Djela četvorice venecijanskih majstora veduta, među kojima i onih najvećih – Canaletta i Francesca Guardija, ali i nešto manje poznatih vrsnih slikara Michelea Marieschija i Hendrika Fransa van Linta, mogu se vidjeti na izložbi “Vedute Venecije” otvorenoj u ponedjeljak navečer u Muzeju za umjetnost i obrt (MUO).

Izložba je kruna višegodišnje suradnje toga zagrebačkog muzeja i Privredne banke Zagreb i Intese Sanpaolo, i donosi odabrane vrijedne umjetnine iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo, istaknuo je ravanatelj MUO Miroslav Gašparović. Izložbu je otvorio zagrebački gradonačelnik Milan Bandić.

Kultura je vrijednost, a vrijednost je razvitak

Gašparović je posvjedočio da je počašćen što je na otvorenju izložbe i predsjednik Intese Sanpaolo Gian Maria Gros-Pietro i istaknuo kako se riječi gospodina Gros-Pietra da je “kultura vrijednost, a vrijednost razvitak” mogu uzeti za motto ove vrijedne izložbe.

Jer, rekao je Gašparović, “u tim je riječima sažeto ono o čemu MUO neprestano govori, a čini mi se da se pomalo počinje shvaćati i u Hrvatskoj, da kultura nije trošak već je investicija u kulturu opravdana i ekonomski suvisla”.

Predsjednik Intese Sanpaolo podsjetio je na dugu povijest te grupe banaka dugu pet stoljeća kroz koju se, istaknuo je, jasno vidi opredijeljenost i za kulturu, odnosno pronalaženje načina da se, uz primarnu financijsku djelatnost, primjerena pozornost posveti i kulturi te umjetnosti. Ova izložba, objasnio je Gros-Pietro, prikazuje tako dio kroz povijest akumulirana kulturnog bogatstva prema kojemu smo, ustvrdio je, odgovorni, želimo ga obnoviti, ali i podijeliti s publikom ne samo u Italiji već u svim zemljama gdje radimo. Posebice ga raduje otvorenje izložbe u Zagrebu jer, podsjetio je, Hrvatsku i Italiju povezuje isto more, stoljeća povijesti i sadašnjost.

“Nakon dugih godina rada s klijentima u Hrvatskoj sada smo dobili posebnu nagradu – dopušteno nam je da budemo dio kulturnoga događaja, a tako želimo i ubuduće djelovati u Hrvatskoj, zaključio je predsjednik Intese Sanpaolo Gian Maria Gros-Pietro.

Zagreb je europski grad kulture

Predsjednik Uprave Privredne banke Zagreb (PBZ) Božo Prka izrazio je nadu da će u budućnosti PBZ i Intesa Sanpaolo još bolje surađivati na području kulture s hrvatskim kulturnim ustanovama. Napomenuo je da mu je predsjednik Intese Sanpaolo u razgovoru rekao kako ne želi doći u Hrvatsku kao financijer već “želi vrata otvoriti kroz kulturu”.

U ime ministrice kulture nazočne je pozdravio državni tajnik dr. sc. Ivica Poljičak rekavši da je misao koja mu se nametnula na otvorenju da je “Venecija, koja ju tako uspješno uspio opisati Mumford kao svojedobno središte svijeta, grad koji je i danas središte svjetskoga zanimanja”. Dodao je kako gradovi i umjetnost imaju svoju prošlost i sadašnjost, a na zložbi nas, uvjeren je Poljičak, okuplja ono najbolje od venecijanske umjetnosti

Milan Bandić rekao je kako je lijepo biti zagrebački gradonačelnik u danu kada se najavljuju i otvaraju važni kulturni događaji, te ustvrdio kako je Zagreb zaista grad kulture koji u odnosu na Europu nema inferioran stav jer je pravi europski grad kulture.

Među brojnim uzvanicima na otvorenju izložbe bio je i talijanski veleposlanik Adriano Chiodi Cianfarani.

Na izložbi “Vedute Venecije” predstavljena su slikarska ostvarenja majstora ovoga žanra koje dolaze iz Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari u Vicenzi. Riječ je o izuzetnoj zbirci venecijanskoga baroknoga slikarstva u kojoj su, uz slike predstavljene zagrebačkoj publici, čuvaju i remek djela Tiepola (trenutačno na posudbi u petrogradskom Ermitažu), i djela Pietra Longhija i drugih velikana tog razdoblja, te fascinantne zbirke starogrčkih vaza i ruskih ikona.

Najveći i najpoznatiji slikar među četvoricom venecijanskih vedutista Giovanni Antonio Canal, poznatiji pod imenom Canaletto, predstavljen je slikom “Capriccio s gotičkom crkvom i lagunom” nastalom 1720./21., u vrijeme njegove suradnje s Lucom Carlevarijsom kod kojega je Canaletto učio i radio nakon povratka iz Rima 1719.  Canaletto je bio i vrstan grafičar te je tijekom godina stvorio veliki broj grafika prema svojim slikama koje su u 18. stoljeću bile vrlo popularne diljem Europe te poslužile mnogim slikarima kao poticaj i nadahnuće za stvaranje njihovih veduta Venecije. Jedan od njih bio je  i Hendrik Frans van Lint zvan Lo Studio, slikar flamanskoga porijekla stacioniran u Rimu gdje je stvorio vrlo respektabilnu reputaciju. Izložena je njegova veduta “Crkva della Salute sa Puntom della Dogana” nastala prema nekom od Canalettovih, grafičkih predložaka ili prema nekoj od slika koje je van Lint vidio u Rimu jer, koliko je poznato, ovaj umjetnik nije nikada boravio u Veneciji.

Veduta  “Canal Grande s Rivom dell Vin i dell Carbon” djelo je uglednoga venecijanskog vedutista prve polovine 18. stoljeća Michelea Marieschija koji je stvarao pod utjecajem Canaletta.  Slika Francesca Guardija “Trg sv. Marka prema crkvi sv. Geminiana” zrelo je djelo ovoga slikarskog velikana kojega povjesničari umjetnosti stavljaju potpuno ravnopravno uz bok Canalettu.

Zahvaljujući suradnji MUO i Privredne banke Zagreb, te Intese Sanpaolo, hrvatska publika je u proteklih nekoliko godina u MUO mogla vidjeti djela najznačajnijih talijanskih baroknih slikari, počevši od Caravaggia i njegova remek djela “Večera u Emausu” iz milanske Pinakoteke Brera, do slika drugoga velikana talijanskoga baroka Il Guercina, do ovogodišnjega zahtjevnog izložbenog projekta  kojim su u Muzej dopremljena djela Sebastiana Riccija, Giambattista Piazzete, veličanstvenoga Giambattista Tiepola te desetak drugih vrhunskih slikara venecijanskog kasnog baroka predstavljenih na izložbi “Barokni  sjaj Venecije” koja traje do 1. listopada.

Izložba “Vedute Venecije” bit će otvorena do 29. listopada.

Komentiraj

FOTO:HINA/Tomislav Pavlek
PODIJELI
Djelatnost je Hine prikup­lja­nje i razaši­lja­nje što potpunijih či­njeničnih i objektivnih novinsko-agencijskih informacija o zbi­va­njima u Republici Hrvatskoj i svijetu za potrebe medija i drugih sudionika društvenoga, političkoga, kulturnog i gospodarskog života.