U subotu se dodjeljuju nagrade na filmskom festivalu u Cannesu, a putokaz za potencijalne osvajače najčešće nudi filmski magazin Screen koji za potrebe festivala okupi grupu svjetskih filmskih kritičara koji svakodnevno ocjenjuju filmove koji se prikazuju u konkurenciji za Zlatnu palmu. Prema njima, najbolje ocijenjen film je „Parazit“, južnokorejskog redatelja Bong Joon Hoa.
Sasvim zasluženo, jer ova crna komedija koja se bavi klasnim razlikama u Južnoj Koreji, vrhunska je i ubojita satira. U tom filmu, četveročlana siromašna obitelj koja živi u vlažnom podrumskom stanu, k tome su svi nezaposleni, uspije se infiltrirati u život bogate obitelji koja živi u prekrasnoj kući. Sin iz siromašne obitelji prvo, na temelju lažne diplome s Oxforda, postaje tutor kćerki iz bogate obitelji. Zatim kćerka iz siromašne obitelji laže da je završila umjetnost na fakultetu u Chicagu te postaje tutor klincu iz bogate obitelji koji crta žvrljotine, ali njegova majka misli da je rođeni slikar. Slijedi otac siromašne obitelji koji postaje vozač glavi bogate obitelji, dok majka postaje kućna pomoćnica. Pri tome, bogata obitelj ne zna da za njih radi cijela siromašna obitelj. Ne, članovi siromašne obitelji predstavljaju se tek kao slučajni poznanici. Crna komedija postaje još crnja kada stara kućna pomoćnica zamoli da je puste u kuću jer je nešto važno ostavila. Otkriva da kuća posjeduje podrum koji je, zapravo, bunker, a ono što se nalazi u tom bunkeru odvodi ovaj film u još luđem smjeru.
Film „Parazit“ imao je premijeru u Cannesu istog dana kada i Tarantinov „Once Upon a Time… in Hollywood“, prikazan je nakon njega, i velik broj kritičara sumirao je svoje utiske riječima – to je filmčina, a ne Tarantinov film. Ništa čudno, jer Bong Joon Ho nije nepoznato ime u filmskom svijetu. Još 2003. godine proslavio se fenomenalnim krimićem „Sjećanja na umorstvo“, slijedili su filmovi „Domaćin“ i „Majka“, da bi zatim stigla ponuda da snimi film na engleskom jeziku. Rezultat je bio film „Snowpiercer“ sa Tildom Swinton u glavnoj ulozi. Prije dvije godine izazvao je uzbunu u Cannesu jer je njegov film „Okja“ nastao u produkciji Netflixa, nakon čega su se francuski filmaši pobunili jer su tražili da se Netflixovi filmovi više ne prikazuju u konkurenciji za Zlatnu palmu jer nisu predviđeni za kasnije prikazivanje u kinima, već samo na televiziji.
Često se uspjeh filma u Cannesu mjeri po dužini ovacija koje je film, kao i njegovi autori, dobio nakon premijerne projekcije. Premijera film „Parazit“ počela je u 22 sata, film traje 132 minute, te je završio iza ponoći. I tada su krenule ovacije čije trajanje nisam mjerio, ali mi se u jednom trenutku činilo da ćemo dočekati zoru u Grand Theatre Lumiere. Krcata dvorana pljeskala je, na čelu baš s Tildom Swinton, a onda je direktor festivala Thierry Fremaux u nekom trenutku pokazao da bi bilo vrijeme da se ode na after party. Bong Jong Ho bio je na after partyju sav veseo i rasplesan, kao i ostale dane u Cannesu. Takav je bio i u četvrtak ujutro kada sam ga intervjuirao za Nacional. Odmah je rekao kako ga je oduševila hrvatska nogometna reprezentacija na svjetskom prvenstvu te je dodao „Imate najbolje nogometaše na svijetu“.
Ipak, ocjene iz magazina Screen ne treba prihvaćati kao sveto pismo. Prošle godine, najbolje ocijenjeni film u Screenu bio je južnokorejski „Izgaranje“, pa je ostao bez nagrade. Prije dvije godine najbolje ocijenjen bio je njemački „Toni Erdmann“, pa je i on ostao bez nagrade. Ako i „Parazit“ ostane bez nagrade, tada se stvarno trebamo zabrinuti.
Komentari