Ban Toskić: ‘Ministar Beroš prebacuje krivnju za promašenu kampanju na obiteljske liječnike’

Nataša Ban Toskić, predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine, odgovara na napade Ministarstva zdravstva na nju osobno i na udrugu na čijem je čelu

 

Počelo je testiranje na koronavirus brzim antigenskim testovima kod obiteljskih liječnika. Građani sada mogu doći u svoju ambulantu i testirati se. Međutim, ta odluka Ministarstva zdravstva izazvala je veliko negodovanje obiteljskih liječnika koji kažu da ih se za takvo nešto nije pripremilo. Predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine Nataša Ban Toskić kaže da je ta odluka donesena ishitreno. „Objava da se počinje s testiranjem kod obiteljskih liječnika išla je s press konferencije 11. siječnja, a pacijenti su pozvani da već 12. mogu doći u sve obiteljske, stomatološke, pedijatrijske i ginekološke ordinacije na testiranje.  U tom trenutku su svi navedeni izvršioci ostali zatečeni jer nisu imali nijednu prethodnu informaciju niti uputstva i operativna rješenja. Tek 13. siječnja u popodnevnim satima je putem Centralnog informatičkog sustava stigla obavijest HZZO-a i Ministarstva zdravstva da se moraju vršiti testiranja u našim ordinacijama i da su ona prioritetni postupak. To je nevjerojatno jer naša pravila o trijaži moraju biti stručno utemeljena na aktualnom zdravstvenom stanju i potrebi koju taj pacijent ima. Ne može testiranje biti prioritetni postupak koji ima prednost pred utemeljenim medicinskim slučajevima.“

Nataša Ban Toskić objašnjava da se većina ordinacija do petka pretprošlog tjedna nije mogla operativno organizirati i da se potrebne predradnje nisu stigle obaviti. „Profesionalna organizacija novog radnog zadatka mora slijediti stručni i zakonski hodogram. Mi moramo poštovati Zakon o radu i Zakon o zaštiti na radu kao i Zakon o obrani pučanstva od zaraznih bolesti te kolektivni ugovor jer smo većina radnici. Svaki koncesionar treba prema svom zaposleniku biti odgovoran kao poslodavac. Normalni zakonski hodogram bi bio napraviti s tehničkim službama ustanove izvid svih lokacija na kojima se radi i pronalaženje adekvatnog izdvojenog prostora za testiranje da se ne bi miješali u čekaonici oni sa simptomima covida s onima koji ih nemaju. Taj prostor tehnička služba treba opremiti, što uključuje računala, prostor za infektivni otpad i osobe zadužene za čišćenje prostora. Nakon toga treba izaći služba zaštite na radu i napraviti izvid je li prostor adekvatan. Treba obavijestiti i radničko vijeće i sindikalnog povjerenika. Nakon toga je potrebno da odgovorna osoba u toj ustanovi, što je ravnatelj, napravi raspored rada. Na jednoj lokaciji može raditi desetak ordinacija koje dijele prostor i na njemu testiraju. Ti timovi moraju se obavijestiti pismeno službenim putem. Isto tako se moraju obavijestiti pacijenti na web stranicama ustanove i plakatima na ulaznim vratima lokacije. Treba reći pacijentima da se moraju najaviti za testiranje. Kasnije je objavljeno da testiranje počinje prošli ponedjeljak, ali i dalje osnovni preduvjeti nisu bili zadovoljeni. Postoje ordinacije u dobro planiranim objektima s adekvatnim uvjetima, ali su to rijetki slučajevi. Situacija je neujednačena. Mi do ovog trenutka u pojedinoj zgradi doma zdravlja nemamo konkretno mjesto za testiranje. Za sada testiramo sporadične slučajeve koji se zateknu u ambulanti.“ Napominje i da se lošim pristupom  ugrožava već izmoreno zdravstveno osoblje kojeg ionako nedostaje.

Ministarstvo zdravstva je u medije poslalo pismo u kojem optužuje doktoricu Natašu Ban Toskić da laže kako nema uvjeta za provedbu testiranja kod obiteljskih liječnika. „To nije prvi put da me resorni ministar javno prozvao. To se obično dešava kada se nema argumenata za objasniti ishode svog djelovanja u kontroli epidemije. Ministar, koji je ključna osoba u ovoj situaciji, umjesto da sluša ljude s terena i brzo izvrši analizu kako bi se popravile stvari, troši svoje vrijeme s osobom koja ukazuje na problem. Pokušava diskreditirati cijelu struku. Dužnost je upozoriti na probleme i ponuditi rješenja, a ne da se šuti. Šutnja je neodgovorna prema pacijentima i prema struci. Nejasan mi je ovakav nezapamćeni napad gdje se, umjesto da se rješavaju problemi, pišu traktati i troši vrijeme u Ministarstvu za pisanje o jednoj običnoj doktorici obiteljske medicine. Taj traktat ima više riječi nego Uputa o provođenju brzih antigenskih testova u obiteljskoj medicini koju smo dobili. Ne vidim napore da profunkcionira taj dio obaveze nadležne institucije. Mi ćemo i dalje davati sve od sebe. Nikada ništa nismo odbili, dapače, uvijek smo rekli da želimo, ali da iz nekog razloga ne možemo u tom opsegu koji se od nas traži.“

Ministarstvo je optužilo doktoricu Natašu Ban Toskić i da nije pozivala stariju populaciju na cijepljenje. Ona smatra da je to prebacivanje krivice zbog promašene kampanje. „Ministar opet na nekog drugog prebacuje krivicu. Nikad nije kriv on i promašena kampanja na koju je potrošen ogroman novac, a da ne govorimo o nefunkcionalnoj digitalnoj platformi za naručivanje pacijenata na cijepljenje. Ljudi moraju čekati satima u redovima. Još uvijek moraš nazvati svog doktora, a on istodobno na telefonu savjetuje drugog oboljelog od korone i zove ljude da se dođu cijepiti. Naši telefoni su blokirani. Trebali su nam biti dodijeljeni posebni administratori za telefone. Sve što je ministar Beroš učinio jest da je prošle godine pozvao pacijente da tuže svoje doktore jer im se nisu javili na telefon. U cijelom zdravstvu ne postoji standard ni normativ za rad. Nije propisano koliko pregleda se dnevno tijekom radnog vremenu mora napraviti na kvalitetan način. Onda se pitamo s čime uspoređuje podatke koje ima. Ako doktor ima 200 kontakata dnevno, koliko ih je zapravo trebalo biti? Možda tisuću.“

Komentiraj