Alfa Romeo GTA, legendarni trkaći coupe, predstavljen prije 58 godina

Autor:

Alfa Romeo

Alfa Romeo GTA, GTAaa, GTA je auto koji sam kupio jaaaaa…, stariji će se ljubitelji YU-rocka sjetiti, početkom 70-ih pjevao je Dado Topić, frontmen zagrebačke grupe Time, tada, pred dolazak Bijelog dugmeta, ‘najjačeg’ rock benda s ovih prostora

A ljubitelji sportske automobilske scene pamte: tih je godina na domaćim kružnim utrkama u klasi 785, u nabrijanim Fićom, vladao Zagrepčanin Veco Holjevac, klasom 850 Zagrepčanin Damir Štimac – Fiat Abarth 850 (frizirani Fiat 600 – Fićo), klasa 1000 bila je ‘rezervirana’ za Buzećanina Đanija Šverka – Fiat Abarth 1000 i Mladena Gluhaka u NSU TTS (tunirani NSU Prinz 1000), konkurirao im je, ne baš uspješno, Mini Cooper 1000 (nabrijani Mini).

U klasi 1300 ‘zakon’, a i najbolji na cijeloj trkaćoj YU-sceni, bio je Karlovčanin Jovica Paliković, vozeći Renault 8 Gordini. A klasa 1600 bila je rezervirana za Alfa Romeo GTA, kultni trkaći automobil o kojem je riječ, izvedenicu modela Alfa Romeo Giulia Sprint GT.  Vozili su ga Zagrepčanin Drago Regvart i Sarajlija Sead Alihodžić. Klasa 2000 bila je rezervirana za Zagrepčanina Gorana Štroka i BMW 2002 Alpina.

Alfa Romeo Giulia Sprint GT, serije 105, predstavljen 1963., baza za stvaranje trkaćeg modela GTA, bio je coupe izvedenica (tada) sportske limuzine Alfa Romeo Giulia, koja je startala 1962. Dizajnirao ga je, u timu kojeg je vodio Nuccio Bertone, mlađahni Giorgetto Giugiaro. No ono što čini pravu legendu o nekom sportskom modelu, trkaće uspjehe na stazama, donijele su posebne izvedenice, poznate pod nazivom GTA.

Znamenitoj sintagmi GT, od Gran Turismo, dodano je A od Allegerita (tal. ‘olakšana’), a predstavljanje legende dogodilo se na salonu automobila u Amsterdamu 1965. Bio je to prvi javno obznanjeni projekt tvrtke Autodelta, nešto ranije osnovane trkaće podružnice milanske tvrtke. Izvana, nije se primjećivalo mnogo razlika, tek neki detalji upućivali su na brutalnu narav ovog automobila, odnosno na razlike spram serijskih modela.

Dakako, posjetitelji nisu mogli znati da ne gledaju u čelik, nego u Peraluman 25, slitinu aluminija, mangana, bakra i cinka, dok su im detalj da je motor pojačan sa 106 na 170 KS vjerojatno izlagači ipak napomenuli. Alfa Romeo GTA odmah je počeo dominirati utrkama, recimo na 4 sata Monze iste je godine sedam primjeraka završilo na sedam prvih mjesta.

Osim originala s motorom 1600, kasnije se proizvodio i Alfa Romeo  GTA Junior 1300, te snažniji 1750 GTAm i 2000 GTAm. Na svjetskoj su razini Alfa Romeo GTA inačice do ranih 70-ih bile dominantni, a do kraja tog desetljeća kompetitivni automobili u raznim serijama utrka. Dominirale su i našim stazama, gdje su dobile i neočekivanu posvetu u pjesmom Dade Topića i grupe Time.

Danas su originalni primjerci vrlo vrijedni, uz priličan broj replika.

Autori: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

 

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.