Učenici u Slavonskom Brodu premlatili djevojčicu romske nacionalnosti. Policija pokrenula istragu
Brodsko-posavska policija istražuje slučaj nasilja u slavonskobrodskoj osnovnoj školi gdje su, po pisanju medija, njeni vršnjaci prije desetak dana premlatili i lakše ozlijedili učenicu petog razreda, a od škole se očekuje očitovanje Ministarstvu obrazovanja.
“Policija je odmah postupila po primanju dojave i istraga je u tijeku”, rekla je u petak Hini policijska glasnogovornica Kata Nujić i navela kako, zbog utvrđivanja svih detalja i činjenice da su istragom obuhvaćene maloljetne osobe, o okolnostima ovog događaja zasad ne žele izlaziti u javnost, pa tako niti tko ga je i kada prijavio.
Mediji navode da je Ministarstvo obrazovanja zatražilo očitovanje Osnovne škole Blaž Tadijanović o slučaju od 14. ožujka kada su djevojčicu petog razreda, navodno romske nacionalnosti, premlatili njeni školski vršnjaci, nakon čega je zbrinuta u bolnici.
Iz škole roditelje zvali nakon nekoliko dana
Iz slavonskobrodske bolnice su im potvrdili da je djevojčica u pratnji majke tada zatražila liječničku pomoć, a utvrđene su joj lakše ozljede, zbog čega su o tome iz bolnice obavijestili policiju. Roditelji djevojčice za Telegram su rekli da su ogorčeni na ponašanje škole. Zvali su ih, kažu, tek nekoliko dana nakon incidenta i opomenuli da djevojčica ne dolazi u školu. “Jako je uplašena i u strahu. Još ima modrice i ogrebotine od batina koje je dobila”, rekao je otac napadnute djevojčice.
Ravnateljica škole Sanja Spajić u četvrtak je za HRT izjavila da je škola na slučaj reagirala promptno i po protokolima te da ne želi govoriti o detaljima s obzirom da se i dalje vode razgovori. “Postupamo po protokolu o postupanju u slučaju nasilja, ali još uvijek nije cijeli proces završen”, naglasila je Spajić.
Jesu li iz škole reagirali na vrijeme i po predviđenom protokolu znat će se nakon nadzora Ministarstva obrazovanja koje je od škole zatražilo očitovanje.
Kajtazi: ‘Mladi Romi su tome izloženi od najranije dobi’
Sve je komentirao i Veljko Kajtazi, zastupnik romske nacionalne manjine u Saboru. “Čini mi se da je vršnjačkog nasilja sve više i da se na sprečavanju ne radi dovoljno. Poznati su mi od ranije slučajevi u kojima su djeca i odustajala od školovanja zbog diskriminacije i nasilja jer nisu imali dovoljnu potporu učitelja i škole. Ono što je još gore, mnoge mlade Romkinje i Romi tu vrstu nasilja i diskriminacije prihvaćaju kao nešto normalno jer su tome izloženi od najranije dobi”, rekao je za Telegram. Dodao je da ako ovakav slučaj dođe do policije to je znak da je već prekasno i da je do propusta već došlo te da smo kao društvo zakazali.
Romana Nikolić: “Ovo je ozbiljno kršenje ljudskih prava”
Na slučaj vršnjačkog nasilja osvrnula se i Romana Nikolić, saborska zastupnica Socijaldemokrata. “Vršnjačko nasilje, očito motivirano predrasudama prema određenim društvenim skupinama, prema pripadnicima romske nacionalne manjine, škola nije prijavila, već je to učinila bolnica nakon što je djevojčica zaprimljena na hospitalizaciju. Škola po saznanju počinjenja vršnjačkog nasilja bila je dužna to učiniti, ne samo iz moralne dužnosti da zaštiti dijete, Romkinju, žrtvu nasilja, već i prema Protokolu za postupanje u slučaju nasilja, koji im propisuje točno što trebaju učiniti, ali su još jednom dokazali svima nama koliko je sustav zakazao”, poručila je u priopćenju.
Dodala je da nam je sustav dokazao da, kada je riječ o položaju Roma i Romkinja u Hrvatskoj, nemaju isti položaj u društvu, da njihova borba protiv diskriminacije, socijalne isključenosti i segregacije započinje još u ranoj dobi.
“Ovo je ozbiljno kršenje ljudskih prava, djevojčice romske nacionalne manjine. Postoji velika vjerojatnost da joj se ovakvim ponašanjem učenika i nečinjenjem škole, oteža pristup kvalitetnom obrazovanju, što za posljedicu može imati i teži pristup tržištu rada koji dovodi do siromaštva i socijalne isključenosti, nedostatku zdravstvene zaštite te loših životnih uvjeta, s kojima se pripadnici romske manjine svakodnevno suočavaju. Ozlijeđena djevojčica ima svo pravo osjećati se nesigurno, neprihvaćeno i nezaštićeno od sustava, jer sustav/djelatnici škole nisu joj pružili adekvatnu pomoć koja joj je u tom trenutku trebala biti pružena”, poručila je.
Ističe da je jedini odgovor na nasilje prijava svakog oblika, bez zataškavanja. Također, napominje Romana herković, mora se raditi na razvijanju empatije kod djece kao i na prevenciji i edukaciji djece, ali počevši još u predškolskoj dobi, što je sustavno zanemareno već godinama.
“Za uspjeh u školi potrebno je da svi učenici budu zaštićeni od svih oblika diskriminacije, ali i da svi akteri odgojno-obrazovnog procesa prepoznaju svoje osobne predrasude i rade na njima kako bi se diskriminacija smanjila. Diskriminacija ostavlja posljedice, a škola je dužna, kao odgojno-obrazovna ustanova, djeci osigurati sigurno okruženje u kojem neće trpjeti bilo koji oblik diskriminacije. Učitelji i profesori su ti koji trebaju reagirati na svaki oblik nasilja nad romskom djecom i svojim primjerom usmjeravati učenike, potičući socio-emocionalno prihvaćanje i stvaranje sigurne i ugodne razredne klime”, naglasila je i zaključila da je najvažnija potreba za promicanjem temeljnih vrijednosti prihvaćanja drugačijih od nas, tolerancije i empatije u odnosu prema onima koji nisu istoga opredjeljenja, statusa ili podrijekla.