Štern o cijenama nafte: “Ovo je zatišje pred buru”

Vlada je u ponedjeljak na telefonskoj sjednici donijela Uredbu o utvrđivanju najviših maloprodajnih cijena naftnih derivata sukladno kojoj se najviše maloprodajne cijene računaju po formuli prema osnovnoj cijeni fosilnog goriva u prethodnom 14-dnevnom razdoblju. Također, na snagu je stupio i embargo na uvoz ruske nafte u EU.

Ekonomski analitičar Damir Novotny za emisiju ‘U mreži Prvog’ Hrvatskog radija rekao je da je najveći pojedinačni kupac sirove nafte Kina. “Loše vijesti iz njihovog gospodarstva bile su jasan signal da će potražnja padati u narednim godinama i trgovci naftom su počeli snižavati cijene. Tak da su cijene padale i bez embarga. Kod cijena nafte se događa to da zbog nekog vanjskog šoka, kao što su ratovi, epidemije, zatvaranje Sueskog kanala dođe do rasta cijena, ali onda i pada. Tako da je tržišni mehanizam počeo djelovati i bez ovog embarga”, rekao je.

Novotny smatra da je vrijeme da se počne pregovarati, ako se želi izbjeći dugoročni rat. Naglasio je da je ključno pitanje kako će se cijene nafte i bez embarga kretati u budućnosti. “Po meni pitanje svih pitanja je što će se događati u kineskoj ekonomiji”, istaknuo je.

Dodao je da je šok s naftom izazvao drugi, pozitivan šok.  “Traže se tehnološka rješenja bez nafte za proizvodnju energije”, rekao je.

Energetski konzultant Davor Štern smatra da neće biti dugoročnijeg smanjivanja cijena goriva.

“Dobro da je došlo za Božić, nadamo se da će se zadržati preko praznika. No ovo što se sada sprema je zatišje pred oluju. Ne znamo kako će se Europa i druge zemlje koje se drže embarga snaći, međutim u ostatku svijeta i dalje će se prerađivati nafta, no u sve udaljenijim zemljama pa će i transport tih derivata biti skuplji. Istovremeno će transport nafte prema Europi biti skuplji pa možemo očekivati povećanje cijena, nakon ovog kratkotrajnog zatišja, ako će robe i biti”, naglasio je.

Najviše ga, kaže, brine nedostatak robe na tržištu. “Ipak je ruska nafta blizu, dostupna je. Za dva dana je stizala do svih luka u Mediteranu. I nadam se da će Vlada donijeti jednu mudru odluku da se ponovno stavi rafinerija Rijeka u pogon, bez obzira na to što si partner MOL misli o tome. Rafinerija Rijeka je jedina garancija opskrba za europsko tržište. Zatvoriti je u ovakvo vrijeme je sulud potez”, istaknuo je.

Komentiraj