DOMAGOJ MAROEVIĆ: ‘U 10 godina uložili smo preko 60 milijuna eura u lučku infrastrukturu’

Autor:

14.07.2023., Split - Ravnatelj Lucke uprave Splitsko-dalmatinske zupanije Domagoj Maroevic. Photo: Zvonimir Barisin/PIXSELL

Zvonimir Barisin/PIXSELL

Izgradnja nove obale i novih vezova u Starom Gradu na otoku Hvaru povećala je broj uplova u tu luku s 2000 na čak 12 tisuća, a to je samo jedna od investicija o kojima govori ravnatelj Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije posljednjih je godina krenula u više vrlo zahtjevnih projekata obnove postojeće i izgradnje nove lučke infrastrukture. Svi projekti, oni dovršeni, ali i već započeti i tek planirani, kada se dovrše, trebali bi značajno poboljšati uvjete pristajanja plovila raznih namjena u lukama i lučicama na području pod nadležnošću Lučke uprave. Samo u razdoblju od pet godina, od 2016. do 2021. godine, uloženo je više od 32 milijuna eura u rekonstrukcije, sanacije, izgradnju i projektiranje luka na teritoriju Lučke uprave, radovima su obuhvaćena pristaništa za redovne brodske linije između otoka i kopna, ali i nautičke luke, komunalne lučice i luke za pristan mini kruzera te malih turističkih i izletničkih brodova. Intenzitet građevinskih radova nije stao čak ni u vrijeme pandemije, jer su u razdoblju od 2020. do 2021. godine dovršeni projekti ukupno vrijedni oko 15,6 milijuna eura. I u ovom trenutku paralelno se radi na nekoliko lokacija u Županiji, a građevinski strojevi pripravni su i samo čekaju potpisivanje ugovora s izvođačima koji će preuzeti nove projekte. Samo u 2022. godini Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije radila je na projektima vrijednima 8,1 milijun eura, a za 2023. godinu u najavi su investicije vrijedne oko 22,5 milijuna eura. O tome što je sve do sada napravljeno, što tek treba dovršiti, a što se planira na području u nadležnosti ove Lučke uprave i kakve će benefite novi i obnovljeni pristani, gatovi, lukobrani i komunalni vezovi donijeti stanovnicima mjesta u kojima se radovi izvode, a posebno otočanima, razgovarali smo s ravnateljem LU SDŽ Domagojem Maroevićem.

NAVIGARE: Vaša Lučka uprava je posljednjih godina vrlo aktivna kada je obnova lučke infrastrukture u pitanju. Projekti se nižu jedan za drugim, neki su već dovršeni, dio ih je pred završetkom, a planiraju se i novi. O kakvim je projektima riječ i što će se s njima dobiti?

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije u posljednjih je 10 godina uložila preko 60 milijuna eura u lučku infrastrukturu kroz otprilike 60 projekata dogradnje, sanacije i rekonstrukcije nautičkih i komunalnih vezova te operativnih obala. Od važnijih investicija istaknuo bih izgradnju lukobrana u Makarskoj vrijednog četiri milijuna eura koja je osigurala 50 novih nautičkih vezova. Izgradnja 900 metara operativne obale i obalnog pojasa u Starom Gradu na otoku Hvaru također je jedna od najvećih investicija Lučke uprave. Novih 120 nautičkih vezova kao i sanacija 100 komunalnih vezova rezultirali su porastom sezonskih uplova u tu luku s dotadašnjih 2000 na preko 12.000 uplova. Godine 2018. završeni su radovi na izgradnji nove luke Trogir-Soline i to je jedna od značajnijih investicija Lučke uprave što se tiče javnog linijskog prijevoza. U proljeće 2022. završeni su radovi u luci Kaštel Stari koji su rezultirali sa 187 novih komunalnih vezova za lokalno stanovništvo, a vrijednost same investicije je sedam milijuna eura. Osim samih vezova, uređeno je i 9500 četvornih metara obalnog pojasa. Svakako bih izdvojio i izgradnju luke Vlačica u Supetru na Braču te trajektnog pristaništa u Sućurju na Hvaru. Sveukupno, vjerujem da smo do sada dovršenim projektima značajno podigli kvalitetu lučke infrastrukture, a time je ponuđena i osjetno viša razina usluge svim korisnicima tih luka i lučica.

‘Trajektno pristanište Sućuraj na Hvaru prvi je od projekata Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije koji se financirao iz fondova EU-a’

NAVIGARE: Iz kojih su izvora osigurana sredstva za sve to?

Sredstva za navedene projekte osigurana su najvećim dijelom od prihoda Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije, zatim iz državnog proračuna kao i proračuna Splitsko-dalmatinske županije. Posljednjih godina privukli smo i značajna sredstva iz fondova EU-a, koja su između ostaloga iskorištena za izgradnju trajektnog pristaništa u Sućurju na otoku Hvaru. U taj projekt uloženo je nešto više od pet milijuna eura i trajektno pristanište Sućuraj je i prvi od projekata Lučke uprave Splitsko-dalmatinske županije koji se financirao iz fondova EU-a. Druga faza uređenja luke otvorene za javni promet Omiš također je jedan od tekućih projekata koji se dijelom financira iz fondova EU-a u iznosu od sedam milijuna eura. Ukupna vrijednost ove investicije je 13 milijuna eura.

NAVIGARE: Kako je LU riješila problem koncesije za lučicu Zenta koja je godinama funkcionirala bez valjane koncesije i koja je bila kamen spoticanja i prepreka za sanaciju lučice? Tko je sada koncesionar za tu lučicu?

Odlukom hrvatske vlade iz 2020. godine Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije privremeno je upravljala lukom Zenta. Izmjenama Prostornog plana Splitsko-dalmatinske županije navedena luka postala je luka otvorena za javni promet. Lučka uprava je u postupku proglašenja i proširenja lučkog područja definirala granicu lučkog područja i obuhvata luke u Zenti te od ove godine Odlukom Vlade RH i Županijske skupštine upravlja navedenom lukom. Važno je napomenuti da smo luku zatekli u vrlo lošem infrastrukturnom stanju te smo u sanaciju i rekonstrukciju središnjeg dijela uložili nešto više od 3,5 milijuna eura. U planu nam je rekonstrukcija i dogradnja vanjskog lukobrana kao i uređenje tzv. stare Zente u koju se također dugi niz godina nije ulagalo.

‘Na jesen će se započeti s radovima na rekonstrukciji i uređenju luke u Krilu Jesenice koja je namijenjena isključivo turističkim brodovima’

NAVIGARE: Planira li vaša Lučka uprava i neke nove projekte poboljšanja javnog brodskog prijevoza kako bi se povećala kvaliteta života otočana koji ovise o trajektnom i brzobrodskom prometu? Koji su to projekti i kada bi trebali biti dovršeni?

U planu su svakako brojni projekti za otoke i poboljšanje javnog brodskog prijevoza. Prije svega tu je dogradnja trajektne luke u Starom Gradu na Hvaru koja bi se u potpunosti financirala iz fondova EU-a. Također će se ići i u izgradnju katamaranskog pristana u Bolu na Braču. Početak radova očekujemo u jesen 2024. godine. Novo katamaransko pristanište dobit će i Vira na otoku Hvaru. Za pristanište u Stomorskoj na Šolti već je ishođena građevinska dozvola te početak radova očekujemo već ove jeseni. U 2025. godini očekujemo izgradnju trajektne luke u Drveniku u općini Gradac, koja je najjužnija luka u Splitsko-dalmatinskoj županiji koja javnim brodskim prijevozom spaja kopno s otokom Hvarom, odnosno s lukom Sućuraj. Iste godine planirana je i dogradnja trajektne luke u Sumartinu na Braču. Lučka uprava prethodno je u dvije faze izgradila trajektnu luku Sumartin te rekonstruirala ribarski dio luke, a u trećoj fazi poboljšat ćemo kapacitete za prihvat većih plovila u luci u Sumartinu.

NAVIGARE: Poznato je da na hrvatskoj obali kronično nedostaje vezova u komunalnim lučicama i da se vez za barku koja se koristi isključivo u rekreativne svrhe čeka godinama i s vrlo neizvjesnim ishodom. Hoće li tako biti i ubuduće ili LU SDŽ ipak planira još sličnih projekata koji će osigurati dodatne vezove za građane? O kojim je projektima riječ?

Jedan od najvažnijih projekata u budućem razdoblju je svakako izgradnja komunalnih vezova. U četverogodišnjem razdoblju planiramo rekonstrukciju i dogradnju lučica s komunalnim vezovima. Kao značajnije investicije na tom polju, a čiju realizaciju očekujemo u idućih šest do 18 mjeseci, izdvojit ću izgradnju i rekonstrukcije komunalnih vezova u Tučepima, Krilu Jesenice i Trogir-Soline na kopnu te u Križnoj luci na otoku Hvaru i Pučišćima na Braču. Investicijama u navedenim lukama dobili bismo oko 820 komunalnih vezova za lokalno stanovništvo. U nešto kasnijoj fazi, kroz otprilike dvije godine očekujemo i izgradnju komunalne luke u Kaštel Sućurcu za oko 300 komunalnih vezova. Svi navedeni novi vezovi svakako će značajno popraviti sadašnje stanje i osigurati nove prostore za smještaj plovila lokalnog stanovništva.

‘U planu je i izgradnja novih kapaciteta u Visu i Stomorskoj, a najveći prostor za nautičare dobit ćemo u Bolu na Braču gdje ove jeseni planiramo izgradnju novih 150 nautičkih vezova’, kaže Maroević. Zvonimir Barisin/PIXSELL

NAVIGARE: Vlasnici turističkih brodova, mini kruzera i brodova za kraća krstarenja nezadovoljni su i žale se na premali broj vezova za prihvat svojih plovila i ukrcaj i iskrcaj gostiju, što onda rezultira velikim gužvama u lukama atraktivnih destinacija u srcu turističke sezone. Planira li vaša Lučka uprava izgradnju novih luka za mini kruzere i turističke brodove i gdje?

Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije na jesen će započeti s radovima na rekonstrukciji i uređenju luke u Krilu Jesenice koja je namijenjena isključivo turističkim brodovima. Također smo izmjenama Prostornog plana definirali luku Bajnice kao luku otvorenu za javni promet u kojoj će se graditi novih 60 vezova upravo za mini kruzere i male turističke i izletničke brodove. U razgovorima smo i s predstavnicima Općine Dugi Rat da se na tom području pronađe lokacija za izgradnju i treće luke koja bi služila upravo za turističke brodove i mini kruzere. U narednom periodu očekujemo definiranje lučkog područja te izradu projektne dokumentacije.

NAVIGARE: Jesu li vlasnici turističkih brodova i mini kruzera zadovoljni projektom buduće nove luke u Krilu Jesenice i hoće li ta luka, kad bude dovršena, zadovoljiti njihove potrebe?

Početak radova na izgradnji i proširenju luke u Krilu Jesenice očekujemo ove jeseni, a velikim dijelom trebala bi se financirati iz fondova EU-a. Projektna dokumentacija je dovršena, ali s obzirom na dinamiku kojom udruga brodara i brodari u Krilu Jesenice grade nove brodove, ona neće zadovoljiti njihove potrebe. No izgradnjom luke u Bajnicama i još jedne luke na trećoj lokaciji koju tek trebamo definirati s Općinom Dugi Rat, očekujemo da ćemo ipak uspjeti zadovoljiti većinu potreba brodara na tom području.

‘Luku Zenta zatekli smo u vrlo lošem infrastrukturnom stanju te smo u sanaciju i rekonstrukciju središnjeg dijela uložili nešto više od 3,5 milijuna eura’

NAVIGARE: Što je s potrebama nautičara? I jednodnevni vezovi za nautičare koji plove Jadranom u jeku turističke sezone također su veliki problem i poznato je da ih nema dovoljno. Nautičari se često žale da je problem „uloviti“ vez u nekom od poznatijih mjesta (Vis, Hvar, Korčula…) i da u takva mjesta treba uploviti rano poslijepodne kako bi se pronašao slobodan vez za brod, a to onda znači kraću plovidbu i duži boravak na vezu. Hoće li se što učiniti po tome i gdje se planiraju novi vezovi?

U proteklom razdoblju uložena su značajna sredstva baš u nautičke dijelove luka. Kao što sam ranije naglasio, najbolji primjer takvih ulaganja je upravo luka u Starom Gradu gdje smo ulaganjem u nautički dio luke podigli broj godišnjih uplova s 2000 na preko 12.000. Dogradili smo i operativnu obalu u Hvaru, u Jelsi smo izgradili novih 25 nautičkih vezova te 50 na lukobranu u Makarskoj. Renovirali smo i rekonstruirali i kompletni nautički dio luke u Visu. U planu je svakako i izgradnja novih kapaciteta u Visu i Stomorskoj. Najveći prostor za nautičare dobit ćemo u Bolu na Braču gdje ove jeseni planiramo izgradnju novih 150 nautičkih vezova s izgradnjom lukobrana u samom centru mjesta. Vrijednost ove investicije je 12 milijuna eura, od čega će se četiri milijuna eura osigurati iz Fonda za oporavak. Bol zbog svojih trenutnih kapaciteta nije nautička destinacija, ali vjerujemo da će izgradnjom nove luke postati jedna od najznačajnijih destinacija.

NAVIGARE: Postoji problem divljih, nelegalnih sidrišta bez koncesije kakvih ima dosta na Jadranu, posebno uz ugostiteljske objekte. Vlasnici takvih „sidrišta“ nerijetko ulaze u sukobe s nautičarima koji se vežu na te ilegalne bove, a ne žele koristiti usluge restorana. Rješava li Lučka uprava te slučajeve i kako?

Lučka uprava nije nadležna za rješavanje takvih slučajeva, no svjesni smo tog problema pa nam je u dugoročnom planu da preuzmemo oko 30 takvih sidrišta i definiramo ih kao izdvojene bazene lučkih područja te ćemo organizirati privez na tim sidrištima kako bismo omogućili siguran vez svim nautičarima.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.