IVOR ŠIBER: ‘Film o Draženu Petroviću želimo prikazati svugdje u svijetu’

Franjo Matković

Producent Ivor Šiber prodao je Netflixu hrvatske filmove ‘Dnevnik Pauline P.’ Nevena Hitreca i ‘Nosila je rubac črleni’ Gorana Dukića, koji su postali najgledaniji filmovi te globalne streaming platforme u Hrvatskoj. Šiber priprema i igrani film o Draženu Petroviću, u režiji Danila Šerbedžije

Od kada se 18. kolovoza pojavio u ponudi streaming servisa Netflix, film Nevena Hitreca „Dnevnik Pauline P.“, snimljen prema književnom predlošku Sanje Polak, ne silazi s prvog mjesta najgledanijih filmova za područje Hrvatske. Sličan uspjeh ostvario je i film Gorana Dukića „Nosila je rubac črleni“, koji je 2022. godine na filmskom festivalu u Puli osvojio Zlatna vrata Pule za najbolji film po glasanju publike i trenutno je na trećem mjestu najgledanijih filmova na Netflixu. Za tu akviziciju zaslužan je producent Ivor Šiber, i to zahvaljujući novom Zakonu o elektroničkim medijima koji je propisao da svi inozemni streaming servisi, pa tako i Netflix, moraju uložiti dva posto prihoda u kupnju sadržaja ostvarenih na području države u kojoj su prisutni. Nakon filma Ivone Juka „Ti mene nosiš“ 2016. i TV serije „Novine“ 2018., to su ujedno i prvi naslovi koji su se pojavili na Netflixu.

Pregovore je vodio dugogodišnji producent Ivor Šiber, vanjski predavač na Veleučilištu Vern i profesor produkcije na Akademiji dramske umjetnosti koji je godinama aktivan na filmu kao član raznih tijela Hrvatskog audiovizualnog centra i višegodišnji direktor tvrtke 2iFilm. S producentom Ljubom Zdjelarevićem godinama priprema igrani film o Draženu Petroviću, koji će režirati Danilo Šerbedžija i čije snimanje počinje za mjesec dana.

NACIONAL: Vaša tvrtka Jučer prodala je globalnoj streaming platformi Netflixu hrvatske filmove ‘’Dnevnik Pauline P.’’ i ‘’Nosila je rubac črleni’’. Koliko su bili teški pregovori s ljudima iz Netflixa za ta dva filma, od kojih je Hitrecov film postao i najgledaniji Netflixov naslov u Hrvatskoj?

Pregovori su bili dugotrajni, trajali su više mjeseci, bili su maksimalno profesionalni, korektni i ne bi ih nazvao teškim. Netflixov tim je ozbiljan u pregovorima, ima veliko iskustvo i točno zna koju vrstu filmova želi imati na svojoj platformi. Nadalje, Netflix ima svoja pravila i procedure od kojih ne odstupa i bitno ih je ispoštovati, a istovremeno ostvariti uvjete koji zadovoljavaju naše partnere. Mi smo sretni da smo u tome uspjeli. Posebno nas veseli činjenica da su oba filma ostvarila iznimnu gledanost i postali prvi hrvatski filmovi koji dospjeli na popis 10 najgledanijih filmova. „Dnevnik Pauline P.“ se nakon izlaska vrlo brzo popeo na prvo mjesto gledanosti i tu se zadržao, a film „Nosila je rubac črleni“, koji je izašao tjedan dana kasnije, trenutno je na trećem mjestu.

‘Hrvatski film bio je fokusiran na autorski film namijenjen manjem, dijelu publike. Ali kad se proizvedu filmovi namijenjeni široj publici, dječji filmovi, onda je publika tu’

NACIONAL: Koliko je novi Zakon o elektroničkim medijima pomogao lakšoj prodaji filmova Netflixu, a koliko otežao prodaju? Po tom zakonu streaming servisi ipak trebaju određeni postotak uložiti u ‘’domaći’’ sadržaj.

Novi Zakon o električnim medijima je sigurno glavni razlog „nagle“ Netflixove zainteresiranosti za kupnju domaćeg sadržaja. Kao što znate, tim se zakonom „streameri“ obvezuju uložiti 2 posto prihoda ostvarenih na području Republike Hrvatske u kupnju domaćeg sadržaja. Zbog toga stvarno možemo reći da je novi Zakon o elektroničkim medijima uvelike pripomogao lakšoj prodaji hrvatskih filmova Netflixu i drugim platformama i odškrinuo vrata hrvatskom filmu.

NACIONAL: Je li dosadašnji ‘’manjkav’’ zakon „kriv“ za to što su se tek sada na Netflixu pojavili hrvatski filmovi, ne računajući film Ivone Juka ‘’Ti mene nosiš’’ 2016. i seriju ‘’Novine’’ 2018.?

Iako novi Zakon o električnim medijima uvelike pomaže lakšoj prodaju hrvatskih filmova platformama, to ne znači da je prošli zakon bio kriv zašto su se samo rijetki domaći filmovi, odnosno serije pojavili na Netflixu.

NACIONAL: Zašto to mislite?

Mislim da su tu radi o više razloga. Jedan je zasigurno da je Netflix postepeno ulazio na naše tržište, prvo samo s proizvodima na engleskom, a tek poslije i na hrvatskom jeziku i tek se onda odlučio na daljnje investicije u tržište. Drugi razlog pred kojim ne možemo zatvarati oči je zasigurno to što Netflix za svoju platformu uglavnom traži filmove za široku publiku, takozvani „commercial crowd pleasers“, dok je sve do nedavno hrvatska filmska industrija bila više fokusirana na autorski, takozvani festivalski film. U posljednje vrijeme mi se čini da je hrvatska filmska industrija pronašla balans pa se uz autorski film sve više podržavaju i filmovi namijenjeni publici te sam uvjeren da će se sve više hrvatskih filmova uskoro pojaviti na Netflixu i drugim platformama.

NACIONAL: Što pojavljivanje ovih filmova na Netflixu znači za budućnost hrvatskog filma i je li ova akvizicija početak veće popularizacije u svijetu?

Mislim da je pojavljivanje domaćih filmova na Netflixu jedan dobar vjetar u leđa hrvatskoj filmskoj industriji, ali nažalost, ne možemo već sada govoriti o „popularizaciji hrvatskog filma u svijetu“. Netflix trenutno kupuje prava za prikazivanje hrvatskog filma samo za područje Hrvatske. Iako je za vrijeme pregovora iskazao zainteresiranost za otkup prava za prikazivanje filmova u cijeloj regiji, to do ovog trenutka još nismo dogovorili.

NACIONAL: ‘’Dnevnik Pauline P.’’ Nevena Hitreca već je tjednima najgledaniji naslov gledatelja Netflixa u Hrvatskoj. Ima li Hitrec i produkcijska kuća Jaka produkcija i svi ostali čiji filmovi će možda jednog dana biti otkupljeni, financijske koristi od te globalne distribucije putem Netflixa?

Moram ponoviti da se ovdje, nažalost, ne radi o globalnoj distribuciji putem Netflixa, već da je Netflix otkupio prava za prikazivanje tih filmova samo na području Hrvatske. Naravno, iznos za koji je Netflix otkupio filmska prava, barem u slučaju naše tvrtke, dogovara se sa svakim producentom za njegov film. Cjelokupni iznos koji se dogovori s Netflixom za prava, umanjen za troškove prilagodbe filma i titlova za Netflix i naše provizije, pripada njima.

‘Kako je počeo rat na mom otoku’ Vinka Brešana iz 1996., s 350.000 kino-gledatelja, i dalje je najgledaniji hrvatski film. Danas ni blockbusteri ne ostvaruju te brojke’

NACIONAL: Nekoliko ste godina bili direktor tvrtke 2iFilm koja je distribuirala filmove Disneya i Marvela u hrvatska kina, ali ste distribuirali i hrvatske filmove poput „ZG80“, „Zvizdan“ i „Koko i duhovi“. Planirate li prodaju nekih novih ili starih filmskih naslova iz Hrvatske Netflixu?

Mi ćemo sve filmove za koje naša tvrtka dogovori distribuciju s hrvatskim producentima ponuditi Netflixu. To i dalje ne znači da će svi oni i završiti na njihovoj platformi jer kao što smo napomenuli, Netflix je vrlo jasan u pogledu kakve filmove želi imati u svojoj ponudi. Ali vjerujemo da će izvrsni rezultati filmova „Dnevnik Pauline P.“ i „Nosila je rubac črleni“ pokazati Netflixu da postoji jaka potražnja za hrvatskim filmovima te da će ih sve više biti prisutno na toj i drugim platformama.

NACIONAL: Globalni streaming servisi su promijenili navike gledanja filmova i kinoprikazivačka industrija zbraja gubitke, a streaming servisi prihode. Zbog čega je gledanost hrvatskog filma u domaćim kinima mala?

Nakon godina pada pod utjecajem pandemije korone i streamera koji su u tom periodu buknuli, kino industrija se vraća rezultatima koje je ostvarivala do 2019. ili ih čak i nadmašuje tako da više ne možemo pričati o gubicima kino industrije. Trenutno u svijetu igraju filmovi koji obaraju rekorde i danas možemo reći da se kino industrija u potpunosti vratila. Što će se odvijati u budućnosti to ne znamo, ali trenutni rezultati ulažu vjeru u bolje sutra.

NACIONAL: A što se gledanosti hrvatskog filma tiče?

Što se gledanosti hrvatskog filma u kinima tiče, kao što sam spomenuo, moje skromno mišljenje je da je naša industrija primarno bila fokusirana na autorski, takozvani festivalski film koji je namijenjen određenom, manjem dijelu publike. Ali kad se proizvedu filmovi namijenjeni široj publici, dječji filmovi onda je publika tu. Mislim da to najbolje dokazuju rezultati posljednja dva dječja filma, „Cvrčak i mravica“ i „Dnevnik Pauline P.“, koje je u kinima pogledalo više od 170.000 ljudi i ta brojka raste.

NACIONAL: Kada govorimo o prikazivanju hrvatskih filmova u domaćim kinima, koliko su važni podjela dobiti od prodaje ulaznica između kinoprikazivača i distributera filmova i producenta te ulaganje u promidžbu kod domaće publike?

Raspodjela prihoda je izuzetno važna. Da pojasnim: u Hrvatskoj raspodjela prihoda od prodaje se dijeli u omjeru 60:40, što znači da 60 posto prihoda nakon odbitka PDV-a i ostalih davanja ostvarenih distribucijom filma zadržava kinoprikazivač, a 40 posto distributer. Da se kojim slučajem omjer raspodjele prihoda promijeni u korist distributera, distributeri bi ostvarili veći prihod po filmu i bili bi u prilici uložiti više novca u promidžbu i tako privući veći broj gledatelja.

Ekipa filma o Draženu Petroviću koji se uskoro počinje snimati: producent Ljubo Zdjelarević, glumac Domagoj Nižić koji glumi Dražena, redatelj Danilo Šerbedžija i producent Ivor Šiber. FOTO: Franjo Matković

NACIONAL: Drugim riječima, više od projekcije hrvatskog filma zarađuje kinoprikazivač nego onaj tko je proizveo film ili ga distribuira. Kako to promijeniti?

Jasno je da je za gledanost svakog filma pa tako i hrvatskog izuzetno važna njegova promidžba. Zbog toga je pozitivna stvar da je Hrvatski audiovizualni centar pokrenuo Javni poziv za poticanje distribucije filmova s naglaskom na kino distribuciju. Tim javnim pozivom je svim domaćim producentima pružena prilika da dođu do sredstava za promidžbu filma i tako pokušaju nagovoriti veći broj publike da pogleda njihov film.

NACIONAL: Srpski producent, redatelj i glumac Dragan Bjelogrlić već je odavno „shvatio“ u kojem grmu leži zec pa su njegovi filmski projekti među najgledanijim naslovima u Srbiji u povijesti kinematografije, ali i u ostatku regije pa i u Hrvatskoj. Zašto srpski film može privući gledatelje u kina, a hrvatski film ne?

Bez da ulazim u različitosti hrvatske i srpske filmske industrije i njihove specifičnosti jer to zahtijeva dublju analizu, čini mi se da srpski film oduvijek ili barem posljednje desetljeće ima više u fokusu publiku od hrvatskog. To višegodišnje ulaganje u takozvane komercijalne filmove se danas vidi na gledanosti njihovih filmova. U takvom okruženju oni srpski filmovi koji pogode „bilo naroda“, a to Bjelogrlić očito jako dobro radi, ostvaruju rekordne gledanosti ne samo u Srbiji, već i u cijeloj regiji. Već sam spomenuo da je u našoj industriji veći fokus bio na autorskom, takozvanom festivalskom filmu i samim time je te rezultate teško uspoređivati. Iako je srpski film gledaniji od hrvatskog, to i dalje ne znači da svaki srpski film ima „ogromnu“ gledanost. Postoje i u Srbiji filmovi autorski filmovi koji su namijenjeni manjem dijelu publike i ostvaruju manju razinu gledanosti ili filmovi koji nisu pronašli svoj put do publike.

NACIONAL: U Hrvatskoj je najgledaniji film ‘’Kako je počeo rat na mom otoku’’ Vinka Brešana snimljen 1996. Kako je moguće da ga do danas niti jedan jedini hrvatski film nije pretekao?

Da, film „Kako je počeo rat na mom otoku“ Vinka Brešana je s 350.000 gledatelja i dalje najgledaniji hrvatski film. „Titanic“ je u Hrvatskoj igrao 1998. i s više od 400.000 gledatelja je najgledaniji film svih vremena kod nas. Danas, iako je broj kino dvorana neusporedivo veći, više ni studijski „blockbusteri“ ne ostvaruju te brojke. U posljednje vrijeme najuspješniji studijski filmovi se kreću na razini od oko 250.000 gledatelja. Vjerujem da dio razloga manjeg broja gledatelja po filmu leži u većem broju filmova koji se pokazuju u kinima, ali i činjenici da danas imamo u ponudi puno više različitih kulturno-zabavnih sadržaja, više mogućnosti za provođenje slobodnog vremena pa je i konkurencija odlasku u kino puno veća.

NACIONAL: Producent ste filma “Nešto jače od mene – priča o Draženu Petroviću”. Dokle ste stigli s pretprodukcijom? Kada počinje snimanje filma i kada planirate premijeru?

Da, Ljubo i ja već godinama razvijamo projekt o Draženu Petroviću i napokon možemo reći da smo došli do posljednje faze. Snimanje počinje za nešto manje od mjesec dana i trajat će skoro 40 dana. S nama je sjajan tim koji izuzetno predano radi i ništa ne prepušta slučaju. Snimat ćemo u Šibeniku, Zagrebu i u SAD-u, a premijera filma u kinima je 22. listopada 2024. na Draženov 60. rođendan.

‘Snimanje filma o Draženu počinje sljedećeg mjeseca i trajat će 40 dana. Snimat ćemo u Šibeniku, Zagrebu i SAD-u, a kino-premijera je 22. 10. 2024., na Draženov 60. rođendan’

NACIONAL: Koliko je bilo teško pronaći financije?

Film su podržali Hrvatski audiovizualni centar, HRT, Hrvatski olimpijski odbor, Slovenski filmski centar, Filmski centar Srbije, ali i brojni poduzetnici iz zemlje kao što su Atlantic grupa, Erste banka, Wiener osiguranje, da nabrojimo samo neke i iz inozemstva RTG Pictures iz SAD-a. Mi se maksimalno trudimo napraviti kvalitetan i zanimljiv film koji će publika željeti pogledati u kinima i koji će se boriti za rekorde gledanosti hrvatskog, ali i ne samo hrvatskog filma u kinima.

NACIONAL: S obzirom na to da je riječ o biografskom filmu o Draženu Petroviću koji je ostavio trag u svjetskoj košarci, planirate li globalnu promociju?

U pravu ste. Dražen je naš, ali i svjetski i mi radimo na globalnoj promociji. U prilog tome sigurno ide činjenica da su naši američki koproducenti RTG Picture ujedno i vlasnici najpoznatijeg košarkaškog magazina na svijetu SLAM te preko njih imamo pristup svim košarkaškim zaljubljenicima. Također smo u pregovorima i s drugim partnerima koji imaju pristup svjetskim sportskim tržištima, ali još je rano da sad o tome govorimo.

NACIONAL: Na što ste stavili fokus u filmu o Draženu Petroviću? Na njegove košarkaške uspjehe ili njega kao sportaša i čovjeka?

Film „Nešto jače od mene – priča o Draženu Petroviću“ nije sportski film, nije košarkaški film, već kako je rekao naš redatelj Danilo Šerbedžija, film koji se bavi fenomenom Draženova borbenog duha, genija i karaktera većeg od života. Film koji se fokusira na njegov osobni život izvan terena te prikazuje i propituje izazove i nesigurnosti s kojima se susreće takav sportski genije. Svi koji pogledaju film saznat će kakav je Dražen bio čovjek. Kakav je košarkaš bio to već odavno znamo – najbolji!

NACIONAL: Jeste li već razgovarali s ljudima iz Netflixa o otkupu filma o Draženu Petroviću?

Da, mi smo već započeli razgovore s potencijalnim partnerima za globalnu distribuciju. Razgovaramo s više njih jer Netflix nije jedina platforma preko koje se distribucija može ostvariti. Ali to nije jednostavno jer se mi iz jedne male Hrvatske borimo na svjetskom tržištu, s konkurentima iz filmski bitno razvijenijih zemalja od kojih imamo neusporedivo manji budžet. Klasična priča David protiv Golijata. Ali iako nam interes svjetskih igrača za film o Draženu godi, sada nam je jedino u fokusu da se maksimalno pripremimo za snimanje kako bi sve prošlo u najboljem redu i kako bismo proizveli najbolji mogući film, a onda će i suradnja s nekom od svjetskih platformi doći kao nagrada za uloženi trud.