Kako 40 umjetnika iz 20 zemalja kroz projekt Reshape preispituje ulogu kulture u društvu

Predstavnici zagrebačkog Pogona, Centra za nezavisnu kulturu i mlade, sudjelovali su u posljednje dvije godine s još 19 partnera iz Europe u velikom europskom projektu nazvanom Reshape s ciljem transformacije cjelokupnog umjetničkog ekosustava

Predstavnici Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade – Pogon sudjelovali su tijekom posljednjih skoro dviju godina s još 19 partnera iz Europe u velikom europskom projektu Reshape s ciljem transformacije cjelokupnog umjetničkog ekosistema, a ove godine projekt će biti predstavljen javnosti

Tako je u 18 mjeseci 40 okupljenih umjetnika i radnika u kulturi odabranih na javnom pozivu – ‘reshapera’ – radilo na osmišljavanju strategija, alata i instrumenata kroz pet gorućih kulturno-društvenih i umjetničkih tema i izazova. Rezultat tog procesa je devet prototipova, prijedloga koji pozivaju na transformaciju umjetničkog i kulturnog polja prema pravednijim i održivijim načinima rada i organiziranja. Naime, sudionici projekta Reshape uvjereni su da njihov projekt itekako može utjecati na naš kulturno-umjetnički ekosistem. Sam projekt sufinanciran je sredstvima Europske unije kroz program Kreativna Europa i sredstvima Ministarstva kulture i medija RH i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba. Kako konkretno Reshape može utjecati na naš kulturno-umjetnički ekosistem, saznali smo u razgovoru s Marijanom Rimanić, voditeljicom marketinga i komunikacija Pogona – Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade, i Sonjom Soldo, višom stručnom suradnicom Pogona za kulturne programe i međunarodnu suradnju.

Marijana Rimanić rekla nam je na početku našeg razgovora i kojih je to pet gorućih kulturno-društvenih i umjetničkih tema i izazova koji su usmjeravali njihov rad. „Tema Art and Citizenship, koju je možda teško prevesti na hrvatski jezik, bavila se odnosom umjetnosti i aktivizma, točnije – propitivanjem kako nam umjetnost može ponuditi alate za sudjelovanje u društvenom promjenama i kako nas može potaknuti na djelovanje. Tema vezana za transnacionalne i postnacionalne umjetničke prakse ponajviše je bila usmjerena na problem hipermobilnosti u umjetnosti i pitanje koliko je ta praksa svrhovita, pitanje privilegija pri mobilnosti koje se najviše očituje u sistemu viza koji nekim ljudima omogućuje pristup svim teritorijima svijeta, a neke druge poprilično ograničava. Kroz temu solidarnih ekonomija bavili smo se privilegijima unutar polja koji su posljedica geopolitičkih situacija, ali ne odgovaraju praksama suradnje u polju. Konkretnije, kako osigurati jednake šanse sudjelovanja u međunarodnim suradnjama akterima iz onih sredina čije nacionalne odnosno kulturne politike ne osiguravaju takvu potporu. Tema važnosti umjetnosti u društvenom tkivu transformirana je tijekom projekta velikim dijelom u temu važnosti umjetnika u društvenom tkivu i njihovom ulogom naspram institucija. Kroz temu pravednih modela upravljanja pitali smo se kako oformiti sustave upravljanja koji nisu bazirani na hijerarhiji i koji u obzir uzimaju sve potrebe uključenih te kako ih učiniti otvorenima i pravednima za sve uključene. Pored toga, u okviru iste teme bavili smo se i evaluacijom i osmišljavanjem sustava evaluacije koji bi bili u skladu s potrebama organizacija i aktera u polju, a manje imperativ donatora.“

Reshape nudi alate koji mogu pomoći u osmišljavanju modela upravljanja i zajedničkog rada koji nisu bazirani na hijerarhiji, već na dijeljenoj odgovornosti. PHOTO: Reshape

 

Koji je zapravo zacrtani cilj projekta Reshape? „Reshape ima za cilj ponuditi nove, alternativne načine rada i organiziranja unutar kulturnog i umjetničkog polja i upravo tako može ponuditi rješenja za tranziciju k pravednijem, održivijem ekosistemu koji bi bio više u skladu s potrebama praktičara u tom polju. Reshape nudi alate za tu tranziciju, alate koji nam mogu pomoći da budemo otvoreniji i senzibilniji za one koji od nas imaju manje mogućnosti, da osmislimo modele upravljanja i zajedničkog rada koji nisu bazirani na hijerarhiji, već na dijeljenoj odgovornosti, da više u obzir uzimamo umjetničke/kulturne, ali i ljudske potrebe, a da se manje vodimo pritiskom proizvodnje i isporučivanja outputa“, objasnila je Marijana Rimanić, a na nju se nadovezala Sonja Soldo: „Konkretno tu naravno govorimo o malim pomacima, prije svega o alatima za rekonfiguriranje odnosa i otvaranje pitanja i iskrenih razgovora za koje se nadamo da mogu dovesti do drugačijih odnosa u budućnosti. Nudeći cjelovitiji pogled na vrijednost kulture u društvu, ali i pokušavajući strukturirati način na koji o tome govorimo i kako tu vrijednost mjerimo odnosno opisujemo, Reshape nastoji omogućiti male konkretne pomake koji bi pridonijeli promjeni cjelokupnog sustava.“

Obje sugovornice složile su se oko toga da im nije bila namjera osmisliti cjelokupnu, sveobuhvatnu transformaciju ekosistema, smatrajući takav zadatak preambicioznim, a vjerojatno i nemogućim pothvatom za jedan projekt, s obzirom na to da bi kao takav zasigurno trebao uključivati mnogo više aktera i resursa. Jedan od primarnih razloga projekta Reshape, istaknula je Sonja Soldo, jest u tome „što su neki dijelovi tog sistema pod prevelikim pritiskom, a to cijeli sistem čini dugoročno neodrživim“. To je pojasnila: „Mane sistema bile su vidljive davno prije koronakrize – nezdrava hiperaktivnost umjetnika i kulturnih radnika kojima je egzistencija konstantno pod upitnikom, veliki raskorak u uvjetima rada unutar institucija i izvaninstitucionalne scene, kontrast između percepcije mobilnosti kod onih kojima je ta privilegija dostupna do mjere da ih čini istrošenima i onih kojima je teško dostupna jer ne posjeduju prave dokumente, napetost između potrebe da se bude vidljiv posvuda i da se doprinese stvaranju zdrave lokalne scene. Mislimo da je situacija od pojave korone učinila da vrijednost kulture bude šire priznata, dok je istovremeno uvjete njezine proizvodnje učinila još težima. Tako da se taj ekosistem ne mora samo oporaviti, nego i rekonfigurirati i trebamo potražiti odgovore na pitanje kakve poslove, uvjete i metode rada, organizacijske modele i navike trebamo stvarati.“

Marijana Rimanić istaknula je da su kao grupa praktičara detektirali u svojim praksama, koje su različite i s obzirom na kontekste u kojima djeluju i s obzirom na forme kulturnog i umjetničkog rada koje obavljaju, neke probleme s kojima se svi susreću te navela konkretne primjere: „To su hipermobilnost – koja je, doduše, pred ozbiljnim izazovima nakon pojave korone, vrednovanje umjetničkog i kulturnog rada u širem društvenom kontekstu i utjecaj na društvene promjene, nejednak tretman različitih aktera pri financiranju zbog administrativnih ograničenja, odnosi moći u umjetničkom polju koji često ostaju nevidljivi, modeli upravljanja koji ne uspijevaju obuhvatiti širinu i raznolikost umjetničkih praksi itd. Na te probleme nastojali smo odgovoriti ne samo predlažući promjene na sustavnoj razini, nego i kroz konkretne primjere kako umjetnici, kulturni radnici i donositelji odluka u svojim svakodnevnim praksama mogu doprinijeti promjeni.“

Tako je tijekom proteklih skoro punih dviju godina 40 odabranih sudionika osmišljavalo strategiju i alate budućeg djelovanja na pet gorućih kulturno-društvenih i umjetničkih tema i izazova. Partneri na tom projektu su različite organizacije, od nacionalnih agencija za difuziju izvedbenih umjetnosti, preko kulturnih instituta s ispostavama širom svijeta, sve do lokalnih nevladinih organizacija i specijaliziranih mreža: ACT Association (BG), Alt Art (RO), Artemrede (PT), Arts and Theatre Institute (CZ), British Council (UK), Bunker/Balkan Express (SI), East European Performing Arts Platform (PL), Flanders Arts Institute (BE), Goethe Institute (DE), Onassis Foundation (GR), Onda — French office for contemporary performing arts circulation (FR), Pro Helvetia (CH) i Pogon iz Hrvatske, za koji su naše sugovornice istaknule da bi mogao poslužiti kao primjer prototipa projekta kakav su htjeli razviti kroz Reshape, s obzirom na to da je institucionalni eksperiment, gradska ustanova inicirana od nezavisne kulture i mladih. Kao pridruženi partneri u projektu Reshape sudjelovali su i Danish Arts Foundation (DK), Ettijahat (LB), EUNIC (BE), Fonds Podiumkunsten/Performing Arts Fund (NL), Frame Contemporary Art (FI), Mondriaan Fund (NL).

„Svi partneri koji su se uključili su veće ili manje organizacije koje su svjesne problema u kulturnom sustavu i žele raditi na alternativama. Formalno sve imaju karakteristiku da su svojevrsni posrednici u kulturnom sustavu i postoje da bi podržavali razvoj kulturnog sektora u svojoj zemlji ili regiji. Razlikuju se po svojoj veličini i rade na različitim razinama, a samim time je i njihova mogućnost da potaknu i implementiraju promjene različita“, istaknula je Sonja Soldo.

Marijana Rimanić, voditeljica marketinga i komunikacija Pogona. PHOTO: Lana Bilandžić

Pitali smo naše sugovornice i što bi izdvojile i naglasile kao najvažnije nakon provedenog istraživanja i razvijanja inovativnih prototipova za organizacijske modele kulturnih i umjetničkih institucija i kolektiva, na što je Sonja Soldo rekla da je to vrijednost malih, uzastopnih promjena, osvještavanja vlastite pozicije u sustavu i inzistiranja na poštenim odnosima te važnost zajedničkog rada na velikim sustavnim promjenama. Sonja Soldo otkrila je i o kakvim je konkretno prijedlozima sudionika riječ, vezano uz reformu umjetničkog djelovanja u različitim formatima.
„Spomenut ćemo primjer koji je, čini se, najbrže našao put u primjenu jer je jednostavan i na zabavan način otvara pitanja koja često uzrokuju napetosti i poteškoće u timovima ljudi koji dolaze iz različitih konteksta, nešto što je dobro poznato svima koji imaju iskustva s međunarodnom suradnjom. Njegov cilj je stvoriti temelje nove suradnje na principima solidarnosti. Gamified Workshop Toolkit je set igraćih karata koji sudionicima radionice daje priliku da podijele koje su im vrijednosti važne u suradnjama, da shvate kako drugi razmišljaju i što im je neophodno kako bi komunicirali i radili zajedno. Radionica nudi inspiraciju i poticaj da novonastali tim dogovori kako će rješavati konflikte. Postoje i zaigraniji i apstraktniji prijedlozi koje je teško ukratko izložiti, ali su u svojoj biti dosta radikalni i zapravo izvedivi.“

U svojevrsnoj definiciji projekta Reshape stoji da je to „otvoren i uključiv eksperimentalni proces tijekom kojeg su akteri iz polja umjetnosti i kulture s područja Euro-Mediterana unaprjeđivali svoje inovativne prakse na dobrobit šire umjetničke i kulturne zajednice te transformacije cjelokupnog umjetničkog ekosistema“. Projekt je svakako vrijedan pažnje u momentu kada je doista potrebno redefinirati neke vrijednosti kulture u društvu i samu važnost kulture i umjetnosti, jer kao što su istaknule naše sugovornice, neki dijelovi postojećeg sistema pod prevelikim su pritiskom, što cijeli sistem čini dugoročno neodrživim. U sklopu projekta uskoro će biti objavljen priručnik “RESHAPE: A Workbook to Reimagine the Art World“, i to na čak četiristotinjak stranica, u koji je uključen dio iscrpnog sadržaja koji je projekt obuhvatio, a koji se u cijelosti može pronaći također na internetskoj stranici projekta reshape.network. Publikaciju je dizajnirao stalni suradnik Pogona i hvaljeni hrvatski grafički dizajner Dejan Dragosavac Ruta. Vrijedna ekipa Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade – Pogon, na čelu sa Sonjom Soldo i Marijanom Rimanić, u fazi je pripremanja brojnih akcija s ciljem približavanja projekta Reshape javnosti, ali i kako bi se kolektivima i institucijama ponudila mogućnosti reorganizacije i drugačijeg promišljanja upravljanja i stvaranja. „To je cilj koji smo si postavili, pokazati neke prototipove ‘u akciji’, približiti ih kulturnim radnicima, organizacijama i donositeljima odluka. Upravo prikupljamo informacije o planiranim događanjima partnera“, istaknula je Sonja Soldo te od svih pripremljenih akcija izdvojila Gamified Toolkit. „Što se Pogona tiče, prva prilika da isprobamo Gamified Toolkit je sastanak partnera Južne koalicije koja je započela projekt Snažnije periferije. To je planirano zadnjeg tjedna u svibnju, nadamo se uživo, u Zagrebu. Karte planiraju koristiti i drugi partneri koji ove godine započinju nove projekte u sklopu programa Kreativna Europa.“

U lipnju već dolazi grupa direktora programa francuskih festivala kako bi se upoznala sa zagrebačkom izvedbenom scenom, a s kojima planiraju održati radionicu „Governance Of The Possible“. Dvije radne grupe svoje su istraživanje ujedinile u formi tarot karata, razvijenih i dizajniranih u suradnji s umjetnicima iz regije Euro-Med. Karte su prilagođene i oblikovane prema određenim aspektima tema kojima su se grupe bavile –trans/postnacionalnim umjetničkim praksama i kolektivnim upravljanjem. Seansa kolektivnog tumačenja karata omogućuje sudionicima da rasprave vlastite i zajedničke ideje o mijenjanju umjetničkog sustava, smisle zaigrane akcije koje unose promjene u uobičajene prakse proizvodnje i prezentacije umjetnosti. Radionice planiraju testirati sa suosnivačem Pogona, mrežom Operacija grad, prilikom predstavljanja publikacije koje je planirano za svibanj. Istovremeno svi partneri trenutno osmišljavaju male akcije, kako među ekipom Reshapea, tako i sa svojim lokalnim ili nacionalnim suradnicima. No planiraju i znatno veće akcije i pothvate. British Council trenutno s ekipom festivala Take Me Somewhere, Transform, Buzzcut, GIFT i Fierce! – koji se ovoga ljeta događaju u Velikoj Britaniji – dogovaraju koje je prototipove najbolje predstaviti. Osim toga, naglasila je Soldo, „postoji interes da se Reshape pretrese i kao proces zajedničkog rada raznolikih aktera iz kulturnog polja na predlaganju alternativa za organizaciju rada i sustava. Namjera je da se to pokuša napraviti kroz razgovor u okviru festivala Political Forum u Portugalu u lipnju. Na festivalu u Avignonu, ako se on ove godine bude održao, francuska Agencija za disperziju izvedbenih umjetnosti predstavit će cijeli projekt jer će publika biti brojna, a na Bijenalu plesa u Lionu održat će nekoliko radionica na kojima će isprobati prototipove“.

Po svemu sudeći, Reshape je projekt koji bi doista mogao potaknuti preispitivanje uloge kulture u društvu, i to na globalnoj razini. Bilo je i vrijeme!

 

 

Komentiraj