RIJEKA Na izložbi ‘Violinom iznad granica/ Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona’ Stradivarijeva i Guarnerijeva violina

U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci, u sklopu projekta Europske prijestolnice kulture 2020., kao dio programskog pravca “Doba moći”, u petak je otvorena izložba “Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona” .  Ova izuzetna izložba nastala je  u partnerstvu s Muzejem violina iz Cremone – rodnog mjesta violine i posvećena je riječkom liječniku i graditelju violina Franji Kresniku.

Posjetitelji imaju priliku vidjeti violinu Antonija Stradivarija iz 1734. godine poznatu pod nazivom „Lam ex Scotland University“. Ime, kao i mnoge druge violine, nosi po sadašnjem ili bivšem vlasniku, a na sebi ima originalnu Stradivarijevu etiketu iz 1734. godine. Izložena je i violina Giuseppea Guarnerija del Gesú, također iz 1734. godine koja nosi ime Principe Doria i koja na sebi ima originalnu Guarnerijevu etiketu.

Cijenjeni liječnik, Franjo Kresnik u povijesti  će ostati zapamćen kao čovjek koji je imao moć čitati
violine, koji je samo po zvuku mogao prepoznati autora i godinu proizvodnje i koji se više nego itko
približio nenadmašnom misteriju gradnje violina Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del
Gesú, majstora koji su svoje violine stvarali u talijanskom gradiću Cremona na prijelazu sa 17. na 18.
stoljeće. Zbog svoje predanosti, ali i činjenice da se toliko približio misteriju gradnje ovih danas najpoznatijih svjetskih violina, Kresnik je ostao zapamćen i kao jedan od najvećih autoriteta u poznavanju kremonske graditeljske tradicije violina koja je uvrštena na Popis nematerijalne svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a.

Franjo Kresnik, rodio se u Beču 1869. godine, ali se s roditeljima preselio u Rijeku kao jednogodišnje
dijete. U dobi od 8 godina počeo je učiti violinu kod profesora Scaramelija, no umjesto željenog
nastavka obrazovanja na Bečkom konzervatoriju, na zahtjev i želju roditelja upisao je studij medicine i postao liječnik.  Slovio je za izvrsnog pedijatra, a svoje usluge pacijentima slabijeg imovinskog stanja nije naplaćivao. Paralelno sa svojim liječničkim poslom, Kresnik je i dalje njegovao svoju ljubav prema glazbi, a budući da karijera violiniste više nije bila opcija, u svojim tridesetim godina fokus je prebacio na gradnju violina. Najviše se zainteresirao za tehniku izrade kremonskih violina, zbog čega je proučavao kako stručnu literaturu, tako i instrumente, budući da su glasovite kremonske radionice 17. i 18. stoljeća tada već odavno bile zamrle. Često je stoga boravio u muzeju u Cremoni proučavajući Stradivarijevu ostavštinu, kao i u Beču proučavajući zbirku Theodora Hämmerlea, punu vrhunskih kremonskih violina.

Photo: Goran Kovacic/PIXSELL

Najstarija Kresnikova violina pohranjena u riječkom Muzeju predstavlja kopiju rada Antonija
Stradivarija, međutim, Kresnik se u radu najviše naslanjao na Guarnerijeve principe rada.
Franjo Kresnik odigrao je i ključnu ulogu u osnivanju danas svjetski poznate Međunarodne škole za
liuteriju u kojoj je prvi instruktor bio upravo njegov učenik Carlo Schiavi. Za vrijeme svog života izradio je ukupno 52 violine, 2 viole, 2 violončela, te instrumente za Holdenov gudački kvartet iz New Yorka – dvije violine, violu i violončelo.

“Franjo Kresnik bio je korak ispred svog vremena, vjeran životu u Rijeci, posvećen razvoju izrade
violina u Cremoni, a u društveno i politički burnom razdoblju između dva svjetska rata utjelovio je
istinskog građanina Europe, stavljajući važnost znanja i humanosti ispred granica koje je često i sam
kako doslovno tako i simbolički prelazio.” , rekla je prilikom otvorenja izložbe ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Nikolina Radić Štivić . Pritom je istaknula da Muzej ovom izložbom pokušava  odati priznanje Kresniku za sve što je učinio za riječku i hrvatsku kulturu, o čemu se u javnosti malo zna pa se izložbom na neki način ispravlja nepravda.

Osim što posjetiteljima otkriva najvažnije detalje iz života i rada ovog riječkog liječnika i svjetski
poznatog stručnjaka za gradnju gudačkih instrumenata, na izložbi je, uz  Stradivarijevu i Guarnerijevu viloinu, predstavljeno  i osam instrumenata velike vrijednosti koji su u Rijeku stigli iz Cremone, a riječ je o instrumentima o kojima skrbi Muzej violina iz Cremone – violine Carla Schiavija koji je bio Kresnikov učenik i prvi instruktor u Međunarodnoj školi za liuteriju u Cremoni, te violine njegovog učenika Pietra Tatara, zatim violine Gaetana Sgarabotta i Iginija Sdercija, viola Ferdinanda Garimbertija, te violončelo Vicenza Cavanija, redom pobjednički gudački instrumenti s natječajne izložbe u Cremoni 1937. godine organizirane u sklopu Stradivarijevih svečanosti kojima je prisustvovao i dr. Franjo Kresnik. Posjetitelji imaju priliku vidjeti i violinu visoke akustične kvalitete koju je Kresnik 1910. godine izradio prema Guarneriju, te njegovu najstariju violinu koja je pohranjena u muzeju, a datira iz prvog desetljeća 20. stoljeća.

Autori izložbe su Tamara Mataija i Tea Perinčić iz Pomorskog i povijesnog muzeja te Fausto Cacciatore iz Museo del violino Cremona, a autori dizajna izložbe su Sanjin Kunić i Nikolina Radić Štivić.

Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine će se moći pogledati do 8.
ožujka 2020.

 

 

 

Komentiraj