Talijanska teorija: Ivanu D udario je neidentificirani brod i poslao je na morsko dno

Ekološka organizacija CovaContro, talijanska nevladina udruga, objavila je da je potonuće Inine platforme Ivane D početkom prosinca 2020. moglo uzrokovati nepoznato veliko plovilo snimljeno satelitom, što nadležna hrvatska ministarstva odbacuju

Nacional je koncem proteklog tjedna iz ozbiljnog izvora koji na međunarodnoj razini prati relevantna zbivanja povezana s ekologijom upozoren na to da je u Hrvatskoj posve nezapaženo prošla intrigantna informacija o potonuću Inine plinske platforme Ivane D koja je nedavno objavljena u Italiji. Ekološka organizacija CovaContro, talijanska nevladina udruga koja okuplja aktiviste u zaštiti okoliša osnovana 2013. godine i koja se bavi praćenjem stanja okoliša, informiranjem, podizanjem svijesti i borbom protiv eko-mafije, objavila je intrigantne informacije koje dovode u pitanje službenu verziju onoga što se tvrdi o razlozima potonuća Inine plinske platforme Ivane D.

Ona je sredinom siječnja, nešto više od mjesec dana nakon potonuća Ivane D, na svojim internetskim stranicama objavila članak u kojem, pozivajući se na zapise satelita SAR, dijela misije Sentinel-1 u okviru programa Kopernik koji je pokrenula Europska svemirska agencija ESA, spominje i mogućnost da je u Ivanu D udarilo neidentificirano plovilo koje je moglo uzrokovati njezino urušavanje na morsko dno. CovaContro tvrdi da je 5. prosinca oko 17 sati, odnosno u vremenu koje približno odgovara vremenu havarije, satelit SAR prilikom prolaska iznad područja sjevernog Jadrana u neposrednoj blizini, odnosno na udaljenosti od oko jedan kilometar od platforme Ivane D, snimio neidentificirani plovni objekt koji je satelit zabilježio kao odziv na zaslonu.

Kada je SAR idući put preletio sjevernim dijelom Jadrana, tvrdi CovaContro, a to je bilo 9. prosinca, snimio je dugačku „anomaliju“ za koju se može pretpostaviti da je posljedica izljeva nafte u području na kojem se nalaze Inine platforme. Iz te udruge spominju mogućnost da bi navedena „anomalija“, odnosno naftna mrlja mogla biti posljedica štete nastale na plovilu prilikom udara u platformu.

‘Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja na čelu s ministrom Tomislavom Ćorićem (na slici s predsjednikom uprave Ine Sándorom Fasimonom), prema odredbama Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika nadležno je za pokretanje i provođenje istrage u slučaju incidenta povezanog s platformom Ivana D. PHOTO: Marin Tironi/PIXSELL

 

No ono što posebno intrigira u njihovu članku jest podatak da je 5. prosinca satelit SAR uočio vrlo snažan povratni signal koji upućuje na prisustvo nepoznatog plovila – u njihovu se članku spominje brod ili čak podmornica – koje je satelitski signal registrirao i zabilježio.

Taj podatak ipak treba staviti u kontekst pomorskih uvjeta koji su u tom trenutku vladali na moru, odnosno vrlo jakog vjetra brzine između 80 i 90 kilometara na sat, što je dokumentirano meteorološkim grafikonima i podacima preuzetima sa stranice ISMARCNRMETEO-E1 te valova visine i do šest metara, što su vrlo teški uvjeti za plovidbu. Uz to, područje na kojem se nalaze Inine plinske platforme na pomorskim je kartama vidljivo označeno kao zabranjeno za plovidbu i nalazi se izvan ucrtanih plovnih puteva, što znači da bi plovilo, ako je doista postojalo, trebalo značajno skrenuti s uobičajenih plovnih ruta i duboko ući u zonu zabrane plovidbe.

U članku objavljenom na stranici organizacije također se navodi da bi vremenski uvjeti koji su vladali na području sjevernog Jadrana u trenutku potonuća platforme mogli biti presudni za havariju, no dodaje se kako ni prisustvo nepoznatog plovila koje je zabilježeno na satelitskoj snimci ne treba potpuno odbaciti i treba istražiti.

 

Ako se tvrdnje talijanske nevladine organizacije pokažu točnima, opravdano je postaviti pitanje kako je moguće da brod ‘zaluta’ u područje koje je na kartama označeno kao zabranjeno za plovidbu

 

CovaContro je organizacija koja je 2016. registrirana u Europskom registru transparentnosti i u Regionalnom registru dobrovoljnih organizacija. Predsjednik organizacije Giorgio Santoriello, s kojim je Nacional stupio u kontakt, tvrdi da je satelit SAR toga 5. prosinca, u neposrednoj blizini Ivane D, registrirao i snimio metalnu masu pravilnog oblika i velikih dimenzija koja sigurno nije prirodnog porijekla, već po dimenzijama i obliku odgovara većem brodu. Santoriello je potvrdio da je njegova organizacija krenula u temeljitije istraživanje ovog slučaja, da su zatražili dodatne snimke SAR satelita i još neke podatke koji će im pomoći stvoriti precizniju sliku o tome što se doista dogodilo na lokaciji Ivane D te da uskoro pripremaju novi članak koji će ponuditi nove dokaze o tvrdnjama koje iznosi organizacija CovaContro. Ako se tvrdnje talijanske nevladine organizacije pokažu točnima, opravdano je postaviti pitanje kako je moguće da brod „zaluta“ u područje koje je na svim pomorskim kartama jasno označeno kao zabranjeno za plovidbu te jesu li loši meteorološki uvjeti uzrokovali kretanje broda s označenog plovnog puta.

U toj udruzi najavljuju da će nastaviti s istragom ne samo zbog platforme Ivane D, već i zbog generalnog pitanja utjecaja starih i isluženih plinskih i naftnih platformi na okoliš, ali i na sigurnost pomorskog prometa.

Hrvatske institucije na ove se navode ne obaziru. U međuvremenu ekipa ronilaca labinske tvrtke Ron-Teh, specijalizirane za podvodne radove i istraživanja te stručnjaka-vještaka proteklih nekoliko tjedana intenzivno pretražuje lokaciju Inine havarirane plinske platforme, prikupljajući podatke koji bi trebali dati konkretniji odgovor na pitanje što je bio razlog njezina potonuća.

Plovidbeni putovi sjevernog Jadrana jasno naznačuju propisanu udaljenost plovila od platformi (lijevo). Satelit SAR prilikom prolaska iznad područja sjevernog Jadrana, na udaljenosti od oko jednog kilometra od platforme Ivane D, snimio je 5. prosinca 2020. neidentificirani plovni objekt (desno). PHOTO: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture

 

Potvrda intenziviranja istrage stigla je i u vidu satelitskog praćenja aktivnosti dvaju servisnih brodova ‘’Junaka’’ i ‘’Borca’’ koji se tijekom ožujka učestalo kreću od matične luke Pule, prevozeći ronioce i opremu za potrebe istrage do lokacije Ivane D te susjedne Inine platforme Ivane A, na kojoj stalna posada pruža tehničku pomoć istražnim ekipama. Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, na čijem je čelu Oleg Butković, Nacionalu je potvrđeno da se u istrazi koristi i ROV – daljinski upravljana robotska ronilica za obavljanje podmorskih pregleda lokacije na kojoj se dogodila havarija. Servisni brodovi ‘’Junak’’ i ‘’Borac’’ u vlasništvu su tvrtke Brodospas, čiji je direktor, kapetan Mladen Brodarić, Nacionalu kazao da su oba broda već godinama u dugoročnom najmu kod Ine te da Brodospas nema informacija za kakve se poslove u ovom trenutku koriste oba broda i gdje se oni nalaze. No iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja stiže i informacija da je Ministarstvo, na čelu s ministrom Tomislavom Ćorićem, prema odredbama Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika nadležno za pokretanje i provođenje istrage u slučaju incidenta povezanog s platformom te da je odmah nakon havarije osnovano povjerenstvo čiji je zadatak vođenje istrage o uzrocima potonuća. Povjerenstvo je do sada održalo jednu sjednicu na kojoj su predstavljeni do sada prikupljeni podaci, analizirana je raspoloživa dokumentacija i izneseni su planovi za buduće aktivnosti.

Osim toga, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture oštro je Nacionalu demantiralo mogućnost da je udar neidentificiranog plovila mogao skriviti havariju Ivane D. Iz Butkovićeva Ministarstva tvrde:

„Naprednim tehničkim sustavom za nadzor i upravljanje pomorskim prometom koji posjeduje ovo Ministarstvo u periodu incidenta platforme Ivana D nije utvrđeno kretanje plovnih objekata u području iste. Isključuje se mogućnost havarije platforme Ivana D kao posljedice udara plovnoga objekta, ne samo s obzirom na navedenu činjenicu da sustavom nadzora pomorskog prometa nije utvrđeno kretanje plovnih objekata, nego i na utvrđeno stanje platforme Ivana D čija oštećenja nisu posljedica vanjskoga udara. Pored navedenog, ukoliko bi se i radilo o udaru plovnoga objekta isti bi pretrpio znatna oštećenja o čemu bi nadležne službe ovoga Ministarstva odnosno države luke dolaska takvoga broda bile pravovremeno upoznate.“ Komentirajući potom navode o „anomaliji“ koja bi, prema tvrdnjama djelatnika talijanske udruge, mogla biti naftna mrlja, iz Ministarstva podsjećaju kako je Ivana D isključivo plinska a nikako naftna platforma te da je njezin sigurnosni sustav pravovremeno reagirao i obustavio eksploatacijski proces.

 

‘Isključuje se mogućnost havarije platforme Ivane D kao posljedice udara plovnoga objekta’, odgovorili su Nacionalu iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na upit o izvješću talijanske udruge

 

„Naknadnim je pregledom utvrđeno da ne postoji istjecanje plina, te da plin i u slučajevima nekontroliranog ispuštanja ne ostavlja površinske tragove koje je moguće detektirati satelitskim snimkama, zbog čega nije za pretpostaviti kako je satelitskom snimkom utvrđena anomalija povezana s incidentom na platformi Ivana D“, stoji u odgovoru Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te se podsjeća da Ministarstvo također koristi usluge satelitskog praćenja onečišćenja mora putem sustava CleanSeaNet koje svim državama članicama EU-a stavlja na raspolaganje Europska agencija za pomorsku sigurnost. „U periodu od 5. prosinca do 9. prosinca 2020. namjenskim europskim satelitskim sustavom za praćenje onečišćenja mora CleanSeaNet nisu utvrđena bilo kakva onečišćenja mora u području sjevernoga Jadrana“, stoji na kraju odgovora Ministarstva koji potpisuje glasnogovornica Ivana Škarić.

O havariji Ivane D bit će obaviještena i Europska komisija jer izvješće o rezultatima istrage o uzrocima potonuća koja se upravo provodi Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja mora poslati i Generalnoj direkciji za energetiku EK-a (DGE). Razmjena informacija o uzrocima incidenata i nesreća na odobalnim objektima za istraživanje i proizvodnju nafte i plina u zemljama članicama EU-a obaveza je Hrvatske i regulirana je Direktivom o sigurnosti naftnih i plinskih operacija na moru iz 2013., u kojoj stoji da nadležna tijela svake zemlje članice redovito razmjenjuju znanje, informacije i iskustva s nadležnim tijelima drugih zemalja, između ostaloga i kroz Skupinu nadležnih tijela Europske unije za odobalne naftne i plinske aktivnosti (The European Union Offshore Oil and Gas Authorities Group – EUOAG). Hrvatska je stoga, u skladu sa spomenutom Direktivom i nacionalni zakonodavstvom, još 2017. osnovala Koordinaciju za sigurnost pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika koja prati istragu havarije Ivane D.

Dva servisna broda ‘Junak’ i ‘Borac’ tijekom ožujka učestalo kreću iz matične luke Pule, prevozeći ronioce i opremu za potrebe istrage do lokacije Ivane D i susjedne Inine platforme Ivane A, na kojoj stalna posada pruža tehničku pomoć istražnim ekipama. PHOTO: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture

 

Predsjednik Koordinacije David Dobrinić u izjavi za Nacional je naglasio da će Hrvatska poštovati propisanu proceduru. Koordinacija je, kako nam je potvrdio, odmah po dojavi o havariji Ivane D od nadležnih tijela zatražila inspekcijski nadzor, tijekom kojeg je platforma pronađena na mjestu potonuća. „Odobalni objekt Ivana D je cijelom dužinom položen na morsko dno na lokaciji gdje je bio postavljen. Koordinacija je događaj utvrdila kao veliku nesreću i o tome obavijestila Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koje sukladno zakonu pokreće i provodi istragu velikih nesreća. Istraga je u tijeku, a Koordinacija sudjeluje putem svog predstavnika u povjerenstvu koje je osnovalo nadležno ministarstvo koje provodi istragu“, naglašava Dobrinić i dodaje da će Koordinacija nakon završetka istrage sažetak rezultata dostaviti Europskoj komisiji, ali i javnosti.

U Ini također navode da je istraga o točnim razlozima puknuća pilota kojima je platforma Ivana D bila pričvršćena za morsko dno upravo u tijeku i da se ona provodi u koordinaciji s mjerodavnim tijelima. „Lokacija se redovito pregledava te i dalje nema nikakve opasnosti za okoliš i pomorski promet. Na ovim poslovima angažirani su ronioci domaćih podizvođača s kojim Ina ima sklopljen ugovor za podvodne radove, a za potrebe prijevoza opreme i ljudi do lokacije koriste se ugovoreni servisni brodovi“, potvrđeno nam je iz Ininog Odjela korporativnih komunikacija i marketinga, uz napomenu kako će javnost o ishodu istrage biti pravovremeno obaviještena. Također potvrđuju da se, paralelno s istragom uzroka havarije, istražuju i opcije trajne sanacije bušotine, što je zakonska obveza Ine kao vlasnika bušotine. „Kako smo i ranije izvijestili, održavanje se može isključiti kao uzrok ovog događaja, a daljnjom istragom utvrdit će se točni razlozi puknuća. Platforma je bila redovno održavana te pod inspekcijskim nadzorom. U listopadu 2020. obavljen je posljednji koordinirani inspekcijski nadzor odobalnog eksploatacijskog objekta Ivana D te je objekt radio uz valjanu Svjedodžbu o sigurnosti za rad. Pregled podvodnog dijela Ivane D napravljen je 2018. uz prisutnost inspektora Hrvatskog registra brodova. Također, objekt je Inina posada zadnji put pregledala 1. prosinca 2020., o čemu postoji zapis u dnevnom izvještaju“, podsjećaju iz Ine.

 

U Ini navode da je istraga o točnim razlozima puknuća pilota kojima je platforma Ivana D bila pričvršćena za morsko dno, upravo u tijeku i da se ona provodi u koordinaciji s mjerodavnim tijelima

 

I Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja pažljivo prati istragu havarije Ivane D. Iz ministarstva Tomislava Ćorića odgovaraju nam da su upoznati s aktivnostima na području potonuća platforme i da su na lokaciji angažirane domaće tvrtke za izvođenje visoko specijaliziranih aktivnosti kako bi se procijenio rizik i donijela odluka o trajnom napuštanju bušotine. „Servisni brodovi prevoze posadu i ronioce koji obavljaju planirane aktivnosti na mjestu potonuća. Prema sadašnjim saznanjima i planovima kompletan posao vađenja obavit će domaće tvrtke“, stoji u odgovoru Ministarstva. Također napominju da je Ministarstvo pokrenulo istragu o velikoj nesreći na Ivani D i da se već sastalo povjerenstvo za provođenje istrage, u kojem sudjeluju predstavnici svih relevantnih javnopravnih tijela. Komentirajući također navode talijanske organizacije o mogućem prisustvu nepoznatog plovila u vremenu havarije, iz Ministarstva kažu kako ne raspolažu podacima koji bi sugerirali mogućnost udara plovila u platformu. „Napominjemo da se 5. prosinca dogodio gubitak navigacijskih svjetla o čemu su promptno obaviješteni MRCC i Lučka kapetanija Pula. Isti dan aktivirao se sustav automatskog isključivanja u nuždi (ESD) te je izgubljena komunikacija s platformom. Dan poslije, 6. prosinca, potvrđeno je da nema niti vizualnog kontakta s EOO Ivana D (nestala platforma), što je kasnije potvrđeno i iz Lučke kapetanije Pula. Područje je 7. prosinca nadlijetao avion MORH-a, koji je također potvrdio da platforme nema, te niti jednim od spomenutih nadzora nisu zabilježeni podaci koji bi ukazivali na bilo kakvo moguće onečišćenje mora.

Kao što smo ranije istaknuli, istraga još uvijek traje. U ovom trenutku nemamo dovoljno dokaza za izvođenje zaključaka prije no što se provede sveobuhvatna i temeljita analiza“, stoji na kraju odgovora Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, na čijem je čelu Oleg Butković, Nacionalu je potvrđeno da se u istrazi oko havarije Ivane D koristi i ROV – daljinski upravljana robotska ronilica. PHOTO: Marko Dimic/PIXSELL

 

Butkovićevo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Nacionalu je također potvrdilo da su odmah nakon havarije, 14. prosinca prošle godine, kako bi se osigurala sigurnost plovidbe i spriječila moguća onečišćenja mora, naložili Ini da osigura područje potonuća platforme postavljanjem signalne plutače opasnosti, da obavi podmorski pregled područja robot-ronilicom najmanje jednom mjesečno te da kontinuirano vizualno nadzire područje havarije. „Sukladno odredbama navedenog rješenja Ina obavlja mjesečne podmorske preglede korištenjem plovila brodova Brodospasa i uz nazočnost predstavnika Ministarstva gospodarstva i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Vizualno osmatranje područja obavlja se s objekta Ivana A te se svaki izvanredni događaj javlja VTS Hrvatska i Lučkoj kapetaniji Pula. Dana 13. siječnja, sukladno odredbama navedenog rješenja, postavljena je plutača nove opasnosti uz sudjelovanje broda ‘Plovput Split’, te uz nadzor brodice u vlasništvu Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Dodatno se pregledi lokacije potonuća provode i plovilima Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Ministarstva obrane – Obalne straže RH“, stoji u odgovoru u kojem tvrde i da je Ministarstvo zaduženo za nadzor provođenja rješenja izdanog 14. prosinca prošle godine kojim je Ini naloženo osiguravanje područja potonuća. Također tvrde da su informirani o svim postupcima i aktivnostima koje se u okviru istrage provode na području havarije Ivane D.

Iz MPPIja su potvrdili i da u okviru svojih poslova nadzora i upravljanja pomorskim prometom stalno nadziru i kretanje pomorskih objekata u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i gospodarskom pojasu, ali i eksploatacijska polja u sjevernom Jadranu, pa će sukladno aktualnim zakonskim propisima, odnosno temeljem Zakona o sigurnosti pri odobalnom istraživanju i eksploataciji ugljikovodika, aktivno nadzirati i radove na uklanjanju potonule platforme kako bi se osiguralo plovno područje i more zaštitilo od onečišćenja. Što se tiče poslova uklanjanja ostataka platforme, iz Ministarstva napominju da je za taj posao zadužena isključivo Ina kao vlasnik platforme, a nadležna ministarstva (Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture) nadzirat će postupak vađenja. U nadležnosti Ine je i obveza angažiranja specijaliziranih tvrtki za vađenje ovakvih objekata, no konačni odabir, kako nam je potvrđeno, mora odobriti Ministarstvo gospodarstva.

Komentiraj