Invazija kineskih smartphonea

EPA/MAURITZ ANTIN

Objavljeno u Nacionalu br. 830, 2011-10-11

O njima se priča kao o najzanimljivijim tehnološkim tvrtkama za koje nikad niste čuli, no riječ je o azijskim gigantima s dugogodišnjom tradicijom koji diljem svijeta imaju stotinu tisuća zaposlenika

Ovog je ljeta kineski telekomunikacijski gigant ZTE održao tiskovnu konferenciju u Londonu kako bi najavio izlazak iz samozatajnosti na britanskom tržištu. Učinit će to ovih dana početkom prodaje smartphonea s vlastitom tržišnom markom kroz prodajne kanale Brightpointa, poznatog lokalnog trgovačkog lanca specijaliziranog za mobilne uređaje. Godinu dana prije toga slično je učinio još jedan telekomunikacijski div iz Kine, Huawei. Već danas, smartphonei Huaweia mogu se nabaviti diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj, a veliku popularnost uživaju zbog dobrog omjera cijene i onoga što nude.

Donedavno su Huawei i ZTE svojom “white label” strategijom (ustupanjem uređaja mobilnim operaterima koji su ih prodavali kao vlastiti brendirani telefon) i strogom posvećenošću platformi Android postigli toliko značajan uspjeh da su se u prvoj polovici ove godine plasirali u gornji dom na top-ljestvici deset najvećih proizvođača mobilnih telefona na svijetu. Tu i tamo moglo se čuti za pokoji telefon s oznakom Huawei i ZTE, no rijetko izvan domicilnog kineskog tržišta. U trenutku kad se po tržišnom udjelu od 2,3 posto ZTE izravnao s tajvanskim HTC-om, pala je odluka da se marka ZTE ozbiljnije plasira na sva svjetska tržišta, kao što je neznatno ranije učinio i Huawei koji je tržišnim udjelom odavno prestigao tajvanski HTC.

Do danas, ZTE je čak i prestigao HTC, isporučivši u posljednjem tromjesečju 9,8 milijuna uređaja, u usporedbi s HTC-ovih 9,3 milijuna. Sljedeći na ZTE-ovoj listi za odstrel je kanadski RIM koji drži 3 posto tržišnog udjela s isporučenih 13 milijuna BlackBerryja u istom kvartalu.

Zanimljivo je da je upravo HTC prošao sličan tržišni razvoj kakav sada slijede Huawei i ZTE. Tajvanska je kompanija započela kao “white label” proizvođač telefona te je uglavnom proizvodila uređaje s tada relativno nezanimljivim i ne osobito uspješnim Microsoftovim operacijskim sustavom Windows Mobile. Kad se pojavio Android OS odmah su u HTC-u prihvatili tu platformu, proizvevši prvi smartphone s tim operacijskim sustavom (zvao se T-Mobile G1), što ih je lansiralo u tržišne zvijezde.

O HTC-u se pričalo kao o “najzanimljivijoj tehnolološkoj tvrtki za koju nikad niste čuli” i vrlo brzo počela je globalna prodaja smartphonea s Android OS-om s HTC-ovom etiketom. Čak je i G1 prodavan kao HTC Dream, a danas su HTC-ovi smartphonei među najpoznatijima na svijetu. Uz to, ovih je dana objavljeno i kako je HTC postao najprodavaniji tajvanski brand – na tronu je nadomjestio dosadašnjeg neupitnog vladara, Acera.

ZTE očekuje da će ukupno u 2011. godini prodati 80 milijuna telefona, a u 2010. ih je prodao 60 milijuna. Na spomenutoj konferenciji u Londonu predstavnici ZTE-a su izjavili da će se ZTE sada orijentirati na kudikamo naprednije smartphone i masivna tržišta, u nadi da će postati prepoznatljivo ime u svakom kućanstvu te sinonim za visoku kvalitetu smartphonea i tableta. Huawei je, s druge strane, već stekao reputaciju tvrtke čiji tableti – iako dolaze iz Kine – ne djeluju “kineski” i koji u srednjoj klasi nude najviše. Strategijom ciljanja na korisnike koji nisu spremni izdvajati basnoslovne cifre za svoje mobilne gadgete, ali pružajući im ipak osjećaj da je njihov smartphone ili tablet moćniji od najjeftinije konkurencije, Huawei je počeo prodavati svoje mobilne uređaje u milijunskim količinama.

Kako sada stvari stoje, planovi se za ova dva kineska osvajača tržišta smartphonea ostvaruju. Uređaj nazvan ZTE Blade prodan je u više od 2 milijuna primjeraka u svijetu, čime je poslije Samsungovih Galaxyja S I i II postao najprodavaniji telefon s Android OS-om na svijetu. U Britaniji ga je najprije prodavao operater Orange pod imenom San Francisco, a sada se pod vlastitim brandom prodaje u 30-ak zemalja, uključujući i Japan i Finsku, domicilna tržišta velikih ZTE-ovih konkurenata. Jedno je vrijeme Orange u Britaniji ovaj uređaj uspijevao prodavati znatno bolje nego što se prodavao iPhone 4.

Prodaja telefona pod vlastitim imenom, unatoč očitom velikom uspjehu koji je postignut prodajom kroz imena mobilnih operatera, itekako ima smisla. Dosad je ZTE prodavao uređaje operaterima po vrlo niskoj, veleprodajnoj cijeni. Sada će svoje proizvodne resurse morati preraspodijeliti tako da proizvede više telefona s vlastitom tržišnom oznakom, čime će se smanjiti mogućnosti isporuke “white label” aparata operaterima. U tom će slučaju operateri biti prisiljeni puniti lagere uređajima s markom proizvođača ili kroz uobičajene distribucijske kanale. Koju god opciju da odaberu, Huawei i ZTE (odnosno prije njih HTC) zaraditi će više.

Ovim uspjehom Huaweia i ZTE-a Azija se profilirala kao dominantna regija kad je u pitanju proizvodnja smartphonea, jer je sad među deset najvećih svjetskih proizvođača smartphonea čak pet s tog kontinenta (Samsung, LG, HTC, Huawei i ZTE). Ubroji li se u to i japansko-švedski Sony-Ericsson, tada ih je zapravo šest… Čini se da će doista ZTE postati nova “najzanimljivija tehnolološka tvrtka za koju nikad niste čuli”, što je Huaweiu već pošlo za rukom.

Komentiraj

Source:Dragan Petric