Bivši prijatelji i kumovi u nesmiljenom TV obračunu na desnici: Iza ‘Budnice’ koja konkurira ‘Bujici’ stoji Radeljić

Autor:

01.06.2018., Osijek - Pred zgradom Osjecko-baranjske zupanije uprilicilo se svecano otvorenje izmjestenog Ureda predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarovic u Osjecko-baranjskoj zupaniji.     Mate Radeljic
Photo: Davor Javorovic/PIXSELL

Davor Javorovic/PIXSELL

U HDZ-u tvrde da ‘Budnica’ s njima nema veze, već pretpostavljaju da je riječ o obračunu nekadašnjih bliskih suradnika Velimira Bujanca i Mate Radeljića, motiviranom njihovim razlazom uoči Škorine predizborne kampanje za predsjednika Hrvatske

Iznenadno pojavljivanje emisije naziva „Budnica“, koja se emitira na Osječkoj televiziji i još nekim lokalnim televizijama u formatu gotovo potpuno jednakom „Bujici“ notornog Velimira Bujanca, u tri jednaka dana u tjednu i u samo pet minuta ranijem terminu, izazvalo je pravu dramu na desnom dijelu političkog spektra te spekulacije o motivima ovog pothvata. Na samom početku predizborne kampanje evidentno je, s obzirom na Bujančevo neskriveno propagiranje Miroslava Škore i njegovog Domovinskog pokreta, da svojevrsna medijska diverzija prije svega odgovara HDZ-u, no iz te stranke za Nacional upozoravaju na jednu sasvim drugu dimenziju ovog sukoba i tvrde da se zapravo radi o obračunu dvaju kumova i nekadašnjih bliskih suradnika, Velimira Bujanca i Mate Radeljića, vjerojatno motiviranom njihovim razlazom neposredno uoči Škorine predizborne kampanje za predsjedničke izbore. U HDZ-u priznaju da ova vrsta slabljenja Škorinog medijskog utjecaja njima u najmanju ruku nije naodmet, ali i decidirano tvrde da oni nisu organizatori ove akcije.

U tom kontekstu upućuju na činjenicu da se Osječka televizija povezuje s kontroverznim lokalnim poduzetnikom Željkom Bilošem, a onda dakako i s njegovim višegodišnjim bliskim poslovnim suradnikom i bivšim direktorom ove televizije Matom Radeljićem, pa u HDZ-u pretpostavljaju da se radi o obračunu na kumskoj razini i borbi za prevlast prije svega u lokalnim političkim okvirima, gdje će predstojeći izbori u svakom slučaju biti relativno pouzdan test utjecaja Miroslava Škore i kruga ljudi oko njega. I sam Mate Radeljić spadao je u taj krug sve do nekoliko mjeseci uoči predsjedničkih izbora. Dapače, informacije iz više vrlo pouzdanih izvora govorile su da je upravo on stvarni arhitekt začetka Škorine političke karijere, da ga je on „izmislio“ nakon što je njegovo ime testirao u nekim istraživanjima javnog mnijenja i da ga je upravo Radeljić nagovorio na kandidaturu na predsjedničkim izborima. Kao motiv se spominjala njegova želja za osvetom bivšoj predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović jer ga je smijenila s mjesta svojeg savjetnika na Pantovčaku. U samoj predsjedničkoj kampanji spominjao se njen strah od Radeljića zbog informacija koje ovaj ima iz nekoliko godina zajedničkog rada, kao i više stotina e-mailova koji bi navodno mogli procuriti u javnost, a zabilježena je i Radeljićeva izjava da mu je predsjednica ponudila da sudjeluje u njezinoj kampanji kao „tajni vanjski suradnik za kojeg Plenković ne smije znati“, te mu je za taj posao navodno ponudila i konkretan financijski iznos. Također, kako je Nacional tada pisao, među spomenutim privatnim e-mailovima Radeljić je imao i onaj u kojem se govori o tome kako je Aleksandar Vučić od predsjednice tražio da ne koristi izraz „velikosrpska agresija“, što je predsjednik Srbije kasnije javno potvrdio.

S obzirom na bujančevo neskriveno propagiranje Miroslava Škore i njegova Domovinskog pokreta, smatra se da svojevrsna medijska diverzija uoči početka kampanje prije svega odgovara HDZ-u

Miroslav Škoro svoj je prvi javni nastup uoči kampanje za predsjedničke izbore odradio upravo u emisiji Velimira Bujanca, 2. rujna prošle godine, a po informacijama Nacionala Radeljić se već tada počeo sukobljavati s javno poznatim članovima Škorina stožera, a potom su se iz Škorine blizine počele plasirati tvrdnje da Radeljić s njima zbog svoje taštine, soliranja i teškog karaktera više nema veze. Pokretanje nove emisije na Osječkoj televiziji, tvrde u HDZ-u, iz niza navedenih razloga – od povrijeđene taštine zbog smjene na Pantovčaku do čestog dubokog neslaganja s vodećim ljudima ove stranke – stoga treba smjestiti isključivo u kontekst razračunavanja bivših prijatelja, kumova i suradnika iz političke orbite Miroslava Škore. Iz ove jednadžbe ne treba isključiti ni Tomislava Karamarka, koji je navodno u startu Kolindi Grabar-Kitarović nametnuo Matu Radeljića za savjetnika te ga poslao na Pantovčak kako bi ondje bio njegov svojevrsni kontrolor.

„Budnicu“ vodi Marko Ljubić, koji se u Bujančevoj emisiji svojevremeno često pojavljivao i bivao je predstavljen kao politički analitičar. U prve dvije emisije ugostio je umirovljenog admirala i teoretičara zavjera Davora Domazeta Lošu, a u trećoj povjesničara Josipa Jurčevića. Da se radi o neskrivenoj agitaciji protiv Miroslava Škore dokazuju naslovi poput „Škoro je Trojanski konj“ ili „Zašto Plenković i Škoro nikada nisu bili na Bleiburgu?“, a već u prvom tjednu emitiranja zabilježen je obračun čak i na platformi YouTube. Ondje je, naime, snimka „Budnice“ uklonjena na zahtjev „Bujice“ jer je sadržavala kadrove komemoracije u Gračanima na kojoj se Škorin suradnik Igor Peternel vidi kako se u najmanju ruku nespretno krsti, što je u javnosti prepoznato kao dokaz da se prekrstiti i ne zna. Na tu snimku iz Gračana, naime, upravo „Bujica“ polaže autorska prava.

S druge strane, Bujančeva se emisija proteklih tjedana potpuno neskriveno stavila u službu kampanje Miroslava Škore i njegovog Domovinskog pokreta: premijera Plenkovića naziva se „Plen Kim-unom“, upozorava se da „o našoj povijesti isto mišljenje imaju Dodik, Vučić, Pupovac, Milanović i Plenković“, a izbor gostiju iznimno je jednodimenzionalan i mahom se svodi na Škorine suradnike ili podržavatelje poput Željka Sačića, Zlatka Hasanbegovića, Hrvoja Zekanovića ili slične javne osobe. Bujanec pozornost izaziva i na društvenim mrežama pa je tako povodom deklaracije protiv usvajanja Istanbulske konvencije u Mađarskoj objavio tekst koji završava rečenicom: „Plen Kim-unova većina je, nažalost, odlučila suprotno od Orbanove… Zato – palac gore za naše sjeverne susjede, a Hrvatima ostaje mogućnost da stvari promijene na izborima.“ To se poklapa sa Škorinom nervoznom reakcijom na novinarsku zamolbu da prokomentira kartu Velike Mađarske koju Viktor Orbán periodično objavljuje; on je to odbio posebno komentirati i tek kazao da bi „ministar vanjskih poslova mogao riješiti situaciju jednim telefonskim pozivom“, dok su za njega „veći problem od toga zločini komunističkog režima“.

Premda su emisiju Velimira Bujanca u proteklim godinama razni političari desne provenijencije koristili kao prigodan prostor za lansiranje znakovitih poruka vlastitom biračkom tijelu, a i ovaj notorni voditelj je uz prigodno nacionalističko huškanje i istupe na samoj granici zakona vodio računa da poligon za promociju ostane otvoren donekle širokom krugu političara – pa su vrata u određenim fazama bila otvorena i samim HDZ-ovcima – u najnovijoj predizbornoj kampanji ova emisija potpuno je stranački i ideološki precizno određena te eksplicitno upogonjena u Škorinu kampanju. To zapravo i ne bi trebalo čuditi zna li se podatak da je Z1 Televizija u vlasništvu tvrtke Pevex, koja je pak pod vlasničkom kontrolom Škorinog dugogodišnjeg prijatelja Marija Radića, koji je i njegov ključni politički operativac, savjetnik i strateg iz sjene.

Pevex (tadašnji Pevec) je Z1 Televiziju kupio u svibnju 2017. godine, u akviziciji koja će, kako će se kasnije pokazati, staviti Škori na raspolaganje jednu od značajnih poluga njegove predizborne kampanje. Z1 je jedna od gledanijih lokalnih televizija, kako u Zagrebu tako i na području cijele Hrvatske, jer se može gledati putem IPTV kanala, a posebno je značajno što se na toj televiziji emitira upravo notorna desničarska emisija „Bujica“ kontroverznog Velimira Bujaneca. Nominalno je Pevec tu televiziju kupio kako bi o svojim proizvodima mogao informirati svoje sadašnje i buduće kupce. Ali upućeni poslovni izvori još su prošle godine tvrdili da je Pevec u Z1 investirao jer ga je to zamolio vrh HDZ-a blizak premijeru Andreju Plenkoviću, i to jer su se pojavile indicije da su tom televizijom htjeli ovladati Plenkoviću neskloni eksponenti desnog krila stranke. A usput su trebali držati pod kontrolom notornog Bujanca. Ali to zbog Bujančeva desničarskog huškanja nije uvijek ispadalo baš najbolje, što je prilično nerviralo vrh HDZ-a blizak Plenkoviću. Početkom 2019. godine zbio se još jedan indikativan događaj, koji se iz današnje perspektive može povezivati sa Škorinom kampanjom. Nacional je otkrio da je Peter Schatz, povjerljivi medijski tajkun blizak mađarskom premijeru Viktoru Orbánu, 22. siječnja najavio početak intrigantne mađarske medijske operacije na hrvatskom medijskom tržištu. On je tada poslao pismo namjere Nenadu Bračunu, direktoru Z1 Televizije, u kojem je izrazio želju preuzeti većinski udio u vlasništvu tvrtke Z1 Televizija d.o.o.

Zapravo se radilo pokušaju nastavka intrigantne i zlokobne mađarske regionalne medijske operacije koja je tijekom 2018. privukla pažnju i nekih utjecajnih svjetskih medija. Plan za njenu realizaciju počeo se nazirati u vrijeme netransparentnih pregovora koje je hrvatska vlada vodila s mađarskim kolegama vezano za kompleksne odnose dviju zemalja na području energetike, posebice za naftnu kompaniju Inu. Tada se počelo činiti da bi za većinu patriotski nastrojenih hrvatskih građana u najmanju ruku iritantno mađarsko ponašanje u tim kompleksnim odnosima, koje je mađarski premijer Orbán odavno stavio u kontekst širi od energetskog – ni manje ni više nego u kontekst mađarske nacionalne sigurnosti – moglo dobiti svoju ekstenziju i u vidu preuzimanja kontrole nad dijelom hrvatskih medija. I to za početak onih koji im se čine ideološki bliskima, s potencijalom da znatno utječu na rigidno desno orijentirane glasače koji priželjkuju povratak svojih političkih pulena na vlast, što je realno izvjesno samo ako oni povrate svoj utjecaj unutar HDZ-a.

Z1 televizija u vlasništvu je tvrtke Pevex, koja je pak pod vlasničkom kontrolom Škorina dugogodišnjeg prijatelja Marija Radića, njegova ključnog političkog operativca i stratega iz sjene

Da se ta transakcija realizirala, mađarski desno orijentirani „suverenistički“ politički krugovi imali bi i svoju medijsku polugu u Hrvatskoj, jer Z1 Televizija u svom programu, iako formalno kroz dio programa koji otkupljuje u vanjskoj produkciji, obuhvaća i emitira „Bujicu“, kontroverznu huškačku emisiju koju uređuje i vodi Velimir Bujanec.

Do realizacije te transakcije nikada nije došlo, ali je početkom prošle godine Škorin ulazak u politiku najavljen upravo preko Bujanca i njegove „Bujice“. To je osvijetlilo jedan znakovit fenomen – prvi put u Hrvatskoj jedna poslovna grupacija počela je koristiti svoj kapital za investiranje u medij koji se prometnuo u polugu za artikulaciju i zagovaranje političke opcije u koju su izravno uključeni i pojedinci koji su istodobno vlasnici tog medija i aktivni članovi te političke platforme. Radi se o legitimnom, ali intrigantnom angažmanu u kojem se jedan u suštini lokalni i nerentabilni medij koristi prvenstveno kao poluga za ostvarivanje političkih ambicija kruga ljudi okupljenih oko Miroslava Škore.

Takav rasplet možda se pokazuje kao potencijalno iznimno važan iako jedini benefit od investicije u medij koji je inicijalno po želji sadašnje HDZ-ove vrhuške trebalo kupiti i zadržati izvan dosega rigidne stranačke desnice. Moguće je da je prodaju Z1 Televizije Orbánu bliskom mađarskom fondu minirala ista grupacija bliska HDZ-u. Utoliko možda i ne treba čuditi da su se investitori okupljeni oko Pevexa dosjetili početi koristiti tu platformu za afirmaciju vlastitih političkih ambicija. Iako notorna i huškačka, „Bujica“ je na tom planu odradila posao za Škorinu platformu – jednostrano i jednostavno afirmira tu opciju i prizemno blati protivnike. Ali se sada prvo našla na udaru druge lokalne konkurencije u vidu „Budnice“, a od konca prošlog tjedna skinuta je i s lokalne Vinkovačke Plave televizije, koju vlasnički zasad još uvijek kontrolira poduzetnik Robert Bosak, ujedno i vlasnik tvrtke 2×1 komunikacije, koja se bavi istraživanjem javnog mišljenja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.