Pitanja koja traže odgovor (11): zašto turbopunjač povećava snagu motora?

Autor:

Pixabay, Autoportal.hr

Turbopunjačem u motor se ubacuje veća količina zraka te se može ubrizgati veća količina goriva, što povećava tlakove izgaranja, koji stvaraju veći okretni moment i snagu

Snaga klipnih motora bitno ovisi o stupnju punjenja. Za razliku od klasičnih, koji u prvom taktu usisavaju zrak (benzinci s direktnim ubrizgavanjem i dizelaši), odnosno smjesu goriva i zraka (benzinci s neizravnim ubrizgavanjem – MPI), kod motora s turbopunjačem zrak, odnosno gorivna smjesa, nabijaju se u cilindre.

Kako je masa ubrizganog goriva proporcionalna masi zraka (za potpuno izgaranje 1 grama goriva treba 14,7 grama zraka), u motor se ubacuhje i više goriva i više zraka. Zbog toga na kraju prvvog takta, kad je klip u donjoj mrtvoj točki, u cilindru ne vlada podtlak (kod benzinskih motora), odnosno atmosferski tlak (kod dizelaša), nego povišeni tlak (kod diizelaša oko 1 bar, kod benzinaca 1.5 do 2 bara).

Zbog toga se nabija već prednabijeni zrak (kod dizela), odnosno gorivna smjesa (kod benzinaca) te se na kraju drugog takta, kad se kod dizelaša ubrizgava gorivo, koje se samo pali, odnosno benzinaca, kad se gorivna smjesa pali svjećicom, postižu veći tlakovi izgaranja (i više temperature), jer izgara veća količina goriva, pa ti tlakovi stvaraju veće sile na klipu, koja množenjem s krakom (koljenom na radilici), stvara veći okretni moment i veću snagu nego da nema prednabijanja.

Najveće povećanje snage motora turbopunjačem ostvareno je 1986. u slavnom 4-cilindarskom motoru M12/13, kojim je bolid Formule 1 Benetton B186 na treninzima postizao više od 350 km/h. Tlakom prednabijanja od 5 bara iz 1499 ccm ispaljivao je 1500 KS (!), odnosno tisuću konjskih snaga iz litre obujma.

Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?

Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?

Pitanja koja traže odgovor (3): Zašto je održavanje dizelskih motora (znatno) skuplje nego benzinskih?

Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?

Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?

Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?

Pitanja koja traže odgovor (7): zašto nije preporučljivo snažno kočiti u zavoju?

Pitanja koja traže odgovor (8): treba li zimskim uvjetima snižavati tlak zraka u gumama

Pitanja koja traže odgovor (9): zašto automobili na plin troše više i imaju nižu snagu nego na benzin?

Pitanja koja traže odgovor (10): zašto se motori motocikala vrte do 14.000/min, a automobila do 6000/min?

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.