Pad autorskih honorara od koncerata u 2020. bio je oko 75 posto

Autor:

Goran Kovacic/PIXSELL, Dusko Jaramaz/PIXSELL

Širom svijeta se 26. travnja govori i podsjeća na važnost intelektualnog vlasništva, odnosno bitnu ulogu autora ne samo unutar kreativne sfere, već i u širem kontekstu, pogotovo gospodarskom. Tako su i ove godine iz HDS ZAMP-a podsjetili da su autorski honorari ZAMP-a, ali i oni izvođački (HUZIP) te diskografski (ZAPRAF), barem donekle olakšali situaciju za hrvatske glazbene kreativce koji su preko noći ostali bez prihoda od koncerata i event industrije. No situacija nije ni izbliza tako dobra kako se čini. Po posljednjim dostupnim podacima HDS ZAMP-a procjenjuje se da je pad autorskih honorara od koncerata i priredbi članova HDS-a za 2020. godinu iznosio oko 75 posto u odnosu na prethodnu, 2019. godinu. I ulazak u 2021. nije ništa bolji – naprotiv. Za prva tri mjeseca tekuće 2021. godine HDS ZAMP bilježi još veći pad autorskih naknada za koncerte zabavne glazbe i priredbe, gotovo 90 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2020. godine. Iz istog izvora dolazi informacija da se ni koncertna aktivnost neće vratiti prije zime 2022. godine, uz napomenu da je vjerojatnije računati tek na 2023. godinu, i to, naravno, ne bude li novih komplikacija i iznenađenja s koronavirusom. Ukratko, situacija je za glazbenike i ljude iz glazbenog biznisa u Hrvatskoj i više nego dramatična. Stoga smo uputili pitanje HDS ZAMP-u hoće li i što poduzeti kako bi barem ublažili ogromne posljedice za članove HDS-a, glazbenike koji su zbog Vladinih mjera u suzbijanju pandemije koronavirusa doživjeli drastičan pad prihoda. Odgovor smo dobili od glasnogovornika HDS ZAMP-a Milana Majerovića Stilinovića.

HDS i njegova služba ZAMP od prvih dana koronakrize u ožujku 2020. poduzimaju različite korake kako bi ublažili smanjenje prihoda svojim članovima. Srećom, sustav kolektivnog ostvarivanja prava počiva na više stupova: prihodi od koncerata i nastupa uživo jesu drastično pali, ali zato su tu razni drugi izvori od kojih većina ne bilježi takav pad, a pojedini su čak i rasli. Ipak, rupa u honorarima zbog izostanka javnih događanja uživo je važna. Zato su već u prvim mjesecima epidemioloških mjera koje su zaključale dvorane, članovima koji su se javljali na poziv Društva iz Fonda solidarnosti dodijeljene pomoći od ukupno 800 tisuća kuna. Svjesno da je to samo ‘prva pomoć’ najpotrebitijima, a da će prihodi svih autora nastaviti padati, Društvo je tijekom prošle godine najavljivalo i radilo na formiranju izvanredne financijske potpore svim aktivnim članovima. 

Valja tome dodati podatak o rastu autorskih prihoda od digitalnih glazbenih servisa. Za ilustraciju, ukupni digitalni prihod za 2020. godinu premašuje 5,3 milijuna kuna, što predstavlja veliki rast od preko 300 posto u odnosu na 2019. godinu. Barem za one koji su shvatili prednosti i značaj digitalnih glazbenih servisa.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.