LIKOVNO POVEĆALO Kako su dokinute utopije, a sačuvani kolektivni snovi

Autor:

Martina Grlić (Zagreb, 1982.) još je jedna u recentnom nizu vrlo zanimljivih i kvalitetnih slikarica i slikara mlađe generacije koji svoje viđenje svijeta vežu uz tzv. realistički pristup stvarnosti. U razgovorima sa slikarima njezine generacije mnogi ističu kako privatno bez sumnje vole apstrakciju, ali smatraju da u današnje doba kaotičnih vizualnih poruka kojima smo bombardirani iz svih tiskanih i virtualnih medija ‘’klasična’’ slika bolje i preciznije prenosi poruku/emociju promatraču.

Martina Grlić diplomirala je slikarstvo na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti 2009. godine, gdje je polazila slikarsku klasu prof. Zlatka Kesera, s mentorom prof. Dujem Jurićem na diplomskom, a od 2010. aktivno sudjeluje na hrvatskoj likovnoj sceni. Izlagala je na više samostalnih i skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, njezine su slike uvrštavane i selektirane u važne tematske skupne izložbe, a 2012. godine dobila je 1. Nagradu Erste banke za mladog umjetnika (Novi fragmenti 8).

Na izložbi u galeriji Kranjčar u Zagrebu izložila je novi ciklus slika „Kolektivni snovi“, u kojemu se bavi temom promjena što su se dogodile u postsocijalističkom društvu. Osobna i koletivna sjećanja iz doba socijalizma, vremena kad su se naše generacije formirale, umjetnicu zanimaju kroz prizmu kolektivnih rituala i običaja, ali i individualne identifikacije s nekim simbolima i mitovima. Štoviše, njezina generacija nije upoznala neke negativne elemente tog društvenog sistema pa ih je sklona vidjeti kroz romantično-revolucionarnu prizmu i evociranje pozitivnog društvenog zajedništva. Tako su predlošci za njezine slike većinom fotografije iz razdoblja socijalizma koje je pronašla u starim časopisima i na internetu, međutim, kroz slikarski postupak mijenja njihovo izvorno značenje. Prikazujući motive političkih/partijskih sastanaka, sletova, omladinskih druženja, društvenih plesova na izletima, slikarica im mijenja atmosferu i kontekst značenja: to nije evociranje prošlosti, niti njezino uzdizanje na pijedestal, nego analiza koliko duhovi prošlosti imaju funkciju u našem današnjem životu. Na crno-bijelim slikama kao da zaista vidimo duhove ljudi, neku paralelnu stvarnost koju ne možemo dodirnuti i koja je zapravo ‘’prošlo svršeno vrijeme’’, ali i dalje lebdi nad nama. Ona ne postoji u stvarnosti, ali još uvijek opstaje u kolektivnim snovima. Tom dojmu pogoduje i zatamnjena okolina i pozadina na slikama, svi prizori djeluju kao noćni, nema dnevne svjetlosti i sunca. Turobna atmosfera, s osvjetljenjem koje sugerira dimenziju tjeskobe i lagane jeze (poput „Vještica iz Blaira“ ili atmosfere iz Lovecraftovih priča), nadjačat će element romantičnih okupljanja i slavljenja zajedništva. Ove slike u promatraču izazivaju vrlo podvojene emocije, između nostalgije i strave. Na drugo gledanje jasno nam je da su na slikama već mrtvi ljudi, čije je sudbine odredio socijalizam i razvidno je da su neki bili iskreno sretni, a drugi sustavno idoktrinirani ‘’srećom’’. Rekla bih da umjetnica na jednoj razini također komentira dobro osmišljen utopijski projekt ‘’bratstva i jedinstva’’ koji je propao i koji ljudi na ovim prostorima nisu bili u stanju sačuvati. Jedina slika na kojoj se javlja crvena boja jest motiv rakete oko koje omladinci plešu: je li to metafora prolaska kroz vrijeme, u sadašnjost ili tek pomalo ironično referiranje na slavljenje raketnog programa bivšeg društveno-političkog sustava? Jesu li tada mladi ljudi bili svjesni da plešu oko oružja za (samo)uništenje? Nižu se pitanja i dileme, a niti danas nismo u boljoj poziciji jer na svijetu stalno netko ratuje.

Slike Martine Grlić možemo promatrati kroz nekoliko razina značenja i neupitno je da nose snažnu i potresnu simboliku. Njezino slikarstvo nije sadržajno i emotivno prazno, niti slijedi bilo kakav dominantan trend. Vrijeme ove mlade umjetnice tek dolazi, no već sada njezin opus zaslužuje našu pažnju.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)