TORJANAC: ‘Predstave Planet arta prenosit će se uživo, ali ujedno i gledati u dvorani’

Marko Torjanac, umjetnički ravnatelj Planet arta, pokrenuo projekt novo kazalište

Marko Torjanac, umjetnički ravnatelj Kazališta Planet Art, pokrenuo je projekt Novo kazalište koji donosi online prijenose kazališnih predstava tako što zadržava značajke po kojima je kazalište jedinstveno – prisustvovanje umjetničkom doživljaju koji se odvija uživo. Razlika je u tome što se sada predstave mogu gledati iz udobnosti doma, ali publika koja predstavu želi gledati uživo može to učiniti jer se predstave izvode u Maloj sceni. Online predstave uživo održavat će se svake nedjelje, počevši od 25. listopada, kad će se obilježiti i 200. izvedba predstave „Velika zvjerka“. Online izvedbom predstave za samopomoć u kriznim vremenima „Tko je ovdje lud?“ 1. studenoga obilježit će se 100. izvedba te komedije u režiji Marka Torjanca, u kojoj on i igra uz Nataliju Đorđević. Tjedan dana nakon toga, 8. studenoga, bit će izvedena 150. „Ritina škola“ u režiji Marka Torjanca, u kojoj on također glumi uz Vandu Winter. Torjanac je tim povodom dao kratki intervju Nacionalu.

NACIONAL: Pokrenuli ste Novo kazalište, bez maski, zašto je to bilo potrebno?

Ljudi se boje korone i posjeti kazalištu su, usprkos posebnim blagim mjerama, drastično pali. Otuda je krenula ideja. No odmah sam shvatio da to može biti idealan način da predstavu pogledaju svi u cijeloj Hrvatskoj i šire koji joj nemaju mogućnost fizički prisustvovati. Time se kazalištu otvara mogućnost da proširi i stekne novu publiku, dopre i do ljudi u malim mjestima i podijeli s njima vrijedne sadržaje. Jedna poveznica za streaming putem kojeg predstavu može gledati cijela obitelj, plaća se 39 kuna. Tako želimo, u ovim ekonomski zahtjevnim vremenima, omogućiti svim građanima gledanje predstava. Predstave se u isto vrijeme mogu gledati uživo u kazalištu Mala scena, odakle se prenose, tako da online gledatelji postaju njezin dio.

NACIONAL: Dakle, predstave Planet Arta moći će se gledati uživo u Maloj sceni, ali u isto vrijeme i online putem live streaminga. Koliki je to trošak, s obzirom na kamere koje će morati pratiti glumce?

Trošak je velik, pogotovo za malo kazalište. Ali cijelu ekipu gone entuzijazam i uzbuđenje jer znamo da pokušavamo nešto novo. Mnogi oglašivači i partneri izašli su nam u susret pokroviteljstvima, donacijama i minimalnim cijenama tako da ipak možemo izdržati sva ulaganja, od produkcije do oglašavanja. Puno je i volonterskog rada svih uključenih.

NACIONAL: Što je bilo potrebno da bi se uspješno organiziralo takvo izvođenje? Pretpostavljam da je tu bilo dosta tehničkih i logističkih izazova?

Prvo je bilo važno pronaći suradnike koji su spremni pokušati nešto novo. Zanimljivo se bilo sretati s izazovima, ali i s mogućnostima koje nudi prijenos predstave uživo s četiri dinamične kamere. Najzanimljivije je raditi na knjizi online prijenosa jer tada definiramo potrebnu dinamiku i način prijenosa predstave na novi medij, a da predstava zadrži kazališni doživljaj i neposrednost. To pruža velike kreativne mogućnosti u snimanju, prijenosu i montaži uživo.

NACIONAL: Što će biti s tim snimkama nakon izvođenja? Hoće li se čuvati za moguće kasnije televizijsko izvođenje?

Snimke ćemo čuvati, a kasnije ćemo vidjeti kako ćemo ih moći koristiti.

NACIONAL: Kako glumci gledaju na to „dvostruko izvođenje“?

Svi smo jako uzbuđeni. Mislim da svi vidimo mogućnost daljnjeg života predstava u novom virtualnom prostoru, što je izazov sam po sebi.

NACIONAL: Vlasnici nezavisnih kazališta i glumci prisiljeni su snalaziti se na razne načine samo da bi radili jer je situacija jako teška i za javna kazališta, a kamoli za nezavisnu scenu. Kako se vi, kao predstavnik nezavisne scene, osjećate u tako teškoj situaciji?

Situacija je jako teška, pogotovo za manja kazališta od kojih živi znatan broj umjetnika i neumjetničkog osoblja. Teška je i za kazališta za odrasle, ali i kazališta za djecu. Nemaju svi mogućnosti pokrenuti takav veliki projekt. Mnogo vrijednih kazališta i umjetnika je na rubu egzistencije. Zbog toga smo i osnovali NEOKAZ, udruženje neovisnih kazališta čiji je zadatak zalagati se za opstanak neovisnih kazališta i kazališne kulture uopće. Izdali smo i priopćenje koje smo poslali svim organizatorima kazališnih događanja, u kojem apeliramo da se ne otkazuju kazališne predstave jer one nisu obuhvaćene novim strožim mjerama Stožera i regulirane su prema posebnim propisima, što je objavilo i Ministarstvo kulture. Kazalište, ono koje nema fizičku interakciju s publikom, klasificirano je kao događanje najnižeg rizika. U kazalištu ljudi sjede na propisanoj udaljenosti, ne govore niti su u ikakvoj fizičkoj interakciji. A održavanje društvenih događanja nije potrebno samo zbog socijalnog, već i zbog psihološkog zdravlja i kontinuiteta zajednice. U NEOKAZ-u ćemo, uz ostalo, nastojati publici i uopće javnosti vratiti povjerenje u odlazak u kazalište.

NACIONAL: Mnoga svjetska kazališta zatvorila su vrata do početka iduće sezone, primjerice Metropolitan Opera. Čeka li nas takav scenarij i što bi on značio, koje su vaše procjene?

Bilo bi to pogubno za neovisna kazališta jer ne bi mogla preživjeti. Značilo bi propast nezavisne scene i još puno umjetnika, ali i neumjetničkog osoblja na burzi. Kulturni gubitak dugoročno bi bio nesaglediv. Uništili bismo tradicionalnu kulturnu kazališnu živost, forte naše zemlje i pitanje je kad bismo se i bismo li se uopće oporavili. To bi značajno utjecalo na kulturu cijele Hrvatske jer kazalište je mjesto koje okuplja i umjetnike i publiku, cijelu zajednicu.

NACIONAL: Može li nezavisna scena još dugo ovako ili će se morati dogoditi neke drastične promjene? Što bi te promjene uključivale?

Promjene moraju uključivati kvalitetnije i pravednije subvencije, pomoć lokalne zajednice u logistici, solidarnost, sudjelovanje u odlukama koje utječu na neovisnu kazališnu scenu, sve do izmjena i novina u kulturnom zakonodavstvu poput Zakona o sponzorstvima u kulturi i ostalih mehanizama koji će kazališnoj sceni omogućiti život i razvoj.

Komentiraj