koja je posljednje četiri godine bila poprište najvećeg uspona desnice u toj zemlji.

Konferencija ETC-a održala se u sklopu festivala “Our Stage – 4th European Burgerbuhne Festival”, posvećenog participativnom teatru, odnosno, izvedbenim praksama temeljenim na inkluziji građana u umjetničke kazališne projekte. Od 18. do 25. svibnja u organizaciji kazališta Staatsschauspiel Dresden prikazano je jedanaest produkcija iz deset zemalja na pet lokacija u gradu.

Odgovarajući na izazove novoga doba, kazališna je umjetnost postala društveni kolaboracijski projekt: osjećajući sve veću potrebu za uvođenjem demokratičnijih oblika komunikacije u teatar, kazališta su počela razvijati novu vrstu participativnih repertoara koji građane – “korisnike umjetnosti” – pretvaraju u aktivne sudionike izvedbenog čina.

“Riječ je o novom obliku kreativnog obraćanja zajednici čime publika, javnost, dobiva veću ‘moć’ u kazališnoj kreaciji, zauzvrat dajući poticaj kazalištu u razvijanju novih pogleda na kulturno nasljeđe”, pojasnio je umjetnički direktor kazališta Staatsschauspiel Dresden Joachim Klement.

Za vrijeme “Our Stage” festivala dresdenske kazališne pozornice zauzeli su nogometni navijači, majke i sinovi, ljudi s posebnim potrebama, djevojčice od 13 godina, beskućnici, Romi, stanovnici siromašne četvrti Johannesburga i mnogi drugi.

“U nekima od njih možemo se i sami prepoznati, dok su nam drugi posve strani bez obzira na to odakle dolaze. To šaroliko mnoštvo okupljeno je u zajednicu koja danas želi poslati poruku o tome kakvu budućnost želimo, ponuditi viziju budućnosti koju možemo ostvariti, koja je na dohvat ruke svim onim europskim građanima koji sebe ne gledaju ponajprije kao Grke, Španjolce, Talijane ili Škote, već iznad svega kao Europljane”, rekao je Klement.

“U iščekivanju ishoda izbora za Europski parlament moramo imati na umu da je ovako nešto moguće jedino u Europi bez granica, Europi koja složno odgovara na velika društvena i politička pitanja danas, a nadamo se i u budućnosti. U Europi koja je svjesna toga da je umjetnička sloboda oduvijek bila jedan od najboljih pokazatelja koliko su ljudi sposobni za zajedništvo, nesputani predrasudama i bez obzira na vjeru, podrijetlo ili svjetonazor”, poručio je.

Na brojnim panel diskusijama, prezentacijama i predavanjima, sudionici ETC konferencije sagledavali su važna društveno-politička pitanja promišljajući na koji način umjetnost- kazalište- može doprinijeti njihovu rješavanju i ublažavanju. Složili su se u jednome: U svijetu velikih izazova, potrebno je zajednički sagraditi novu, učinkovitu platformu koja će nam omogućiti bolje međusobno razumijevanje i lakše sagledavanje problema drugih. Participativni teatar jedna je takva platforma.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.