JAN POKOS: ‘Nudili su mi i da budem vozač Formule, ali mi je reli vožnja u krvi’

Autor:

Privatna arhiva

Zagrepčanin Jan Pokos (20) najmlađi je hrvatski vozač koji se natječe u WRC-u (Svjetskom reli prvenstvu), a do 18. godine bio je četiri puta prvak Hrvatske i trostruki prvak Europe u kartingu

Najmlađi hrvatski vozač na WRC-u Jan Pokos govori o svojoj cjeloživotnoj ljubavi za vožnjom koju mora uskladiti sa studijem

Ispod haube Ford Fieste Rally3, 1.2 turbo motor, s tri cilindra, prenosi 220 njutn metara okretnog momenta na sva četiri kotača. Kada 20-godišnji Zagrepčanin Jan Pokos, najmlađi hrvatski vozač na WRC-u, stisne papučicu gasa do kraja, ne može se disati koliko se prašine diže. Njegov suvozač Viljem Ošlaj, onaj koji mu kaže sve što ga čeka na sljedećem uglu, zalijepi se za sjedalo. S 18 godina, nakon 13 godina profesionalnog kartinga, Jan je ušao u svijet relija; svijet iz kojeg nikada ne želi izaći.

„Zapravo sam već s 4 godine ušao u karting, iako sam se službeno počeo natjecati u Hrvatskoj s 5 godina, pošto je to dobna granica. Otac mi je vozio krugove na staze i brdske utrke natjecateljski. Tako bi me on kada sam bio mali vozio na karting da gledam, a onda mi je ponudio da probam. Ja naravno nisam odbio. Kako je cijela obitelj nekako bila u motosportu, ja sam jednostavno prirodno upao u to jako mlad. Definitivno je prednost to što sam počeo u mladoj dobi, ali Kalle Rovanperä je postao prvak WRC-a s 22 godine. Danas djeca od 16 godina već počinju voziti reli, tako da već kasnim za ostalima“, priča na početku razgovora za Zagreb News najmlađi hrvatski vozač na WRC-u koji je na hrvatskoj dionici prvenstva u travnju bio 54. na ljestvici.

World Rally Championship, ukratko WRC, u doslovnom je prijevodu „Svjetsko reli prvenstvo“. Radi se o godišnjem natjecanju koje obuhvaća (trenutno) 13 trodnevnih utrka raspoređenih kroz sezonu. Vozači se u tim različitim utrkama, raštrkanima po cijelom svijetu, vremenski natječu. Asfalt, blato, snijeg i led, ništa ih ne smije zaustaviti tijekom utrka koje su pripremljene da testiraju njihove vozačke vještine u najekstremnijim uvjetima. Tipična reli utrka traje 100 kilometara, a ovdje je duljina svake otprilike 300 kilometara. Nizanjem dobrih plasmana na tim utrkama i sakupljanjem bodova, vozači se rangiraju na WRC-ovoj ljestvici koja na kraju sezone određuje tko će se popeti na pobjednički podij.

„Kada sam počeo s kartingom, vozio sam prvo na natjecanjima diljem Hrvatske, kasnije su tek došla ona međunarodna. Do 18. godine skupio sam 4 naslova prvaka Hrvatske i tri naslova prvaka Europe u kartingu. Bilo je tu i natjecanja u Brazilu i Portugalu… Nakon toliko uspjeha bio sam i u završnim stadijima pregovora za natjecanje u Formuli s jednim talijanskim timom. Pošto je korona došla, razgovori su zbog financijske situacije i svih mjera koje su stupile na snagu utihnuli, a ja sam uskoro prešao u reli“, kaže Jan Pokos, trenutno dio reli tima IKS Sport Racing.

Nesreća se na kraju pretvorila u sreću. Formula ga više niti ne zanima toliko jer reli ga je „baš uhvatio“.

Mladi reli vozač i dalje, usprkos svemu, ostaje običan student. Njegova mala studentska jurilica postiže iznimno visokih 75 konja. I da želi, ne može u njoj ludovati. Tu i tamo, dok vrijeme dopušta i on nađe neki prazan parking, Jan si da oduška. Na cesti je discipliniran i, što je za svaku pohvalu, do sada nije dobio ni jednu kaznu za prebrzu vožnju.

Zadržavajući svoje vozačke sposobnosti i brzinu koja s njima dolazi za natjecanja, Jan se ipak ne može uvijek oslanjati na uspjeh u takvom iznimno kompetitivnom okruženju kao što je motosport. Janovi roditelji stoga su mu već na početku dali uvjet – prvo škola, onda auto. Tako je i bilo. Bio je odlikaš u osnovnoj školi, pa se upisao za tehničara za mehatroniku na tehničkoj školi Ruđer Bošković u Zagrebu. Ali „uvijek mogu potonuti lađe“ kako kaže Jan, tako da je upisao i studij mehatronike na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu.

„Mehatronika je prije 6 godina bila novi smjer, još je i danas tako i povezuje sve najbolje iz strojarstva, elektronike i mehanike. Ništa mi nije moglo biti zanimljivije od toga jer sam kao klinac uvijek volio šarafiti svojim rukama, popravljati i mijenjati stvari… Nikad nisam bio od geografije i povijesti, niti ću vjerojatno ikada biti. TVZ mi je poslije srednje bio logičan odabir. Stvarno uživam na fakultetu i radim nešto s čime bih se mogao cijeli život baviti, ali utrke su mi i dalje prioritet što se tiče karijere. Većina profesora razumije moje zanimanje i oprašta mi tu i tamo koji izostanak, ali nakon teške vožnje, još je teže odmah poslije učiti za ispit. Ali moram si osigurati budućnost i tu nema alternative“, tvrdi Jan Pokos.

Kada nema fakultetskih obaveza, Jan sudjeluje u kontroliranim vožnjama na stazi da bi trenirao za iduće natjecanje. Tu mu pomaže i nova tehnologija simulacijskih igara, sve više prihvaćena u svjetskom motosportu, koja mu oštri reflekse izvan sezone i dopusti mu da sjedne u svoje najdraže sjedalo. Ide i u teretanu, ali tamo samo vježba kondiciju. Ne smije imati preveliku masu zbog vrućine i mogućnosti dekoncentracije u toplim ljetnim mjesecima reli sezone.

„Sada se pripremamo i za Zagreb Delta Rally koji će se ove godine održati jubilarni 50. put od 6. do 9. lipnja. Bit će 14 brzinskih ispita koji zajedno čine oko 150 kilometara staze. Onda slijedi hrvatsko prvenstvo, a nadam se da ću sa svojim suvozačem Vilijem još uspjeti odvoziti koju utrku WRC-a. Ipak, što se toga tiče ništa nije sigurno jer je participiranje jako skupo i financije su uvijek problem. Ako ništa drugo, nadam se da ćemo nakon zatvaranja prvenstva Hrvatske tijekom zime odvoziti barem još neke makadame“, rekao je Pokos.

OZNAKE: wrc, jan pokos

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.