Kako klubovi navijačkim tokenima zarađuju milijune

Autor:

Marcelo Brozović u dresu Intera iz Milana na kojem se nalazi logo sponzora, platforme Socios, koji je zamijenio višegodišnjeg sponzora Pirellija. FOTO: Jonathan Moscrop/ZUMA Press, Inc./GuliverImage

Da privuku navijače i zarade milijune, brojni klubovi među kojima je i zagrebački Dinamo, ponudili su im tokene na prodaju, a zauzvrat im daju prava pri donošenju nekih odluka

Početkom ove sezone, točnije u kolovozu, Dinamo je s ponosom objavio da ulazi u partnersku suradnju s globalnom platformom Socios, čime je postao prvim klubom u Hrvatskoj, ali i u ostatku regije koji je krenuo u suradnju s ovim sada već poznatim digitalnom servisom čiji je cilj još konkretnije povezivanje nogometnih klubova i navijača. Putem kupnje tzv. navijačkih tokena (engl. „fan tokens“) navijači dobivaju priliku za još većom i kvalitetnijom interakcijom sa svojim omiljenim klubom. No što su navijački tokeni, odnosno što stoji iza tvrtke Chiliz, vlasnika Sociosa?

Riječ je o digitalnoj platformi dostupnoj putem aplikacije na raznim vrstama uređaja pomoću koje krajnji korisnici, a u ovom konkretnom slučaju navijači Dinama, mogu trgovati digitalnim novcem. U svijetu sporta platforma Socios do danas je ostvarila suradnju s preko pedeset partnera i to ne samo kada su u pitanju nogometni klubovi. Mogućnost kupnje navijačkih tokena tako je dostupna i u NBA-u, Formuli 1, kriketu i UFC-u, između ostalih. Kriptovalute poput bitcoina postoje već duži niz godina, a Socios je relativno nova platforma koja je u vrlo kratkom roku, točnije od 2019. godine, postala poprilično velik igrač na tržištu. Tome u prilog svakako govori i činjenica da su neki od najznačajnijih i najvećih nogometnih klubova na svijetu ušli u partnerski odnos, među kojima se ističu Atletico Madrid, Roma, Juventus, Paris Saint Germain, Barcelona, Manchester City, AC Milan, Inter Milan, Levante, Arsenal, Everton, Aston Villa, Dinamo Zagreb i Valencia.

Alex Dreyfus izvršni je direktor kompanije Socios čija je želja pasivne navijače klubova diljem svijeta pretvoriti u aktivne članove. FOTO: Socios.com

Upravo je potonji klub iz Valencije vrlo zanimljiv primjer partnera jer se radi o prvom klubu u svijetu koji je na svoje dresove za novu sezonu kao glavnog sponzora stavio logo navijačkih tokena, a njegov primjer vrlo je brzo slijedio i milanski Inter koji je nakon više od četvrtine stoljeća logo Pirellija zamijenio upravo logom navijačkih tokena platforme Socios. Tako se u nogometu dogodilo da prve klupske dresove koje klubovi obično nose na utakmicama na kojima su domaćini više ne krase logotipi dugogodišnjih klupskih partnera, već logotipi kompanija za proizvode koji u stvarnom svijetu praktički nisu opipljivi. Jer riječ je o kriptovalutama, digitalnom novcu koji u fizičkom obliku zapravo ne postoji. Naravno, sve ima svoju cijenu i premda u javnost još nisu procurili točni iznosi koje Socios plaća navedenim klubovima, rimski list Corriere dello Sport procijenio je da će potpisom partnerskog ugovora Inter zaraditi dvadeset milijuna eura po sezoni za istaknut logo glavnog sponzora na prsima svojih igrača (za usporedbu dotadašnji glavni sponzor Pirelli po sezoni je plaćao 10,5 milijuna eura za svoj logo na Interovim dresovima smješten na istom mjestu).

Koliko su navijački tokeni odnosno platforma Socios postali popularni, ali i važni samim klubovima govori činjenica da su se prije prijateljske utakmice održane u predsezoni između Barcelone i Juventusa tadašnji kapetani timova Sergio Busquets i Alex Sandro fotografirali kako međusobno izmjenjuju navijačke tokene. Osim s nogometnim klubovima, servis Socios je objavio partnerstvo i s argentinskom i portugalskom nogometnom reprezentacijom, a također je postao i glavnim sponzorom argentinske nogometne lige Primere, čime je samo poboljšao svoje prisustvo općenito u sportu. Koji su benefiti navijačkih tokena za same navijače? Kupnjom ove digitalne imovine navijač sportskog kluba automatski može utjecati na određene odluke kluba, poput glasovanja u anketi koja će glazba svirati na stadionu na dan odigravanja utakmice ili koji će igrač iz ekipe i u koje vrijeme postaviti neki post na službenom profilu kluba na društvenoj mreži poput Twittera ili Instagrama. „Vjerujemo da budućnost kompletne sportske industrije leži u tome da svaki obožavatelj bilo kojeg kluba u svijetu iz dosadašnjeg pasivnog postane aktivnim članom“, izjavio je izvršni direktor kompanije Socios Alex Dreyfus i nadodao: „S našom aplikacijom ne ciljamo tetoviranog tipa koji je već kupio sezonsku ulaznicu za svoj klub. Naši klijenti su svi oni koji iz bilo kojeg razloga nikada neće moći otići na stadion, ali koji svejedno sanjaju o svom omiljenom timu, a rođeni su u Koreji, Japanu, Turskoj ili Brazilu. Nepriznavanje njih kao obožavatelja određene ekipe jednako je diskriminaciji.“.

Dinamo je u kolovozu ušao u partnerstvo s platformom Socios, a tokeni koji su ponuđeni navijačima na prodaju vrlo brzo su rasprodani. FOTO: Socios.com

Internetska stranica Socios kao prednosti kupnje navijačkih tokena također ističe i budući pristup ekskluzivnim događajima, utakmicama te raznim natjecanjima kao i mogućnost glasovanja i odlučivanja o određenim klupskim pitanjima. Priroda anketa se mijenja se kluba do kluba, ali je uvijek riječ o manjim odlukama. Milanski Inter tako je u rujnu na platformi Socios postavio anketu o poruci koja će svakog kola dočekivati navijače domaće i protivničke ekipe na stadionu Giuseppe Meazza; košarkaški klub Galatasaray otišao je korak dalje i postavio anketu u vezi odabira izgleda dresova koje će košarkaši kluba nositi u narednoj sezoni; španjolski nogometni klub Levante u anketi je postavio pitanje na koji način obožavatelji žele da njegov napadač Roger Martí proslavi svoj sljedeći pogodak; klub iz Valencije postao je prvim na svijetu čijim navijačima je dozvoljeno da kroz anketu na Socios aplikaciji odaberu dizajn i poruku koji će biti postavljeni na dres kluba koje će igrači nositi tijekom utakmica Kupa kralja; navijači Rome i Atletico Madrida mogu birati kakav dizajn žele za službene autobuse koji prevoze igrače na utakmice; švicarski klub Young Boys pozvao je svoje navijače da odluče žele li sudjelovati u ekskluzivnom okupljanju kao vlasnika tokena i članova nogometnog kluba i to u obliku turnira u FIFA-i, stolnom nogometu ili kartaškom natjecanju; liverpoolski klub Everton vlasnicima navijačkih tokena omogućio je cjelodnevni privatni pogled na život jednog od njihovih igrača – od trenutka kada se probudi ujutro i provodi vrijeme sa svojom obitelji pa sve do treninga i dnevne rutine, a sve putem društvene mreže Instagram; nogometni klub Barcelona putem Socios aplikacije omogućit će svojim navijačima da zajedno zaigraju jednu utakmicu na stadionu Camp Nou… Niti Dinamo Zagreb nije ostao izuzetak: klub je za vlasnike navijačkih tokena kao prvu anketu postavio odlučivanje o nazivu terena za Dinamove igrače ispod devetnaest godina na Maksimiru, koji će se zvati po jednoj od legendi kluba (u izboru je na kraju glasovanja pobijedio Zlatko Kranjčar).

 

Dinamo je vlasnicima navijačkih tokena u prvoj anketi ponudio odlučivanje o nazivu terena na kojem igraju njihovi igrači mlađi od 19 godina

 

Novinar uglednog američkog sportskog medija The Athletic, Joey D’Urso, prilikom istrage o ulasku Sociosa u nogomet razgovarao je s neimenovanim izvorom iz Barcelone koji mu je potvrdio da vlasnici navijačkih tokena nikada neće moći odlučivati o važnijim stvarima kao što su njegovo vođenje u smislu prodaje i kupovine igrača, načina i vremena treninga, izmjena igrača tijekom utakmice ili poslovne odluke poput odabira glavnih ili manjih sponzora kluba. Ovako gledajući moglo bi se pomisliti da su navijački tokeni iz Sociosa tek puko involviranje navijača u manje odluke oko kluba, ali ako se pogleda dublje lako se dođe do zaključka da se tu krije još nešto: sve je to zapravo luda igra kriptovalutama jer se tokeni ne kupuju uz pomoć dolara, funti ili kuna, već se mora proći prvi korak kupovanja tzv. chiliza. Chiliz je zapravo Sociosova kriptovaluta čija vrijednost, baš poput vrijednosti dionica na Wall Streetu, fluktuira na dnevnoj bazi. Na internetu se tako vrlo lako mogu pronaći razni trgovci kriptovalutama koji upotrebljavaju izraze poput „pumpanja i rješavanja tokena“, što se prvotno uopće ne čini povezanim s nogometom. Međutim, tokeni također učestalo fluktuiraju pa je tako početna cijena jednog tokena za milanski Inter ili Dinamo Zagreb u početku bila dva eura, a danas ona za Dinamo iznosi 1,41 euro, odnosno 7,44 eura za Inter.

Baš kao i u trgovini dionicama i općenito u tom dijelu financijskog svijeta, najbolje prolaze oni koji na najkvalitetniji mogući način procijene što će se dogoditi s određenim proizvodom, odnosno kako će on proći na tržištu prije nego sve dođe u javnost i postane dostupno većini ljudi. U svijetu kriptovaluta, ovaj se trenutak zove „kupi glasinu, a prodaj vijest“ (engl. „buy the rumor, sell the news“) što laičkim rječnikom ukratko znači ovo: ako je netko dovoljno rano predvidio da će se zbilja dogoditi da Lionel Messi iz Barcelone prijeđe u Paris Saint Germain i prije njegova dolaska u klub iz francuske prijestolnice kupio određeni broj navijačkih tokena, ta osoba je zaradila nauštrb svih onih koji su tokene kupili nakon što je vijest o potpisu novog ugovora već objavljena. Slična se stvar dogodila i kada je Atletico Madrid osvojio La Ligu. Vrijednost tokena Atletica strahovito je narasla prije nego što su osvojili naslov, a jednom kada su ga osvojili, ta je vrijednost drastično pala pa su trgovci požurili zaraditi što više i prodali svoje tokene. Još jedna stvar koju se mora istaknuti jest da i kompanija Socios u vlasništvu ima popriličan broj tokena pa kada im vrijednost naraste, kompanija ih može prodati i dodatno zaraditi.

Iz te je perspektive priča s klubom iz Parisa, odnosno Lionelom Messijem posebno zanimljiva. Naime, 34-godišnji Argentinac je potpisom dvogodišnjeg ugovora s novim klubom također automatski postao i vlasnikom velikog dijela navijačkih tokena PSG-a. Čelnici francuskog kluba službeno su potvrdili da se u Messijevu „paketu dobrodošlice“ također nalaze i navijački tokeni, za koje mediji procjenjuju da im je vrijednost između dvadeset i pet i trideset milijuna eura. Klub se, naravno, nije službeno očitovao o cifri, ali je istaknuo da se radi o poprilično velikom iznosu. Kako navijački tokeni, odnosno kriptovalute platforme Socios, klubovima prvenstveno služe kao oblik dodatne zarade, Messijev dolazak u PSG i rast vrijednosti tokena koji se dogodio u tom trenutku praktički je otplatio dobar dio njegova transfera iz Barcelone.

Ideja u vezi digitalnih navijačkih tokena pomoću kojih obožavatelji mogu sudjelovati u radu svog kluba na papiru uopće ne zvuči loše. Dapače. Međutim, ako pođemo od činjenice da je prosječnom potrošaču poprilično teško procijeniti kakve će rezultate u budućnosti njegov klub ostvarivati i koji će mu općenito biti status u odnosu na klupsku konkurenciju te koje će igrače prodati ili dovesti, onda je stvarnost ipak malo drugačija. Jer u stvarnosti, glasovanje o tome na koji način će koji igrač proslaviti svoj pogodak ili koja će pjesma svirati na stadionu prilikom ulaska ekipe na teren prije utakmice nema apsolutno nikakav utjecaj niti važnost za klub. Ipak, kako bi navijači potencijalno uživali čak i u takvoj privilegiji, od njih se traži da za to i plate, to jest da potroše vlastiti novac. I upravo tu bi moglo doći do problema zbog toga što mogućnost navijača da imaju utjecaj u klubu, pa čak i u manjim odlukama poput svih spomenutih, također na određeni način stvara hijerarhiju, jer oni koji su kupili jedan token nemaju jednako pravo glasa kao oni koji su kupili, na primjer, stotinu tokena.

 

Socios je raskinuo ugovor s West Hamom zbog pritiska navijača koji su tvrdili da se radi o monetizaciji u kojoj će klub zaraditi, a navijači neće dobiti ništa

 

Koalicija najvažnijih skupina navijača West Hama i kreatora njihovih sadržaja još su se 2019. godine udružili u zajedničkoj kampanji koju su nazvali „Nemojte platiti kako biste imali pravo glasa“ (engl. „Don’t Pay To Have Your Say“). Ukratko, radi se o kampanji kojom se sve navijače londonskog kluba poziva da ne nasjedaju na priče da kupnja tokena znači išta više od činjenice da će klub dodatno zaraditi. Njihov zajednički trud se isplatio, jer je još u lipnju 2020. Socios objavio da raskida suradnju s West Hamom. Kao razloge naveli su pandemiju koronavirusa te, u toj sezoni, prazne stadione, ali prava se istina vjerojatno krije upravo iza vrlo negativne reakcije obožavatelja kluba na dodatnu monetizaciju, a oko čega je također reagiralo i nogometno udruženje navijača u Engleskoj, uz argument da postojanje ovakve vrste platforme potkopava progres na području dijaloga između navijača i klubova – nešto na čemu se sustavno radi još od 2016. Cinici bi rekli da je u ovom slučaju West Ham poslušao svoje navijače i raskinuo dogovor tako da su time navijači sudjelovali u donošenju puno veće odluke od one kako će jedan dan u godini izgledati profil na društvenoj mreži njihova omiljenog kluba.

Priča o digitalnoj imovini, odnosno navijačkim tokenima još uvijek nije zakonski regulirana. Nitko za sada nema nikakvu nadležnost o toj aplikaciji, a glavno sjedište kompanije nalazi se na Malti. Premda sve izgleda poprilično transparentno i potencijalnom potrošaču odnosno navijaču može donijeti određeni benefit (ponajprije psihološki), svatko bi se morao zapitati koja je stvarna poanta postojanja platforme Socios, odnosno njezina ulaska u najkomercijalniji sport na svijetu. A ako je to isključivo novac i potencijalna zarada klubova, vjerujemo da velika većina njih već dovoljno novca zarađuje višemilijunskim sponzorskim ugovorima i prodajom sezonskih ulaznica.

Sergio Busquets i Alex Sandro fotografirani su kako međusobno izmjenjuju navijačke tokene prije prijateljske utakmic. FOTO: Socios.com

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.