Zagrebački salon od 26. ožujka u Domu HDLU

Autor:

Zagreb: Novouređen okoliš ispred Meštrovićevog paviljona 26.10.2018., Zagreb - Novouredjena hortikultura oko Mestrovicevog paviljona na trgu Zrtava fasizma.
Photo: Slavko Midzor/PIXSELL

Ovogodišnji, 54. zagrebački salon, koji se otvara u utorak, 26. ožujka, pod naslovom “Bez anestezije” prema koncepciji Branke Benčić i Tevža Logara, predstavit će u zagrebačkom Domu Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) recentnu umjetničku produkciju i razmotriti kontekste unutar kojih umjetnici djeluju.

Prijedlog kustoske koncepcije polazi od nekoliko pretpostavki i interesa, koje pokušava okupiti u okviru izložbe koja se formira kao postojeći i prepoznatljiv zadani format salona. Kako se napominje u najavi, razmatrajući pozadinu i perspektive zagrebačkog salona kustoski prijedlog formira se kaleidoskopski, kao refleksija mnogostrukih perspektiva i pozicija.

S jedne strane, s dvadesetogodišnjim odmakom, prisjeća se salona City scapes (1998) kustosa Igora Zabela, koji je promišljao izložbu kao strategiju, globalnu ideju, značajan niz procedura i pristupa s ciljem da “pravi gledatelj vidi umjetnički rad na pravi način.”

Tako se i izložbeni projekt “Bez anestezije” u svojoj unutarnjoj logici ne bavi općim problemima izlaganja, već promišlja relacije koje se stvaraju između umjetničkog djela, institucija i publike.

Po riječima kustosa, formalno se izložba razvija s jedne strane kao generacijski projekt, okuplja radove mahom hrvatskih umjetnika koje pozicionira u dijalog s generacijski bliskim umjetnicima iz kulturnog prostora bivše SFRJ, te međunarodnog konteksta, pronalazeći, labave ili udaljene veze i odnose.

“Salon tako reflektira tradiciju Zagreba kao mjesta koje je od 60-ih godina bilo upisano u međunarodni kontekst, kao mjesto susreta umjetnika, kritičara, institucija”, dodaju.

Kustosi kažu kako je izložba zamišljena kao prostor “bez oštrih rubova”, a sa serijom događaja u popratnom programu ne želi biti još jedna manifestacija “zamrznuta u vremenu“, nego želi pokazati na mogućnost konstantnog razvijanja unutar sistema suvremene umjetnosti, koji bezuvjetno treba uspostavljati relaciju do društvenih činjenica.

Izlažu Marija Ančić, Željka Blaškić AKA Gita Blak, Ben Cain, Jasmina Cibic, Nemanja Cvijanović, Karla Čurčinski, Matija Debeljuh, Igor Eškinja, Fokus Grupa, Martina Grlić, Igor Grubić, Tina Gverović, Siniša Ilić, Paulina Jazvić, Jelena Jureša, Petar Katavić, Kristina Marić, Ines Matijević, Damir Očko, Petra Orbanić, Jelena Petric, Renata Poljak, Viktor Popović, Jasenko Rasol, Lala Raščić, Davor Sanvincenti, Marko Tadić, Nora Turato, Katarina Zdjelar.

Uz Salon i zajednička izložba ranije nagrađenih autora

Paralelno sa Salonom, u galeriji Proširenih medija održat će se i zajednička izložba ‘’S druge strane’’ nagrađenih autora 51. zagrebačkog salona, Gorana Škofića i Vlaste Žanić, koji su dva jednakovrijedna Grand Prixa osvojili za radove “Na plaži” i “Pravo glasa”.

Predstavit će se zajedničkim radom – performansom koji će biti održan na dan otvorenja, dok će do kraja trajanja izložbenog razdoblja u galeriji PM biti postavljena multimedijalna instalacija temeljena na video zapisima samog performansa.

Autorica predgovora te izložbe Patricija Počanić ustvrdila je da je ideja o nastanku zajedničkog djela/izvedbe proizašla ujedinjenjem umjetničkih stremljenja dvoje umjetnika na dvije razine, na prvoj su se stopile različite umjetničke prakse i specifičnosti njihovih radova, a na drugoj nastavili narativi njihovih nagrađenih djela.

U okviru performansa na otvorenju stotinjak izvođača će u kružnom prostoru Galerije PM hodati neprestano, u istom smjeru, dok će posjetitelji performans moći gledati kroz prolaz koji se nalazi između Galerija Prsten i PM.

Drugi dio izložbe je preslika stvarnosti performansa, videoinstalacija projicirana na platno postavljeno u istom prolazu između galerija, koja će biti postavljena nakon otvorenja i koja će prikazivati u prirodnoj veličini i stvarnom mjerilu prostora snimku istog događaja, u jednakom kadru kao što su ga promatrači na otvorenju mogli vidjeti.

“Suradnja ovo dvoje umjetnika tako je mnogostruko isprepletena – ponavljaju se oblici, postupci i iskustva poznati iz njihovih opusa i umjetničkih istraživanja, ali i narativi radova prošlog Salona, istovremeno stvarajući sasvim novu umjetničku i društvenu događajnost”, istaknula je Počanić.

“Stvarno iskustvo i njegovi liminalni dvojnici – performans i video instalacija u ovom naizgled jednostavnom i minimalnom procesu otkrivaju niz različitih čitanja, heterogenih fizičkih i psihičkih stanja koja se prenose u prostor i na nas kao promatrače i koja zaista predstavljaju i prostor i dimenziju i iskustvo s druge strane”, dodala je.

Vlasta Žanić (Zagreb, 1966.) diplomirala je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, 1990. Bavi se proširenim poljem skulpture koristeći razne medije, skulpturu, instalaciju, video, performans, hepening, u širokom rasponu tema, od osobnih i intimnih do teoretskih i konceptualnih propitivanja o pojmu umjetnosti, značenju i poziciji autora, publike i eksponata. Izlagala je na više od 30 samostalnih i velikom broju grupnih izložba i festivala u Hrvatskoj i inozemstvu. Nagrađivana umjetnica radi kao profesorica na Kiparskom odsjeku na ALU u Zagrebu.

Goran Škofić (Pula, 1979.) diplomirao je na Odsjeku za film i video na Umjetničkoj akademiji u Splitu, 2005. Izražava se u mediju videa, fotografije, videoinstalacije i filma, eksperimentirajući manipulacijom slike i elementima performansa. U radovima kao motiv koristi pojedinca ili skupinu ljudi kroz koje na često humoran ili autoironičan način prikazuje društvene deformacije i apsurde svakodnevnice. Izlagao je na više od 30 samostalnih i nizu grupnih izložbi i festivala u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj je rad višestruko nagrađivan, a radovi mu se čuvaju u domaćim i inozemnim javnim zbirkama. Radi i živi u Zagrebu i Poreču.

Zagrebački salon i izložba nagrađenih autora mogu se razgledati do 5. svibnja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.