BTS: Kako je K-pop grupa u deset godina osvojila svijet i zaradila pet milijardi dolara

Autor:

PROMO

U Hrvatskoj je izašao prijevod knjige ‘Beyond the Story – Kronika – Deset godina BTS-ao jednom od najpopularnijih južnokorejskih pop bendova na svijetu, koji svoj uspjeh može zahvaliti ulaganju Južne Koreje u pop kulturu i fenomenu velikog uspjeha K-popa na Zapadu

Ovih dana u Hrvatskoj je izašao prijevod knjige “Beyond the Story – Kronika – Deset godina BTS-a”koju je napisao dugogodišnji glazbeni kritičar Myeongseok Kang, bivši glavni urednik mnogih medijskih platformi usmjerenih na korejsku pop kulturu i K-pop. BTS je jedan od najpopularnijih korejskih pop bendova na svijetu, a svoj uspjeh može zahvaliti ulaganju Južne Koreje u pop kulturu i istovremenom fenomenu prodora i uspjeha K-popa na Zapadu

Pop senzacija BTS, što je akronim za „Bangtan Sonyeondan“ ili „Beyond the Scene“, južnokorejski je boy band koji se na sceni službeno pojavio 13. lipnja 2013., a njihova biografija objavljena je u povodu obilježavanja desete godišnjice postojanja. Tijekom tih deset godina uspjeli su potpuno zaluditi mlade širom svijeta i zavladati top ljestvicama na gotovo svim kontinentima.

Knjiga se ne bavi grupom BTS kao svojevrsnim fenomenom, već je namijenjena isključivo njihovim obožavateljima jer autor na 500 stranica donosi niz faktografskih podataka o bendu, njegovim pjesmama i uspjehu. Uzme li se u obzir da imaju više stotina milijuna obožavatelja širom svijeta, postaje jasno da će i ova knjiga polučiti više nego odličan uspjeh kao svojevrsni vodič kroz karijeru BTS-a. Uz dosad neobjavljene fotografije, knjiga sadržava pjesme sa svih albuma i više od 330 QR kodova uz pomoć kojih čitatelji mogu pristupiti digitalnim sadržajima. Oni koji su pomogli da BTS postane najpoznatiji izvozni proizvod Južne Koreje i te kako dobro znaju da će jedna takva knjiga odjeknuti širom svijeta, pa i u Hrvatskoj.

Tijekom karijere grupa BTS oborila je niz rekorda vezanih iz popularnu glazbu i glazbenu industriju. Postali su prvi azijski glazbenici koji su rasprodali stadion Wembley u Londonu, ali i oborili rekord broja posjetitelja kalifornijskog stadiona Rose Bowl koji prima oko 100.000 posjetitelja, a tijekom velike svjetske turneje „Love Yourself“ rasprodali su stadione u Sjevernoj i Južnoj Americi i Europi, Japanu, Saudijskoj Arabiji i Južnoj Koreji. Da se ulaganje u njih isplatilo, govori podatak da su navodno “teški” oko 4,65 milijardi dolara te ostvaruju nevjerojatan prihod od 0,3 posto BDP-a Južne Koreje zahvaljujući iznimnom uspjehu. Navodno je upravo BTS razlog što svaki 13. turist dolazi u Južnu Koreju, a često ih se navodi i kao jednu od ključnih grupa zbog kojih je povećana globalna prodaja glazbe na 19 milijardi dolara, samo u 2018. godini.

Njihov glazbeni žanr K-pop nastao je u Južnoj Koreji i trenutačno je najpopularnija glazba na planetu. Osim K-popa, poznati su i japanski J-Pop i kineski C-Pop, ali K-Pop je daleko najviše utjecao na svjetsku glazbenu industriju dok je BTS trenutačno najpopularniji boy bend na svijetu.

„Korejci su postali glavni trendseteri, a Daleki istok već je odavno mjesto gdje se rađaju stvari koje zaluđuju svijet do histerije. I to ne samo u glazbi“, izjavio je urednik i izdavač Neven Kepeski, koji je 2020. godine, kada je Nacional već pisao o fenomenu K-popa, objavio „Najveću K-pop enciklopediju na svijetu“ autora Velimira Grgića. Stoga smo pitali Grgića, novinara, pisca i scenarista koji se godinama bavi proučavanjem azijske pop kulture, je li možda upoznat s ciframa koje su ulagane u BTS na početku njihove karijere.

„Točne brojke su poslovna tajna pa nisu poznate, ali uvijek je riječ o milijunima. Koliko god da su uložili, višestruko se isplatilo, svima. BTS od početka višestruko vraća – zbog čega je i opstao tolike godine – a njegova izdavačka kuća tj. krovna talent agencija Hybe danas je jedna od najmoćnijih entertainment korporacija na svijetu. Svaki član BTS-a privatno je ‘težak’ između 50 i 100 milijuna dolara. Osim što su autori svojih pjesama, imaju i udjele u Hybeu“, objasnio je Velimir Grgić.

Grupa BTS ostvaruje prihod od 0,3 posto BDP-a Južne Koreje, dovodi u tu zemlju svakog 13. turista i ključna je za povećanje prodaje južnokorejske glazbe na 19 milijardi dolara

Ovaj južnokorejski K-pop bend koji čine sedmorica mladića – RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V i Jung Kook – prepoznat je i po svojim kreativnim sposobnostima s obzirom na to da sami pišu glazbu i tekstove. U prvim danima karijere bili su vezani uz hip hop, ali su se tijekom vremena okrenuli i drugim glazbenim pravcima s naglaskom na pop i R’n’B. U tekstovima su orijentirani na društvo, ali što je zanimljivo – i na mentalno zdravlje, osobne probleme i potragu za samim sobom. Štoviše, kroz svoje tekstove često se referiraju na neke svjetski poznate književnike i filozofe pa je tako njihov album „Wings“ inspiriran knjigom „Demian“ Hermanna Hessea, a album „Blood, Sweat & Tears“ na filozofiju Friedricha Nietzschea. Uz to što su im pjesme vrhunski producirane i vrlo kvalitetne, mora da postoji još nešto zbog čega su milijuni tinejdžera poludjeli za njima širom svijeta. Grgić je o tome rekao: „To znaju samo tinejdžeri iako odgovor vjerojatno ne bi znali artikulirati pa onda mi, stari konji, moramo to činiti umjesto njih. BTS je jednostavno usavršio recept na svakoj razini, od dizajna i androginosti do plesa i vizuala. Osim toga, autori su svojih pjesama i dolaze iz hip hop undergrounda, a mnogi članovi imaju i dalje svoje hard core rap karijere. Njihove pjesme i kompletan paket jednostavno se ne mogu uspoređivati s teen pop ‘bljuzgama’ kakve su nekada izbacivali NKOTB, Backstreet Boys i slično. Dakle, govorimo o izuzetnim pjesmama, a albumi ‘Love Yourself’ iz 2018. praktički su remek-djela moderne glazbe, načelno stotinjak puta kvalitetnija od svih albuma boy bendova koji su na Zapadu lansirani od The Jackson 5 pa naovamo.“

BTS je postao prva grupa nakon Beatlesa koja je sa svoja tri studijska albuma „Love Yourself: Tear“ (2018.), „Love Yourself: Answer“ (2018.) i „Map of the Soul: Persona“ (2019.) u samo godinu dana osvojila prve pozicije na prestižnoj američkoj top ljestvici Billboard 200. Album „Map of the Soul: Persona“ postao je najprodavaniji album u povijesti južnokorejske popularne glazbe, a 2018. godine bili su najprodavaniji glazbeni sastav na svijetu. Tri godine zaredom osvajali su nagrade „Top Social Artist“ i „Top duo/group“ magazina Billboard. Magazin Time stavio ih je na naslovnicu nazivajući ih vođama sljedeće generacije (Next Generation Leaders) te ih 2019. godine uvrstio među 100 najutjecajnijih ljudi na svijetu. Singlom „Dynamite“ oborili su još jedan svjetski rekord: na YouTubeu je u roku 24 sata pogledan 101 milijun puta čime je postao najgledaniji spot unutar 24 sata u povijesti. Svega par mjeseci kasnije novi spot za singl „Butter“ postao je ubrzo po objavljivanju najgledaniji video na YouTubeu s brojkom od 108.200.000 pregleda. BTS je postao i prvi južnokorejski sastav koji je osvojio prvo mjesto na ljestvicama Billboard Global 200 i Billboard Hot 100, singlovima „Dynamite“ i remiksom pjesme „Savage love“, dok je singlom „Butter“ tri tjedna zaredom držao prvu poziciju na Billboard Hot 100, što je malo kome uspjelo u povijesti popularne glazbe. Upravo zbog svog ogromnog utjecaja na mlade širom svijeta te kao osvjedočeni borci protiv nasilja u suradnji s UNICEF-om, članovi grupe BTS obratili su se 2018. godine Općoj skupštini Ujedinjenih naroda ohrabrujući mlade, govoreći o njihovim pravima i važnosti njihova glasa. Iste godine postali su i najmlađi dobitnici Reda za kulturne zasluge predsjednika Južne Koreje, zbog doprinosa u širenju korejske kulture i jezika. Iako je danas jasno da su više nego uspješni u svjetskim razmjerima, pitali smo Grgića što misli koliko je zapravo bilo riskantno izaći iz zone komfora i pjevati na korejskom jeziku.

„Veliki se izlazak napravio s grupom Girls’ Generation, još kada su 2009. singlom ‘Gee’ uspješno krenule pohoditi Zapad, a onda je lagano krenulo sa PSY-jem. BTS je došao na već pripremljeni teren, rizik je bio minimalan jer se sve događalo jednostavnom analizom brojki. Kada vidiš da su ti online posjeti i pregledi ogromni, ponekad i veći u svijetu nego kod kuće, onda nemaš straha. Bazen fanova postoji, ogroman je i samo treba spustiti udicu do kraja. Jezik nije nikakva barijera i pokazalo se da je to samo izgovor nesposobnih. Svaka sličnost s Hrvatskom je – slučajna“, rekao je Velimir Grgić.

Lumen

Pjesme BTS-a na njihovim koncertima pjevaju stotine tisuća obožavatelja, bez obzira na korejski ili engleski jezik. Grgić je analizirao i važnost svjetskog uspjeha grupe BTS za vanjsku politiku Južne Koreje: „Soft power je danas važniji od atomskih bombi, a Koreja tu prednjači, ne samo s K-popom nego i čitavim valom, a to su filmovi, TV, kozmetika, a onda i automobili i elektronika. BTS je izvor tog vala, koji puni blagajnu i širi korejsku kulturu i jezik bolje nego itko drugi.“

S vremenom i s obzirom na svoju nevjerojatnu popularnost, BTS je postao i svojevrsni medij koji koristi čak i vlada Južne Koreje kako bi poslala određene poruke svojim građanima. Tako je prije nekog vremena, nakon neformalnog referenduma, odlučeno da članovi BTS-a moraju služiti vojni rok te pritom zamrznutu svoju karijeru. Taj potez zapravo je bio obraćanje novom naraštaju Južne Koreje uz poruku da su domovina i očuvanje granica na prvom mjestu, o čemu je Grgić rekao: „Iznimke dobivaju sportaši i klasičari, dakle, to je još jedan podsjetnik da pop u konzervativnoj zemlji nikada neće dobiti status koji imaju tradicionalni oblici zabave i kulture, ma koliko uspjeha imao. No korejskim vlastima primjer je izuzetno bitan. Ako su i najveće pop zvijezde spremne navući uniformu i izgubiti dvije godine života kako bi bili manekeni u uniformama, onda će i svi njihovi muški fanovi s oduševljenjem ići u vojsku. A to je zemlji koja je u stanju permanentnog rata s vlastitim narodom na drugoj strani ideološke barikade, itekako važno.“

Nema sumnje da će fenomen uspjeha grupe BTS, kao i same ekspanzije K-popa, još godinama biti predmet proučavanja pa je upravo objavljen prijevod knjige „Beyond the Story – Kronika – Deset godina BTS-a“ možda dobar početak razumijevanja uspjeha tog globalnog fenomena iz Južne Koreje.

OZNAKE: bts

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.