Zakon o digitalnim tržištima – pravednije okruženje za sve

Autor:

Pixabay

Uz Zakon o digitalnim uslugama, Europski je parlament u srpnju odobrio i Zakon o digitalnim tržištima, donoseći tako sveobuhvatni zakonski okvir za uređeno digitalno okruženje koje će s jedne strane omogućiti veću zaštitu krajnjih korisnika digitalnih usluga ali i omogućiti jednake i fer uvjete svim sudionicima na tržištu. Reakcija je to na radikalne promjene koje su se u digitalnom svijetu dogodile u posljednjih 20 godina kada je EU donijela direktivu kojom je regulirala važna pitanja pružanja digitalnih usluga i prava korisnika.

Dio novog zakonskog paketa koji se odnosi na digitalna tržišta cilja prije svega na nekolicinu velikih online platformi koje utječu na živote milijardi korisnika i milijuna poduzeća u Europi i svijetu. Oni uključuju velike digitalne koncerne koji pružaju raznolike usluge – tražilice, društvene mreže, usluge clouda, dijeljenja video sadržaja, operativne sustave, drugim riječima sve koji zbog svoje dominantne pozicije na tržištu korisnicima mogu nametnuti nepravedne uvjete po načelu uzmi ili ostavi.

Da bi stvorili pravednije poslovno okruženje za sve sudionike na tržištu Europska je komisija novim zakonom predvidjela niz ograničenja za velike online platforme koji zbog svoje veličine i utjecaja na tržište djeluju kao nadzornici pristupa ili gatekeeperi.

Tako oni više neće moći povoljnije rangirati vlastite proizvode u odnosu na slične proizvode i usluge koje na njihovim platformama nude treće strane niti onemogućavati potrošače da se povežu s poduzećima koja nisu aktivna na njihovoj platformi. Neće smjeti ni predinstalirati svoje aplikacije i softver i sprječavati korisnike da ih izbrišu, a zabranjeno će im biti pratiti krajnje korisnike izvan osnovne usluge u svrhu ciljanog oglašavanja ako nije dana stvarna privola.

Zakon uvodi i niz novih obveza pa će velike platforme morati osigurati da je odjava s njihovih usluga jednako jednostavna kao i postupak prijave. Nadalje, poduzećima koja oglašavaju na njihovim platformama morat će staviti na raspolaganje alate i informacije koje oglašivači i izdavači trebaju kako bi mogli sami neovisno provjeravati oglase objavljene na platformi. Novi propis će poslovnim korisnicima omogućiti da promiču svoju ponudu i sklapaju ugovore s klijentima koji nisu aktivni na platformi i osigurati im pristup podacima koje generiraju pri korištenju njihovih platformi.

Set novih ograničenja i obveza donijet će stvarnu promjenu i pravednije poslovno okruženje za poduzeća koji u ponudi usluga na jedinstvenom tržištu oslanjaju na velike online platforme. Posebno važno za Europsku komisiju bilo je pružiti inovatorima i start-upovima nove mogućnosti za tržišno natjecanje i inovacije u okruženju internetskih platformi, a da pritom ne moraju postupati u skladu s nepoštenim uvjetima koji ograničavaju njihov razvoj.

Novi zakon donijet će prednosti i za krajnje korisnike odnosno potrošače koji će moći birati između više kvalitetnijih usluga, lakše promijeniti pružatelja usluga i neposredan pristup uslugama uz pravednije cijene.

Nakon što se službeno donese, Uredba o Aktu o digitalnom tržištu izravno će se početi primjenjivati u cijelom EU-u šest mjeseci nakon stupanja na snagu, odnosno od objave u službenom listu. Da bi osigurala poštovanje novog zakona koji stupa na snagu Europska je komisija predvidjela novčane kazne za kršenje obveza koje se kreću od 5 posto prosječnog dnevnog prometa do 10 odnosno 20 posto ukupnog godišnjeg prometa na svjetskoj razini. U slučaju sustavnog i opetovanog kršenja zakona Komisiji su na raspolaganju i druge korektivne mjere koje mogu uključivati i nalog za prodaju (dijela) poduzeća.

Sadržaj omogućio APIS IT

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.