GLAZBENE RECENZIJE: Rizol, ‘Zimzeleno a novo’, Antologija elektroakustične glazbe

Autor:

01. RIZOL ‘STRATEGIJA’ (CROATIA RECORDS): Iskrena namjera i loša strategija

Rizol je zagrebački bend i jedno od napuštene djece velike i nadaleko poznate Fiju Briju obitelji. Odgojen na garažnom rocku 80-ih i prljavom zvuku lo fi undergrounda, Rizol je 90-ih s Kojotima, Malehookersima, Majkama, Lošim dečkima, Dik O’brazom, Pipsima… objavio debi album ‘’Jaki i glupi’’ i dospio na ljestvicu bendova koji obećavaju. Bila je to realna procjena jer je debi album upravo tako zvučao, a imali su i dobro zaleđe te generacije. Iz tko zna kojih razloga drugi album nije se dogodio sve do proljeća 2016. godine.

Nema sumnje da im je to vrijeme ostalo u lijepom sjećanju jer se rock tada prašio kao da je zadnji put, potaknut ratnim zbivanjima i životom na rubu. Međutim, ako već nisu sami shvatili da je to vrijeme odavno prošlo, netko im je to ipak trebao reći prije nego što su odlučiti objaviti drugi album gotovo 20 godina kasnije. Stare pjesme i stari zvuk zaglavljen u vremenu, ali što je najgore, ne u toj nabrijanoj rock dekadenciji, već stilski zastarjeli i bezidejno siromašni tekstovima, aranžmanima, ali i energijom koja je evidentno ostala dio sjećanja. Bolje da su zadržali status benda koji je obećavao 90-ih nego što su nas sve uvjerili novim albumom da je to zapravo bilo daleko od istine. Namjera je bila iskrena, ali ‘’Strategija’’ loša.

02. ‘ZIMZELENO A NOVO’ (CROATIA RECORDS): Zimzeleno a novo, a loše

Zlatko Turkalj je urednik i voditelj radioemisije ‘’Music pub’’ Drugog programa Hrvatskog radija koji je prošle godine pokrenuo hvalevrijednu akciju u suradnji s Croatia Recordsom ‘’Zimzeleno a novo’’ s ciljem da neke stare zaboravljene domaće evergrine 60-ih, 70-ih i 80-ih prepjevaju aktualni izvođači i time izvuku iz zaborava prave bisere domaće glazbe. S jedne strane vinila (jer je u pitanju isključivo vinilno izdanje) su originali, a s druge aktualni izvođači i obrade tih starih hitova. Krajem prošle godine objavljeno je prvo takvo izdanje koje je ovih dana dobilo i nastavak ili Vol. 2, iako to nigdje ne piše na omotu ove kompilacije. I tako su pjesme ‘’Šuti moj dječače plavi’’ Novih fosila, ‘’Plavuša“ Kiće Slabinca, ‘’Ostala si uvijek ista’’ Miše Kovača, ‘’Sve je isto ko pre’’ Ane Štefok, ‘’Vjeruj u ljubav’’ Olivera Dragojevića i ‘’Sad si tu’’ Drage Diklića dobile svoje nove prepjeve. Kao što je bio slučaj i s prvim takvim izdanjem, odlična ideja pala je u drugi plan zbog loše realizacije. Bez ikakve fusnote o izvođačima koji sudjeluju na albumu, prvo što upada u oči/uši su odabrani izvođači koji su pozvani da obrade spomenute evergrine: The Blondes, Fluentes, The Answer, Renata Sabljak i Nebo, Vindon Havin i Auguste. Ukratko, neinventivan pristup starim hitovima uz iznimku Vindon Havin i njihove verzije ‘’Vjeruj u ljubav’’, koja se jedina uspjela na zanimljiv način odmaknuti od originala, dok su ostali uglavnom naštetili svojim verzijama izvornim djelima. Šteta dobre ideje.

03. ‘U POTRAZI ZA NOVIM ZVUKOM 1956-1984 – ANTOLOGIJA ELEKTROAKUSTIČNE GLAZBE HRVATSKIH SKLADATELJA’ (CROATIA RECORDS): Stari zavjet hrvatskih pionira elektroničke glazbe

Autor ove antologije Višeslav Laboš punih osam godina istraživao je tko se u Hrvatskoj prvi odvažio eksperimentirati s elektroakustičnom glazbom i došao do krajnje zanimljivih podataka. Osim što su prvi put u povijesti hrvatske glazbe na jednom mjestu okupljena djela i skladatelji elektroakustične glazbe, od kojih su neka prvi put i objavljena, ova kompilacija doista je svojevrsna Biblija hrvatske glazbene baštine. Na ovom bogato opremljenom i korisnim informacijama ispunjenom dvostrukom CD-u nalaze se djela skladatelja kao što su Ivo Malec, Branimir Sakač, Miroslav Miletić, Milko Kelemen, Dubravko Detoni, Silvio Foretić, Natko Devčić, Igor Kuljerić, Marko Ruždjak, Davorin Kempf, Zlatko Tanodi i Mladen Miličević. Da ne bi bilo zabune, ovo su pionirski pokušaji i temelji elektroakustične glazbe hrvatskih skladatelja koji su se poigravali prvim sintesajzerima i magnetofonskim vrpcama, zbog čega se veći broj skladbi sastoji od šumova i nedefiniranih zvukova koji nisu za svačije uši, ali pružaju odličan uvid u njihovu kreativnost i odaju počast tim inovatorima. Diskografsko izdanje povijesne vrijednosti za razumijevanje hrvatske baštine 20. stoljeća.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)