Croatia in a Box nedavno je predstavljeni hrvatski kulturno-turistički brend u ulozi ambasadora domaće kulturne baštine i autohtonih gastronomskih proizvoda malih proizvođača. Njegovu okosnicu sačinjava suvremeno dizajnirana poklon-kutija čiji vizualni identitet u kontekstu mediteranskih boja komunicira neke od ključnih simbola hrvatske baštine poput pletera, glagoljice, paške čipke, sinjske alke, licitarskog srca, šibenske kape, ornamenata hrvatskog sela, ribarske mreže i meandra. Ipak, nije riječ samo o kutiji, već je naglasak na njezinom sadržaju za koji su se pobrinuli osnivači Croatia in a Box – riječki supružnici Anatolij Lazinica i Sanja Milardović Lazinica.

CROATIA 2

Dizajn poklon-kutije Croatia in a Box napravila je Izvorka Jurić, mnogostruko nagrađivana dizajnerica na području vizualne komunikacije i identiteta proizvoda. Sanja Milardović Lazinica, suosnivačica Croatia in a Box, za Nacional je pojasnila razloge osnivanja ovog proizvoda, navela koliko su uložili u biznis, te koji su planovi s Croatia in a Boxom.

Nacional: Kako i kada je došlo do ideje za ovaj projekt?

Moj suprug i ja smo prilično strastveni po pitanju proizvodnje i pripreme hrane jer dolazimo iz obitelji u kojima je to duboka tradicija. Moja baka i djed su do nedavno proizvodili paški sir, dok su Anatolijevi stari maslinari iz Skradina. Na taj smo način naučili prepoznavati kvalitetne procese proizvodnje prehrambenih proizvoda. S druge strane, često se družimo uz domaću hranu s prijateljima i obitelji. Naime, posjedujemo i jako velik krug prijatelja koji živi u inozemstvu, a i sami često putujemo, te smo za prilike zajedničkih susreta pripremali poklone koji sadržavaju domaću gastro ponudu.

Pri tome smo obilazili naše lokalne delikatesne trgovine, supermarkete, papirnice i slične sadržaje. Želja nam je uvijek bila složiti dobru kombinaciju sadržaja koji bi nama pružio zadovoljstvo darivanja i usrećio onoga koji prima poklon, a da on ujedno ispriča priču o Hrvatskoj. U tom smo procesu zamijetili da značajan broj domaćih gastro proizvoda nema kvalitetnu ambalažu, niti je primjereno predstavljen na prodajnim mjestima na način da ne dočarava njihov značaj. U tom smo nedostatku uvidjeli mogućnost našeg poslovnog modela koji se temelji na ideji da je Croatia in a Box sinergija svih regija Hrvatske, te kroz branding i ostale modele komunikacije pripovijeda njihove, odnosno naše priče.

Naš je cilj potaknuti proizvođače različitih regija na udruživanje, što do sada nije slučaj – kulen dovesti na more, paški sir u Međimurje. Po nama se prozvođači previše zatvaraju u mikro sredine. Stoga Croatia in a Box nismo zamislili isključivo kao poklon-kutiju, već želimo postati platforma ili klaster pomoću kojeg će domaći proizvođači izaći van okvira hrvatskog tržišta te na višoj razini ući u sve grane turističkog sektora.

Nacional: Koliko je malih proizvođača uključeno u projekt i na koji način ste ih selektirali?

U trenutačnu smo selekciju uključili 30 domaćih proizvođača. Iako dosta dobro poznajemo ponudu na našem tržištu, potraga za premium proizvodima i slaganje  proizvoda u tematske cjeline oduzelo je dosta vremena. Naime, kako smo selekciju radili kroz prizmu kvalitete, odabrani proizvodi morali su zadovoljiti kriterij izvornosti samog proizvoda, ekološku proizvodnju i dostupnost većih količina. Od nekih smo, nažalost, morali odustati jer nemaju veće proizvodne kapacitete.

Nacional: Kome je namijenjena Croatia in a Box? Imate li već neke naznake za izvoz ili narudžbe?

Namijenjena je svima koji žele darovati kvalitetan izbor hrvatskih gastro proizvoda, brižno upakiran u vizualno bogato opremljenu kutiju, unutar koje se uz proizvode nalazi i kratka priču o njima samima. Poklon-kutija je glavni medij komunikacije domaće kulturne baštine kroz neke od ključnih vizualnih simbola iz svih regija Hrvatske. Na ovaj način svatko tko poklanja Croatia in a Box, postaje svojevrsni ambasador svoje zemlje.

Iako smo počeli s radom ove jeseni i priča se postepeno širi – zasuti smo upitima iz zemlje, a poglavito iz inozemstva. Naši iseljenici su zaista oduševljeni pričom. Imaju nam potrebu javiti što su doživjeli kada su primili Croatia in a Box poklon. I to su redom pozitivna iskustva koja nam potvrđuju da usrećujemo ljude s ovim projektom. Nacional: Zašto je 13 različitih kutija i po čemu se razlikuju?

Trenutačno smo definirali 13 tematskih paketa i kutija različitih veličina, ali naša selekcija je u stalnom razvoju novih sadržaja. Pristup definiranju tematskog sadržaja zasniva se ili na povezivanju proizvoda iz različitih regija Hrvatske – A Square Meal, Island Hopping, predstavljanju jedne karakteristične regije – Dream of Istria, predstavljanju maslinovih ulja – Her Majesty, Olive, ili selekciji različitih tipova ulja – Pressed to Impress i slično.

CROATIA 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nacional: Zašto mislite da je ambalaža važna i jeste li birali proizvode koje ćete ‘upakirati’ po tome što nemaju dobre ambalaže ili jednostavno one proizvođače koji nemaju novca i za dobru ambalažu?

Istaknula bih samo da preduvjet ulaska u našu selekciju nije bio loš dizajn ambalaže, već kvaliteta samog proizvoda. Mnogi uključeni proizvodi posjeduju dobru ambalažu, i vjerojatno će s vremenom i drugi poraditi na tom dijelu prezentacije svoga proizvoda. Vjerujem da će im suradnja s nama ukazati na važnost tog segmenta razvoja njihove proizvodnje na dugoročnom planu. Dobar dizajn ambalaže naprosto komunicira vrijednost samog proizvoda, dok ga loša ambalaža može degradirati. Ne možemo ulaziti u razlog neposvećenosti ovom dijelu razvoja proizvoda, no često je kod malih proizvođača u pitanju nedostatak financijskih resursa.

Nacional: Koliko ste novca uložili u projekt Croatia in a Box?

Inicijalni trošak je iznosio više od pola milijuna kuna. Na samim počecima smo primili jedan dio bespovratnih sredstava od Grada Rijeke koji nam je jako puno značio. Osim uloženih financijskih sredstava, investicija obuhvaća i osobni rad te vrijeme od godinu i pol dana. Valja naglasiti da investiranje još uvijek traje jer ovaj projekt shvaćamo kao proces koji će se nastaviti širiti u više smjerova. Pod ulaganjem smatramo i izravnju kupnju proizvoda od samih proizvođača. Dakle, mi od njih ne uzimamo proizvode na koncesiju – poput velikih trgovačkih lanaca – što konkretno podržava njihov razvoj i ne dovodi ih se u probleme. Iz tog razloga mi također našu ponudu ne možemo davati na koncesiju kad je riječ o većim narudžbama. Smatramo ovo jednim zdravorazumnim tržišnim pristupom.

Nacional: Kolika je cijena jedne takve kutije i kako ste odabrali što u koju ide?

Cijenu finalnog paketa prije svega određuju i primarne cijene samih proizvođača. Vrhunski proizvodi izrađeni od kvalitetnih sirovina i ekološkim procesima te u manjim količinama –  ne mogu nositi istu cijenu kao i generički proizvodi iz masovne proizvodnje. Cijene Croatia in a Box kreću se od 234 do 1105 kuna. Primjerice, u tom najskupljem paketu – A Square Meal – nalazi se kulen Matijević, paški sir, ekstra djevičansko maslinovo ulje Chiavalon i crveno vino Grgić Plavac Mali.

Nacional: Spomenuli ste da se vaša i obitelj vašeg supruga bavi proizvodnjom tradicionalnih proizvoda, koliko je važno da Hrvatska razvija ove grane proizvodnje? Što je najveći izazov u vašem segmentu poslovanja?

Najveći izazov nam je potaknuti naše ljude na suradnju. Smatramo da samo sinergijom možemo izaći na inozemna tržišta i tako približiti naše proizvode svijetu, izgraditi im veći kredibilitet u velikoj konkurenciji inozemnih proizvoda koja posjeduju višestoljetnu tradiciju. Nadamo se da će naši ljudi prepoznati prednosti zajedničke suradnje.

Nacional: Jeste li Croatia in a Box ponudili HTZ-u ili Ministarstvu turizma? Može li vam suradnja s njima pomoći?

Croatia in a box je novi brend i upravo tražimo podršku proizvođača ali i HTZ-a te Ministarstva turizma, Ministarstva poljoprivrede i Ministarstva gospodarstva. Smatramo da je uzaludno davati poticaje proizvođačima hrane ukoliko oni svoje proizvode nemaju gdje plasirati. Potrebno je poticati cijeli proces, od proizvodnje do plasmana. Ne bismo htjeli ispasti pretenciozni, ali ne razumijemo ako se potiče primjerice proizvodnja maslinovog ulja – zašto tog ulja nema na većini stolova naših restorana i hotela. Smatramo da i njih treba edukacijom i olakšicama poticati da promiču lokalne proizvode. Uglavnom, opet dolazimo do problema da svi rade zasebne akcije u svojim djelatnostima, ministarstvima… Potrebna nam je šira slika i sinergija, jer sve akcije trebaju težiti zajedničkom cilju. Nadamo se da će netko prepoznati i naš brend kao jedan mali kotačić koji doprinosi promidžbi Hrvatske, njezinih proizvođača i ljudi.

Nacional: Kako će biti distribuirane vaše kutije i na koja tržišta ‘ciljate’ najviše?

Croatia in a Box posjeduje turistički sadržaj i prirodno je usmjerena na međunarodno tržište. Mislimo da je karakter tržišta danas inače globalnog karaktera te da su svi prinuđeni izvoziti. Mi smo odlučili raditi na probitku domaćih gastro proizvoda u inozemstvu, uz promociju kulturne baštine zemlje na suvremen način. Za početak krećemo od online trgovine. U drugoj fazi ćemo razvijati i suradnju s predstavnicima u inozemstvu. Postoji i treća faza, ali nju bismo predstavili kad sazriju mogućnosti za njezinu realizaciju. Ipak smo mi sami pokrenuli veliki projekt kojeg će, nadam se podržati domaći hotelski lanci, a i nadležne institucije.

Komentiraj

FOTO:dropbox
PODIJELI
- rođena u Zagrebu 1978. godine - mr.sc. međunarodnih odnosa - diplomirala novinarstvo na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu - novinarstvom se bavi od 1999. godine - dosad je radila u Jutarnjem listu, lifestyle magazinu Story, političkome magazinu Aktual - u Nacionalu je pomoćnica glavnog urednika i piše teme iz kulture