‘Ina je kao suvlasnik OMV-a Slovenija oštećena jer nije iskoristila ili naplatila pravo prvokupa’

Autor:

Vedran Mulovic, Goran Kovacic/PIXSELL, Saša Zinaja/NFOTO

Nacional otkriva kako je vrh mađarskog MOL-a još jednom ponizio Vladu Andreja Plenkovića u vezi s preuzimanjem OMV-a Slovenija koje je velikim dijelom financirala Ina, ali i što piše u kaznenoj prijavi koju su zbog toga protiv bivših članova Uprave podnijeli mali dioničari

Više sugovornika i izvora dubinski upućenih u poslovanje Ine i u njene odnose s mađarskim MOL-om, nominalnim partnerom, od konca proteklog tjedna usuglašeno je u stavu da su premijer Andrej Plenković i ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović dopustili da MOL zada još jednu pljusku hrvatskom gospodarstvu i njihovoj Vladi.

Razlog tomu nalazi se u priopćenju koje je Ina prošlog tjedna izdala s naslovom „MOL Grupa proširila je svoju slovensku mrežu i snažni je broj dva u zemlji“, koji jasno pokazuje kako će u budućnosti biti tretirana nominalno zajednička akvizicija Ine i MOL-a, kupnja slovenskog lanca benzinskih postaja OMV. Naime, kao što je Nacional upozorio odmah kad se to dogodilo, MOL je uvelike novcem od Ine preuzeo OMV Slovenija na način da je Ina zapravo financirala čak jednu trećinu te akvizicije, a zauzvrat neće imati apsolutno nikakvu kontrolu nad novom kompanijom koja samo figurativno nosi ime MOL & INA d.o.o.

Bivši predsjednik Nadzornog odbora Ine Damir Vanđelić Nacionalu je potvrdio da su mali dioničari Ine protiv bivših članova Uprave Ine koji su odobrili takav po Inu štetni financijski aranžman još prošle godine, otprilike mjesec dana nakon izbijanja megaplinske afere s pljačkom plina, podnijeli kaznenu prijavu. Prijavljeni su bivši predsjednik Uprave Ine Sándor Fasimon te bivši hrvatski članovi Uprave Niko Dalić, Barbara Dorić i Darko Markotić, kao i bivši mađarski članovi Uprave Jozsef Farkas Simola i Ferenc Zoltán Horváth.

Ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović nije reagirao na priopćenje koje potpisuje donedavni predsjednik Uprave Ine Péter Ratatics, sada izvršni potpredsjednik MOL Grupe za Usluge kupcima. FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

„Uprava INE odnosno navedeni članovi Uprave INE su do sredine 2021. godine učinili zajednički i pojedinačno niz radnji i postupaka kako bi jednom dioničaru u INI, mađarskoj naftnoj kompaniji MOL priskrbili većinski i prevladavajući udio u tvrtki OMV Slovenija d.o.o..

Uprava INE je ustupila pravo prvokupa dionica OMV-a Slovenija d.o.o. mađarskom MOL-u. Uz to su donijeli odluku da INA u preuzimanju OMV-a Slovenija od strane MOL-a sudjeluje u kupnji samo 33% dionica OMV-a, a pristali su da mađarski MOL u toj transakciji stekne 67% dionica OMV Slovenije. Potom je INA platila oko 100 milijuna eura sudjelovanje u ovoj transakciji. INA je s jednom trećinom iznosa sufinancirala MOL-ovo preuzimanje OMV-a Slovenija d.o.o. u kojem INA nema nikakva prava utjecaja na poslovanje OMV Slovenije d.o.o.. Tom transakcijom MOL je stekao 108 OMV-ovih benzinskih postaja u Sloveniji pa će OMV Slovenija d.o.o. zapravo dalje nastaviti poslovati samo pod robnom markom/brendom MOL-a, ali ne i pod robnom markom/brendom INE“, stoji u kaznenoj prijavi koju je Nacional dobio na uvid.

Damir Vanđelić smatra da je riječ o još jednoj šteti koju je MOL nanio Ini kao kompaniji izigravajući hrvatske zakone.

„Prvo, Ina je bila suvlasnik u Sloveniji, MOL nije. Ina je ušla u ovu kupovinu udjela bez da je napravila tzv. due diligence, a što je vidljivo iz medija budući da je OMV trebao obavještavati investicijsku javnost o tome. MOL je obavio due diligence. Dakle, Ina je u kupovinu ušla na povjerenje u MOL-ov due diligence, što je neodgovorno“, kaže Vanđelić.

Bivši predsjednik Nadzornog odbora Ine Damir Vanđelić kaže da je Ina mogla samostalno preuzeti OMV Slovenija i imala je za to kapitala. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

On ističe da je Ina u OMV-u Slovenija imala takozvano pravo prvokupa:

„To pravo ima svoju materijalnu vrijednost i Ina je mogla samostalno preuzeti OMV Slovenija, a iz financijskog izvještaja je vidljivo da je imala i dovoljno financijskog kapitala. Smatram da je Ina trebala samostalno preuzeti OMV Slovenija jer bi imala i sinergijske učinke bolje utilizacije svojih rafinerija i svoje administracije. Također, smatram da je Ina oštećena jer nije iskoristila ili naplatila svoje pravo prvokupa.“

Vanđelić također postavlja pitanje:

„Tko je pregovarao s MOL-om oko te transakcije? Bilo bi zanimljivo da se Vlada javno izjasni koje osobe imenovane od premijera su takav genijalan deal ispregovarale i koje je argumente Vlada od njih dobila da je to dobro za RH i Inu.“

Nacional je Vladi, ministru gospodarstva i održivog razvoja Davoru Filipoviću te Ini poslao vrlo konkretna pitanja o toj akviziciji, između ostalog i pitanje jesu li se u vezi s osnivanjem nove kompanije i načinom njenog funkcioniranja, kao i s komuniciranjem prema javnosti, Ina i/ili predstavnici MOL-a dogovarali s hrvatskom Vladom te s kim točno, ali do zaključenja broja ni s jedne strane nismo dobili odgovor.

‘To nije stvar Europske komisije, već domaćeg sudstva i domaćeg DORH-a. Bivši članovi Uprave Ine, i s MOL-ove i s hrvatske strane, napravili su kazneno djelo jer su oštetili Inu kao društvo’

Nacionalov izvor blizak Ini smatra da MOL cijelo vrijeme izigrava hrvatski zakon jer, za početak, Inu u Mađarskoj predstavljaju kao dio MOL Grupe i to na temelju činjenice da su ostvarili upravljačka prava koja su, prema sudskoj presudi, stekli temeljem mita. No to što su Inu sada utrpali kao dio MOL Grupe vezano za navedenu akviziciju u Sloveniji Nacionalov izvor smatra skandaloznim.

MOL Grupa je samo jedan od suvlasnika Ine, zajedno s hrvatskom Vladom. MOL Grupa kao subjekt za hrvatske zakone, hrvatsko pravo i hrvatsko tržište naftnih derivata ne postoji. To što je MOL konsolidirao Inu u MOL Grupu, po hrvatskim zakonima nije utemeljeno, a ne slijedi ni standarde partnerskog ponašanja prema Ugovoru. I svaki puta kada MOL tako tretira Inu, čini poniženje hrvatskoj Vladi koja na to uopće ne reagira. A zanimljivo je kako premijer s indignacijom reagira kad neki oporbeni političar nešto predloži. Ali kada MOL poduzima ovakve korake, nikada ne reagira. Plenković se u odnosu prema MOL-u ne ponaša kao hrvatski premijer, već kao jedan od činovnika MOL-a koji radi za njih, što otvara pitanje zašto. Jer naprosto nije odgovarajuće razmjerno njegovim sigurnim i arogantnim nastupom po svim ostalim temama. Nije logično da se prema MOL-u ponaša kao jazavac“, smatra naftni stručnjak blizak Ini i upućen u sve najosjetljivije procese koji se ondje godinama vode.

I taj sugovornik smatra da su bivši članovi Uprave Ine počinili kazneno djelo kad su dopustili da Ina financira MOL-ovo preuzimanje OMV-a Slovenija i zapravo izlazak MOL-a na slovensko tržište:

„Problem je što prethodna Uprava bilo rušenjem kvoruma ili na druge načine nije spriječila da se to dogodi. Tako da su članovi Uprave Ine i s MOL-ove i s hrvatske strane napravili kazneno djelo jer su oštetili Inu kao trgovačko društvo, tvrtku u kojoj su bili na čelu Uprave. Nisu to smjeli dopustiti jer su pogodovali MOL-u kod kupnje OMV-a.“

‘Plenković se u odnosu prema MOL-u ne ponaša kao hrvatski premijer, već kao jedan od činovnika MOL-a koji radi za njih, što otvara pitanje zašto’. FOTO: Marko Prpic/PIXSELL

Na pitanje kako to da je Europska komisija, koja se isto bavila slučajem MOL-ova preuzimanja OMV-a, na kraju dala zeleno svjetlo, taj izvor objašnjava:

„To nije stvar Europske komisije, već domaćeg sudstva i domaćeg DORH-a.“

Ina je 30. lipnja izdala priopćenje u kojem se navodi: „Danas je MOL Grupa, vodeća međunarodna integrirana naftna, plinska, petrokemijska i maloprodajna kompanija koja posluje u Srednjoj i Istočnoj Europi, u partnerstvu sa svojom hrvatskom članicom Grupe – Inom, zaključila transakciju preuzimanja 92,25 posto udjela u kompaniji OMV Slovenija. Vrijednost kompanije od 301 milijun eura (za 100 posto) rezultira kupoprodajnom cijenom od 311 milijuna eura na osnovi 92,25 posto udjela, od čega 85 milijuna eura plaća INA (a koja će biti usklađena prema pozicijama neto radnog kapitala i neto financijskog duga na dan zaključenja transakcije). Mreža benzinskih postaja MOL Grupe sada obuhvaća više od 170 lokacija diljem Slovenije. Nakon akvizicije, MOL je odlučan osigurati kontinuitet poslovanja, oslanjajući se na profesionalnost i stručnost timova u svojoj proširenoj slovenskoj mreži. U narednim danima OMV Slovenija d.o.o. preimenovat će se u MOL & INA d.o.o., a sjedište ostaje u Kopru. Nova kompanija ojačat će poziciju MOL Grupe na slovenskom tržištu i maloprodajnim i veleprodajnim kupcima u budućnosti omogućiti povoljniji pristup proizvodima i uslugama vrhunske kvalitete. Sklapanjem transakcije provodi se ugovor između MOL-a i Ine, prema kojemu će INA povećati svoj udio u kompaniji OMV Slovenija (uskoro MOL & INA d.o.o.) sa sadašnjih 7,75 posto na 33 posto, a 27 novostečenih benzinskih postaja poslovat će pod brendom INA.“

MOL Grupa je samo jedan od suvlasnika Ine, s hrvatskom vladom. MOL Grupa kao subjekt za hrvatske zakone, hrvatsko pravo i hrvatsko tržište naftnih derivata ne postoji’, tvrdi izvor blizak Ini

MOL se preko priopćenja koje je poslala Ina pohvalio sljedećim:

„Kao potpuno vertikalno integrirani regionalni dobavljač, MOL Grupa posluje s drugačijim poslovnim modelom od ostalih konkurenata na slovenskom tržištu i omogućava cjenovnu konkurentnost istovremeno razvijajući daljnje kvalitetne proizvode, uključujući vrhunska MOL EVO goriva. Vlastite rafinerije glavni su pokretači MOL-ove cjenovne konkurentnosti na regionalnim tržištima iz kojih većinom opskrbljujemo regionalna tržišta. MOL Grupa upravlja rafinerijama u blizini Slovenije: u Mađarskoj, Slovačkoj i Hrvatskoj, gdje se Rafinerija nafte Rijeka nadograđuje i modernizira. Osim stabilnog i profitabilnog poslovanja, MOL Grupa na sve moguće načine želi doprinijeti lokalnom tržišnom natjecanju i sigurnosti opskrbe. Akvizicija je u skladu s dugoročnom strategijom održivosti MOL Grupe ‘Shape Tomorrow 2030+’, unutar koje INA igra važnu ulogu, a gdje je jedan od glavnih ciljeva pružiti prikladne proizvode i usluge za ljude u pokretu. ‘Kontinuiranim razvojem i digitalizacijom oblikujemo buduće trendove potrošača i mobilnosti. Tijekom proteklih 27 godina, slovenskim smo kupcima osigurali vrhunsko MOL EVO gorivo i nadogradili svoju ponudu u cijeloj slovenskoj mreži našim gastro konceptom Fresh Corner. Slovenija je uspješna priča i prilika za daljnji rast cijele naše Grupe. Ponosni smo što smo snažan broj dva na tržištu, ali i svjesni svoje odgovornosti prema kupcima i lokalnom okruženju’, rekao je Péter Ratatics, izvršni potpredsjednik MOL Grupe za Usluge kupcima.“

Ina će povećati svoj udio u OMV-u Slovenija (MOL & INA d.o.o.) sa sadašnjih 7,75 posto na 33 posto, a tek 27 od 108 postaja poslovat će pod brendom Ina. FOTO: Vedran Mulovic/PIXSELL


Vanđelić u Saboru: ‘Vlada je, navodno, imenovala Gorana Jutrišu i Tomislava Ćorića da pregovaraju’

Damir Vanđelić o preuzimanju OMV-a Slovenija govorio je i na Antikorupcijskom vijeću Sabora, koje je raspravljalo o Ini, te je rekao sljedeće:

OMV Slovenija. Iako se danas neki čude kako je šeik kupio Fortenovu od SBER-a, Ina je na isti način, bez due diligencea, u lipnju 2021. potpisala obvezujući ugovor, odustala od prava prvokupa i pristala biti manjinski dioničar u kupnji OMV-a Slovenija. Vlada je, navodno, imenovala Gorana Jutrišu i Tomislava Ćorića da pregovaraju s MOL-om oko kupnje OMV-a Slovenija. OMV Slovenija bi povećao tržišni udio Ine u regiji, smanjio udio fiksnih administrativnih troškova i povećao utilizaciju rafinerijske prerade. No, međutim, Vlada je dogovorila da Ina, bez ikakve naknade, prepusti svoje pravo prvokupa MOL-u, koji kupuje sve udjele i onda prodaje dio natrag Ini.“


Jesu li se Ina i Vlada dogovarale oko zajedničkog nastupa na slovenskom tržištu i nove kompanije?

Nacional je Vladi, ministru gospodarstva i održivog razvoja Davoru Filipoviću i Ini poslao detaljna pitanja o toj akviziciji.

Inu smo pitali sljedeće:

1. Ako je riječ o zajedničkom izlasku Ine i MOL-a na slovensko tržište, a taj je izlazak u velikom dijelu financirala Ina svojim kapitalom, zbog čega će se zajednička tvrtka i zvati MOL & INA d.o.o., možete li navesti zbog čega u svom priopćenju komunicirate da je ‘MOL Grupa proširila je svoju slovensku mrežu…’? Ina je (još uvijek po hrvatskim zakonima) samostalna, vertikalno integrirana kompanija, a ne podružnica MOL Grupe. Naime, to što je MOL konsolidirao Inu u MOL grupu, po hrvatskim zakonima nije utemeljeno, a ne slijedi ni standarde partnerskog ponašanja prema Ugovoru.
2. Tko će upravljati navedenom tvrtkom i tko će odlučivati o tome koji će ljudi obnašati funkcije direktora?
3. Na koji će način interesi Ine u zajedničkoj kompaniji biti zaštićeni?
4. Jeste li se u vezi osnivanja nove kompanije i načina komuniciranja dogovarali s hrvatskom Vladom, s kim točno?

Vladi i Ministarstvu gospodarstva postavili smo ova pitanja:

1. Ako je riječ o zajedničkom izlasku Ine i MOL-a na slovensko tržište, a taj je izlazak u velikom dijelu financirala Ina svojim kapitalom, zbog čega će se zajednička tvrtka i zvati MOL & INA d.o.o., zbog čega u svom priopćenju Ina komunicira da je ‘MOL Grupa proširila je svoju slovensku mrežu…’? – te jesu li Ministarstvo gospodarstva i Vlada Republike Hrvatske obaviješteni o tome?
2. Budući da je Ina (još uvijek po hrvatskim zakonima) samostalna, vertikalno integrirana kompanija, a ne podružnica MOL Grupe, hoće li Vlada RH reagirati na novi pokušaj svojatanja velikog posla koji je platila Ina, koja zauzvrat nije dobila nikakva upravljačka prava u novoj kompaniji već je samo poslužila kao bankomat MOL-a?
3. Hoće li Vlada RH reagirati zbog činjenice da to što je MOL konsolidirao Inu u MOL grupu, po hrvatskim zakonima nije utemeljeno niti slijedi standarde partnerskog ponašanja prema dioničarskom Ugovoru?
4. Tko će upravljati navedenom tvrtkom MOL & INA d.o.o. i tko će odlučivati o tome koji će ljudi obnašati funkcije direktora?
5. Na koji će način interesi Ine u zajedničkoj kompaniji biti zaštićeni?
6. Jesu li se u vezi osnivanja nove kompanije i načina funkcioniranja iste, kao i komuniciranja prema javnosti, Ina i/ili predstavnici MOL-a dogovarali s hrvatskom Vladom, s kim točno?

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.