BERNARDA CECELJA: ‘Želja za stvaranjem nečega što će ostati jača je od straha’

Autor:

28.09.2022., Puscine - Bernarda Cecelja, poduzetnica i vlasnica tvrtke za proizvodnju kreveta i madraca Bernarda. 
Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Vlasnica tvornice madraca i kreveta ‘Bernarda’ čiji se proizvodi prodaju najpoznatijim lancima hotela u svijetu, za B&B otkriva da će početkom iduće godine zaokružiti i 60 milijuna kuna vrijednu investiciju u zdravstveni turizam

Osim što je vlasnica poznatog svjetskog brenda i dviju tvornica, Bernarda Cecelja će na proljeće iduće godine u Varaždinskim Toplicama otvoriti prvi boutique hotel s četiri zvjezdice u koji je uložila oko 50 milijuna kuna. Otvaranjem hotela Bernarda Cecelja zaokružit će investicijski ciklus vrijedan gotovo 60 milijuna kuna u razvoj zdravstvenog turizma u svom rodnom gradu. Ovo je trenutno najveća privatna investicija u Varaždinskoj županiji, a u sklopu nje izgrađen je toplovod od termalnog vrela do centra grada.

Glavni biznis brenda “Bernarda” je proizvodnja madraca, kreveta i opreme za spavanje, a njegova vrijednost potvrđena je s više desetaka zlatnih medalja s međunarodnih salona inovacija u Ženevi, Londonu, Santa Clari (SAD), Moskvi, Seulu, iranskom Shirazu… Vrijednost ove robne marke pokazuje se i velikim udjelom izvoza na zahtjevno europsko i svjetsko tržište, u prosjeku 85 posto od ukupne proizvodnje. Između ostalih, stalni inozemni kupci su im najpoznatiji svjetski lanci hotela: Holliday Inn, Hilton, Sheraton, Astron, Kempinski, Marriott, Falkensteiner, Intercontinental, Radisson i mnogi drugi. Sve što se napravi u Bernardinim tvornicama vrlo se kratko zadrži u skladištu jer je unaprijed prodano, a za iznimnu kvalitetu proizvoda, osim vrhunskih materijala i inovativnih rješenja, zaslužan je velikim dijelom i ručni rad.

Brojna priznanja i nagrade – Zlatna kuna za inovatorstvo, Superbrands Croatia, Žena godine, nekoliko puta poduzetnica godine i odlikovanje predsjednika Republike za osobite zasluge u izumiteljstvu – nisu uspavali Bernardu. Upravo suprotno, bili su motiv da nakon dvaju desetljeća rada u proizvodnji svom gradu doprinese i u razvoju ugostiteljstva i turizma. Prije četiri godine otvorila je pansion i restoran Bernarda s vrhunskim smještajem i vrhunskom gastronomskom ponudom, a nakon čega je uslijedila velika investicija u razvoj zdravstvenog turizma i gradnju hotela. Za ovaj zdravstveno-turistički projekt dobila je koncesiju za termalnu vodu, tako da će Varaždinske Toplice, osim Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju, imati i privatni hotel s unutarnjim i vanjskim bazenom, tri vrste sauna, balneo kupku te finsku i tursku kupelj. Gostima će na raspolaganju biti 27 soba, ali i različite vrste masaža i fizikalne terapije, kao i slana soba.

Bernarda Cecelja se u poduzetničke vode otisnula 1998. godine i danas u svojim tvrtkama zapošljava više od 200 ljudi, sve ih dobro poznaje i, kako kaže, to je jedan od preduvjeta za uspješno poslovanje. Radna etika stečena u Švicarskoj, strast za stvaranjem, neiscrpna energija i ljubav prema rodnom kraju učinili su ovu izuzetnu ženu svijetlom točkom hrvatskog poduzetništva, a njeno ime prepoznatljivim svjetskim brendom. S Bernardom Ceceljom razgovarali smo u sjedištu njezine tvrtke u Varaždinskim Toplicama gdje smo obišli i proizvodne pogone.

U proizvodnom pogonu tvornice Bernarda zaposleno je 160 radnika, a njihova proizvodnja odlikuje se ručnim radom, kvalitetnim materijalima i inovacijama. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: S 46 godina odlučili ste postati poduzetnica, 1998. osnovali ste tvrtku i s 13 ljudi, uključujući i sebe, krenuli ste u proizvodnju kreveta i madraca. Prije toga, dugo ste godina radili u Švicarskoj. Tamo ste naučili francuski i talijanski jezik. Što ste još naučili u Švicarskoj i donijeli u svoj rodni grad?

Rad, red i disciplinu. Radila sam u ugostiteljstvu, u Švicarsku sam došla s jednim stranim jezikom – njemačkim, ali sam tamo naučila još dva. Puno sam upijala znanja koja su mi se nudila, radila sam od 15 do 16 sati dnevno i napredovala sam sve do voditelja restorana. To su znali biti pogoni s više od 20 ljudi. Tako sam u tih 15 godina života i rada u Švicarskoj stekla i rukovodeća znanja – kako treba voditi jedan objekt i kako se praktički upuštati u biznis. Kako je način rada Švicaraca sistematski i discipliniran u svemu, tako sam i ja od prvog dana stekla iste navike, a što je recept za uspješno poslovanje. Kad sam se vratila u Hrvatsku i kasnije radila kao predstavnica stranih firmi Burhenne AG-Njemačka i Spintex AG-Švicarska, iako su moji šefovi bili u Njemačkoj ili Švicarskoj, nisam si dozvolila da na radnom mjestu pročitam ijedne novine. U Hrvatskoj je to bilo nezamislivo, svatko tko je došao na posao prvo bi krenuo s kavicom, novinama i razgovorom o svemu i svačemu, a meni se to nije moglo dogoditi. I danas, kad bih si mogla priuštiti puno toga, i dalje volim skromnost koja se manifestira time da mi je rad na prvom mjestu.

B&B: Jeste li stroga šefica jer ste ovdje prenijeli švicarski način rada i odnos prema poslu?

Nisam stroga šefica. Tražim rad, red i disciplinu, ali uvijek na jedan kulturan način ophođenja s radnicima. Isto tako znam pohvaliti, cijeniti i nagraditi. Naravno da postoji i kritika, ali uvijek ističem da se kritika nikada ne smije uzimati osobno, da nešto imam protiv nekoga. Ako imam nešto za reći, onda ću to reći u četiri oka i uvijek u vezi posla. Cijenim svakog svog radnika, bez obzira na to je li inženjer ili gospođa koja će počistiti. Ne smije se nikoga podcjenjivati jer svi su jednako važni. Svi smo mi u jednome lancu i ako jedna karika ne funkcionira ili pukne, čitav se sustav počinje raspadati. Drugim riječima, nije mi bitno tko ima kakvu titulu u firmi, već kako radi svoj posao. Svakoga poštujem i cijenim jednako, i kao osobu i kao radnika. Alkohol i krađa je jedino što ne trpim i što nikada neću trpjeti.

‘Vrhunska kvaliteta i povjerenje da će sve na vrijeme biti isporučeno, u Varaždinske Toplice doveli su najpoznatije hotelske lance’, kaže Bernarda Cecelja. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Koliko obitelji hranite, koliko je važno imati zadovoljne zaposlenike i imate li problema s nedostatkom radnika?

Svi su radnici iz ovog kraja i nemamo stranu radnu snagu. Borimo se s tim problemom, ali još uvijek uspijevamo zadržati naše ljude. U ugostiteljskoj djelatnosti trenutno je zaposleno 48 ljudi, a u proizvodnji imamo 160 zaposlenih. To je preko 200 familija i jedna je lijepa brojka. Mogu se pohvaliti da u ovih gotovo 25 godina rada nikada nisam s plaćom kasnila niti jedan dan. Nikada nisam ostala dužna nekome – bilo državi, bilo dobavljačima, bilo bankama. Nikada nisam dobila ni lipu zateznih kamata, odnosno da nisam nešto platila na vrijeme. S dobrim radom i dobrim poslovanjem može se i kod nas uspjeti, ali treba raditi, raditi i raditi. Mene je školovao zapad, a to znači raditi odgovorno, predano i biti pošten prema sebi i drugima. I to sam prenijela u svoje firme. Stopostotna sam vlasnica dviju tvrtki, Bernarda i Bernarda Nova, ali uvijek volim reći da su to naše firme jer bez radnika koji su ih sa mnom stvarali ni mene ne bi bilo.

B&B: Pripadate u kategoriju srednjih poduzetnika, koliko je malo i srednje poduzetništvo bitno za razvoj svakog gospodarstva?

Malo i srednje poduzetništvo drži gospodarstvo svake razvijene zemlje. Malo i srednje poduzetništvo je daleko žilavije jer vi tu imate neposrednu kontrolu u radu ili proizvodnji. Tu je puno bliži kontakt sa suradnicima, dok u velikim poduzećima toga nema. Kad vi imate ljudski kontakt, onda znate bolje posložiti poslovanje i raspoznati probleme i uspjehe. Malo i srednje poduzetništvo motorika je svakog uspješnog gospodarstva, usudila bih se reći i čitavog europskog i svjetskog gospodarstva. Na malom i srednjem poduzetništvu, primjerice, počiva čitavo njemačko ili švicarsko gospodarstvo. Morate biti među ljudima, znati njihove mogućnosti, morate znati pohvaliti i dati kritike. Također, morate pozvati svaki svoj proizvod i znati kako on nastaje. Vlasnik mora sudjelovati u stvaranju svakog proizvoda – od njegove ideje, od osnovne baze do samog završetka. Vlasnik mora biti potpuno involviran u proces proizvodnje, to je jedina sigurna garancija za uspjeh. Mi stvaramo dodanu vrijednost našem društvu i državi. Ja jednostavno živim za svoju firmu, cijeli svoj život posvetila sam ovom poslu i ljudima koji sa mnom rade. Četiri puta sam dobila ponudu da prodam ovo što sam do sada stvorila, ali sam rekla ne. Nisam htjela o konkretnim brojkama dalje niti razgovarati. A koliko sve ovo vrijedi? Isto toliko koliko i moj život – neprocjenjivo.

‘Četiri puta sam dobila ponudu da prodam to što sam dosad stvorila, ali sam rekla ne. To vrijedi koliko i moj život – neprocjenjivo’

B&B: Zašto ste se vratili iz Švicarske?

U Švicarskoj je rođen moj sin koji danas tamo vodi naše predstavništvo, našu prodaju za veliki dio zapadne Europe. Prekretnica je bila 1983. kada je sin imao šest godina: hoćemo li se vratiti da bi išao u školu u Varaždinskim Toplicama ili ostati. Nostalgija za domom je ipak prevladala i vratiti smo se kući. Prvotno sam se zaposlila u tvornici opruga u Varaždinskim Toplicama i radila kao referent za uvoz i izvoz do 1992. Nakon toga radila sam kao logističarka za nekoliko stranih tvrtki koje su se bavile prodajom namještaja. U međuvremenu sam se razvela, a 1998. odlučila sam osnovati svoju prvu proizvodnu tvrtku i opet krenuti i učiti praktički otpočetka. Prvo sam krenula s jednim strojem i proizvodnjom kreveta, a ubrzo nakon toga i s proizvodnjom madraca. Naše smo ime stekli na inovacijama, svake sam godine napravila neki novi krevet ili madrac i te su inovacije zaslužne za naš brend.

B&B: Koliko je to što ste kao žena sami krenuli u osnivanje tvrtke i pokretanje proizvodnje bila olakotna ili otegotna okolnost?

Ako imate veliku familiju, tu su potrebni jako veliko razumijevanje, podrška i odricanje. S druge strane, kad ste sami, kao što sam ja krenula u biznis sama, nemate se s kim savjetovati ili nekog bliskog nešto pitati. Nekada se i javlja tračak nesigurnosti, a ja sam u poslu bila sama. Imala sam roditelje, ali kako je to bila radnička obitelj, nisu mi mogli puno pomoći. Mama me je jedino pitala hoću li ja to moći raditi. Odgovarala sam joj da hoću, a iako sam ponekad sumnjala u sebe, nisam to pokazivala. Sumnje su ostale u moja četiri zida, ali uvijek bih skupila snagu i pronalazila rješenja za probleme kojih uvijek ima. No, isto tako, kad ste sami nemate prepreka, nitko vam ne predbacuje da se ovakvi ili onakvi – nema vas doma, zanemarili ste obitelj… Tu sam i poslovno i privatno bila sam svoj organizator i sam svoj majstor. I dobro i loše morala sam progutati sama.

‘Vlasnik mora sudjelovati u stvaranju svakog proizvoda – od njegove ideje, od osnovne baze do samog završetka, mora biti potpuno involviran u proces proizvodnje, to je jedina sigurna garancija za uspjeh’, ističe Bernarda Cecelja. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Što je bio motiv da ste cijelu sebe posvetili upravo napornom radu, ali i inovativnim i jedinstvenim proizvodima u svijetu?

Dobro smo poslovali, stvarali smo nešto novo, inovativno i kvalitetno, naši su rezultati bili veliki vjetar u leđa i činili su nam veliko zadovoljstvo. To te jednostavno gura i tjera naprijed. Nije to megalomanija, nego normali tijek razvoja. Kako firma raste tako vam je potrebna veća hala, morate imate stroj više, moderniji i veći stroj, veći broj zaposlenika. Također, cijelo vrijeme jako puno ulažemo u znanje, u nove tehnologije i materijale. Sve to mora pratiti i infrastruktura. Jednostavno ne možete stati jer ako stanete, vi nazadujete. A tu je naravno i tržište, i ono vas gura naprijed jer većina naših proizvoda se izvozi. Ovaj čuje za Bernardu, onaj čuje za Bernardu, pa dođu, pa različite ponude i tako se biznis širi. Danas proizvodimo više od 10-ak vrsta kreveta, 40-ak vrsta madraca i 20-ak vrsta proizvoda vezanih za spavanje – uzglavlja, jastuka i popluna. Riječ je o inovacijama koje smo pretočili u naše proizvode. Naša čitava proizvodnja je razgrana u pet grupacija. Osim opremanja hotela imamo i individualni pristup pojedinim kupcima u kojem posebno do izražaja dolaze upravo inovacije i izrada po mjeri. Imamo i dječji medicinski program i program za nautiku. Dakle, proizvodimo vrhunske krevete i madrace u različitim granama primjene.

B&B: Koliko su za vaš razvoj doprinijele i brojne zlatne medalje koje ste osvojili za svoje proizvode i o kakvim je inovacijama riječ?

One su bile naša vrata u svijet. Za medicinski električni krevet Lift&Go dobili smo zlatnu medalju na Međunarodnom sajmu inovacija u Seulu. Za medicinski jastuk Pospanko zlatnu medalju na Međunarodnom salonu inovacija u Ženevi… Vođeni motom “Dobar san za zdrav život”, mi smo inovativna tvrtka koja dizajnira svoje proizvode u suradnji sa Šumarskim i Tekstilno-tehnološkim fakultetom, ali i brojnim liječnicima. Dizajnerski razvojni tim od desetak ljudi, stručni suradnici i moja operativna priprema brzo pretvaraju svaku ideju u vrhunski proizvod. Krenuli smo s jednom halom od tisuću kvadratnih metara, a danas imamo preko 20 tisuća kvadratnih metara proizvodnih prostora. Svakih pet godina smo nešto novo nadograđivali. Vrhunska kvaliteta i povjerenje da će sve na vrijeme biti isporučeno i ispoštovano, u Varaždinske Toplice su doveli najpoznatije hotelske lance i brojne druge klijente – bolnice, lječilišta… Sva roba koju danas vidite u našem skladištu unaprijed je prodana i već sutra kreće u isporuku.

‘U ovih gotovo 25 godina rada nikada nisam s plaćom kasnila ijedan dan. Nikada nisam dobila ni lipe zateznih kamata’

B&B: Vidjeli smo da se veliki dio proizvodnje u vašim tvornicama obavlja ručno, je li to garancija vrhunske kvalitete o kojoj govorite?

Puno ručnog rada naročito je prisutno kod izrade kreveta, gdje su u igri različiti materijali: drvo, štof, metal, spužva… Tu je potrebna izvanredna kvaliteta rada i to od samog repromaterijala. Svi su naši repromaterijali certificirani i nemaju štetnih sastojaka. U našim proizvodima koristimo samo prirodne materijale – imamo kokos, morsku travu, drvena vlakna i najtanju voćku kapok (pamuk stablo) koja raste u Južnoj Americi i od nje se radi tkanina. Vi neke stvari ne možete raditi na robotizirani način. Tu su tapetari i krojači jer za dobar proizvod morate imati deset prstiju. Kvaliteta vašeg proizvoda je osnova svega, ona prati vaše ime i stvara brend. Ne stvara ime kvalitetu, nego kvaliteta stvara ime. Dakle, nema brenda bez kvalitete. Imamo izvoz po čitavoj Europi i ne mogu si dozvoliti da mi se kreveti i madraci počnu vraćati zato što nešto nije dobro napravljeno jer bih propala. Prvo bih umrla od srama jer sam naučena da sve bude kvalitetno i promptno. Mi smo original, naši proizvodi prvo prolaze sva moguća testiranja, prvenstveno medicinska. A kad kupci osjete original, onda ga znaju prepoznati i ostaju mu vjerni.

B&B: Nakon uspješnog biznisa u proizvodnji, opet se vraćate ugostiteljstvu i turizmu. Otvorili ste pansion, restoran, pizzeriju i pekaru i sada ulažete milijune kuna u hotel. Zašto još jedna djelatnost?

Rođena sam Topličanka i vidjela sam da se gotovo 40 godina ništa nije događalo u Varaždinskim Toplicama. Isto tako, bivša gradonačelnica Goranka Štefanić me je pitala bih li nešto mogla napraviti za razvoj grada. Prvo sam pokupovala stare i ruševne kuće te je zbog blizine kupališta došlo do ideje da napravimo nešto novo i ponovo privučemo turizam u naš grad. Varaždinske Toplice su zbog svojih termalnih voda bile jako poznate još u vrijeme Habsburške Monarhije, a da i ne govorimo o iskopina rimskog termalnog kupališta. Uz stare kuće kupila sam i mali pansion kojem smo kao popratni sadržaj dodali restoran. Dobili smo i koncesiju za termalnu vodu i otuda je krenula priča da se napravi jedan vid zdravstvenog turizma na moderan i kvalitetan način. Sada je pri kraju i gradnja prvog boutique hotela s četiri zvjezdice koji će imati bazene s termalnom vodom, wellness i SPA centar. Kada radovi budu gotovi, pansion, restoran i hotel stopit će se u jedinstveni kompleks. Uz fizikalnu terapiju, recepciju i sve ostalo što bude potrebno, otvorit će se novih dvadesetak radnih mjesta. Tu možemo napraviti jako lijepu priču s mladim ljudima koji žele ostati i raditi u svom kraju. Rado zapošljavam upravo mlade ljude i dajem im priliku da razvijaju svoje sposobnosti. Perspektiva je upravo ovdje i napredak naše mladosti za mene je velika satisfakcija, i oni su moja inspiracija.

‘Jednostavno ne možete stati jer ako stanete, vi nazadujete. A tu je, naravno, i tržište koje vas gura naprijed’

B&B: Koliko ćete novca uložiti u ovu priču?

Do sada sam već uložila oko 40 milijuna kuna, a kada čitavi kompleks bude zaokružen i gotov, ta će se cifra povećati na 50 ili čak 60 milijuna kuna. Dio novca došao je iz EU fondova, dio iz kredita, a dio iz vlastitih sredstava, odnosno reinvestirane dobiti. Kad sam ulazila u ovaj posao, nisam razmišljala o tome što ću ja dobiti. Ne razmišljam ni danas. Osobno neću ništa dobiti, a samo sam si na vrat navalila velike kredite i molim Boga da to mogu otplatiti, da sinu i unuku ne ostavim velike dugove. Ali ona strast za stvaranjem će ostati i prenosit će se dalje i kad mene ne bude i upravo to želim dati Toplicama. Meni više ništa ne treba, imam svoju proizvodnju, sve dobro ide, no želja za stvaranjem nečega što će ostati generacijama daje dodatnu energiju. I ta energija je moj pokretač i jača je od svakog straha.

B&B: Kada spominjete strah, čega se najviše ili jedino bojite u svom poslu?

Imam veliku odgovornost prema svojim zaposlenicima i njihovim obiteljima. I jedino se zbog toga bojim da nešto ne ‘’kiksnem’’ ili ne napravim krivo. Upravo zbog tih ljudi koji su na mojim leđima. Kada je riječ o hotelu, već sada stvaram kontakte s različitim putničkim agencijama kako bih mogla sve svoje obaveze izvršavati, i što se tiče otplate kredita i što se tiče plaća radnika. Prioritet mi je da svi dobiju sve na vrijeme. Stoga i na tom području nastojim širiti tržište i svoje poslovanje. Isto tako, permanentno ulažem u edukaciju svojih radnika i pratim gdje se održavaju seminari ili bilo kakvo doškolovanje. Mi smo školovali mnoge majstore i platili im majstorske ispite. Permanentno educiramo i ljude koji rade u prodaji, nabavi i u ugostiteljstvu. Uvijek sam za to da se moji ljudi doškoluju i nauče raditi s modernim alatima, materijalima i strojevima. No nije uvijek sve idealno, imamo i odlazaka zbog poznatih razloga, ali većina ljudi ostaje kod nas. Nemamo nikoga na minimalcu, naše su neto plaće u proizvodnji na razini hrvatskog prosjeka, a u ugostiteljstvu su još i više. Naravno, uz to se isplaćuju i troškovi prijevoza i stimulacije.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.