VISOKA CIJENA PREDSJEDNIČKIH KAMPANJA: Milijunski iznosi za već odlučene izbore

Objavljeno u Nacionalu br. 474, 2004-12-14

Iako sva ispitivanja pokazuju da je izhod predsjedničkih izbora već odlučen, kandidati će u kratkoj, dvotjednoj, kampanji potrošiti goleme iznose

Drugog dana 2005. godine Hrvati će birati svog predsjednika. Iako predizborna kampanja počinje u četvrtak, dan nakon što će se znati tko je uspio sakupiti 10.000 potpisa, kandidati i njihovi izborni stožeri već su uvelike, doduše neslužbeno, započeli svoje promidžbene manevre. Iako ovi izbori donose kratkih 15 dana predizborne kampanje, u nju će biti utrošeni golemi iznosi koje mnogi kandidati odbijaju otkriti. Nacional je ipak pokušao doznati kako se pripremaju te kako će izgledati predizborne kampanje kandidata za koje se u javnosti vjeruje da će uspjeti skupiti dovoljno potpisa podrške hrvatskih građana i tako na predstojećim izborima konkurirati za mjesto predsjednika Republike Hrvatske.

Aktualni predsjednik Stjepan Mesić u predizbornu utrku za ostanak u Predsjedničkim dvorima kreće s planiranim budžetom od oko 3,5 milijuna kuna, koliko je potrošio i na svoju prvu predsjedničku kampanju. Medijska promidžba uzet će 70 posto tog iznosa, dok će se ostatak novca potrošiti za produkciju i PR Mesićeve predizborne kampanje. Na TV ekranima vrtjet će se nekoliko verzija promidžbenih spotova koji su ga koštali oko 150 tisuća kuna. Glavni spot autora Lukasa Nole u trajanju od 30 sekundi snimljen je u studiju zagrebačkog Jadran filma, a prikazivat će se i u upola kraćoj “reminder” verziji. Uz to , prikazivat će se i takozvani anketni spot autora Borisa Vučkovića u kojem će prijatelji Stjepana Mesića govoriti zašto će mu na predstojećim izborima dati svoj glas. Iako noseći slogan kampanje još nije odabran, birači će aktualnog predsjednika moći vidjeti na jumbo plakatima s napisima “S.M. naš predsjednik” i “S.M. moj predsjednik”. Lik Stjepana Mesića pojavit će se na ukupno 900 unaprijed zakupljenih oglasnih mjesta u cijeloj Hrvatskoj. Vizualni identitet predsjedničke kampanje za Mesića je osmislila agencija Designsystem uz Borisa Maleševića i Milana Živkovića, a izborni stožer vode Štefanija Balog, Tomislav Pavliško i Boris Vučković.

U izbornom stožeru HDZ-ove predsjedničke kandidatkinje Jadranke Kosor nisu htjeli otkriti koliko će koštati predizborna kampanja. Nedoumica je bilo i oko cijene promidžbenog spota, koji je, kako se šuškalo vladajuću stranku koštao čak 1,5 milijun kuna. Ipak u razgovoru za Nacional Ratko Maček, direktor predsjedničke kampanje Jadranke Kosor oštro je demantirao takve glasine: ?Promidžbeni spot u potpunosti smo radili sami, jedino smo iznajmili tehničku opremu. Priča o milijun i pol kuna smiješna je i lažna, a istina je da je spot koštao dvjesto tisuća kuna?. U stožeru koji predvodi Ratko Maček dodaju da je spot Jadranke Kosor sniman na raznim lokacijama diljem Hrvatske, da će se prikazivati u nekoliko verzija različita trajanja i da su ga, uz tim domaćih marketinških stručnjaka, osmislili i “ljudi iz stranke”. Dodaju da su promidžbeni plakati s izbornim sloganom “Ljudi ispred politike” gotovi, a oglasna mjesta zakupljena. Neodgovaranje na pitanje koliko će novca HDZ utrošiti na kampanju svoje kandidatkinje izborni stožer Jadranke Kosor opravdava ovako: “Cjelokupni trošak kampanje bit će poznat tek na kraju, s obzirom na to da sam tijek kampanje ovisi o mnogim čimbenicima, prije svega o njenom ritmu. Cijena će sigurno biti 50 posto niža od redovitih marketinških cijena, jer cjelokupni posao medijskog planiranja, zakupa i definiranja komunikacijskih kanala rade stranački stručnjaci. Takvo zaobilaženje konkretnih podataka o kampanji moglo bi pogodovat daljnjim kritikama koje su u posljednje vrijeme neki mediji i protivnici Jadranke Kosor HDZ-u upućivali zbog toga što je Vladinu kampanju “Otvorena vrata”, pokrenutu u studenom, zapravo lansirao kao bi dva mjeseca prije predsjedničkih izbora osigurao vjetar u leđa svojoj predsjedničkoj kandidatkinji. Inače, jumbo plakati, novinski oglasi i promidžbeni spotovi “Otvorenih vrata” objavljivani u studenome stajali su 8, 3 milijuna kuna, od čega je 3,6 milijuna plaćeno za vanjske oglasne prostore diljem Hrvatske, pa se neki pribojavaju i kritiziraju da će velik dio tih oglasnih prostora HDZ sada iskoristiti za plakate Jadranke Kosor.

O kampanji Slavena Letice, neovisnog predsjedničkog kandidata koji na izbore izlazi uz potporu Hrvatske stranke prava, brine se 30-ak stručnjaka i volontera predvođenih sportskim trenerom Hermanom Vukušićem, a pomaže im oko 1500 suradnika koji obavljaju terenski rad. Sve njih Letica odbija nazivati izbornim stožerom nego inzistira na pojmu ” izborni tim” umjesto tog izraza. Letica tvrdi da za svoju kampanju nije angažirao nijednu profesionalnu marketinšku agenciju, nego je svoju promidžbu osmislio sam uz pomoć ljudi iz svog tima. Njegova predizborna kampanja, dodaje, stajat će oko 50.000 eura, a petnaestak posto novca Letica će potrošiti za reklamiranje u medijima. Profesor zagrebačkog Medicinskog fakulteta birače će pokušati privući sloganom “dr. Slaven Letica ? predsjednik koji zna” uz poruku biračima “Birajte mudro”. Promidžbeni spot nije snimio niti to planira učiniti, a veli da nije zakupljivao ni oglasne prostore za jumbo plakate. Kompletan vizualni identitet predizborne kampanje osmislio je dizajnerski tandem Danijel i Goran Popović iz studija Pop & Pop.

“Đurđa Adlešić: pr(a)vi izbor za Hrvatsku” predizborni je slogan bjelovarske gradonačelnice i predsjedničke kandidatkinje HSLS-a. Đurđa Adlešić u kampanju će uložiti ukupno milijun kuna, a polovicu tog iznosa namijenila je medijskoj promidžbi. Iznos od 120.000 kuna već je potrošila na snimanje promidžbenog spota snimanog u studiju Jadran filma. Dvadesetominutni spot režirao je i producirao Orka film, a osmislio ga je kreativni tim agencije IM&C, koji je odgovoran i za kompletnu strategiju predizborne kampanje. Tim predvodi Konrad von Viereck, stručnjak za političkogi marketing, savjetnik u njemačkom i Europskom parlamentu. Izborni stožer Đurđe Adlešić, u kojem je ukupno šest ljudi, predvodi Dražen Breglec, a u pripremu predsjedničke kampanje uključeni su i drugi članovi HSLS-a iz cijele Hrvatske.

“Pravi (i pošten) čovjek za bolju Hrvatsku” slogan je s kojim će pred birače izići još jedan neovisni predsjednički kandidat , biznismen Boris Mikšić, koji će svoju predsjedničku kampanju financirati vlastitim novcem. Mikšić je za voditelja svog izbornog stožera, koji osim u Zagrebu djeluje i u Karlovcu, Splitu i Osijeku, izabrao pukovnika Žarka Delača. Iako ni Mikšićev stožer nije želio otkriti točan iznos kojim će financirati predizbornu kampanju koju su sami osmislili, vele kako će na nju utrošiti nekoliko milijuna kuna, a 60 posto budžeta namijenili su medijskoj promidžbi. Jumbo plakati s likom tog neovisnog predsjedničkog kandidata pojavit će se na 300 mjesta diljem zemlje. Fotografije su djelo Ive Pervana a vizualni identitet kampanje osmislila je članica izbornog stožera Sunčana Matijašević. Mikšić je snimio i promidžbeni spot u trajanju od 10 sekundi, a autori su Boris Krstinić i Aplaudo grupa. Predizbornu kampanju pratit će i radio jinglovi od 34 sekunde te skladba “Američki san” autora Vladimira Miklera u produkciji Roberta Funčića. Kako bi privukao što više birača, Mikšić je za svoju predsjedničku kampanju angažirao i estradnjake Matu Mišu Kovača i mladu Žanamari Lalić, koji će Zagrebu, Zadru, Vukovaru i Splitu održati besplatne koncerte.

Ljubo Ćesić Rojs, još je jedan predsjednički kandidat koji ne želi otkriti koliko će novca potrošiti za svoju predizbornu kampanju. Nije angažirao ni jednu marketinšku agenciju, nego je promidžbenu strategiju i osmišljanje vizualnog identiteta kampanje povjerio svom 50-članom izbornim stožeru u kojem su, među ostalima, generali Željko Glasnović i Marinko Krešić, te Marko Marinić. Umirovljeni general Hrvatske vojske i bivši saborski zastupnik snimio je nekoliko promidžbenih spotova, koji su zapravo skup videoisječaka pretežno vojne i građevinarske tematike, a kaže da u privatnim studijima svojih prijatelja priprema i polusatnu dokumentarna emisiju o samome sebi. Ovaj neovisni predsjednički kandidat u predizbornu kampanju kreće sa sloganima “S predsjednikom na posao!” i “1971. odvažnost, 1991. odlučnost, 2005. budućnost”.

Ćesićev bivši hadezeovski kolega Ivić Pašalić, predsjednički kandidat Hrvatskog bloka, za svoju će kampanju potrošiti oko milijun kuna. Promidžbene plakate s izbornim sloganom “Za uspravnu Hrvatsku” osmislio je dizajn studio “Duspara kreativna radionica”, no kako nisu zakupljena oglasna mjesta, Pašalićev lik neće se pojaviti na jumbo plakatima i svjetlećim reklamama. Ipak, birači će ga moći gledati u promidžbenom spotu koji ga je stajao 50.000 kuna. Spot autora Zrinka Ogreste sniman je u Zagrebu, a na ekranima će se vrtjeti u dvije verzije ? jednoj u trajanju od 15, a drugoj od 8 sekundi. Pašalićevu kampanju osmislili su ljudi iz njegova 12-članog izbornog stožera kojem pomaže pedesetak volontera.

Komentiraj

Source:Marina Biluš