‘Hrvatska pošta za 1 mil. kuna kupila Locodels s mobilnom aplikacijom koja ne radi’

Nizu skandala u poslovanju Hrvatske pošte koji posljednjih tjedana isplivavaju na površinu i o kojima je u nekoliko navrata pisao Nacional, pridružio se još jedan upitan posao, a riječ je o kupnji tvrtke Locodels, startupa u donedavnom vlasništvu Stevice Kuharskog, bliskog prijatelja i kuma predsjednika Uprave HP-a Ivana Čule.

Tvrtka Locodels je 2016. godine razvila mobilnu aplikaciju za preuzimanje, praćenje i brzu dostavu paketa na području Zagreba, Rijeke i Splita koja nikada nije zaživjela, HP ju je u listopadu prošle godine kupio za nemali iznos od milijun kuna, no od tada pa do danas usluga je i pod novim vlasnikom jednako neaktivna i nedostupna.

Štoviše, ni na korporativnim stranicama HP-a, kao ni u ostalim medijima i hrvatskom javnom prostoru, ne postoji nikakva reklama, objava ili bilo kakav trag postojanja usluge Locodels koji bi korisnike uputio na njezino korištenje. Jednako tako kratka Nacionalova anketa među nekolicinom vozača Ubera – kojima smo se obratili ponukani objavom da platforma Locodels koristi postojeću mrežu taksi vozača i dostavljača – nije dala rezultata. Nitko od njih nije čuo za platformu Locodels. Izvršni direktor Cammeo Grupe Petar Dragić Nacionalu je, pak, potvrdio da je čuo za platformu Locodels, koja bi, kako je rekao, s obzirom na srodnost poslovanja i njima mogla biti zanimljiva, no kaže da im se iz Locodelsa, a odnedavno ni iz HP-a, nitko nije javio kako bi razmotrili konkretnu poslovnu suradnju.

Neslužbeni Nacionalovi izvori dobro upoznati s tržištem paketne dostave u Hrvatskoj upozoravaju da Hrvatska pošta u ovome, baš kao i u mnogim drugim aktivnostima – sjetimo se samo poslovno i financijski upitne odluke HP-a o nabavi paketomata – jako kasni jer ih je već odavno pretekao Bolt. Naime, aplikacija Bolt je, slično kao i Uber, originalno zamišljena kao usluga prijevoza, no njihovi vozači posljednjih mjeseci nude i usluge dostave paketa za svoje klijente. Bolt je usluga koja je već zaživjela u nekoliko većih gradova u Hrvatskoj i koja se, slično kao što je to zamislio Locodels, zasniva na postojećoj mjeri dostavljača i taksi vozača koji preuzimaju Boltove dostave. Posve je upitno ima li na tržištu mjesta za još jednu sličnu tvrtku koja, očito je, ne nudi ništa novo ni originalno, pa je stoga teško razumjeti odluku HP-a da potroši milijun kuna našeg novca za poslovni potez upitne financijske isplativosti. Sve navedene informacije pokušali smo provjeriti u samom HP-u, postavivši im niz pitanja o razlozima ulaganja u kupnju Locodelsa i pružajući im mogućnost da objasne financijsku opravdanost preuzimanja, no iz HP- a su naša pitanja odlučili posve ignorirati. Pokušali smo stupiti u kontakt i s predstavnicima tvrtke Locodels kako bismo saznali kako posluju, kakav je odaziv korisnika usluge i koliko klijenata ali i vozača imaju, a posebno nas je zanimalo koliki je prihod usluga Locodels donijela HP-u u proteklih nešto više od sedam mjeseci, koliko posluje pod okriljem Pošte. Rezultat je bio isti – šutnja.

Tvrtka Locodels, čiji je osnivač poduzetnik Stevica Kuharski, u hrvatskim medijima je još 2016. i 2017. godine predstavljena kao inovativni startup koji na domaćem tržištu pokreće uslugu dostave paketa, pošiljki i robe kupljene putem internetskih trgovina „od vrata do vrata“ u vrlo kratkom vremenu. U Locodelsu tvrde da „veliki broj vozača“, iako se njihov broj ne precizira, pošiljke i robu na području Zagreba i gravitirajućih naselja (Samobor, Zaprešić, Sesvete, Velika Gorica), te u Rijeci, Splitu i Osijeku dostavljaju u roku od jednog do maksimalno četiri sata od trenutka primitka narudžbe, i to radnim danom i vikendom. Prema izjavama Kuharskog u medijima, većina njihovih partnera-vozača trebala se vrbovati iz sustava Ubera, odnosno kao dopunska usluga koju bi Uberovi vozači prihvaćali u vremenu „praznog hoda“ između dviju vožnji. Kuharski je također izjavljivao da je nova usluga Locodels dostupna i u susjednoj Sloveniji te u Austriji, Slovačkoj i Saudijskoj Arabiji, a u svibnju 2018. mediji su izvijestili i o suradnji koju je Locodels ostvario s Poštom Slovenije.

Iako su mediji tijekom 2016. i 2017. godine uglavnom u superlativima pisali o poslovnoj ideji Locodelsa te izvještavali o zaradi koja se već u drugoj godini poslovanja navodno mjerila u sedmeroznamenkastim brojkama s tendencijom brzog rasta i razvoja na domaćem, a potom i na susjednim tržištima, o toj se platformi za dostavu pošiljki u hrvatskoj javnosti nje mnogo čulo i rijetki su oni kojima brand, logo ili ime Locodels zvuče poznato. Reklama za njihovu uslugu u javnom prostoru Hrvatske nema, plakata koji promoviraju Locodels također, a čak ni na službenim stranicama Hrvatske pošte kao novog vlasnika platforme nema ni jedne jedine riječi o njihovu postojanju. A službene brojke o poslovanju Locodelsa u protekle tri godine posve su suprotne od superlativa koji su ih pratili na početku. Prema FINA-inim podacima o poslovanju tvrtke, Locodels je u 2017. godini ukupno uprihodio 348.789 kuna, od čega mu je čiste dobiti ostalo ravno 1060 kuna. Iduća poslovna godina, 2018., donijela je ukupni prihod od 725.938 kuna, no nakon podmirenja svih troškova poslovanja, poreza i davanja, na računu je na kraju fiskalne 2018. godine ostalo skromnih 15.276 kuna čiste dobiti. U prošloj godini, dakle posljednjoj godini samostalnog poslovanja prije nego što ga je u listopadu preuzeo HP, Locodels je ostvario ukupni prihod od 703.516 kuna, no zbog visokih rashoda tvrtka je na kraju 2019. godine ostvarila gubitak od 166.229 kuna. U tim brojkama, očigledno, treba tražiti razlog prodaje tvrtke HP-u jer je Locodels prešao u ruke Hrvatske pošte s tim gubitkom. Razmetanje optimističnim brojkama dobiti i brzim rastom poslovanja negdje se putem izgubilo i Locodels nije opravdao očekivanja. Nakon HP-ova preuzimanja Locodelsa za direktora je postavljen IT stručnjak Luka Škacan, za kojega neslužbeni izvori iz HP-a tvrde da je osoba od posebnog povjerenja predsjednika Uprave Čule. Škacan je, doznali smo, u HP došao još 2014. iz konzultantske tvrtke Deloitte Hrvatska, a zaposlen je, tvrde isti izvori, bez službenog natječaja.

Podatak o prodaji Locodelsa Hrvatskoj pošti tek je kurtoazno provučen kroz hrvatske medije sredinom listopada prošle godine, u trenutku kada je postignut dogovor o akviziciji. HP ga je vrlo šturo i kratko objavio na svojim internetskim stranicama, a jednako šturo prenijeli su ga i domaći mediji. Iako je HP u priopćenju o akviziciji odlučio javnosti zatajiti podatak o točnom iznosu za koji je Locodels kupljen, Nacionalu je iz neslužbenih izvora potvrđeno da je riječ o milijun kuna. Isto pitanje službeno smo postavili i HP-u, no kako od njih ni na ostala pitanja nismo dobili odgovor, i taj je podatak ostao bez službene potvrde.

Upitni poslovni uspjeh Locodelsa začinjen je još jednim podatkom koji je HP zatajio, a koji mnogo govori o stvarnom stanju u toj tvrtki u trenutku kada ju je preuzeo HP. Naime, pokretač Locodelsa Stevica Kuharski, osim što je unosno prodao tvrtku upitne vrijednosti za prilično veliki novac – jer osim generirana gubitka Locodels sa sobom nije donio ni etablirani brend ni uhodani posao koji bi opravdao cijenu koja je za njega plaćena – „u paketu“ je dobio i mjesto izvršnog direktora u HP-ovoj tvrtki-kćeri MIPS koja se bavi informatičkim uslugama, što nam je opet neslužbeno potvrđeno iz izvora vrlo bliskih HP-u. Stoga je vrlo teško objasniti zašto pokretač navodno uspješne tvrtke s navodno velikim potencijalom na relativno malom hrvatskom tržištu brze dostave paketa – na kojem, uzgred rečeno, već postoji više tvrtki koje obavljaju taj posao – prodaje startup jednoj državnoj tvrtki u kojoj se istovremeno i zapošljava. Ni to objašnjenje iz HP-a nismo dobili, kao ni odgovor na pitanje hoće li i kako Locodels, krene li u realizaciju, negativno utjecati na HP-ovu uslugu Paket24 koju Pošta naveliko reklamira i od nje mnogo očekuje, s obzirom na to da su te dvije usluge gotovo identične.

Neslužbeni Nacionalov izvor koji je dobro upoznat s poslovanjem HP- a objasnio je kako je izgledno da je HP preuzeo tvrtku čija je isključiva vrijednost bila međunarodna licenca – Locodels je, naime, usluga koja pod istim imenom i logom posluje u susjednoj Sloveniji, Austriji, Slovačkoj i Saudijskoj Arabiji – no kako je HP javni operater koji posluje isključivo na području Hrvatske i nema aspiraciju širenja na međunarodnom tržištu, posve je opravdano postaviti pitanje stvarnog interesa za preuzimanje tvrtke s međunarodnom licencom koja neće biti iskorištena.

„Ako HP-u takva licenca baš nužno treba, siguran sam da ju je mogao dobiti po nižoj cijeni od milijun kuna. Uostalom, aplikativno rješenje koje bi omogućilo takvu uslugu mogli su razviti i sami, što bi bilo daleko najjeftinije i takva bi aplikacija bila potpuno prilagođena poslovanju HP-a. Kupnja Locodelsa je eklatantan primjer pomame za investiranjem pod svaku cijenu i prikrivanjem stvarnih namjera Uprave HP-a“, zaključio je Nacionalov izvor.

Komentiraj