TELEKOM INDUSTRIJA ‘Naša tehnologija vjetar je u leđa malim i srednje velikim tvrtkama’

Autor:

25.04.2023., Hotel Sheraton, Zagreb - Konferencija AmCham "Digitalna Hrvatska 2030". Panel rasprava Bernard Grsic, drzavni tajnik, Sredisnji drzavni ured za razvoj digitalnog drustva,
Adrian Jezina, predsjednik Uprave, Telemach Hrvatska, Vedran Bajer, direktor, Microsoft Hrvatska, Emil Sapunar, direktor upravljanja retail strategijom i digitalnom transformacijom, Raiffeisenbank Hrvatska, moderatorica Andrea Doko Jelusic, izvrsna direktorica, AmCham. Photo: Marko Prpic/PIXSELL

Marko Prpic/PIXSELL

Predsjednik Uprave Telemacha Hrvatske Adrian Ježina govori o tome kako je u tri godine njegova mandata Telemach uspješno uveo 5G tehnologiju te u Hrvatsku doveo najbržu 10 Giga optičku mrežu dostupnu u gotovo 200 tisuća kućanstava.

Giga brzine postaju novi standard – ključna je to poruka Telemacha svim svojim sadašnjim i budućim korisnicima za koje je početkom svibnja kreirana nova ponuda optičkog interneta na tržištu. Ponudu čine nikad jednostavniji tarifni paketi s isključivo gigabitnim brzinama, a to je posebno važno jer je i u Digitalnom desetljeću koje je objavila Europska komisija, istaknuto kako je u Hrvatskoj napredak u korištenju širokopojasnih usluga i dalje ispod prosjeka EU-a. U preporukama EK ističe se da Hrvatska treba potaknuti korištenje gigabitnog interneta, a svojom ponudom Telemach upravo na to odgovara te potiče snažnije korištenje širokopojasne infrastrukture. Zahvaljujući investiciji od 100 milijuna eura u optičku mrežu, Telemach je u svega tri godine osigurao optiku za gotovo 200 tisuća kućanstava u dvanaest gradova diljem Hrvatske. Svoju optičku mrežu Telemach nastavlja intenzivno graditi s namjerom da do kraja 2027. najbržu optiku osigura za 500.000 kućanstava. Sve to napravljeno je pod vodstvom predsjednika Uprave Adriana Ježine, koji je 2017. preuzeo poziciju izvršnog direktora Telemacha Slovenije, a 2021. godine dodatno je proširio svoje odgovornosti preuzimajući i ulogu predsjednika Uprave Telemacha Hrvatske. Od prosinca 2023. Ježina se potpuno posvetio upravljanju Telemachom Hrvatske na čijem je čelu u vrlo kratkom vremenu postigao značajne uspjehe, integrirajući Tele2, Optima i Total TV u jednog konvergentnog operatora. Također, uz podršku United Grupe uspješno je uveo 5G te doveo najbržu 10 Giga optičku mrežu i nagrađivani EON TV u Hrvatsku. O tim rezultatima Telemacha u Hrvatskoj Adrian Ježina govori za B&B.

B&B: Telemach je nedavno korisnicima predstavio svoju najnoviju ponudu, ističući kako je time još jednom opravdao svoju ulogu tržišnog izazivača. O kakvoj ponudi je riječ i po čemu je izdvajate u odnosu na ostale?

Tako je, predstavili smo novu ponudu za korisnike optike. Ali ovdje nije riječ o samo još jednoj novoj ponudi, već o drugačijem, korisnički orijentiranom pristupu, gdje naprednu tehnologiju činimo dostupnom svima. Mijenjamo paradigmu cjelokupne telekom industrije i korisnicima jedini u Hrvatskoj donosimo isključivo gigabitne pakete, i to po najnižim cijenama na tržištu. U vremenima kad tehnologija rapidno napreduje iz dana u dan, potrebno je staviti je na korist korisnicima koji ni na što manje ne bi niti trebali pristati. Zato smo odlučili ukinuti najmanji optički paket od 300 Mega i njegovim dosadašnjim korisnicima osigurati 1 Gigu bez dodatnog podizanja cijene, dok smo postojećim korisnicima snizili cijene u Giga paketima koje koriste. Naša ponuda za optiku vrlo je jednostavna, sastoji se od svega dva paketa, od 1 GB i 2 GB, kojima je cijena sada niža za četiri, odnosno čak devet eura u odnosu na ranije. Cijene smo dodatno snizili i u paketima koji uključuju internet, EON TV te fiksnu liniju. Ono što nas dodatno izdvaja od konkurencije jest što sva poboljšanja radimo za cijelu našu korisničku bazu, za postojeće i buduće korisnike, što nije uobičajeno kod drugih telekoma.

B&B: Činjenica je da veliki dio korisnika u Hrvatskoj ipak koristi manje, megabitne pakete, upravo zbog pristupačnije cijene. Što vas je potaknulo da, u vrijeme kad mnogi pribjegavaju shrinkflaciji, vi svoje pakete sadržajno dodatno obogatite i još im smanjite cijenu?

U Telemachu pomičemo granice od samog dolaska na tržište, a ovo je još jedan dokaz tome. Mogu slobodno reći da korisnici od nas mogu očekivati neočekivano kad je riječ o uvriježenim praksama u telekom sektoru. Korisnici zaslužuju visoku kvalitetu usluga, a u Telemachu im je na našoj tehnološki superiornoj optičkoj mreži možemo i osigurati pa više ne trebaju birati između cijene i kvalitete – kod nas dobivaju oboje. Iako smo u područje fiksne mreže ušli posljednji, u Hrvatsku smo doveli najsuvremeniju tehnologiju koja je integrirana na svakom priključku koji smo u Telemachu ikada izgradili i kakve nastavljamo graditi. To je ujedno i naša prednost jer, u tehničkom smislu, ne moramo ništa mijenjati ili prilagođavati. To nam omogućuje da iako smo od samog početka povoljniji od konkurencije, sada kad je naša mreža dostupna za 200.000 kućanstava diljem Hrvatske, najnapredniju uslugu osiguravamo po superpovoljnoj cijeni. I u preporukama EK-a je istaknuto kako Hrvatska treba potaknuti korištenje gigabitnog interneta, a najnovijom ponudom Telemach odgovara upravo na tu potrebu jer naprednu tehnologiju činimo široko dostupnom.

‘Telemach je unio dodatnu dinamiku te potaknuo konkurentnu tržišnu utakmicu i dodatne investicije’

B&B: Jesu li korisnicima uopće potrebne gigabitne brzine?

Mislim da nam je ubrzani razvoj tehnologije u posljednjih dvadesetak godina već dokazao da svaki novi iskorak u njenom razvoju itekako mijenja način na koji živimo, radimo, učimo i komuniciramo. Nijedna nova tehnologija koja se dosad pojavila nije ispala nepotrebna. Baš naprotiv, najnovija tehnologija odmah stvara mnoštvo novih prilika za njenu primjenu koje s vremenom promijene svijet u kojem živimo. Dokaz tome su i nano tehnologija, mikročipovi i umjetna inteligencija, koji nam omogućavaju da osmislimo usluge koje će drastično promijeniti svijet i kako živimo, a koje nisu bili moguće na slabijim tehnologijama. Tu leži i odgovor na pitanje koliko su gigabitne brzine potrebne korisnicima. Osim što danas ukućani unutar jednog domaćinstva koriste sve veći broj pametnih i povezanih uređaja te pritom svatko od njih želi vrhunsko iskustvo surfanja, streaminga ili gledanja televizije, tehnologije temeljene na brzini i velikom kapacitetu potiču i kreativne, inovativne pojedince da razvijaju nova rješenja i usluge koje će možda postati dio sutrašnjice. Kad tako sagledavamo ovo pitanje, onda možemo reći da naše investicije u vrhunsku tehnologiju poprimaju stvarnu svrhu za društvo.

B&B: Upravo su brzine nešto čime se operatori često vole hvaliti i natjecati se tko je bolji ili brži. No korištenje širokopojasnih usluga u Hrvatskoj je i dalje ispod prosjeka EU-a pa je upitno što od svega toga imaju korisnici. Kako to komentirate?

Korisnicima je najvažnije kakve usluge im osiguravamo. Zato je naš fokus na vrijednostima koje donosimo njima i cjelokupnom društvu, a ne na komunikacijskoj utrci s drugima. Činjenica je da na našoj optičkoj mreži, koja je među najnaprednijima na svijetu, osiguravamo najveće brzine na tržištu, ali i sve to ne bi značilo puno kada bi one bile dostupne samo korisnicima više platežne moći. Zato smo Gigu postavili kao standard i novom ponudom ukinuli ustaljeno pravilo “platiš najviše, dobiješ najbolje”. Tako smo vrhunsku tehnologiju učinili široko dostupnom i upravo nas takav pristup izazivača izdvaja od konkurencije. Jer tehnologija nije sama sebi svrha, nužno je staviti je u punu funkciju i na raspolaganje korisnicima. U Telemachu im želimo pružati usluge kakve traže i trebaju i zato sam jako zadovoljan što mogu reći da osiguravamo najpovoljniju i najjednostavniju ponudu za optički internet na tržištu. Bez cifranja.

B&B: Kao najmlađi operator u području fiksne mreže, gdje je Telemach danas prisutan s optikom i koliko je zapravo vaša optička usluga uistinu dostupna korisnicima?

Otkako smo došli na hrvatsko tržište, aktivni smo u ulozi izazivača – i cijelo vrijeme dosljedno držimo tempo. Kao najmlađi operator u području fiksne mreže odmah smo krenuli s intenzivnom izgradnjom najnaprednije 10 Giga mreže s namjerom da korisnicima na svakom novom priključku osiguramo vrhunsku tehnologiju. Ulaganja u napredna tehnološka rješenja su neophodna ako želimo koristiti napredne usluge i drago nam je što je upravo Telemach unio dodatnu dinamiku i potaknuo konkurentnu tržišnu utakmicu i dodatne investicije u segmentu fiksne pa je, prema podacima Digitalnog desetljeća, Hrvatska postigla određeni napredak u razvoju fiksne digitalne infrastrukture, no unatoč tome, napredak u korištenju širokopojasnih usluga i dalje je ispod prosjeka EU-a. To bi se sada moglo promijeniti budući da svojom novom ponudom omogućujemo snažnije korištenje optike i gigabitnih brzina, čime dajemo snažan zamah digitalizaciji naše zemlje.

U kratkom roku napravili smo veliki, usudio bih se reći nevjerojatan posao i zahvaljujući investiciji od 100 milijuna eura u optičku mrežu, u svega tri godine osigurali optiku za gotovo 200 tisuća kućanstava, u dvanaest gradova diljem Hrvatske. Svi oni danas imaju priliku uživati u vrhunskom gigabitnom iskustvu, i to po najboljoj cijeni na tržištu, a sve to motivira nas da nastavimo intenzivno graditi. Namjera nam je do kraja 2027. godine najbržu optiku osigurati za 500.000 kućanstava.

U Telemachu pomičemo granice od dolaska na tržište, a ovo je još jedan dokaz tome. Mogu slobodno reći da korisnici od nas mogu očekivati neočekivano kad je riječ o uvriježenim praksama u telekom sektoru’, kaže Ježina | Foto: Telemach Hrvatska

B&B: Prema zaključcima Digitalnog desetljeća koje ste spomenuli, u Hrvatskoj postoji i neiskorišten potencijal za poboljšanje digitalnog intenziteta malih i srednjih poduzeća. Koliko ste, kao treći operator, uopće prisutni u tom segmentu i što danas nudite poslovnim korisnicima?

Poslovnim korisnicima osiguravamo najnapredniju tehnologiju po najpovoljnijim uvjetima na tržištu. Snažan je to vjetar u leđa, posebno malim i srednje velikim tvrtkama koje imaju priliku digitalizirati i unaprijediti svoje poslovanje i osigurati si željenu konkurentnost. Poslovni korisnici itekako prepoznaju vrijednosti koje im donosimo pa u ovom segmentu tek očekujemo značajniji rast. Snažno smo usmjereni na njihove potrebe i rekao bih da nas upravo ta posvećenost i pristupačnost izdvajaju od drugih. Ukorak pratimo njihove potrebe, na raspolaganju smo za sva njihova pitanja i nedoumice na njihovom poslovnom putu, a vrhunska tehnologija koju im pritom osiguravamo dodatan je bonus.

B&B: Na koji segment poslovnih korisnika ste najviše usmjereni i može li Telemach danas, kao najmlađi igrač u području fiksne, svojom ponudom u poslovnom segmentu uistinu konkurirati drugim operatorima?

Apsolutno! Nakon transformacije cjelokupnog poslovanja, integracije Optime te ogromnih ulaganja u infrastrukturu i usluge kojima smo značajno podigli kvalitetu i našu dostupnost, u izvrsnoj smo poziciji za značajniji prodor u poslovni segment. To potvrđuje i činjenica da su neke od najznačajnijih velikih hrvatskih korporacija, ali i velik broj srednjih i malih tvrtki, u zadnje vrijeme prešli na našu mrežu. Ovaj trend iz dana u dan dodatno se ubrzava.

B&B: Čini se da optika u Hrvatskoj tek dobiva zamah, no za razliku od nje, mobilna mreža u Hrvatskoj prepoznata je kao jedna od najnaprednijih u Europi. Što je, po vama, tome ključni razlog?

Mobilna mreža najbolje oslikava Telemachov doprinos domaćem telco tržištu budući da smo ga vlastitim investicijama dodatno potaknuli i tako značajno doprinijeli činjenici da u ovom segmentu imamo jednu od najboljih infrastruktura u Europskoj uniji. Naravno, to je rezultat ulaganja sva tri operatora, no ponosni smo što smo tome pridonijeli. Drugu godinu zaredom Telemach je najbrže rastući mobilni operator te je na našu mrežu prešlo najviše korisnika iz mreža drugih operatora. To najbolje govori o vrijednostima koje donosimo tržištu i svojim korisnicima. Vrhunsku tehnologiju dali smo na korištenje svojim korisnicima po dostupnoj, fer cijeni, što korisnici itekako prepoznaju.

Naime, isti pristup koji sada primjenjujemo na optičke pakete, predstavili smo prije nekoliko mjeseci kroz ponudu za mobilne korisnike, kad smo novim i postojećim korisnicima omogućili bezbrižno surfanje super brzom 5G mrežom. Svoje pakete smo tada, bez promjene cijena, obogatili dodatnim gigabajtima te smo osigurali 5G telefon visoke kvalitete po vrlo prihvatljivoj cijeni. Time smo potvrdili svoju predanost u pružanju najbolje vrijednost za novac i osiguravanju vrhunskog korisničkog iskustva.

‘Sretan sam i ponosan što smo ostali svoji, drugačiji i ustrajni u cilju da hrvatskim građanima ponudimo ono što zaslužuju’

B&B: Ako je suditi prema najnovijem izvješću Opensignal, čini se da korisnici to prepoznaju budući da je Telemach pobjednik u području napredne 5G mreže. Jeste li očekivali takvo priznanje?

Dobri rezultati nas ne iznenađuju, ali uvijek vesele jer potvrđuju da ono što radimo itekako ima smisla. Dodatnu dimenziju daje činjenica da ovo istraživanje donosi pregled korisničkog iskustva iz životnih situacija u kojima se korisnici svakodnevno nalaze. Naime, rezultati dobiveni putem crowd-sourced metodologija, kakve koristi spomenuto istraživanje, temelje se na velikom broju uzoraka stvarnih korisnika i velikom broju različitih aplikacija, zbog čega se smatraju najmjerodavnijima kad je riječ o korisničkom iskustvu. A upravo su korisnici i njihovo iskustvo u fokusu svega što u Telemachu radimo.

No treba reći da postoje različita mjerenja koja onda mogu dati i različite rezultate. Ne treba ih promatrati kao bolja ili lošija, već isključivo u kontekstu konkretnih vrijednosti na koje su usmjerena. Primjer su drive testovi koji se fokusiraju na simulirano iskustvo koristeći posebne uređaje za testiranje na manjem broju lokacija, obično na otvorenom prostoru dostupnom vozilima.

B&B: Prema dosadašnjem iskustvu, kako vidite daljnji razvoj optike u Hrvatskoj i što je, po vama, ključni faktor za snažnije korištenje gigabitnog interneta, što i EK ističe kao jedan od prioriteta u pogledu snažnije digitalizacije?

Infrastruktura je svakako temelj, no ona sama po sebi ne znači puno ako nije u funkciji korisnika. To znači da je moramo osigurati po korisnicima prihvatljivim uvjetima, jer tko ne bi htio više i bolje za manje novca. A istovremeno – zašto bismo korisnicima prodavali nešto manje kad uz vrhunsku 10 Giga tehnologiju koju im donosimo mogu dobiti više i bolje, i to po pristupačnim cijenama?

Vjerujem da će, kao što je to slučaj s našom mobilnom mrežom, korisnici vrlo brzo prepoznati naš pristup i prednosti koje smo pripremili i u segmentu optike te se veselim daljnjem, progresivnom razvoju tog segmenta. Jer neophodno je napraviti veliki korak naprijed želimo li biti u rangu s razvijenim zemljama EU-a te svojim građanima pružiti kvalitetu usluga kakvu zaslužuju, a poslovnom sektoru osigurati konkurentnost.

‘Nijedna nova tehnologija koja se dosad pojavila nije ispala nepotrebna, već odmah stvara mnoštvo novih prilika’

B&B: Kako biste ocijenili svoju trenutnu poziciju na domaćem telekom tržištu, jeste li zadovoljni udjelom na tržištu i, općenito, aktualnim trendovima?

Rezultati govore sami za sebe. Povećali smo tržišni udio u području mobilne mreže i time dodatno učvrstili poziciju ravnopravnog trećeg konkurenta. A pozitivan trend se nastavlja. Kad je riječ o optici, bilježimo rast i očekujem da će se on nastaviti. No jednako tako očekujem da će nastaviti rasti zadovoljstvo naših korisnika. Naime, prema internim istraživanjima, zadovoljstvo naših korisnika na našoj optičkoj mreži izuzetno je visoko, daleko iznad konkurencije, a uz novu ponudu kojom donosimo još veće brzine, odnosno, niže cijene, očekujem da ćemo tu dodatno iskočiti.

Naša uloga je uloga challengera. Trudimo se biti autentični i svojim pristupom pomicati vlastite granice te istovremeno, kao tržišni izazivač, poticati pozitivne promjene za cjelokupni telekom sektor i njegove korisnike.

Pokazali smo koliko je za cjelokupno telekom tržište važna uloga trećeg – prvo u mobilnoj, a onda i na fiksnoj mreži. Fokus smo stavili na korisnike i njihove potrebe te smo vrhunsku tehnologiju ponudili po svima dostupnim uvjetima. Dokazali smo da je to itekako moguće.

Izabrali smo put koji nije nužno brži ili za nas financijski izdašniji, ali je dugoročno na korist cijele zemlje i njezinih građana, a to je krajnji smisao svega što radimo. I to nije floskula – u Telemachu to kontinuirano potvrđujemo svojim pristupom.

B&B: Na čelu Telemacha ste već tri godine. Što smatrate svojim najvećim postignućima u tom razdoblju?

Najveću vrijednost našeg ulaska na tržište predstavlja činjenica da smo, nakon višegodišnje stagnacije fiksnog tržišta, u Hrvatsku doveli najmoderniju tehnologiju na svijetu, čime smo postavili visoke kriterije u pogledu tehnologije i potaknuli konkurenciju da krene ozbiljnije ulagati u optiku. To je svakako dobra vijest za korisnike.

Svojim pristupom pomičemo granice i hrabro se odmičemo od stereotipa koji se obično vežu za telekome. S korisnicima želimo graditi odnose temeljene na povjerenju i zato im osiguravamo jednostavne i transparentne pakete, kojima vrhunsku tehnologiju donosimo po pristupačnoj cijeni svima – novim i postojećim korisnicima.

Sve to rezultat je predanog rada naših ljudi, koji te vrijednosti žive iznutra. Iza nas su vrlo intenzivne tri godine tijekom kojih smo prošli puno više nego što je uobičajeno u telekom industriji u tako kratkom roku – od cjelokupne transformacije, integracija do snažnih ulaganja. Neminovno, pritom smo se suočili i s određenim izazovima, ali cijelo vrijeme cilj je bio jasan. Sretan sam i ponosan što smo ostali svoji, drugačiji i ustrajni u nastojanju da hrvatskim građanima ponudimo ono što uistinu zaslužuju. Oni to prepoznaju pa time naš pristup, kao i trud koji ulažemo, sada dobivaju pravi smisao.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.