TAVITJAN BROTHERS – DIRAN I GARO – NASTUPIT ĆE U VELIKOJ DVORANI LISINSKI 17. STUDENOG U PRATNJI ZAGREBAČKE FILHARMONIJE

Tavitjan Brothers – Diran na glasoviru i Garo na bubnjevima – vrhunski su glazbenici armenskog podrijetla rođeni u Makedoniji. Njihov glazbeni izraz unikatan je spoj modernih glazbenih stilova u kombinaciji s elementima jazza, a 17. studenog nastupit će u Velikoj dvorani Vatroslava Lisinskog, u pratnji Zagrebačke filharmonije. Za Nacional su glazbenici objasnili zašto su u klasičnu glazbu ‘’ubacili’’ jazz.

“Tijekom godina radili smo na brojnim projektima različitog stilskog žanra, prije svega jazz i makedonsku tradicionalnu glazbu, zatim na spoju etno jazza i ostalih modernih tijekova u instrumentalnoj muzici. Budući da smo od najranijih godina u kontaktu s jazzom i klasičnom glazbom, ideja razrade tih stilova bila je logična. Premda je taj spoj poznat i rađen u svijetu, pravi je izazov postići kvalitetan sklad i unijeti dozu inovacije u tretmanu te načinu razrade muzičkog materijala. Naša ideja je da Bacha i Mozarta ‘presvučemo’ u neparnim ritmovima poput 7/8, obogatimo melodije modernim harmonijskim rješenjima, a istovremeno uvedemo improvizaciju te kasnije orkestriramo i za veće ansamble poput simfonijskog i komornog orkestra. Takav je i program s kojim gostujemo u Lisinskom uz prestižnu Zagrebačku filharmoniju”, kaže Diran Tavitjan koji je, s bratom, veliko glazbeno iskustvo dobio od oca, glazbenika Garabeta Tavitjana. S njim su, kaže, bili na turnejama poznate makedonske grupe Leb i sol, pa su ti lijepi dani donijeli prilike za početak upoznavanja glazbenog života sa svim zgodama i nezgodama.

Braća Tavitjan s glazbom su se počela baviti u ranom djetinjstvu.

“Završili smo kompletno glazbeno obrazovanje u Makedoniji. Prvi nastupi bili su u Makedoniji na tadašnjoj lokalnoj sceni, gdje smo tijekom godina ostvarili više stotina koncerata i suradnji s većinom domaćih glazbenika. Kasnije smo počeli rad u bendu Paramecium s autorskim pjesmama. Bio je to spoj jazz rocka i fusion glazbe s makedonskim etnosom. S Paramecium bandom radili smo više od deset godina i ostvarili brojne internacionalne nastupe. Kasnije smo dobili stipendiju Berkeley Collegea u Bostonu, kao i glazbene akademije u Njemačkoj”, priča Diran Tavitjan.

  • ‘MAKEDONIJA JE PUNO PUTA dokazala humanitarnost, no ponekad se pod velom humanitarnosti zloupotrijebe gostoprimstvo i kapacitet balkanskih država’

Godine 2003. braća Tavitjan pobijedila su na međunarodnom jazz natjecanju u Londonu u organizaciji prestižnog labela Sony Jazz i tada počinju njihovi internacionalni koncertni nastupi.

“Iste godine nastaje i pseudonim Tavitjan Brothers pod kojim nastavljamo rad kao kompozitori, producenti i izvođači. U tom periodu dobili smo i nekoliko internacionalnih nagrada i recenzije naših albuma poznatih glazbenih magazina poput Jazz Times, All About Jazz, Concerto, The Guardian, New York Spectator. Slijede nastupi u Londonu, Francuskoj, Italiji, Švicarskoj, New Yorku, Njemačkoj, Makedoniji, Armeniji. Godine 2008. postali smo prvi instrumentalni umjetnici u Makedoniji s nagradom za koncert i jazz album godine. Imali smo zadovoljstvo ostvariti suradnje i projekte s vrhunskim glazbenicima poput Moa Pleasurea, direktora benda Michaela Jacksona i Earth Wind & Fire, zatim Stingovim perkusionistom Rhanijem Krijom, američkom jazz legendom Roseanne Vitro, Johnom Marshallom, Vlatkom Stefanovskim, Elvisom Stanićem i mnogim drugima”, govori glazbenik koji je s bratom i ocem te iste 2008. kreirao projekt “Makedonsko srce”, na kojem su obradili i producirali makedonske tradicionalne pjesme u modernim aranžmanima, na kojima gostuju Josipa Lisac, Oliver Dragojević, Aki Rahimovski, Željko Bebek, Goran Bregović, Massimo, Tereza Kesovija, Dado Topić i mnogi drugi. Projekt je ubrzo dobio veliku pozornost javnosti i do 2013. službeno postao najprodavaniji nosač zvuka u Makedoniji.

Odmah nakon projekta “Makedonsko srce” počeli su raditi djela vrhunskih klasičnih velikana u modernim aranžmanima s elementima jazza, a projekt je nazvan ‘’Tavitjan Brothers Play Classics’’. Nakon brojnih internacionalnih nastupa s tim projektom, uslijedio je i koncert u legendarnom jazz clubu Blue Note u New Yorku, a malo nakon toga i nastup u jednoj od najprestižnijih dvorana svijeta – Carnegie Hallu.

Bez obzira na to što se posljednjih godina klasična glazba svira u kombinaciji s najrazličitijim vrstama glazbe, Diran Tavitjan kaže da je klasika osnovni stup kulture svijeta.

“Ona je još uvijek najprodavaniji žanr i još uvijek najpoštovaniji glazbeni stil na planetu, a takva će i ostati. Jazz muzici je svojstveno mijenjati i igrati se s muzičkim materijalom, kao i kreirati muziku na licu mjesta, odnosno improvizirati. Tom logikom spoj klasike i jazza daje mogućnost osvježenja ustaljenog repertoara, pa možda čak i upoznavanja novih generacija s tradicijom, ali na moderan način”, objasnio je glazbenik koji je opisao kakav je osjećaj dijeliti pozornicu s bratom.

“Osjećaj je interesantan. Na sreću, mi funkcioniramo vrlo dobro i razumijemo se u trenutku. Vrlo često dogode se iznenađenja na sceni. Dogodi se, primjerice, da u jednom trenutku sasvim neočekivano promijenimo instrumente usred koncerta ili zasviramo neku kompoziciju bez pripreme. Svašta je moguće”, ispričao je Diran Tavitjan i osvrnuo se na izbjegličku krizu koja je zahvatila i Makedoniju. Kaže da je situacija izazovna u cijeloj regiji.

“Nitko ne želi biti protjeran od kuće. Sudbina tih ljudi je stvarno teška i humanitarna je obaveza svih zemalja u regiji da pomognu. Makedonija je puno puta dokazala svoju humanitarnost i spremnost da izađe u susret i primi tisuće ljudi, no dogodi se da se pod velom humanitarnosti ponekad zloupotrijebe gostoprimstvo i kapacitet balkanskih država, a posebno onih koje još nisu članice EU-a. U principu, ratovi su uvijek sredstva rješavanja interesa globalnih sila čije posljedice mi, manje regije, možemo samo promatrati i djelovati preventivno i humanitarno u interesu našeg naroda i regija”, zaključio je Diran Tavitjan.

Komentiraj

FOTO:KRISTIJAN TEODOROV
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture