DEBATA: Milanović: “Županije su leglo HDZ-a i zato ih Kitarović tako voli”

Autor:

Zagreb, 03.01.2020 - Suceljavanje predsjednickih kandidata Zorana Milanovica i Kolinde Grabar Kitarovic na Novoj TV.
foto HINA/ Damir SENCAR/ ds

HINA/ Damir SENČAR

Posljednje sučeljavanje Kolinde Grabar-Kitarović i Zorana Milanovića održava se večeras na NovojTV.

Od ponoći traje izborna šutnja, pa će ovo sučeljavanje prilika da pošalju posljednje poruke svojim biračima i onima koje žele privući.

“Ciljano smo išli na sučeljavanje zadnje večeri kampanje. Ono, doduše, ne ostavlja mogućnost velikih medijskih analiza jer će kratko po završetku nastupiti izborna šutnja. No kandidatima je ono posljednja prilika za komunikaciju s javnošću. I nakon njega nema popravka”, kazala je direktorica Informativnog programa Nove TV Ksenija Kardum.

Večerašnje sučeljavanje vodit će Sabina Tandara Knezović i Mislav Bago, a kako navode, pitanja će se odnositi o temama o kojima posljednjih tjedan dana nije bilo riječi.

Nakon debate na RTL-u, u kojoj su se susreli Kolinda Grabar-Kitarović i Zoran Milanović, njihovo sučeljavanje uoči drugog kruga predsjedničkih izbora u četvrtak je održano na HRT-u.

Prijenos uživo:

22:25 Knjiga iz djetinjstva koja vas je obilježila?

“Mali princ”, kaže Kolinda Grabar-Kitarović.

“Čuvaj se čovjeka jedne knjige. Mene je obilježilo više knjiga”, ističe Milanović.

Što se tiče glazbe, Milanović je rekao da ga je obilježio Novi val.

Cesarica Olivera Dragojevića omiljena je pjesma predsjednice.

Film Dan neovisnosti, preporučila je predsjednica.

Milanović je preporučio “Bilo jednom u Americi”.

22:23 Postoji li nešto što ste propustili reći javnosti?

“Nisam ništa propustio reći, ako sam nekog uvijedio žao mi je, ali govorim istinu”, rekao je Milanović.

“Misli da građani imaju kratku pamet i da ne pamte njegovu vladu. Nisam zadovoljna jer smo razgovarali stalno o istome, više smo se vrijeđali. Malo smo pričali o programu”, dodala je Grabar-Kitarović.

“Nije stigla ispričati partiture svog program koji ne postoji. Gledali smo ga zadnjih pet godina”, odgovorio je Milanović, a Grabar-Kitarović mu kazala da on nema program, nego nudi svoj karakter.

22:20 Što smatrate svojom najvećom pogreškom u političkoj karijeri?

“Nikada ne plačem za prolivenim mlijekom”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Nekim ljudima sam vjerovao, i kad sam vjerovao, nisam griješio, ali možda nisam trebao, ali opet, sretan sam i zadovoljan onime što sam radio i što sam postigao. Većinu stvari bih napravio opet, politikom sam se počeo baviti na zgražanje i užas svojih najbližih, nanio sam emocionalnu štetu tim ljudima i to je nešto što bih teoretski mijenjao”, rekao je Milanović.

22:17 Greta Thunberg?

“Klimatske promjene koje vidimo u Australiji zbog nebrige političara, mi mala Hrvatska ne možemo imati glas kao Švedska. O Greti nemam što reći. Služi kao sidro svijesti, i da je problem ozbiljan. To su teme koje će nas obilježiti”, kazao je Milanović.

“O ekologiji govorim dosta, moj govor u EU skupštini je bio o borbi protiv plastike. Greta je istot tamo govorila i ja sam razmišljala kao majka. Ja svoje dijete ne bi bih poticala. Čini mi se da je ta djevojčica iskorištena”, istaknula je Grabar-Kitarović.

22:12 Tko će biti vaš partner u BiH, Čović ili Komšić?

“Moj partner će biti Predsjedništvo BiH. Sve dok građani ne prihvate svog predstavnika, ja nemam s kim razgovarati”, kazala je Grabar-Kitarović.

“Svjestan sam manjka legitimiteta Komšića, tu je Milorad Dodik, tu su Bošnjaci kao brojčano najveći korpus u BiH, tu su i Hrvati, o tome ću voditi računa. Rješenja preko noći neće biti. Komšića poznajem godinama, ali ne zanosim se iluzijom da ću probleme riješiti preko noći”, rekao je Milanović.

22:07 Srbija i nestali, što učiniti?

“Nastaviti razgovor, ali imati na umu da je to država s kojom imamo veliku robnu razmjenu. Što se tiče nestalih, morat će to nekad isplivati, ali to nije razlog da stalno jednu državu kinjimo i da ju stalno ucjenjujemo. Jači smo od njih, to je činjenica”, rekao je Milanović.

“Slažem se, da je Hrvatska puno snažnija od Srbija. Hrvatska je zemlja koju se sluša u svijetu. Ali vi ste nas sramotili po svijetu. Vama su dva udbaša i ubojice bili važniji od Hrvatske”, kazala je Grabar-Kitarović.

“Ovo je jako ružno. Neka gledatelji sami procijene”, poručio je Milanović.

22:03 Pitanje za Milanovića: Hoće li vam Lozančić biti savjetnik ako postanete predsjednik?

“Ne znam još. Ne znam koji su njegovi planovi”, odgovorio je.

Grabar-Kitarović rekla je da će o savjetnicima odlučiti nakon što s njima razgovara.

22:00 Je li on svojim radom utjecao na političke procese?

“Da”, rekla je Grabar-Kitarović.

Možete li pojasniti?

“Ne mogu. Recimo da nije ispoštivao dogovor koji smo imali, da se odradi jedan posao koji je bio iznimno bitan za RH, već je to zavlačio mjesecima, dok se nije došlo blizu izbora”, dodala je Grabar-Kitarović.

21:55 U koje se političke procese uključivao Dragan Lozančić što ste spominjali?

“To mogu reći pred povjerenstvom kao što sam rekla, ali procesi se vode od 2014. godine”, rekla je Grabar-Kitarović.

Milanović joj je rekao da takvo povjerenstvo ne postoji.

21:45 Hoćete li tražiti tematske sjednice Vlade?

“Neću, to je nesuvislo radila Grabar Kitarović u prvom mjesecu mandata. Vladu ne bih maltretirao kad je u situaciji da joj je teško, pa bila to i Plenkovićeva Vlada, samo da im se napijem da ne kažem čega”, kazao je Milanović.

“Pravi predsjednik treba predlagati sjednice vlade”, rekla je Grabar-Kitarović.

21:42 Županije i općine, treba li ih smanjiti ili ukinuti?

“Treba smanjiti. Mislim da se mogu spojiti funkcije općina. Ja zastupam županijski sustav, to se pokazalo dobrim posebno kad je u pitanju povlačenje EU sredstava”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Kako to da me ljudi u Istri podržavaju? Jednostavno me podržava narod, pa mijenjajte narod. Da se vratim na tračeve, ona je otišla u Bruxelles i njoj su tamo rekli da smo mi katastrofa. Da se vratim na općine, većinu ne bih dirao, a županije su leglo HDZ-a i zato ih Kitarović tako voli”, poručio je Milanović.

20:40 Pitanje za Milanovića: Rama i hoćete li mu vratiti uslugu?

“Ne mogu mu vratiti uslugu i nikad nisam radio za njega i njegovu vladu.On je moj prijatelj, ali mi smo dvojica državnika”, rekao je Milanović.

“Neka objasni što je radio u Albaniji. O vama državnici pričaju da ste agresivni i bez sadržajni”, rekla je Grabar-Kitarović.

Milanović je kazao da o njoj nema nitko ništa za reći.

21:35 Milan Bandić je pošten i nekorumpiran političar koji dobro vodi Zagreb. Točno ili netočno?

“On je čovjek koji vodi Zagreb, kojega su izabrali birači na demokratskim izborima. Nije moje da prosuđujem bilo čiju korupciju, kao sa zrakoplovima. Svaki građanin ima pravo prijaviti korupciju i DORH će se time pozabaviti”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Milan Bandić je katastrofalan političar. On je novostečeni prijatelj gospođe Kitarović, kojega je srela 2014. godine”, poručio je Milanović.

“Nije moje da prosuđuje kaže osoba koja je za jednu legendu zrakoplovstva rekla prije 30 sekundi da je korumpiran. Bandić opasno vodi Zagreb i vrijeme je da ga netko pobjedi i pošalje u političku prošlost. On je Uskokov maneken i novopečeni prijatelj gospođe Kitarović. Znaju se od 2014., a upoznali su se u vukovarskoj koloni”, rekao je Milanović.

Grabar-Kitarović je rekla da je Selaku u interesu svjedočiti o remontu aviona, a Milanović je dodao da je Selaka optužila za lažno svjedočenje.

21:30 Trebaju li se institucije pozabaviti adventskim kućicama u Zagrebu?

“Trebaju. To što se događa na Adventu u Zagrebu je skandalozno, to tako više ne može. Tome treba stati na kraj, to je djelo ljubimca gospođe Kitarović, Milana Bandića”, kazao je Milanović.

“Nemam spoznaja oko toga, zato su nadležne institucije. Vi Milanoviću, ako imate dokaze o mojim pritiscima na DORH prijavite me pa neka se istraži”, rekla je.

21:25 Hoćete li se odužiti svojim donatorima?

“Ne, ni na koji način. Oni koji doniraju, doniraju vjerujem iz vlastitih uvjerenja, da bi potpomogli kampanju kandidatkinje koju oni podržavaju, ali ne možete dijeliti društvo na one koji su donirali ili one koji nisu”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Jeste li iz uvjerenja pomilovali čovjeka čija tvrtka vam stoji na autobusu?”, upitao je Milanović.

21:22 Imaju li građani garanciju stranke da nećete provoditi politiku stranke koja vas podržava na izborima?

“Imaju, zato što sam nepokolebljiv. Ja nisam nikome ništa dužan, sve što sam u politici postizao, postizao sam sam, okružen suradnicima kojima sam bio predsjednik, znam kako izgleda kad si na vrhu. Bit ću stabilan, neću vrludati, neću glavinjati. Ne morate biti ponosni, ali Hrvatskoj ću vratiti dignitet predsjednika”, poručio je Milanović.

“Odgovorno tvrdim da sam nakon 15 godina mojih prethodnika predsjednica koja je učinila najviše uz najmanje sredstava i uštede koje sam postigla. Promicat ću interese svih hrvatskih državljana, bez obzira na njihova politička ili druga opredjeljenja ili razmišljanja”, rekla je Grabar-Kitarović, na što joj je Milanović rekao da ona nije ništa uštedjela.

“To je u ukupnim troškovima malo. Što, kupili ste tonu manje lososa?”, pitao je.

“Vi ste ljetovali kod Tedeschija, naručivali ste keteringe, privatnim letovima ste išli na odmor na Krk, građane ste gazili porezima, a vi ste živjeli stilom milijunaša”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Nikad nisam ljetovao u toj vili, nisam naručivao keteringe. Zato je vaš Tim Orešković potrošio u pola godine više nego ja u 4 godine”, odgovorio je Mlanović.

“Ne razumijem tu vašu opsjednutost HDZ-om, a kako vi mislite biti predsjednik svih građana ako držite HDZ-ovce blatom i ne podnostie svoje političke suparnike. Svako toliko proviri vaše pravo lice”, kazala je.

21:19 Tko su osobe i stranke s kojima nikada ne biste surađivali?

“Osobe i stranke na krajnjoj ljevici i krajnjoj desnici”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Kriminalci, polusvijet, ljudi koji surađuju s gospođom Kitarović”, kazao je Milanović.

Grabar-Kitarović mu je kazala da on dijeli ljude, pokazuje mržnju prema ljudima u Hrvatskoj, kategorizira ih u svojoj glavi.

“Klasne podjele, interesne podjele u društvu postoje. Kad mi govorite o podjelama vi, Karamarko, Vaso, vi ste podijelili Hrvatsku podjelom kolone u Vukovaru 2013. godine”, rekao je Milanović.

21:15 Zašto bi se netko tko je odselio iz Hrvatske vratio?

“Ovo što nam HDZ radi je ubijanje vjere i ljudi su otišli van zato što im ne valja u Hrvatskoj. Odlazili su uvijek, ali najviše u vrijeme mandata Vlade Andreja Plenkovića i mandata gospođe Kitarović. Ne bih ih za to optuživao, da prijetvorno ne tvrde suprotno”, kazao je Milanović.

Grabar-Kitarović mu je rekla da je potpuno opsjednut Andrejem Plenkovićem, onime što je njegova Vlada postigla i rezultatima koje su oni postigli u sinergiji.

“Milanoviću u vrijeme vaše vlade recesija je produžena. Kako će najnesposobniji predsjednik vlade biti predsjednik svih državljana?”, rekla je.

21:10 Povlaštene mirovine?

“Sustav je neodrživ. Gubimo radnu snagu. Ja sam predložila plan demografskih mjera, od nataliteta do povratka u Hrvatsku”, rekla je Grabar-Kitarović.

“To su mirovine po posebnim propisima, mi smo to prvi ukinuli, HDZ nije htio. Više ih nema. To su prve mjere moje vlade. No , ostale su brojne saborske mirovine i to je i dalje na snazi. Zato što Ustavni sud nije htio da bude drugačije. Taj problem će brzo nestati jer će ti ljudi uskoro napustiti ovaj svijet”, kazao je Milanović.

21:05 Imate li saznanja o korumpiranim sucima u Hrvatskoj?

“Da imam, prijavio bih ih. Kad postanem predsjednik proganjat ću ih, bit ću proklet, vodit ću jako računa da to bude beskompromisna, nepotkupljiva osoba, koja ne funkcionira po principu ruka ruku mije. Gospođa Kitarović apsolutno ništa nije napravila po tom pitanju, zato što je udarala na DORH”, kazao je Milanović.

Grabar-Kitarović mu je odgovorila: “Gospodine Milanoviću, dajte se saberite. Predsjednik ne bira suce Ustavnog suda. Nemam saznanja o korumpiranosti bilo kojeg suca, to je posao za službe koje se time bave, a što se tiče funkcije predsjednice RH, Milanović je bio taj koji je govorio da nikad ne bi bio predsjednik, zato što je to beznačajna funkcija, koja nema nikakvih ovlasti”.

21:00 Biste li uzeli odličja osuđenima?

“Da, onima koji su osuđeni na više od 3 godine zatvora osim onih na haškom sudu”, kazala je Grabar-Kitarović.

“Protiv sam pomilovanja, ne bih pomilovao nikoga jer vidim kako ih se zlorabi i predsjednik ne smije biti u toj vrsti napasti”, rekao je Milanović, a Grabar-Kitrović mu je rekla da je krivo shvatio pitanje, koje je bilo o oduzimanju odličja, a ne o pomilovanjima.

“Što se tiče pomilovanja, ja ih kasnije nisam davala. Sad je u drugom čitanju zakon o pomilovanjima”, rekla je Grabar-Kitarović, a Milanović je rekao da odlikovanja ima previše.

20:55 Ovlasti predsjednika i zakoni?

“Nisam za to da se predsjedniku da pravo da suspendira zakon. Ne bih zagorčavao život ni jednoj vladi tako da opstruiram zakone”, kazao je Milanović.

Grabar-Kitarović je rekla da je poslala Ovršni zakon na ocjenu ustavnosti. Dodala je da je on izmijenjen i nema više zapljene jedine nekretnine. “Taj zakon nije bio dobar i zato smo dogovorili da ide u treće čitanje taj zakon. Milanović je bacio ljude na ulicu”, kazala je.

Milanović je poručio: “Netočno kao i obično. Zakon o Fini je donesen u doba HDZ-a, tada niste ni bili u Hrvatskoj. Ona opet govori neistine”.

“U mandatu Milanovića javni dug je porastao, PDV je porastao, blokiranih, nezaposlenih, nova porezna opterećenja, rejting Hrvatske bio ej smeće. Graf koji je objavljen na Indexu pokazuje sve gdje je bila njegova vlada”, ponovila je Grabar-Kitarović.

20:50 Jeste li spremni svoj zdravstveni karton predočiti javnosti?

“Da, pokazat ću i ništa ne skrivam, odlazim redovito na sve preglede”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Bih, ali ono što se tiče moje intime to ne bih”, dodao je Milanović.

20:45 Dugujete li kome uslugu u politici?

“Ljudsku uslugu dugujem Ivici Račanu. Radili smo zajedno nekoliko godina, ali on je onda umro. Nakon toga sam ostvario što sam mogao, napravio sam pobjedničku stranku”, kazao je Milanović.

“U politici ne dugujem nikome ništa, dugujem svojim roditeljima, koji su se žrtvovali i zahvaljujući svom akademskom znanju i stvaranju mreža u cijelom svijetu koju koristim za promicanje hrvatskih interesa i promicanje ugleda Hrvatske u svijetu”, kazala je Grabar-Kitarović.

“Ovo je već treća debata u kojoj se Grabar-Kitarović nije ogradila od Sanadera”, rekao je Milanović, a Grabar-Kitarović je kazala da ga nije ni spomenula.

“Bandića ste smijenili, socijaldemokrat u vama ne postoji, Bernardić je za vas rekao da ste autokrat”, rekla je, na što je Milanović rekao da je ‘sve izmislila’.

“To je rekao vaš šef stranke”, rekla je Grabar-Kitarović. “Mi nemamo šefa, nego predsjednika”, poručio je Milanović.

20:44 Svjetonazor i moral

“Interesi naroda i države su prije svega. To mora biti u skladu s Ustavom”, rekla je Grabar-Kitarović.

Milanović je rekao da je nacija velika stvar, ali i sebična. “U svom radu sam se vodio moralnim načelima. Uvijek sam se borio za slabije. Nikad nisam se okružio s kriminalcima”, rekao je.

“Presumpcija nevinosti ne postoji? Zašto Čačić nije dao ostavku kad je ubio dvoje ljudi?”, upitala je, nakon čega je Milanović rekao da je Čačić dao ostavku.

Grabar-Kitarović kaže kako jako pažljivo bira suradnike, s ‘velikom provjerom’.

“Nećemo o Sanaderu, vašem mentoru. Ali što ćemo s Bandićem? Kakava je to poruka našim ljudima”, rekao je Milanović.

20:42 “Milanović se bori za maloga čovjeka, ali u svojoj glavi ih dijeli na HDZ-ovce, ljevičare, desničare i ne znam kako kao takav misli biti predsjednik države”, rekla je Grabar-Kitarović.

20:40 “Niste kalibar niti globalnog niti europskog političara. Bili ste potpuno irelevantni, na potpuni šok glavnog tajnika NATO-a pričali ste da nije bilo kohezijskih poslova”, rekla je Grabar-Kitarović, na što je Milanović rekao da se to što je rekla nije nitko razumio.

20:32 U nastavku se govori o Suliću i Nadzornom odboru Kontinental prijevoz

Milanović je ponovio kako je u toj firmi za vrijeme dok je Grabar-Kitarović bila u Nadzornom odboru pokradeno 20 milijuna kuna.

“Niste 2014. godine kritizirali gospodina Josipovića, koji je pomilovao vodstvo Karlovačke pivovare koje je skrivilo smrt jednog građanina”, rekla mu je Grabar-Kitarović, a on joj je odgovoiro kko Josipović nije imao donatore među tim ljudima. “Vi jeste, i to se zove korupcija”, poručio je.

“Ja razumijem da ste nervozni, hvatate zadnji vlak. Sami ste rekli da ste propali u diplomaciji i vi ste politički zombi koji želi doći na Pantovčak primati državnu plaću”, rekla je.

“Ne, ja sam politički highlander. Znate što to znači”, odgovorio je Milanović.

20:25 Milanović je objasnio kako si ne isplaćuje minimalac, nego plaću od 5.000 kuna i poručio da porezna inspekcija u bilo kojem trenutku može doći u njegovu tvrtku u kojoj je sve po zakonu.

“Madžar, čuvar državnog cekera je na primitivan način galamio kako si isplaćujem minimalac. Sam ljudima koje zapošljava isplaćuje minimalac, to je nemoral”, rekao je Milanović.

Grabar-Kitarović mu je rekla da plaća Madžara ne može biti predmet rasprave jer se on nije kandidirao za predsjednika.

SUČELJAVANJE JE POČELO| 20:20 Vaši savjetnici su radili incidente, planirate li ih smijeniti?

“Ne slažem se s načinom kako je postupio gospodin Madžar, ali Milanović treba odgovoriti na pitanja koja mu je postavio”, rekla je Grabar-Kitarović.

“Na prvom sučeljavanju ni ne znam za incidente”, dodala je.

Milanović je rekao da je o svojoj imovini govorio jako iscrpno. “Neka kaže koliku si plaću isplaćuje njezin savjetnik. Plaća koju si ja isplaćujem je 5.000 kuna, i plaćam porez za razliku od nje, i 100.000 eura na koji nije platila porez”, rekao je.

Grabar-Kitarović je odgovorila da Madžar nije na plaći u Uredu predsjednice. “Sjetimo se raznih afera vaših, Čačića, Lovrić Merzel, Sauche i drugih”, nabrajala je.

“Gospodin je vlasnik firme koji si isplaćuje minimalac. To je licemjerje”, poručio je Milanović.

19:55 U studio NoveTV stigao je i Zoran Milanović.

“Prethodne ankete su me podcjenjivale, ali ja vjerujem da ću biti uspješan kao i u prvom krugu”, kratko je komentirao Milanović dodajući da je jučerašnja debata prošla u redu te kako očekuje da će tako biti i danas.

19:40 Gasnogovornik kampanje Grabar-Kitarović, Zoltan Kabok kazao je da će u ovom sučeljavanju govoriti o tome što je činila proteklih pet godina u kojima je Hrvatska, kako kaže, bila bolja u odnosu na razdoblje Zorana Milanovića.

“Sa svakim političkim srazom raste popularnost Kolinde Grabar-Kitarović i potpora. Zaključujem da će i oni posljednji skeptici uvidjeti večeras da je jedini pravi smjer Kolinda Grabar-Kitarović”, rekao je.

19:25 Grabar-Kitarović je stigla na sučeljavanje. Kratko je rekla da se nada da će razgovarati o programu. Dolazak Milanovića se, kažu s NoveTV, očekuje oko 20 sati.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.