SVJETSKI TREND 2016.: Bojanke za odrasle hit i u Hrvatskoj – crtaju ih i domaći autori

Objavljeno u Nacionalu br. 962, 09. listopad 2016.

Nakon što je u svijetu prošle godine prodano više od 12 milijuna bojanki za odrasle, trendu su se pridružili i domaći ilustratori – Tomislav Tomić i Dragica Banić – koji očekuju uspjeh svojih bojanki u Hrvatskoj

Već se dugo u izdavačkoj industriji nije dogodio trend kakav traje još od prošle godine – bojanke za odrasle prodaju se više nego što je itko mogao predvidjeti. Samo prošle godine prodano je više od 12 milijuna primjeraka, a godinu ranije svega milijun. Postoje čak i grupe koje se sastaju jednom mjesečno i na kojima ljudi boje razne likovne motive jer im to služi kao antistresna terapija. Da Hrvatska prati svjetske trendove, pokazuju ne samo prodajne brojke dosadašnjih izdanja bojanki za odrasle, nego i najnovija izdanja – pojavili su se i hrvatski ilustratori kao autori bojanki za odrasle. Izdavačka kuća Fokus komunikacije prva je u Hrvatskoj objavila bojanke za odrasle hrvatskih autora, “Zemlju snova” Tomislava Tomića i “Blaga Hrvatske” Dragice Banić.

“Ideja da izdamo ‘hrvatske’ bojanke bila je samo djelomično naša. Autorica Dragica Banić već je bila napravila koncept s nekoliko crteža pa smo zajedno samo dogovorili detalje. Što se tiče bojanke ‘Zemlja snova’, tu također moram pohvaliti autora. Tomić je vrhunski crtač koji se posebno ističe u žanru fantastike. Iz toga je bilo jasno u kojem smjeru ćemo ići. Svaki put kada objavimo neki bestseler stranog autora, potajice se nadamo da će takav čin potaknuti kojeg domaćeg autora da nam se obrati i ponudi potencijalni bestseler”, kaže Branko Matijašević, član uprave za marketing i prodaju u Fokus komunikacijama. Smatra da su bojanke za odrasle jedan od najzdravijih trendova u izdavaštvu posljednjih godina.

“Ima li išta ljepše od stvaranja platforme u kojoj baš svatko može biti umjetnik bez obzira na prirodni talent? Vječno je pitanje ‘kako probuditi dijete u sebi?’ a trendovi poput ovog brojnim ljudima pružaju mogućnost da naprave upravo to – puste svoj kreativni dio na slobodu i vesele se kao djeca. Kako bismo uveli trend na široka vrata, prvo smo objavili bojanke najprodavanije autorice na svijetu Johanne Basford. Logičan korak nakon toga bio je taj da posegnemo u beskrajan bunar talenta hrvatskih crtača. Ne moram ni napominjati da smo rezultatima i interesom za ove hrvatske proizvode iznimno zadovoljni”, za Nacional je istaknuo Matijašević koji kaže da mu je važno objavljivati hrvatske autore. Mnoge države, rekao je Matijašević, imaju svoje pisce i autore bojanki za odrasle i objavljivanjem domaćih autora želi ih potaknuti da što više rade.

Mozaik knjiga također je objavila nekoliko inozemnih autora bojanki za odrasle i, kako kaže Ana Tafra iz odnosa s javnošću, jako su popularne i mnogi ih odaberu za idealan rođendanski dar. Brojni ljudi žele da im to bude hobi jer bojanke za odrasle snažno pomažu u borbi protiv stresa i tjeskobe.

Međutim, unatoč tomu što se o bojankama za odrasle govori kao o idealnoj aktivnosti u antistresnoj terapiji, psihologinja i art terapeutkinja Nada Ivanović kaže da bojanke za odrasle to nikako ne mogu biti.

“Bojanke za odrasle mogu biti terapija vjerojatno na sličan način kao primjerice kukičanje, ili čak igranje kompjuterskih igrica. Takva terapija je repetitivna aktivnost koja prazni um i time umiruje i trenutačno oslobađa od stresa, dakle na površnom i privremenom nivou. Problem je taj što se bojanke prodaju za ono što nisu, odnosno zloupotrebljavaju naziv ‘art terapija’ te pogrešno navode da služe ‘razvoju kreativnosti’. Bojanke ni kod djece ni kod odraslih ne razvijaju kreativnost, nego je ograničavaju. Kreativnost se, i kod djece i kod odraslih, razvija slobodnim crtanjem i izražavanjem, bilo kojim materijalom i na bilo kojoj razini likovnih sposobnosti i talenta. Velika je šteta da se većina odraslih ljudi prestane likovno izražavati nakon likovnog odgoja u školi. Ako nekoga bojanke motiviraju da kupi bojice i vrate ga crtanju, onda su postigle nešto puno značajnije od svoje primarne svrhe”, smatra Nada Ivanović i tvrdi da ne očekuje ikakvu korist od bojanki.

 

‘Ne moram posebno napominjati da smo rezultatima i interesom za ove hrvatske proizvode iznimno zadovoljni’, kaže Branko Matijašević iz Fokus komunikacija

 

“Ako su bojanke hit u svijetu, ne vidim zašto ne bi bile i u Hrvatskoj. Moram priznati da navodna popularnost tih bojanki šalje pomalo zabrinjavajuću poruku – da su suvremeni životi toliko pod stresom i odvojeni od kreativnosti da očigledno postoji potreba za sigurnim repetitivnim aktivnostima koje se i na tako niskom nivou ‘likovnog izražavanja’ smatraju kreativnima. Art terapija ima onoliko dodirnih točaka s bojankama koliko možda slušanje vremenske prognoze ima dodirnih točaka sa psihoterapijom”, rekla je Nada Ivanović. Za Nacional je objasnila što je to zaista art terapija: psihoterapijski pristup u kojem likovni proces služi kao način osobnog izražavanja i komunikacije, primjerice, nekih tema koje je teško verbalizirati, jakih ili neugodnih emocija i neodređenih misli.

Nisu važni talent i likovna vještina, nego izražavanje, osvještavanje, prorada i integracija osobnih tema, emocija, stanja i misli. Art terapija se održava u psihoterapijskom kontekstu, važan je odnos s art terapeutom unutar kojeg se on reflektira na likovno djelo. Ako se osoba želi samostalno osloboditi stresa i razvijati kreativnost kroz likovni medij, umjesto bojanki bih preporučila prazan blok u koji bi se redovito slikale i možda opisivale asocijacije, misli, snovi i osjećaji. Umjesto popunjavanja masovno produciranih shematskih slika i blokiranja misli i emocija, osoba je usmjerena prema osobnim osvještavanju i pravom razvoju kreativnosti”, smatra art terapeutkinja Nada Ivanović.

Prvi hrvatski autor bojanki za odrasle, ilustrator Tomislav Tomić koji se ilustracijom bavi više od 15 godina i jedan je od najcjenjenijih i u Hrvatskoj, ali i u inozemstvu, za Nacional je rekao da je bojanku radio više od godinu dana.

“Inspiracija za bojanku došla je kroz razgovor s urednikom Davorom Uskokovićem o globalnom fenomenu u izdavaštvu, odnosno bojankama za odrasle. Pitao me bih li ja radio jednu takvu knjigu, a ja sam pristao pod uvjetom da imam potpunu slobodu pri izradi ilustracija. Mnoge ilustratorske projekte koje radim za inozemne izdavače urednici dosta definiraju, ponekad i previše. Ovaj projekt mi je poslužio kao neka vrsta opuštanja i zabave između naručenih projekata drugih izdavača”, rekao je Tomić i dodao da mu je taj rad poslužio i kao neka vrsta kreativnog pražnjenja, odnosno kaže da je mogao slobodno crtati, a nije morao previše razmišljati o tome što crta. Smatra da u Hrvatskoj nije moguće očekivati veći komercijalni uspjeh ove knjige.

 

‘Popularnost bojanki šalje zabrinjavajuću poruku da smo toliko odvojeni od kreativnosti da trebamo sigurnu repetitivnu aktivnost’, kaže psihologinja Nada Ivanović

 

“Naklade su u Hrvatskoj vrlo male i nisam siguran koliko je kod nas zaživjela navika bojanja među odraslima. Ali često kad sam najmanje opterećen nekim projektom, stvari na kraju ispadnu bolje nego kad imam velike planove. Vani postoji veće tržište za bojanke za odrasle pa ćemo pokušati ponuditi ovu knjigu nekim inozemnim izdavačima. Već sam radio neke bojanke za odrasle, ali za inozemne izdavače, a ovo je prva koja je rađena baš za našeg izdavača pa je zato posebna. Glavna razlika između te bojanke i ostalih projekata koje sam radio je ta da sam imao potpunu slobodu u odabiru motiva, izdavač se nije uplitao u moj rad i na tome sam mu vrlo zahvalan”, govori ilustrator kojega najviše privlače bajke, pa se i pri izradi ove bojanke odlučio za bajkovite motive. Nije pokušao obojiti nijedan od svojih motiva, ali je uživao crtajući ih. Cilj mu je bio da se ljudi zabave, opuste ili da se osjećaju kreativno dok boje. Iako Tomić ne prati kakve se bojanke rade za odrasle na svjetskoj sceni, vidio je radove autora objavljenih kod nas. Smatra da svaki od njih ima kvalitete po kojima je poseban i neke bojanke su mu vrlo zanimljive. Koliko god bojanke za odrasle mnogi doživljavaju kao visoko komercijalni projekt, smatra da ta vrsta knjige nudi autoru beskrajno mnogo mogućnosti da se istovremeno kreativno izrazi i zabavi.

Dragica Banić dizajnom se bavi tri godine, a inspiraciju za svoju prvu bojanku za odrasle pronašla je nakon što joj je mlađi brat odselio u inozemstvo pa ju je njemu i posvetila.

“Pet mjeseci radila sam bojanku. Tri mjeseca proučavala sam putopisne knjige, povijest gradova, nazivala turističke zajednice, posjećivala određena mjesta, razgovarala s ljudima, fotografirala ornamente… Nakon toga, dva mjeseca crtala sam bojanku. Mi smo mala zemlja, ali vrlo bogata tradicijom, gastronomijom, prirodnim dobrima i poviješću. Nažalost, rijetko tko od nas uspije upoznati cijelu Hrvatsku i zbog toga sam i osmislila ovu bojanku. Želja mi je ljudima približiti našu zemlju, običaje koji padaju u zaborav, povijest koju zaboravljamo, gastronomiju i prirodna dobra kojih nismo ni svjesni, spomenike nulte kategorije, manifestacije. Dolaze nove, mlađe generacije i mi smo ti koji im trebamo ostaviti neki trag”, rekla je Dragica Banić. Očekuje da će bojanka utjecati na to da ljudi koji su je koristili posjete te gradove i nacionalne parkove te osjete hrvatsku povijest i kulturu.

“Želim da turist koji dođe u Hrvatsku uzme bojanku i obiđe sve gradove koji se nalaze u njoj, a zatim oboji ilustraciju prema vlastitu viđenju. Boje koje koristi tijekom bojenja pokazat će kako je doživio našu zemlju. Krenula sam naslijepo. Željela sam prikazati Hrvatsku onako kako je ja doživljavam, raznoliku, šarenu, predivnu, bogatu. Želim da naši političari uzmu ovu bojanku i daruju ju ljudima izvan hrvatskih granica”, kaže 39-godišnja umjetnica koja se nada da će bojanka “Blaga Hrvatske” postati i hrvatski suvenir.

S obzirom na to da ona, kao i Tomić, radi i za inozemne tvrtke, Dragica Banić kaže da su njezini poslovni partneri izvan Hrvatske oduševljeni bojankom. “U inozemstvu su bojanke već odavno hit. Mnoge zemlje već proizvode digitalne bojanke i iako ih već radim za njih, bojanka ‘Blaga Hrvatske’ posebno ih je oduševila. Prepoznali su umjetničku i edukacijsku vrijednost tih crteža i shvatili poruku koju sam željela poslati. Dobre reakcije već stižu i pismenim putem i usmeno, a to me neizmjerno veseli. Mislim da je došlo vrijeme za bojanke u Hrvatskoj. Ljudi su željni drugačijeg pristupa, inovativnijeg i neobičnijeg.

Ovo je jedan od njih. Osim što potiču kreativnost, bojanke imaju i edukativni karakter, što mi je bio i glavni cilj”, govori Dragica Banić koja ima puno ideja. Planira, otkrila je za Nacional, za svaki grad napraviti mini bojanke za odrasle poput “Blaga Hrvatske”, bojanku o hrvatskim jedrenjacima i brodovima, božićnu bojanku s naglaskom na staklopuhače i zaboravljene staklene kugle, uz naravno neizostavne anđele. Osim toga, želi nacrtati bojanku za odrasle s motivima hrvatske mode kroz povijest, hrvatskim ručnim radovima, zatim bojanku sa psima… Očito se tržište bojanki za odrasle hrvatskih autora budi i može se očekivati mnogo ideja.

Komentiraj