Žene su najbolji šefovi

Autor:

Pixabay

Objavljeno u Nacionalu br. 699, 2009-04-07

NACIONAL ISTRAŽUJE u kojim su hrvatski tvrtkama uposlenici najzadovoljniji te koliko su presudni visina plaće, odnosi uprave prema zaposlenicima, mogućnost usavršavanja, sustavi nagrađivanja i sveukupno radno ozračje

I dok mediji izvještavaju kako većina hrvatskih poslodavaca pribjegava otpuštanju zaposlenika kao jednoj od glavnih antirecesijskih mjera, istraživanja koja su nedavno provele tvrtke Selectio i Moj posao dokazuju da u Hrvatskoj posluju i tvrtke čija je poslovna politika drukčija. Tvrtka Selectio specijalizirana za upravljanje ljudskim resursima nedavno je objavila listu pet najboljih hrvatskih tvrtki na području upravljanja ljudskim resursima, dok je tvrtka Moj Posao tijekom prošle godine objavila popis tvrtki u kojima je u 2008. bilo najbolje raditi prema ocjenama zaposlenika.

Istražili smo kako će se te tvrtke prema zaposlenicima ponašati s obzirom na gospodarsku krizu i radi čega su dobri poslodavci. Tako, osim što ni jedna u poslovnom planu za ovu godinu nema otpuštanja zaposlenih, negativne učinke krize planiraju ublažavati smanjivanjem troškova na drugim područjima poslovanja, neke od tih kompanija čak će se i širiti te primati nove zaposlenike. Uz plan zadržavanja zaposlenih unatoč recesiji, ove kompanije odlikuje pozitivan odnos prema zaposlenicima i u drugim segmentima pa su njihovi zaposlenici primjerice među najbolje plaćenima u svojoj branši. Njihovi direktori ili voditelji odjela za ljudske resurse ističu da te tvrtke, između ostalog, imaju razrađene sustave nagrađivanja zaposlenika, potiču ih na bavljenje sportom ili zdravu prehranu, omogućavaju im stručno usavršavanje ili dodatnu edukaciju koje nisu nužno povezane s njihovim zanimanjem, poput učenja stranih jezika ili informatičkih tečajeva. To potvrđuje da je u Hrvatskoj sve više tvrtki koje svoju poslovnu politiku temelje na brizi o ljudskim potencijalima, shvaćajući da su zadovoljni zaposlenici produktivniji što povećava profitabilnost tvrtke.

Istraživanje tvrtke Selectio o tvrtkama koje su najbolje na području upravljanja ljudskim resursima temelji se na promatranju i ocjenjivanju odnosa prema zaposlenicima u više od 40 raznih područja. Provele su ga nezavisne komisije, tijekom jedne godine, a rezultat istraživanja je dobivanje certifikata Poslodavac partner. S druge strane, tvrtka Moj Posao kreirala je top listu najboljih poslodavaca po izboru zaposlenika, anketirajući oko 3000 zaposlenika u 51 tvrtki koja posluje u Hrvatskoj.

Na prvom mjestu top liste Moj Posao je lanac drogerija DM – Drogerie Markt, koji u Hrvatskoj ima 107 prodavaonica u 47 gradova. Kako kaže DM-ova voditeljica odjela za ljudske resurse Gordana Picek, to ih nije previše iznenadilo: “Imamo 907 zaposlenih, a u posljednja četiri mjeseca zaposlili smo oko 50 novih radnika. Naša plaća je puno veća od prosjeka u trgovačkoj branši. Prodavačice u DM-u imaju plaću 7000 kuna te koliko god se pričalo o recesiji, i ove godine smo zaposlenicima povećali plaće za faktor inflacije pa je trenutačno prosječna plaća u prodavaonicama DM-a, ne računajući menadžment, 7900 kuna. Također, svi primamo i 13. te 14. plaću, a četiri puta godišnje svim djelatnicima darujemo prigodan poklon paket najnovijih proizvoda DM-ove robne marke.”
DM je specifičan, ističe Gordana Picek, i po sustavu napredovanja: “Na visoke pozicije u tvrtki, poput radnog mjesta višeg menadžera ili člana uprave može se doći isključivo internim napredovanjem unutar tvrtke. Čest je slučaj da su naši regionalni menadžeri ili menadžeri za asortiman, što je najviša pozicija u tvrtki izvan uprave, u stvari započeli kao prodavači.”

Do mjesta poslovotkinje filijale, s mjesta prodavačice, napredovala i dugogodišnja djelatnica DM-a Štefica Tenšak. U DM-u radi dulje od 12 godina, a na mjestu poslovotkinje zaposlena je 11 godina. O svojim poslodavcima kaže: “Otkad sam zaposlena plaća mi je svake godine, bez iznimke rasla. Sada imam 11.000 kuna plaću, regres i božićnicu. U prvom mjesecu smo, bez obzira na sve najave gospodarske krize, ponovo dobili povišicu. Uz financijski aspekt, izuzetno mi je važno to što osjećam poštovanje nadređenih. Također, znam kako mogu ostvariti svoje ambicije i napredovati. Primjerice, sad već pomalo osjećam zasićenje trenutnačim radnim mjestom i imam želju napredovati. Uvjerena sam da je to ovdje moguće.”

Među najboljim hrvatskim poslodavcima je i mobilni operator Vipnet, koji je nedavno proglašen prvim među top pet poslodavaca partnera za 2008. Selectiove liste. Istraživanje koje je vršila grupa Selectio bilo je usmjereno na 41 područje odnosa prema zaposlenicima, a sastojalo se od promatranja određenih procesa važnih za sektor ljudskih potencijala, razgovora s odgovornim osobama te ocjenjivanja tih područja, a provodila ga je komisija od troje stručnjaka za ljudske resurse u svakoj tvrtki u kojoj se vršilo istraživanje, tijekom cijele prošle godine. Područja certificiranja podijeljena su na pet segmenata: odnos prema zaposlenicima, obrazovanje i razvoj zaposlenika, potom rad, motivacija i nagrađivanje, zatim regrutiranje i selekcija te strategija ljudskih potencijala. Tvrtka Vipnet imala je najviše ocjene u svim područjima. U odnosu na druge tvrtke u istoj branši, objašnjava rukovoditeljica korporativnih komunikacija Vipneta Dubravka Jusić, Vipnet je poznat po tome što svojim zaposlenicima na razne načine pokušava olakšati usklađivanje poslovnog i privatnog život, pa su primjerice prvi u Hrvatskoj otvorili dječji vrtić za djecu zaposlenika: “Uz to, zaposlenici u sklopu Vipnetova poslovnog kompleksa na raspolaganju imaju i različite fitness programe, saunu, bazen te restorane i kafiće. Prvi smo osnovali i dobrovoljni zatvoreni mirovinski fond još 2003. godine jer smo zaposlenicima željeli osigurati najisplativiji oblik štednje. Nudimo im i brojne druge pogodnosti poput godišnjeg liječničkog pregleda, besplatnog korištenja mobilnih telefona i besplatnih poziva unutar Hrvatske, popusta na kupnju roba i usluga kod Vip partnera.”

No, najveća pogodnost rada u Vipnetu, smatra Dubravka Jusić, je stimulativna radna sredina te kultura ponašanja koja je zasnovana na vrijednostima koje propagira tvrtka, a to su međusobno poštivanje i poticanje na inovativnost te posvećivanje pažnje zaposlenicima. Unatoč gospodarskoj krizi i neočekivanim novim nametima za državni proračun, najavljuje Dubravka Jusić, u Vipnetu će broj zaposlenika ostati isti, a jednako tako će se nastaviti i sa svim ostalim nagrađivanjima zaposlenika, ulaganjem u njihovu edukaciju i slično.

Voditelj jednog od timova u Službi za korisnike Domagoj Makar u Vipnetu radi tri i pol godine, potvrđuje kako je biti zaposlenik Vipneta izvrsno: “U našoj tvrtki ništa nije u kamenu zapisano, i ako promjena ima smisla, sve se može mijenjati. Izuzetno je pozitivna činjenica da Vipnet pruža mogućnost da istodobno budeš i individualac, ali i da se osjećaš kao dio tima jer se potiče i cijeni timski rad, ali se osigurava i razvoj individualnih potencijala. Najviše cijenim to što znam da ću se svaki dan kad dođem na posao barem jednom nasmijati.”

Supervizor odjela konceptualnog planiranja i istraživanja u Vipnetu Zoran Arambašić, u Vipnetu je zaposlen osam i pol godina, a i u budućnosti se zamišlja u toj tvrtki. Kaže kako je odrastao s Vipnetom. Od nagrada koje Vipnet pruža svojim zaposlenicima kaže, izdvojio bi, jednu za koju smatra da je izvrsna te da značajno motivira zaposlenike: “Četrdesetak najboljih zaposlenika Vipneta svake godine dobije nagradno putovanje za dvije osobe. Ja sam tu nagradu dobio čak dva puta, pa sam prije tri godine sa suprugom išao u Pariz, a prošle godine smo bili na četverodnevnom putovanju u Rimu. Super je što destinaciju možeš odabrati između nekoliko, tvrtka ti plaća put i smještaj, a kad dođeš na odredište uvijek dobiješ bonus iznenađenje pa smo u Parizu dobili karte za vožnju Seinom.”
Web shop menadžerici Nadi Jantolek, koja je u Vipnetu zaposlena već deset godina, a obzirom na to da je mlada majka, iznimno pomaže što može koristiti dječji vrtić u neposrednoj blizini poslovne zgrade. U Vipnetu je počela raditi u službi za korisnike, a važno joj je, to što je s godinama imala mogućnosti napredovanja. Kaže, kako su je uvijek nadređeni prepoznavali kao potencijal i poticali na napredovanje.

Zadovoljstvo zaposlenika, kao u Vipnetu ili DM-u, i u tvrtki Coca Cola HBC Hrvatska jedan je od najvažnijih elemenata poslovanja. Prema ocjenama tvrtke Selectio, ta je tvrtka u posljednje četiri godine u vrhu hrvatskih poslodavaca. Tako je i ove godine ušla u Top 5 poslodavaca za 2008. godinu, zahvaljujući – kako kaže direktorica Sektora za ljudske potencijale Zdravka Demeter Bubalo – neprestanom unapređenju internog sustava nagrađivanja zaposlenika. Njihovo zadovoljstvo, objašnjava, prati se na temelju Istraživanja o zadovoljstvu, a indeks zadovoljstva zaposlenika u Hrvatskoj iznosi čak 50 posto i jedan je od najviših od svih 29 zemalja u kojima posluje Coca-Cola Hellenic. Međutim, u Hrvatskoj se u ispitivanju zadovoljstva zaposlenika otišlo i korak dalje – Coca-Cola HBC Hrvatska odlučila je uvesti i detaljnije istraživanje kroz tzv. fokus grupe, koje se provodi u suradnji s Odsjekom za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

“Odlučili smo na temelju tih rezultata vidjeti što točno naši zaposlenici misle. Primjerice, izrazili su želju nagrađivati jedni druge, što smo uvažili i uveli smo kategoriju Nominiraj kolegu, u kojoj se nagrađuju tzv. nemjerljive vrijednosti. Imamo i kategorije Zraka sunca – koja podrazumijeva nagrađivanje suradnika s kojima je vrlo ugodno raditi i uvijek su dobre volje, zatim Moj heroj – kategorija u kojoj zaposlenik nominira kolegu koji mu je pomogao u nekom radnom zadatku te kategorije Blistavi um i Najbolji tim. Tako prepoznajemo ljude koji daju više od onoga što spada u opis njihova radnog mjesta.”

Financijske nagrade u Coca Coli dodjeljuju se zaposlenicima i za rođenje djeteta, prekovremeni rad plaća se više nego što je određeno zakonom, daruju zaposlenike za blagdane, organiziraju obiteljski dan za svih 700 zaposlenika, zatim Coca-Colin vikend i team buildinge, stvari u koje su lani uložili više od milijun eura, a posebno su razradili sustav nagrađivanja inovativnih rješenja. To se prvenstveno odnosi na Sektor operativnih poslova, u kojem su zaposlenici zahvaljujući takvoj motivaciji uštedjeli tvrtki više od 200.000 eura.

“Troškovi nagrađivanja i motiviranja zaposlenika neusporedivo su manji od onoga koliko se povećava efikasnost i profitabilnost tvrtke, zbog čega se na te izdatke ne gleda kao na trošak, već kao ulaganje. Mi smo imali golemi skok efikasnosti otkad smo počeli detaljnije ispitivati radnike što ih motivira.”
U kontekstu gospodarske krize računaju na mogućnost pada prodaje, ali ne planiraju otkaze. “Zadovoljan zaposlenik ključ je koji može donijeti uspjeh i u vremenima krize. Nastavit ćemo i s ulaganjima u ljude, a o otkazima nema govora”, ističe Zdravka Demeter Bubalo.

Direktorica Microsofta Venessa Shutz također ističe kakao su zadovoljni zaposlenici najproduktivniji zaposlenici. Vodeći se tom poslovnom strategijom, Microsoft je dospio na sam vrh liste grupe Selectio pa je kao Poslodavac partner na trećem mjestu, nakon Coca Cole i Vipneta. Microsoft kao korporacija funkcionira uniformno pa iako to može zvučati ograničavajuće, kaže Venessa Shutz, riječ je o velikoj prednosti, jer na taj način osiguravaju da svi imaju jednake standarde.

Jedan od važnih faktora odnosa prema zaposlenicima je motivacija, smatra Venessa Shutz: “Uloga je tvrtke da stvori radno okružje koje će biti motivirajuće, a to je moguće samo ako se pojedinac i njegov radni doprinos jasno povežu s ciljevima tvrtke. Primjerice, ako se naše recepcionarke ne osjećaju važnim faktorom u postizanju cilja korporacije, a taj je da Microsoft bude tvrtka koja se približava tržištu i koja je otvorena, onda će se one javljati mrgodno na telefon i biti neugodne u kontaktu s ljudima. Međutim, one su svjesne da bez njih ne možemo. Da njih nema vi biste stajali još uvijek pred vratima, a to bi svakako narušavalo imidž tvrtke i one to znaju. Ljude motivira to što računamo na njih. Uz to naši zaposlenici su među najbolje plaćenima u svojoj branši. Budući da tražimo najbolji radni kadar, financijska kompenzacija za njihov rad i znanje moraju biti iznad prosjeka.”

Primjerice, nastavlja Venessa Shutz, specifična se situacija dogodila s dolaskom gospodarske krize i najavom otpuštanja u Microsoftu: “Ono što me oduševilo, i pokazalo mi kolika je identifikacija ljudi s tvrtkom je to što su mi zaposlenici sami došli reći kako znaju da su teška vremena, i zanima ih kako mogu pomoći. Možda je i to jedan od razloga zbog kojeg u Microsoftu Hrvatska još uvijek nije došlo do toga da moramo otpuštati zaposlenike.”

Microsoft, dodaje Venessa Shutz, ima i razne dodatne beneficije za svoje zaposlenike: “Potičemo ih da se zdravo hrane pa u tvrtki uvijek ima svježeg voća i jogurta dostupnih svim zaposlenicima. Omogućujemo im razne popuste na zdravu hranu, a puno ulažemo i u edukaciju zaposlenika.”

Razrađen sustav edukacije zaposlenika, osobito na područjima vezanim uz njihovu struku ima i grupacija Valamar. Riječ je o jednoj od najuspješnijih hrvatskih tvrtki za upravljanje turističkim kapacitetima, koja ima 2700 zaposlenika, od kojih je 1200 u stalnom radnom odnosu, a ostalo su sezonski radnici. Tvrtka Vlamar je već treću godinu redom najbolji Poslodavac partner među hotelijerima, te jedan od pet najboljih Poslodavaca partnera u Hrvatskoj.

Direktorica odjela za ljudske resurse Gordana Fabris ističe kako je u turizmu ljudski faktor presudan za uspjeh, s obzirom na to da su usluga i odnos prema gostu koje im omogućuju zaposlenici presudni za zadovoljstvo gostiju i za njihov povratak na određenu turističku destinaciju: “To je jedan od razloga zbog kojeg velika sredstva ulažemo u edukaciju zaposlenika, a najperspektivnije mlade zaposlenike dodatno educiramo i kroz program Valamar akademije. Riječ je o našem vlastitom programu edukacije kandidata za buduće direktore objekta ili voditelje odjela u hotelskim operacijama.”

Jedan od najvećih poslodavaca u Hrvatskoj, s 4700 zaposlenih, Zagrebačka banka, također je certificirani Poslodavac partner. Pored edukacija, transparentnog programa ocjenjivanja i nagrađivanja radne uspješnosti te kontinuiranog socijalnog dijaloga, objašnjava voditeljica odjela za ljudske potencijale Andrea Mimica, u okviru Grupe UniCredit, provodi se i istraživanje organizacijske klime, koje svakom zaposleniku pruža mogućnost da anonimno iskaže svoj stav i mišljenje u kojem bi smjeru Banka trebala dodatno poboljšavati uvjete rada i upravljanja. Uz to, ulaganje u znanje, izdvaja Andrea Mimica, najveća je pogodnost za zaposlenike Zagrebačke banke: “Broj dana edukacije po čovjeku stalno raste pa je tako u 2008. svaki radnik banke prosječno proveo pet dana na treninzima od kojih je većina formirana tako da podržava razvojne potrebe banke i radnika.”

Kozmetička tvrtka Avon Hrvatska s 40 zaposlenika nalazi se među 10 najboljih malih i srednjih hrvatskih tvrtki kad je u pitanju zadovoljstvo zaposlenika prema istraživanju portala Moj posao, a posjeduje i certifikat Poslodavac partner. O razlozima zašto je to tako govori menadžerica za upravljanje ljudskim potencijalima te tvrtke Andrijana Filipović: “Ako imamo zaposlenike s radnim učinkom koji nije na očekivanom nivou kompanije, uključujemo ih u program poboljšanja učinkovitosti dok one najučinkovitije nagrađujemo. Puno je mudrije pokušati raditi s osobom koja nema dovoljan radni učinak nego joj dati otkaz, s obzirom na to koliko ulažemo u svoje zaposlenike i voditelje.” Imaju razrađen i sistem međusobnog nominiranja među zaposlenicima, koji na taj način biraju tko će od njih biti nagrađen bilo da su sjajno radili, pomogli nekom od kolega, osmislili neku inovaciju, bili društveno ili ekološki angažirani.

Na prvom mjestu malih i srednjih tvrtki po odabiru zaposlenika je tvrtka Kožul iz Slavonskog broda, koja se bavi veleprodajom ručnog alata i pribora. Poznati su po brendu ručnog alata MAX, koji se prodaje u trgovačkim lanacima poput Konzuma i Bauhausa, generalni su zastupnik za Hitachi električne uređaje te uvoznici ručnog električnog alata De Walt i Black&Decker. Koji su razlozi zadovoljstva njihovih zaposlenika objašnjava direktor tvrtke Ivica Kožul: “Unutar tvrtke postoji razvijen sustav financijskih motivacijskih kompenzacija. Također, zaposlenici – bez obzira na to u kojem se dijelu hijerarhijskog poretka tvrtke nalazili – imaju mogućnost sudjelovanja u donošenju odluka te nagrađivanja za sugestije poboljšanja poslovanja, što podiže učinkovitost i motivaciju na još višu razinu. Osim toga, trudimo se razviti proces koji bih najlakše opisao kao ‘sindrom susjedne klupe’, tj. upravo zaposlenici sudjeluju u praćenju rada svojih kolega i pomažu im savjetima i sugestijama, podižu njihovu i svoju produktivnost.”

Ističe da će za vrijeme krize “jedina promjena u odnosu prema zaposlenicima bit će što ćemo tražiti od svakog da dodatnim angažmanom i naporom izbjegnu što je moguće više negativnih utjecaja krize na naše poslovanje”.

Odmah iza njih se, prema istraživanju portala Moj posao, nalazi tvrtka srednje veličine – Alarm Automatika iz Rijeke, najveći hrvatski distributer sustava tehničke zaštite. Brigu o zadovoljstvu zaposlenika sustavno vode posljednjih sedam godina, a nedavno su to prepustili portalu Moj posao, o čemu govori Marija Batory, voditeljica ljudskih potencijala.

“Naši su zaposlenici, prema anketama tvrtke Moj posao, najzadovoljniji međuljudskim odnosima u tvrtki, što je izuzetno važno jer samo zadovoljan zaposlenik može biti produktivan. Na drugom je mjestu veliko zadovoljstvo sustavom motivacije zaposlenika, strategijom, vodstvom i sustavom edukacije, ali i doživljaj sigurnosti i lojalnosti tvrtke.”

I u toj tvrtki se sustav nagrađivanja zaposlenika bazira na mjesečnim stimulacijama, no na kraju godine, ovisno o rezultatima cijele tvrtke, svim zaposlenicima se obračunavaju i dodatne plaće. Unatoč krizi i recesiji, u Alarm automatici se nadaju da pad prometa neće biti toliki da bi bili prisiljeni otpuštati zaposlenike.

Iako se na popisu dobitnika certifikata Poslodavac partner nalaze kompanije, i to uglavnom one veće, na njemu se našla i jedna nevladina organizacija. Riječ je o udruzi SOS Dječje selo Hrvatska, član SOS-Kinderdorf Internationala – najveće svjetske nevladine organizacije za zbrinjavanje djece i mladeži, koje je ujedno i jedina nevladina organizacija koja posjeduje ovaj certifikat. Udruga obuhvaća dva SOS sela i pet zajednica mladih, u koje odlaze djeca nakon 14. godine i ostaju do osamostaljenja. O njima brinu tzv. SOS mame, koje s njima žive od ponedjeljka do petka, a pomažu im tzv. SOS tete koje imaju osmosatno radno vrijeme.

O odnosu prema zaposlenicima, nacionalna direktorica udruge SOS dječje selo, Višnja Tuškan-Krupić kazala je: “Iako naši zaposlenici – ima ih 128 – imaju konkuretna primanja i paket beneficija u odnosu na prosjek u RH, njihovi su angažmani u toj mjeri zahtjevni da su nenaplativi. No upravo se zato trudimo omogućiti im konstantan profesionalni i osobni rast edukacije i stručno i osobno usavršavanje, a kako smo financijski ograničeni, to pokušavamo na sve moguće druge načine. Zato radimo s njima dugoročne planove u smislu gdje se vide za četiri-pet godina te im pomažemo da te planove ostvare. SOS mamama s dovoljnim godinama staža pružamo dostojnu mirovinu tako što im sufinanciramo razliku.”

Što se krize tiče, kaže da je upitno hoće li biti sredstava za stvari poput ljetovanja, izleta i slobodnih aktivnosti za djecu ove, 2009. godine i sigurno je da će se štedjeti svaka kuna. Međutim, ne planiraju snižavati plaće zaposlenicima, a o otpuštanjima još nema ni riječi.

OZNAKE: posao, žene

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.