Nakon što je Ministarstvo kulture smanjilo novac za Hrvatsku dramu HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, s obrazloženjem da se uglavnom radi o autorskim projektima, intendant tog kazališta u Nacionalu najavljuje akcije kojim će pokušati opovrgnuti tu odluku

Nakon što je Ministarstvo kulture nedavno smanjilo proračunska sredstva za Hrvatsku dramu HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, s obrazloženjem da se uglavnom radi o autorskim projektima, intendant tog kazališta Oliver Frljić u Nacionalu najavljuje akcije kojima će pokušati opovrgnuti tu odluku. Frljić s mjesta intendanta u srpnju prelazi u tim za realizaciju projekta Europske prijestolnice kulture (EPK), dok je za vođenje HNK Ivana pl. Zajca, do raspisivanja natječaja za intendanta i samog izbora, predložen Marin Blažević, dosadašnji ravnatelj Opere tog kazališta. Frljić za Nacional odgovara na napise da je ostavku na mjesto intendanta dao jer se više nije mogao nositi s pritiscima, a nije štedio riječi za ministra Zlatka Hasanbegovića, njegovu zamjenicu Anu Lederer, ali i kolegu redatelja Krešimira Dolenčića.

NACIONAL: Zašto ste dali ostavku na mjesto intendanta? Neki su već počeli pričati kako je priča o timu za EPK samo isprika za to što ste se povukli jer ne možete podnijeti pritisak. Ima li istine u tome?

Ne bih se puno obazirao na čaršijske tračeve. U njima rezonira kukavičluk onih što na fašizaciju Hrvatske, koju HDZ provodi otkako je na njegovo čelo stupio Tomislav Karamarko, nisu nikako reagirali dok im nisu bila smanjena ili uskraćena neka prava. Te priče proizvode oni koji su nas prije godinu i pol napadali kad smo upozoravali na novi hrvatski fašizam koji je sada i njima zakucao na vrata, kao u čuvenoj pjesmi patera Martina Niemöllera: “Kada su došli po mene / više nije bilo nikog / da se pobuni.” Što se mog rada i pritisaka tiče – oni uvijek idu zajedno upravo zato što meni kazalište ne služi za fingiranje otpora, već za sukob s centrima političke moći. Ja ne pokrivam Kožarićevo “Prizemljeno sunce” jer znam koliko su te geste promašene i neučinkovite, a primarno služe maskiranju nespremnosti da se napravi nešto što bi one koji su je izveli dovelo u polje realnog rizika. Ili potpisivanje peticije za smjenu Hasanbegovića. E, pa drage i nedrage kolege potpisnici, tako se ne ruši jedan ministar. Mogli ste nešto naučiti od Karamarka. Instalirajte mu šator ispred Ministarstva, zaustavite promet i marširajte do Sabora.

NACIONAL: Što za vas znači biti dio tima EPK? Koja će točno biti vaša zaduženja, koje ćete projekte raditi? Što će publika time dobiti, a što Rijeka?

Raditi kao dio tima EPK predstavlja mi novi izazov. Rijeka bi, ako bude realizirano ono s čime je aplicirala za ovu titulu, mogla postati kazališni brend u Europi. Mi smo u ovoj sezoni ionako zacrtali internacionalizaciju riječkog kazališta. Započeli smo koprodukcijom sa Slovenskim mladinskim gledališčem i premijerom na Bitefu, a završavamo premijerom na Wiener Festwochenu te turnejom koja obuhvaća Weimar, Zürich i Berlin. U međuvremenu u Rijeci na stažiranju imamo studente sa sveučilišta Columbia i Melbourne, koprodukciju s Innsbruckom, gostovanje Panonske filharmonije…

NACIONAL: Veliku buru negodavanja izazvalo je smanjenje sredstava Ministarstva kulture za Hrvatsku dramu HNK Ivana pl. Zajca zbog, najkraće rečeno, vas. Najviše im smeta, ne zna se kome jer je odluka nepotpisana, odnosno potpisana je s “Ministarstvo kulture”, to što vi u tom kazalištu radite autorske projekte. Kako komentirate taj potez?

Kladim se da Hasanbegović nema pojma što su autorski projekti, a ni njegova pobočnica Ana Lederer, nova članica Kazališnog vijeća onog istog nacionalnog teatra u kojem je kao intendantica, uz redovitu plaću od 20.000 kuna, sama sebi u samo devet mjeseci isplatila dodatnih 71.490 kuna. Ta bi osoba, dakle, trebala paziti na zakonitost poslovanja istog kazališta u kojem je napravila, u najmanju ruku, radnje koje stvaraju osnovanu sumnju u nezakonito poslovanje. Ako Hasanbegovića i Lederer zanima, mogu im preporučiti neku literaturu da shvate što su to autorski projekti.

NACIONAL: Ima li takvo smanjenje sredstava pravnu osnovu? Hoćete li ići za tim da utvrđujete opravdanost?

Od Ministarstva kulture tražit ćemo zapisnike Kulturnog vijeća za dramsku umjetnost. Oni su, prema informacijama koje imam, s obzirom na predloženi program odlučili nešto dijametralno suprotno od Hasanbegovića. Nedavno smo pokazali da je ono nemušto i nepotpisano priopćenje Ministarstva kulture gomila laži. Ako nisu namjerne laži, onda je još gore jer ni ministar ni njegova zamjenica nemaju pojma što je na repertoaru jednog od pet nacionalnih kazališta. Nakon što smo točku po točku demantirali tu njihovu objedu kojom su argumentirali smanjenje sredstava riječkom HNK, nisu se ni na koji način očitovali. Sramotno!

NACIONAL: Koji su to autorski projekti koji im posebno smetaju?

Pretpostavljam da im ponajviše smetaju “Hrvatsko glumište” i “Kompleks Ristić”. Ana Lederer jednostavno nije kapacitirana da razumije kazalište koje ne polazi od dramskog teksta, a njezin poglavnik još manje. Riječ je o praksi koja je odavno institucionalizirana. Ali kakvog smisla o tome ima govoriti onima koji bi najradije vidjeli kazališnu verziju Sedlarova filma “Jasenovac – istina”, još jedan prilog relativizaciji stradanja u tom zloglasnom logoru i podilaženje filoustaškom raspoloženju u hrvatskom društvu te njegovim kreatorima.

NACIONAL: Je li Ministarstvo obvezno dati novac iz proračuna za Hrvatsku dramu ili možete dio sredstava koje je HNK dobio za druge ansamble, prenamijeniti za nju?

Ministarstvo daje ukupnu masu novca, a mi je onda raspoređujemo po projektima. Drago mi je što će Hasanbegović, kojem je Hrvatska i sve hrvatsko toliko na srcu, a vjerojatno i na kapi, kumovati likvidaciji riječke Hrvatske drame. Nadam se da će u nekoj budućnosti tu činjenicu ponosno upisivati u svoju biografiju. Ona je komplementarna s onim što se u vrijeme NDH događalo s nekima od najznačajnijih hrvatskih kazališnih umjetnika, ali i onim što se osamostaljenjem Hrvatske dogodilo Miri Furlan ili Radi Šerbedžiji.

  • ‘ANA LEDERER ne razumije kazalište koje polazi od dramskog teksta, a njezin poglavnik još manje. Oni bi radije vidjeli kazališnu verziju Sedlarova filma ‘Jasenovac-istina’

NACIONAL: Što mislite, zašto ministar Hasanbegović ima “pik” na vas?

To morate pitati njega.

NACIONAL: Koje je vaše mišljenje o njemu? Više puta istupali ste protiv njegovih poteza i izjava, ali što mislite koji je smjer kojim ide? Što želi i dokad će to moći raditi?

Hasanbegovića mi je na neki način žao. Dok odrađuje prljavi posao za rigidnu desnicu, kritike upućene na njegov račun nerijetko su prepune islamofobije. Tužno je ako on nije svjestan na koji je način instrumentaliziran. Još tužnije ako sve to radi s punom sviješću. Mene stvarno ne zanima njegova nacionalna i vjerska pripadnost, ali me zabrinjava činjenica da za posao koji obavlja nema nikakvih kompetencija. Rezultati njegova dosadašnjeg ministrovanja već se mogu označiti kao kulturocid. Nadam se da će na kraju svog mandata biti ponosan zbog činjenice da je hrvatsku kulturu vratio u srednji vijek.

NACIONAL: Mnogi misle da neće još dugo moći vući ovakve poteze jer će “dobiti packe” od EU. Kako te njegove poteze gledate u svjetlu HDZ-a, odnosno Domoljubne koalicije? Jeste li dodatno promijenili mišljenje o toj stranci?

HDZ je političko dno dna, ali s Karamarkom su pokazali da mogu još dublje. Što reći o stranci kojoj dva vodeća čovjeka dolaze iz policijsko-obavještajnih krugova? Ili gdje se odvijaju izbori za predsjednika stranke sa samo jednim kandidatom? Sve sama utjelovljenja demokracije.

NACIONAL: Vi ste bili jedini ravnatelj nekog hrvatskog kazališta koji se usudio progovoriti protiv ministrovih prvih poteza koji su već tada ukazivali na smanjenje prava nekih korisnika proračuna. Ima li to s time veze ili bi se to dogodilo i da niste ništa rekli?

Ako mislite na smanjenje sredstava riječkom HNK-u, to bi se dogodilo u svakom slučaju. Hasanbegović samo pokušava realizirati ono što je Karamarko obećao. Pričao sam ljudima u Njemačkoj kako je predsjednik najveće parlamentarne stranke, u to vrijeme i izgledan kandidat za premijera, najavio moju smjenu. Mislili su da se zezam. Rekli su da je to u Njemačkoj, svom jačanju desnice unatoč, nevjerojatno, da bez obzira na sve što se događa na terenu, još uvijek postoji neki politički bonton, ali i pritisak javnosti koji bi izgovaratelja takve prijetnje sahranio. U Hrvatskoj, koliko smo vidjeli, na tu Karamarkovu prijetnju nitko nije reagirao. Zato mi se, kad čitam pojedina imena potpisnika peticije za smjenu Hasanbegovića, prevrne želudac. Na 484. mjestu instalirao se Krešimir Dolenčić – režiser raznoraznih parada i sahrana, poslušan kotačić u Tuđmanovoj propagandnoj mašineriji. Pitao bih sve te potpisnike zašto se nisu potpisivali protiv koncentracijskih logora u zapadnoj Hercegovini u kojima su mučeni i ubijani Bošnjaci? Zašto se nisu potpisivali kad je Tuđman vršio progon Feralovih novinara? Gdje je bio Dolenčić, tinta čijeg potpisa protiv Hasanbegovića se licemjerno suši na vjetru kolektivnog zaborava, kad su ubijeni članovi obitelji Zec? Zašto se tada nije obratio otvorenim pismom predsjedniku države?

NACIONAL: Zašto ste odlučili istupiti i što mislite o vašim kolegama koji to nisu napravili?

Moja šutnja o kolegama koje nisu istupile protiv filoustaškog ministra, u ovom trenutku je rječitija od svega što bih mogao izgovoriti. Isto tako je rječita i šutnja intendanata nacionalnih kazališta koje sam pozvao na obustavu rada dok ministar ne odstupi.

  • ‘DOK HASANBEGOVIĆ ODRAĐUJE prljavi posao za rigidnu desnicu, kritike upućene na njegov račun prepune su islamofobije. Tužno je ako nije svjestan da je instrumentaliziran’

Pardon, nisu svi šutjeli. Intendant HNK Osijek, Božidar Šnajder, stao je hrabro u obranu Hasanbegovića izjavivši: “Pozivanje na štrajk dok se ne smijeni ministar kulture gospodin Hasanbegović, poziv je na linč i huškanje naroda protiv legalno izabrane vlasti.” Tu izjavu mu je Hasanbegović, sudeći prema povećanju sredstava koje je osječki HNK dobio, po svoj prilici izdašno honorirao. Meni je žao što Šnajder nije živio u nacističkoj Njemačkoj tridesetih godina, gdje je jedna vlast također bila legalno izabrana. Vjerojatno bi njihovo ubijanje Židova u koncentracijskim logorima također pravdao kao utemeljeno u rasnim zakonima.

NACIONAL: Može li HNK Ivana pl. Zajca bez ovih sredstava iz proračuna? Što to znači za iduću sezonu?

HNK nastavlja raditi po planu. Budući da 29. svibnja na Wiener Festwochenu – inače, ako ministar kulture ne zna, riječ je o najznačajnijem europskom kazališnom festivalu – Zajc ima premijeru velikog koproducentskog projekta, potrudit ću se da europsku kazališnu javnost izvijestim o tome što Hasanbegović radi, kao i na predavanju koje ću prije toga, 13. svibnja, održati na festivalu Theatertreffen u Berlin, a i na bečkom gostovanju moje predstave iz Münchena “Balkan macht frei”. Neka Europa zna kakvu kulturnu politiku imamo u Hrvatskoj. I svoj angažman u EPK iskorisit ću da bih upozoravao na kulturocid koji Ministarstvo kulture provodi u Hrvatskoj.

NACIONAL: Prošle sezone zbog manjka novca gotovo je dovedeno u pitanje održavanje Riječkih ljetnih noći. Budući da je financijska situacija teška, jesu li Noći upitne ove sezone?

Noći idu ove godine, ali se postavlja pitanje zašto postoji takav nesrazmjer u financiranju ljetnih festivala. Još sam ranije pokušavao inicirati festivalsku platformu gdje bi programi bili predstavljeni na svim značajnim ljetnim festivalima, što bi smanjilo troškove njihove produkcije, a povećalo broj publike i raznolikost programa. Sada imamo Dubrovačke ljetne igre koje naprave predstavu i odigraju je maksimalno pet puta, a uloži se enormna količina novca. Takva je situacija svugdje. I, naravno, postoje različiti interesi da se tu ništa ne mijenja.

NACIONAL: Planirate li neke akcije protiv poteza Ministarstva i ministra Hasanbegovića? Što možete u ovom trenutku napraviti da spasite Hrvatsku dramu?

Već sam rekao da ću obavještavati europsku javnost o svemu što se događa u Hrvatskoj. U pregovorima sam za sastanak s austrijskim ministrom kulture. Vjerujem da će ga zanimati što radi njegov hrvatski kolega. Što se tiče Hrvatske drame – za sada radimo po planu. Ova nesposobna uprava uspjela je gotovo u cijelosti isfinancirati sama dva projekta kroz koprodukcijske aranžmane. A očekujem i reakciju građana Rijeke jer, budimo bolno iskreni, ovo je direktan atak na njih. Hasanbegović im smanjenjem sredstava šalje jasnu poruku da im kultura ne treba.

Komentiraj

FOTO:Saša Zinaja
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture