RIJEČKI SDP MARINU BLAŽEVIĆU: ‘Do lipnja odlazi iz Zajca ili ćemo te najuriti’

Autor:

Davor Javorovic, Goran Kovacic/PIXSELL

Marin Blažević, intendant HNK u Rijeci, od riječkog SDP-a, tvrde Nacionalovi izvori, dobio je ultimatum da mora napustiti to kazalište. Peđa Grbin nije utjecao na tu odluku, već je lokalni SDP procijenio da im je njihov stav – čvrsta podrška Blaževiću unatoč ozbiljnim optužbama – nanio veliku političku štetu

Marin Blažević, intendant Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci, do lipnja mora napustiti to riječko kazalište ili će biti najuren. Te riječi Blaževiću su izrekli riječki SDP-ovci, kako tvrdi nekoliko Nacionalovih izvora iz te stranke, ali i osobe bliske članovima stranke. Iako su ga do zadnjeg daha podržavali, Nacionalovi izvori tvrde da je riječkom SDP-u ‘’glave došlo’’ takvo ponašanje jer su pretrpjeli veliku političku štetu u gradu u kojem su na vlasti desetljećima. Stoga su odlučili ‘’prelomiti’’ i uskratiti mu podršku te mu dali rok za odlazak iz kazališta. Izvori bliski Peđi Grbinu, predsjedniku SDP-a, tvrde da on za ‘’slučaj Blažević’’ ne zna niti ima ikakve veze s tim, ali da je točna informacija da je oko Božića prošle godine održan sastanak članova riječkog SDP-a. Na tom je sastanku riječki SDP, na čelu s riječkim gradonačelnikom Markom Filipovićem, autonomno donio odluku da je Blažević ‘’balast’’ i da mora otići.

Marin Blažević, možda baš zbog tog ultimatuma, već se mjesecima ne nalazi u Rijeci, što je neobično s obzirom na funkciju intendanta riječkog nacionalnog kazališta koju obnaša. Kako tvrde Nacionalovi izvori dobro upućeni u situaciju oko Zajca i Blaževića, priprema predstavu u Mariboru, ali to ga ranije nije sprječavalo da dolazi u Rijeku, jer naprosto je logično da dođe u grad u kojem obavlja važnu funkciju. Nacionalovi izvori isto tako tvrde da je Blažević prodao svoj stan u Rijeci i kupio stan u Zagrebu. Upravo je glavni grad, kako se tvrdi, cilj Marina Blaževića, i to mjesto ravnatelja Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog.

Članovi Upravnog vijeća te ustanove, ali i većina zaposlenika Blaževića tamo ne žele. No nakon smjene Dražene Siriščevića raspisat će se natječaj i dotad je sve otvoreno.

Nacional je Marina Blaževića pitao za komentar, ali samo je uzvratio poslavši devet emotikona koji označavaju ‘’umiranje od smijeha’’.

Nacional je Marina Blaževića pitao za komentar, ali samo je uzvratio poslavši devet emotikona koji označavaju ‘umiranje od smijeha’. FOTO: Sandra Simunovic/PIXSELL

Informacija da je riječki SDP, nakon potpune podrške, sad okrenuo priču protiv Blaževića, u Rijeci nikoga nije iznenadila. Upravo je zbog Blaževića ta stranka izgubila većinu u Gradskom vijeću. Istom onom koje je izglasalo nepovjerenje Blaževiću zbog brojnih propusta u radu. Većinu je SDP izgubio zato što su se ‘’odmetnuli’’ članovi Možemo! i PGS-a, dotadašnji partneri SDP-a, i glasovali za Blaževićevu smjenu. Optužbe protiv intendanta Blaževića su ozbiljne. Osim što Kazališno vijeće nije prihvatilo financijsko izvješće, pogodovalo se nekim zaposlenicima tako što im se osigurao posao i nakon isteka mandata, intendant i članovi Uprave radili su izvan HNK bez traženja suglasnosti KV-a, neki zaposlenici nemaju odgovarajuću stručnu spremu za poslove koje obavljaju, a bilo je dosta govora i o mobingu, narušenom povjerenju između djelatnika i Uprave, koje je kulminiralo masovnim egzodusom iz kazališta. U posljednjih nekoliko mjeseci otkaz je, zbog mobinga i loše radne atmosfere u kazalištu, dalo na desetke ljudi.

Neki od njih su osobe na visokim pozicijama te osobe visokog umjetničkog doprinosa ne samo Zajca i Rijeke, već i Hrvatske. Nakon što je, unatoč volji i želji Kazališnog vijeća, pa nakon toga i Gradskog vijeća Rijeke, Blažević odlukom ministrice Nine Obuljen Koržinek ipak ostao intendant, ljudi su počeli davati otkaze. Tako su iz Zajca otišli, primjerice, prvakinja Opere Ivana Srbljan, solistica Opere Vanja Zelčić, šefica marketinga Mara Vidučić Blečić, producentica Hrvatske drame Jelena Milić, prvi klarinet Orkestra Matej Pavić, prvi fagot Orkestra Volodimir Antošin, a svoj je odlazak iz Zajca najavila i prvakinja Drame Tanja Smoje. Velika, nepopravljiva šteta nanesena je riječkom Zajcu, a mobing se – tvrdi nekoliko Nacionalovih sugovornika – nastavlja i dalje, čak i sada kada Blaževića nema fizički u Rijeci. Zašto se nastavlja mobing? Zato što je, u očaju su Nacionalu ispričali neki zaposlenici, Maša Kolar, ravnateljica Baleta HNK u Rijeci, ‘’preuzela palicu’’ od Blaževića.

Da je to zaista istina, Nacional se uvjerio dobivši e-mail koji je intendantu Marinu Blaževiću 30. siječnja ove godine poslao Dario Suša, menadžer i umjetnički savjetnik Cayetana Sota, španjolskog koreografa koji je u HNK Ivana pl. Zajca pripremao balet ‘’Čajkovski’’. Premijera je bila 11. veljače i e-mail je poslan svega desetak dana prije premijere. Osim Blaževiću, e-mail je poslan i Ivi Hraste Sočo i Mihaeli Devald, intendantici HNK u Zagrebu i ravnateljici Baleta HNK u Zagrebu, zato što je ‘’Čajkovski’’ bio koprodukcija dviju nacionalnih kuća.

Predsjednik SDP-a Peđa Grbin sa ‘slučajem Blažević’ nema veze, odluku je donio riječki SDP i predsjednik Marko Filipović, gradonačelnik Rijeke čije je Gradsko vijeće izgubilo većinu zbog Blaževića. FOTO: Nel Pavletic/PIXSELL

Suša se u e-mailu na engleskom jeziku obraća Marinu Blaževiću, tražeći hitan sastanak s njim zbog ponašanja Maše Kolar, ravnateljice Baleta. Između ostalog, Suša navodi:

„Razlog zbog kojeg je gospodin Soto prihvatio raditi za iznimno nisku naknadu bila je vaša zapanjujuća ideja, gospodine Blaževiću, stvoriti punu večer Čajkovskog i doći do novih umjetničkih razina koje bi obogatile našu umjetničku suradnju. Iskreno, zaprepašten sam onime što sam primio u e-poruci od Maše Kolar, koja je uputila ozbiljne optužbe prema meni i gospodinu Sotu, ali drago mi je što s vama o ovome mogu razgovarati s naše točke gledišta s predstavnicima Baleta u vašem uredu. Gospodinu Sotu i meni je drago što ćemo se naći i veselimo vam se kao snažnom posredniku u ovom pitanju vrlo važnom za nastavak produkcije ‘Čajkovskog’. Ona je, nažalost, dovedena u pitanje zbog ozbiljnog nedostatka upravljačkih vještina Maše Kolar, posebice zbog njezine nesuradnje u osiguravanju vremena, prostora, logistike i resursa koji sada negativno utječu na umjetničke stranu rada na ‘Čajkovskom’.

Ravnateljica Baleta stvara nepotrebne prepreke, a umjesto toga ona nam treba dati rješenja, koja su jednostavno toliko važna da bismo mogli ispuniti naše ugovorne obveze prema produkciji koja mora biti prezentirana na visokoj umjetničkoj razini. Dopustite mi da pojasnim sljedeće činjenice.

Nakon što je ministrica kulture vetom ukinula odluku Gradskog vijeća o Blaževićevu razrješenju, na desetke ljudi dalo je otkaz u Zajcu, uključujući prvakinju Opere Ivanu Srbljan

Od našeg prvog dana rada u Rijeci, 24. listopada 2022., izbor riječi vaše ravnateljice za članovi baletnog ansambla bio je ne samo neprihvatljiv i klevetnički, nego i uvredljivo vulgarne naravi, posebice prema Marti Kanazir, prvakinji Baleta, i Lauri Orlić, solistici.“

Dario Suša u e-mailu se dotaknuo još nekih činjenica i stvari koje su njemu i Cayetanu Soti zasmetale. Zbog toga, kako je rekao, dovedena je u pitanje premijera:

„Na našem posljednjem sastanku s temom proračuna i planiranja proizvodnje u uredu Alana Vukelića, tehničkog direktora Zajca, u siječnju 2023. godine, ravnateljica Baleta Maša Kolar usmeno je uputila sljedeće neprikladne riječi gospodinu Soti: ‘uopće niste trebali doći u Rijeku’, nakon što ju je gospodin Soto suočio s planiranjem proračuna i rješenjima kako osigurati dovoljno vremena za probe, da bi se mogla nastaviti raditi predstava. Zbog toga je gospođa Kolar izašla iz ureda bijesno uzvikujući te nesretno odabrane riječi. Gospođa Kolar još uvijek nije osigurala potrebno radno vrijeme za probe koje nam je potrebno za pružanje visoke umjetničke razine ‘Čajkovskog’. Povrh toga, ona stavlja sve svoje unutarnje problemi na naša leđa, a mi smo samo gosti.

Previše je prepreka koje stvara Maša Kolar, što čini potpuno nemogućim profesionalni rad i izvršavanje ugovornih obveza. Stvorila je toksično okruženje mobinga nad nama i ja jednostavno odbijam prihvatiti da ona sebe sada u vašim očima želi pretvoriti u žrtvu. Taktika gospođe Kolar je verbalna agresija: neugodne primjedbe na račun Sotove koreografije pred članovima Baleta; izbjegavanje: većina naših prijedloga, projekata i inicijativa bila je zanemarena ili blokirana; isključivanje, ogovaranje i klevetanje: gospođa Kolar i njezini pristaše pokrenuli su trač s ciljem ponižavanja i potkopavanja Cayetana Sote. Ponekad je ogovaranje čista kleveta, ponekad otkriva osobne podatke koji nemaju nikakve veze sa Sotovom profesionalnom kompetentnošću.“

Dario Suša u pismu intendantu Blaževiću također je naveo da je vrijeme da njega i Sotu osobno uvjeri, telefonskim pozivom ili direktno u Blaževićevu uredu, zašto bi trebali nastaviti ovu produkciju i pristupiti svemu s poštovanjem, u pozitivnom i produktivnom okruženju. Suša, isto tako, izražava svoju iznimnu zabrinutost zbog štete koju je Maša Kolar uzrokovala na Sotovu zdravlju i nada se da mu se ništa ozbiljno neće dogoditi.

Osim što se još čeka odluka Upravnog suda, prema kojoj bi se mogao poništiti ministričin veto, Blaževića čeka još jedna nevolja – zbog svađe s Upravom Muzičke akademije mogao bi tamo ostati bez angažmana

Taj e-mail, osim Blaževiću, poslan je i intendantici Ivi Hraste Sočo i u pitanje je dovedena i zagrebačka premijera ‘’Čajkovskog’’ koja je bila 27. veljače. Kako saznaje Nacional, upravo je Iva Hraste Sočo tražila da se ova situacija hitno riješi, pa je izbjegnuta katastrofa.

Za Marina Blaževića, međutim, i na drugim poljima stvari ne idu po planu. Kako saznaje Nacional od dviju osoba – jedne zaposlenice Muzičke akademije i jedne osobe iz glazbenih krugova – Marin Blažević mogao bi ostati bez angažmana u toj visokoškolskoj ustanovi. Blažević, izvanredni profesor na Odsjeku za pjevanje Muzičke akademije u Zagrebu, predaje ‘’Uvod u dramaturgiju’’. No s obzirom na to da je došlo do svađe Blaževića s Upravom, vjerojatno neće nastaviti raditi kao predavač, ističu Nacionalovi sugovornici.

Funkciju intendanta Zajca formalno još uvijek ima, ali ako je vjerovati nekolicini članova riječkog SDP-a, samo do lipnja. Ista ‘’sudbina’’, kako saznaje Nacional, čeka i Renatu Carolu Gaticu, ravnateljicu Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca. Ona bi navodno trebala uskoro biti smijenjena, a na njezino mjesto bi mogla doći Dubravka Vrgoč, donedavna intendantica HNK u Zagrebu. Trebala bi ovo biti posljednja sezona Marina Blaževića na čelu Zajca. Ako se u međuvremenu ne dogodi sudski preokret pa mora otići i prije toga. Kao što je poznato, nakon što je ministrica Nina Obuljen Koržinek 7. listopada prošle godine vetom osporila odluku riječkoga Gradskog vijeća o smjeni Marina Blaževića, Gradsko vijeće je 27. listopada pokrenulo upravni spor radi pobijanja tog rješenja ministrice kulture i medija.

Kako je tada rečeno na sjednici Gradskoga vijeća, s obzirom na to da je Grad Rijeka osnivač HNK Ivana pl. Zajca, većinski je financira u iznosu od 82 posto isključivo iz gradskog proračuna i u cijelosti odgovara za rad, ne postoji osnova za takvo rješenje. Još uvijek se čeka odluka Upravnog suda. Ako odluka bude u korist Gradskoga vijeća, Marin Blažević će biti smijenjen i v.d. će postati Bojan Šober. Odluka tog suda očekuje se svakoga dana.

Krajem siječnja, pred riječku premijeru baleta ‘Čajkovski’, Blažević, ali i Iva Hraste Sočo jer je riječ o koprodukciji, dobili su e-mail prema kojem je vidljivo da su zbog mobinga Maše Kolar, ravnateljice Baleta u Zajcu, obje premijere dovedene u pitanje. Iva Hraste Sočo uspjela je spriječiti katastrofu. FOTO: Davor Javorovic/PIXSELL

 


Odgovor Marina Blaževića

Marin Blažević, intendant Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci, naknadno je detaljnije razjasnio neke navode iz Nacionalova teksta. O  „ultimatumu SDP-a“, da iz Zajca mora otići do lipnja ili će ga najuriti, Blažević kaže:

„Ne samo da nisam dobio nikakav ultimatum takvog sadržaja, nego upravo suprotno. I gradonačelnik Filipović i njegova zamjenica Sandra Krpan u nekoliko su navrata izrazili nadu da ću ostati intendantom do kraja mandata, dakle do kraja 2024. Stoga, netko laže Vama ili lažete Vi meni i svojim čitateljima. Vjerovali ili ne, istinu ste mogli doznati, zanima li Vas uopće, tako da ste se obratili Uredu gradonačelnika, umjesto da lutate podzemljem i kuloarima.“

O dojavama da ga mjesecima, točnije od Božića, nema u Rijeci Blažević kaže:

„I opet – ili netko laže vama, ili lažete vi. Klevetanje mene već je odavno prešlo sve granice. Ako vas baš tako zanimaju moj radni elan, etika i rezultati, pozivam vas da umjesto prikupljanja dojava nekih naravno neimenovanih  zaposlenika, provedete samo tri dana na ozbiljnom istraživačkom novinarskom zadatku. Pridružite mi se u uredu, na pozornici, u gledalištu, na probama, u automobilu, na neprekidnim sastancima s umjetnicima, pravnicima, sponzorima, tehničkim osobljem, sindikatima… Posao intendanta dovoljno je kreativan da ne bude težak, ali radnog vremena – nema. Dakle, ako ste spremni od 6 ujutro do 23 sata, a nekad i duže, biti “u pogonu“ – čekam vas! Ima dana i kada ćete ujutro biti u Zagrebu, oko podneva u Mariboru, poslijepodne u Ljubljani, navečer u Rijeci, a iza ponoći ponovno u Zagrebu.“

Kako su Nacionalu rekli izvori upoznati sa situacijom oko Blaževića, intendant je čak prodao stan u Rijeci i kupio u Zagrebu. Isto tako, izvori su Nacionalu rekli da je Blaževićev cilj uvijek i bio Zagreb, pa je tako ‘u igri’ za ravnatelja Lisinskog. Blažević o tome kaže:

„Što sam prodao, a što kupio, u kojem gradu ću zaspati, a u kojem se probuditi, solo ili u duetu, gladan ili žedan, sretan ili tužan – pa kakve to ima veze sa mnom kao intendantom? Jedino iz mojeg privatnog života što doista ima veze s upravljanjem nacionalnim kazalištem jest – skijanje. Treniram na crnim, strmim i zaleđenim stazama. Rijetko padam, a i ako slučajno padnem odmah ustanem i nastavljam još većom brzinom i sigurnijim zavojima niz uvijek opasnu stazu. Pa tako desecima kilometara dnevno. Stalno usavršavam tehniku, važan mi je stil i fokus, znanje i upornost. Brži sam od gotovo svih neprijatelja, a one od kojih nisam – i neprijatelje i prijatelje – njih posebno cijenim. Oni su najveći izazov.“

Marin Blažević osvrnuo se i na popis nekih ljudi koju su, kako je Nacional saznao, dali otkaze zbog mobinga koji je nad njima vršio. Riječ je o desecima imena, a Blažević ističe:

„Od svih tlapnji vaših “izvora” koje ste objavljivali o meni unazad godinu dana najimpresivnija je ona koju ste pokupili od propalog sindikalista sumnjičenog za kojekakve malverzacije, navodno čak izbačenog iz SDP-a, čiju kćer unatoč ucjenama nisam iz zboristice promovirao u opernu solisticu, a njegov zet postao mi je suspektan kada je kao ravnatelj Opere svoju suprugu počeo angažirati kao – pogađate? – opernu solisticu. Takav vam je „vjerodostojan izvor“ prodao i priču da će „3000 sindikalista“ iz cijele Hrvatske demonstrirati na Markovu trgu i ispred HNK u Rijeci ako ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek odbije odluku Gradskog vijeća Rijeke o razrješenju intendanta. I, jeste li ikada brojali, koliko ih je demonstriralo? Je li itko demonstrirao? Naravno – nije nitko.

Tako će biti i s „ljudima koji odlaze zbog mobinga“. Evo nekoliko primjera onih koji su nedavno otišli iz riječkog HNK, a o kojima je vaš zajapureni kolega u lokalnoj dnevnoj novini objavio novu litaniju: jedna je izvrsna kolegica odselila u Dubai gdje će za isti posao primati sedam puta veću plaću; jedan je izvrstan kolega konačno uspio dobiti posao u svojoj primarnoj struci u drugom nacionalnom kazalištu, koji mu u Rijeci na žalost nismo mogli ponuditi jer je to radno mjesto već popunjeno; dvoje izvanrednih umjetnika na žalost seli u Zagreb iz sasvim obiteljskih odnosno financijskih razloga. Otišla je i jedna operna pjevačica, na veselje mnogih gledateljica i gledatelja, interno poznata i po tome što je pokušavala dogovoriti da neke tonove koje nije mogla sigurno otpjevati ipak snimi pa nastupa uz „play back“. Odlazi još jedna operna pjevačica, i to, kako čujem, na mjesto gdje će ubrzo morati postati sve ono protiv čega se borila kao romantična buntovnica, ako želi opstati. Ne tako davno, otišao je i dirigent kojega je Riječki simfonijski orkestar svojedobno evaluirao ocjenama od 0 do 2, pa se prebacio u beznačajnu lokalnu politiku i zlobnu glazbenu kritiku. Živopisno, zar ne? Jedina tužba protiv mene zbog navodnog „mobinga“ je ona ravnatelja Opere koji je dobio otkaz zbog nedolazaka na radno mjesto i svekolikog nerada. Na prvom zakazanom ročištu gospodin se nije udostojio niti pojaviti. Naravno, treba vremena da bi se laži pretvorile u istinu. Ne možeš na sudu kao u medijima.“

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.