Safy Nebbou: ‘Društvene mreže mnogima su promijenile život, na razigran ali i tužan način’

Francuski redatelj Safy Nebbou snimio je film ‘Ona koju zamišljaš’ koji se prije dva mjeseca trebao početi prikazivati u hrvatskim kinima, ali je zbog pandemije koronavirusa njegova distribucija prebačena na internet platformu

Način na koji društvene mreže utječu na ljudske živote polako postaje jedna od važnih i sve češćih filmskih tema. Jedan od vrlo uspješnih prikaza ostvaren je u francuskom filmu „Ona koju zamišljaš“ koji se prije dva mjeseca trebao prikazivati u hrvatskim kinima, ali je zbog pandemije koronavirusa njegova distribucija prebačena na internet, gdje se može gledati od 14. svibnja.

Juliette Binoche u tom filmu glumi 48-godišnju Claire, razvedenu majku dvoje djece. Nezadovoljna privatnim životom, na društvenim mrežama stvara lažni profil, 24-godišnju Claru, u početku zato što želi špijunirati bivšeg ljubavnika kojeg je zanimao seks, ali ne i emocionalna veza. Istovremeno, ona se počinje dopisivati s Alexom, mladićem u kojeg se ubrzo zaljubi. U strahu da će se razočarati kada je vidi, Claire održava samo virtualnu vezu, ali život u laži i manipulaciji rezultirat će teškim posljedicama.

Film je prošle godine premijerno prikazan na filmskom festivalu u Berlinu, nakon čega su uslijedile iznimno pozitivne kritike. Ove godine film se trebao početi prikazivati u svjetskim kinima, ali je redovnu kino distribuciju spriječila koronavirus. Tako se u Velikoj Britaniji film prošlog mjeseca počeo prikazivati na internetskoj platformi, dok je američka kino distribucija predviđena za kolovoz. Safy Nebbou, redatelj ovog filma, pred početak prikazivanja filma u Hrvatskoj dao je ekskluzivan intervju za Nacional. Ovom 52-godišnjaku ovo je šesti dugometražni film, a tijekom razgovora otkrio nam je mnoge zanimljivosti oko nastanka ovog filma, uključujući i činjenicu da je i sam bio žrtva prevare na društvenim mrežama: jedna žena se lažno predstavljala kao dvostruko mlađa osoba.

NACIONAL: Film „Ona koju zamišljaš“ temeljen je na knjizi Camille Laurens. I u dosadašnjoj filmskoj karijeri koristili ste knjige za filmske predloške. Znači li to da lakše pronalazite dobre priče u knjigama, a ne u originalnim scenarijima?

Ne mogu reći da je lakše pronaći dobru priču u knjizi, ali rekao bih da je očito da knjige nude dobre filmske predloške, to su priče koje su već napisane. Kada se bavite adaptacijom knjige suočavate se s određenim problemima, ali jednako tako se s problemima suočavate kada sami pišete originalnu priču za film. Nije lako adaptirati knjigu. Čitam jako puno knjiga, izdavači knjiga to znaju pa mi ih neprestano šalju, a pored toliko mnogo knjiga nemam ni vremena razmišljati o svojim idejama i pisanju originalnog scenarija. I zato najzanimljivije ideje pronalazim u knjigama.

‘Filmom sam želio pokazati što se događa kada netko odluči lažirati svoj identitet. Rekao bih da smo i mi kao publika uzbuđeni kada lik vidimo na platnu s lažnim identitetom’

NACIONAL: Juliette Binoche izgleda kao očigledan izbor za glavnu ulogu u ovom filmu. Je li bilo teško doći do nje i privoljeti je da prihvati ovu ulogu s obzirom na to da se radi o najtraženijoj francuskoj glumici u ovom trenutku?

Iako nikada nije glumila u nekom mom filmu, Juliette Binoche i ja poznajemo se otprije tako da mi nije bilo teško dogovoriti suradnju. Znate, glumicu ne možete ni uvjeriti niti privoljeti da prihvati ulogu u vašem filmu. Glumica sama mora prihvatiti ulogu nakon što je pročitala scenarij. Juliette Binoche bila je od početka uvjerena da je to uloga za nju. Zvala me kasno navečer, iza 11 sati, čim je završila s čitanjem scenarija. Odmah mi je rekla kako želi snimiti ovaj film jer joj se scenarij jako dopao.

NACIONAL: Je li vam rekla što je to što joj se posebno dopalo u scenariju?

Na neki način vjerujem da glumac ili glumica, nakon što pročitaju scenarij, vidi sebe u priči. Mislim da je Juliette Binoche odmah sebe vidjela u toj ulozi, odnosno da je vidjela da može istovremeno glumiti nekoliko osoba. Glumce privlače raznorazni razlozi, jedan od njih je i težina i zahtjevnost uloge. Ponekad se radi o riskantnim ulogama koje izlaze iz okvira njihove sigurne zone, a Juliette Binoche je glumica koja voli uloge koje izlaze iz okvira njene sigurne zone. Mislim da je bila i zaintrigirana nekim idejama iz priče filma, posebno tragedijom lika koju glumi.

NACIONAL: Kada sam pogledao film, pomislio sam kako bi ga mogao režirati Alfred Hitchcock. Jesu li Hitchcockovi filmovi utjecali na vas prilikom snimanja ovog filma?

Da, svakako. Ta dimenzija Hitchcocka već je postojala u knjizi, a kada sam počeo snimati film razmišljao sam o njegovom filmu „Vrtoglavica“.

NACIONAL: Film prikazuje važnost društvenih mreža u današnje vrijeme. Juliette Binoche glumi usamljenu, razvedenu, samohranu majku. Za očekivati je da društvene mreže utječu na mlade ljude, ali kako objasniti utjecaj društvenih mreža koje mogu promijeniti život zrele, pametne i odrasle osobe? Je li Facebook toliko moćan da može promijeniti život osobe od 55 godina?

Društvene mreže promijenile su život mnogim ljudima, a to će se događati i u budućnosti. Preko njih komuniciramo, one su ukorijenjene u našim životima, ponekad na razigram i veseo način, ponekad na tužan način.

NACIONAL: Je li istina da se priča filma „Ona koju zamišljaš“ dogodila vama osobno dok ste pripremali ovaj film. Je li istina da ste bili žrtva prevare na društvenim mrežama, gdje vas je zavodila osoba koja se lažno predstavljala?

Upao sam u zamku osobe koja nije bila ona za koju se predstavljala. To se dogodilo pred početak pisanja scenarija za ovaj film. Očito je da sam koristio događaje iz stvarnog života kako bih priči filma dao posebnu dimenziju. Radilo se o nešto starijoj ženi koja se predstavljala mlađom, kao i u ovom filmu. Tako sam u scenariju filma koristio poruke SMS-a koje sam dobivao od te osobe kao i strasti koji sam imao dok sam čekao da mi se ta osoba ponovo javi. Istraživao sam vlastito psihološko stanje.

NACIONAL: Scenarij za ovaj film pisali ste s Julie Peyr, poznatom francuskom scenaristicom. Koliko vam je ona pomogla da shvatite ženski način razmišljanja pri stvaranju lika koju glumi Juliette Binoche?

Doista sam želio pisati scenarij za ovaj film sa ženom. Smatrao sam da će biti zanimljivo razmijeniti naše poglede i tako doći do pravog balansa.

NACIONAL: Film je imao svjetsku premijeru na festivalu u Berlinu, gdje je ispraćen s odličnim kritikama. Koja su bila vaša razmišljanja prije premijere, jeste li bili samopouzdani i osjećali da ste napravili jako dobar film?

Kao i uvijek, bio sam vrlo napet dok sam čekao na reakcije publike i kritike. To je nešto sasvim očekivano kada prvi put trebate publici prikazati svoj rad. Kada dođe do pozitivnih reakcija kritike i publike jako sam sretan jer vam to pokazuje da ste napravili nešto što tjera ljude na razmišljanje. Posebno sam bio oduševljen kako je film primljen na međunarodnom tržištu. Naime, ovaj film je prošle godine bio jedan od tri najgledanija francuska filma u kinima diljem svijeta. I zato me takve stvari čine vrlo sretnim.

NACIONAL: To ni ne čudi s obzirom na to da film postavlja univerzalno pitanje – zašto je tako lako zaljubiti se putem društvenih mreža?

Da, pored brojnih pitanja koja ovaj film postavlja, vi ste naveli ključno pitanje. No postoji mnogo načina na koji se može govoriti o ovom filmu. Da, to pitanje je zasigurno svima blisko što pokazuje i podatak da je film, nakon samo dvije projekcije, prodan distributerima iz 40 zemalja. Distributeri su kupili prava na prikazivanje ovog filma nakon što su ga vidjeli, što nam je govorilo da u filmu pronalaze odgovore na neka pitanja kao što je – u što se to pretvara naše društvo? To su bitna pitanja, ali postoje još neki aspekti filma koji su doprinijeli njegovom uspjehu. Osim toga, uspjehu u francuskim kinima pridonijela je i činjenica da prošle godine nije snimljeno puno filmova koji se bave važnošću društvenih mreža. Ove godine situacija je drugačija.

‘Osobno, upao sam u zamku osobe koja nije bila ona za koju se predstavljala. To se dogodilo pred početak pisanja scenarija za ovaj film. U filmu sam istraživao vlastito psihološko stanje’

NACIONAL: Film „Kako me zamišljaš“ počinje kao drama, priča o samohranoj majci dvoje djece koja je nezadovoljna ljubavnim životom, da bi se nakon toga pretvorio u triler. Je li to bila vaša ideja, pokazati kako se običan život preko noći može promijeniti u nešto sasvim neočekivano?

Da, u pravu ste, želio sam pokazati što se događa kada netko odluči lažirati svoj identitet. Ona ponovo želi osjetiti zavođenje, želi osjetiti strast, a ja vas pitam tko to danas, barem na jedan dan, ne bi želio doživjeti drugačiji život. Rekao bih da smo i mi kao publika uzbuđeni kada je vidimo na platnu s lažnim identitetom.

NACIONAL: Jeste li, pripremajući se za ovaj film, razgovarali na ovu temu sa psihoterapeutima?

Da, razgovarao sam s mnogo psihijatara i psihoterapeuta prije početka snimanja filma, ali i dok sam pisao scenarij. Radilo se o različitim psihijatrima, jedni zastupaju frojdovske teze, drugi neke druge teze. Ujedno sam pročitao i puno knjiga na ovu temu i to mi je pomoglo pri stvaranju glavnih likova filma. Međutim, sa psihijatrima sam razgovarao i na temu nove neuroze od koje ljudi pate, a razlog su društvene mreže.


‘Ona koju zamišljaš’ na Vimeo on Demand internetskoj platformi

Film „Ona koju zamišljaš“ trebao se početi prikazivati u hrvatskim kinima prije dva mjeseca, na samom početku pandemije koronavirusa. Kako su tada sva kina zatvorena, distributer filma, splitska kompanija Kino Mediteran, tražio je način da ovaj, ali i druge filmove, prikaže široj publici. Odlučili su organizirati po jednu projekciju na internetu koju su nazvali „Kino Mediteran LIVE“, za koju gledatelji mogu kupiti ulaznice po cijeni od 15 kuna. Alen Munitić, voditelj Kina Mediteran, kaže da je sasvim zadovoljan sa stotinjak prodanih ulaznica po projekciji filma. Filmovi nakon kino-distribucije (u Munitićevu slučaju interneta) odlaze na ponudu Video on Demand koju nude kablovski operateri kao što su MaxTV, A1 i ostali. Međutim, kako ti kablovski operateri ne preuzimaju svaki film, već samo one koje odaberu, tako se Munitić odlučio na ponudu gledanja filmova iz svoje distribucije preko internetske usluge Vimeo on Demand. Vimeo je internetska videoplatforma na kojoj se po cijeni od 700 do 800 eura godišnje može zakupiti prostor i preko njega prikazivati filmove. Upravo to je napravilo Kino Mediteran pa se tako film „Ona koju zamišljaš“ od 14. svibnja prikazuje na platformi Vimeo on Demand. Cijena gledanja filma je dva dolara. Zanimljivo, istu platformu koristi i Kino Europa koja nudi neke od filmova po cijeni od jedan i pol ili dva dolara. Tako se, primjerice, po cijeni od dva dolara može pogledati film „Dnevnik Diane Budisavljević“.

Komentiraj