GLAZBENE RECENZIJE: Tomislav Goluban, Helem Nejse, Truth

Tomislav Goluban „Memphis Light“ (Spona): Vrhunski blues album

Tomislava Golubana publika u Hrvatskoj poznaje uglavnom kao momka iz Zagorja koji svira usnu harmoniku i izvodi blues. Međutim, Tomislav Goluban je izuzetno uspješan glazbenik koji je ovih dana objavio svoj 11. studijski album kao svojevrsni nastavak prethodnog albuma „Chicago Rambler“. Snimao ga je u Memphisu u suradnji s brojnim američkim blues glazbenicima, što pokazuje da ga oni uvažavaju. No ne uvažavaju ga samo oni. Njegov prethodni rad „Chicago Rambler“ proglašen je petim najboljim albumom Chicago bluesa u 2019. godini i po izvještaju najutjecajnijeg Roots Music Reporta, završio je na 86. mjestu najboljih blues albuma te godine. Aktualni album trenutno se bori za poziciju na utjecajnoj američkoj top ljestvici Top 50 blues albuma, gdje se u jednom trenutku smjestio na odlično 24. mjesto. Njegova pjesma na hrvatskom, odnosno na zagorskom dijalektu „Išel budem v kleticu“ emitira se u SAD-u Kanadi i Australiji. Sve to glazbenim urednicima na hrvatskim radijskim postajama ništa ne znači jer se njegove pjesme na hrvatskom i engleskom, unatoč neospornoj kvaliteti, gotovo uopće ne emitiraju. I novi album „Memphis Light“ samo je potvrda njegove kvalitete i potpune predanosti bluesu. Njegovo pjevanje sjajno je leglo uz vrhunske izvedbe njegovih autorskih blues skladbi i neizostavno poigravanje usnom harmonikom. Stoga ne čudi da se našao na top ljestvicama s najuspješnijim blues izvođačima današnjice. Vrhunski blues album.

Helem Nejse „Gluten Tag“ (Croatia Records): Novi idoli sarajevske škole

Još na prethodnom, drugom albumu „Pola čovjek, pola jedan“ momci iz sarajevskog kreativnog glazbenog kolektiva pokazali su da je njihova lirika jednako jaka, izražajna i zabavna kao stihovi Ede Maajke ili Dubioze kolektiv, uz neizbježni bosanski cinizam i ironiju. Na novom albumu nastavili su maestralno slagati stihove pričajući fantastične urbane priče poput kakvih viceva i anegdota. Glazbeno su napravili korak naprijed i uz neizostavno repanje i hip hop kao osnovice znalački su iskoristili reggae, dubstep, trap, rock i dancehall, ali i lokalni melos kako bi pjesme postale još poželjnije novog generaciji, istovremeno ponudivši radiofoničnost svih osam novih pjesama na albumu. Kao gosti se na albumu pojavljuju Božo Vrećo, Dino Šaran i Abdulah Sidran u pjesmi „Leglo“. Produkcijski, skladateljski, tekstualno i koncepcijski, ali i žanrovski, „Gluten Tag“ fantastičan je album nove generacije sarajevske škole koja na najbolji mogući način nastavlja tradiciju svojih prethodnika koji su tu tu školu učinili ponosnom i slavnom. Odličan album koji je zadovoljstvo slušati od prve do zadnje pjesme.

Truth ≠Tribe „Distances“ (Vlastito online izdanje): Nedorečene glazbene ideje

Ova specifična grupa još je jedan izlet istraživača nove glazbe kojoj naginje skladatelj i saksofonist Mak Murtić. Uz njega grupu čini perkusionist Nenad Kovačić, gitarist Luka Čapeta te tubist Jurica Rukljić. Spoj tih instrumenata i avanturistički i istraživački poriv Maka Murtića te sjajni glazbenici stvorili su glazbeno djelo koje sadrži više glazbenih putova i žanrova koje su oni relativno dobro stopili u svoj glazbeni izraz. Na momente uzbudljivi i neočekivano zabavni, na momente turobni, ali na momente i pomalo izgubljeni grupa Truth ≠Tribe drži tu distancu od svih žanrova, iako je riječ o isprepletenosti jazza i etna uz izlete prema svi postojećim žanrovima kojih se sjete. Čudno je to putovanje i zanimljivi koncept koji sadrži i glazbene minijature ne duže od jedne minute, s hipnotičkim momentima i bučnim dijelovima bez definiranog glazbenog stava pa cijeli album zvuči u stilu hajde da probamo, ništa nas ne košta. Rezultat je relativno zanimljivo, ali nedorečeno spajanje različitih glazbenih ideja. Možda bi to sve mogao biti koristan i dobrodošao session koji bi nakon desetak proba iznjedrio jedan vrlo kvalitetan album. Ovako je to više proba kojoj se može dosta toga zamjeriti.