Crtež Andyja Warhola prodaje se za 250 dolara. Ali, postoji kvaka

Umjetnički kolektiv iz New Yorka MSCHF kupio je originalni crtež Andyja Warhola za 20 tisuća dolara, a sada ga prodaje jednom sretnom kupcu za – samo 250 dolara. No, u svemu postoji kvaka. Originalno umjetničko djelo Warhola nudi se uz još 999 visokokvalitetnih krivotvorina, koje su toliko dobre da ih čak ni njihovi tvorci ne mogu razlikovati od originala.

Riječ je o posljednjoj ‘psini’ kolektiva MSCHF-a, skupine od dvadesetak umjetnika, koji su postali svjetski poznati nakon što ih je tužio Nike zbog stvaranja ‘Satan’ tenisica koje sadrže pravu ljudsku krv.

Ovaj projekkt dobio je ime ‘Muzej krivotvorina’, a MSCHF je otkupio Warholov crtež olovkom iz 1954. godine ‘Fairies’ (‘Vile’). Potom su uz pomoć digitalne tehnologije i robotske ruke rekreirali točne poteze umjetnika te toplinom, svjetlosti i vlagom umjetno ‘postarali’ papir.

Pomiješali su tako 999 lažnjaka s jednim originalnim umjetničkim djelom Warhola, a sada tvrde da zapravo nemaju pojma koji je od svih njih pravo Warhol. Svi zainteresirani od ponedjeljka mogu kupiti jedno od tisuću djela, od kojih svako nosi naziv ‘Moguća prava kopija ‘Vila’ Andyja Warhola’ za 250 dolara.

Ako kolektivu pođe za rukom prodati svih tisuću crteža, zaradit će 12 puta više nego što su Warholov original platili. No, kako ističe glavni reaktivni direktor MSCHF-a Lukas Bentel, cilj im je i ismijati industriju koja je više zainteresirana za autentičnost umjetničkog djela – ili tko ga je stvorio – nego za umjetnost samu, piše CNN.

“Za većinu bogatih pojedinaca koji skupljaju umjetnine uopće nije riječ o estetskoj vrijednosti. Riječ je samo o vrijednosti ulaganja. Hoće li se djelo s vremenom cijeniti ili ne?”, rekao je Bentel.

Kevin Wiesner, zamjenik kreativnog direktora, istaknuo je da je uvijek smiješno raditi djela raditi djela koja su u stanju istovremeno pljunuti u lice svijetu umjetnosti, a također raditi ono što pokušavaju učiniti – korištenje umjetnosti kao sredstvo ulaganja.

Kolektiv vjeruje da tko god kupi autentičnog Warhola to možda nikada neće shvatiti da u svom vlasništvu ima ‘pravi’ crtež. Iako je priznao da bi stručnjak još uvijek mogao dešifrirati razliku, Wiesner je rekao da su krivotvorine dovoljno dobre da se posumnja u porijeklo djela.

Osim što komentira subjektivnu prirodu vrijednosti, MSCHF se nada i da će novi vlasnik originalnog Warhola biti netko tko si ga inače ne bi mogao priuštiti. Kako navodi Bentel, projekt ne samo da uništava vrijednost jednog umjetničkog djela – već stvara potpuno novo koje je u zajedničkom vlasništvu svih 1000 kupaca. Za većinu ljudi, ističe, pravi Warhol je nedostižan. Na neki način, objašnjava, kolektiv demokratizira situaciju tako da svi mogu imati nešto ‘što bi moglo biti pravi Warhol’.

Koliko je Zaklada Andyja Warhola, koja upravlja imanjem slavnog pop umjetnika, oduševljena ovim potezom ostaje vidjeti. No, iz kolektiva navode da ne predviđaju pravne probleme.

Komentiraj