Splitski Balet u strahu od povratka Bogdanića

Autor:

Miranda Cikotic/PIXSELL

Mladi koreograf makedonskih korijena Igor Kirov, najizgledniji kandidat za Bogdanićeva nasljednika na čelu Baleta HNK u Splitu, mogao bi Bogdanića ponovno – kao vanjskog honorarnog suradnika – angažirati za savjetnika

Punih šest mjeseci trebalo je proći od prve javne optužbe za zlostavljanje i uznemiravanje, koju je protiv njega iznijela rumunjska balerina Alexandra Bertea, pa do svršetka procedure smjene vršitelja dužnosti ravnatelja Baleta splitskog Hrvatskog narodnog kazališta Dinka Bogdanića. Ovih dana, kada je odluka postala konačna, činilo se da je došla kraju i drama u splitskom Baletu. Međutim, prema informacijama Nacionala iz samog splitskog HNK, nezadovoljstvo je ponovno prokuljalo. Neslužbene najave govore da je najizgledniji kandidat za Bogdanićeva nasljednika mladi koreograf makedonskih korijena Igor Kirov, a gotovo kompletan baletni ansambl uplašio se mogućnosti da on ponovno – kao vanjskog honorarnog suradnika – angažira samog Dinka Bogdanića.

U TRENUTKU ZAKLJUČENJA OVOG TEKSTA NACIONALA trajali su teški pregovori između vodstva splitskog HNK predvođenog intendantom Goranom Golovkom, predstavnika radnika i zaposlenika iz Radničkog vijeća te samog Kirova, u kojima se tražila jasna garancija da dosadašnji šef Baleta više neće nogom kročiti u splitsko kazalište. Premda za to ne postoje konkretni dokazi, mogućnost da Kirov nastavi angažirati Bogdanića pronađena je u njihovoj prilično bliskoj dosadašnjoj suradnji u Splitu – ali i činjenici da se ovaj, unatoč de facto zabrani pristupa baletanima i balerinama, posljednjih tjedana svejedno pojavljivao na izvedbama predstava u sklopu Splitskog ljeta.

DINKU BOGDANIĆU (65) početkom studenoga trebao je isteći drugi jednogodišnji mandat vršitelja dužnosti ravnatelja splitskog Baleta, a to je ujedno i termin u kojemu bi uspješni koreograf, redatelj i jedna od najvećih hrvatskih muških plesačkih zvijezda međunarodne reputacije trebao otići u mirovinu. Kraj njegove službene karijere obilježile su optužbe više plesačica za sustavno maltretiranje i ponižavanje, zbog čega je uprava splitskog kazališta bila prisiljena uručiti mu otkaz: započelo je koncem prošle godine, kada je u javnost istupila rumunjska balerina Alexandra Bertea, nakon čega je dobio prvu opomenu. Nešto kasnije na sličan potez odlučila se Tea Jelić koja je također prijavila ravnateljevo brutalno vrijeđanje u nekoliko navrata pa je nakon interne istrage prekid suradnje bio neminovan. Nacional je proteklog tjedna razgovarao s više izvora unutar splitskog HNK i otkrio da protiv Bogdanića postoji još niz prijava koje su se rješavale u internoj proceduri, preko povjerenika za borbu protiv diskriminacije i mobbinga, čiji detalji nisu iznošeni u javnost. Predstavnici zaposlenika splitske kazališne kuće smatrali su da nema potrebe dodatno iznositi prljavo rublje jer se slučaj ionako privodi kraju, no na spomenutom sastanku u trenutku pisanja ovog teksta stiglo je upozorenje da će se, ako se ostavi otvorenom mogućnost bilo kakvog Bogdanićeva angažmana u Splitu u budućnosti, morati to učiniti.

  • OSIM DVIJU SLUŽBENIH PRIJAVA, protiv Bogdanića je podneseno i više internih prijava zbog mobbinga, a postoji strah da on neće dopustiti daljnje izvođenje svojih djela

“IMENOVANJE NOVOG RAVNATELJA BALETA nije stvar u koju će se zaposlenici miješati, no ovaj segment istjerat ćemo do kraja. Međuljudski odnosi su zbog Bogdanića dramatično narušeni i svako njegovo pojavljivanje značilo bi mogući raspad cijelog sustava”, upozoravaju izvori iz splitskog HNK.

Nacional je ovih dana razgovarao i s nekoliko članica i članova baletnog ansambla koji su nešto konkretnije opisali što se događa iza kulisa. “Ogroman broj plesača otvorio je bolovanje i ne namjeravaju ga prekinuti dok se situacija ne raščisti. Bogdanić je pokušao podijeliti ansambl, no činjenica je da ga podržavaju prije svega honorarci, dakle plesači čije radno mjesto gotovo ne postoji i čija je egzistencija direktno vezana uz raspoloženje ravnatelja. Također, posljednjih tjedana pokušava izlobirati podršku i kod roditelja djece iz Baletnog studija”, kazuje jedan iskusni baletan iz HNK Split. On također ima dvojbi oko namjera Igora Kirova, mogućeg novog ravnatelja Baleta, no ostavlja mogućnost da se radi samo o kuloarskim pričama koje će Kirov demantirati.

NACIONAL JE U KOLOVOZU PROŠLE GODINE, prije točno godinu dana, i s Bogdanićem i s Kirovom razgovarao povodom premijere plesne predstave “5 do 12”, koja je proteklih mjeseci doživjela desetke izvođenja u različitim gradovima u Hrvatskoj i regiji. Kirov je opisao kako je došao u Split na Bogdanićev poziv te u tom kazalištu zatekao “ambiciozni ansambl i mlade i entuzijastične plesače s velikim potencijalom, koji žele učiti i otkrivati nova iskustva”. Sam ravnatelj Bogdanić ovako je opisao početak angažmana mladog, ali već cijenjenog koreografa: “Još prije nekoliko godina u nekim njegovim djelima izvedenima u Njemačkoj primijetio sam pokrete koji su mi se strašno svidjeli i potom smo skoro tri godine proveli u razgovorima. On je pripadnik mlade i na tržištu vrlo tražene generacije koreografa i svakako nam je zadovoljstvo što radi novo djelo upravo za nas”, kazao je Bogdanić prije godinu dana. On sam posljednjih mjeseci odbija razgovarati s medijima i tek je u jednom novinskom razgovoru, nakon što je objavljena prva optužba za mobbing, slučaj opisao kao “nemili događaj” i za namještanje neizravno prozvao bivšu prijateljicu Almiru Osmanović – koju je, kurioziteta radi, naslijedio na ravnateljskoj poziciji i u zagrebačkom i u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu. Ta (neimenovana) osoba po njemu je “digla graju u javnosti i medijima oko slučaja koji nije bio tako strašan”.

SPOMENUTOJ RUMUNJSKOJ BALERINI Alexandri Bertei, Bogdanić je pred velikim dijelom ansambla vikao da je “jebena ciganka”; na koncu je, i nakon intervencije rumunjskog veleposlanika u Hrvatskoj, uz opomenu pred otkaz bio prisiljen i javno se ispričati. Njoj je potom istekao honorarni ugovor o angažmanu u HNK Split pa je napustila kazalište i karijeru nastavila u Sarajevu. No već nekoliko mjeseci kasnije i plesačica Tea Jelić prijavila je Bogdanića da ju je vrijeđao u prvoj polovici travnja te potom još nekoliko puta. U splitskom HNKponovno je pokrenuta procedura kako bi se utvrdilo što se točno dogodilo. Kako je jednoj od incidentnih situacija svjedočio čak i sindikalni povjerenik, cijeli proces neumitno se odvijao prema otkazu za ravnatelja. No nije prošao bez poteškoća: najprije je Kazališno vijeće, tijelo u kojemu najznačajniju ulogu imaju predstavnici Grada Splita, u navodnom strahu od pravnih posljedica – jer Bogdanić je neslužbeno najavio tužbu – odlučilo zatražiti mišljenje pravnih stručnjaka. Dobili su neobičan odgovor profesorice Pravnog fakulteta u Splitu Andrijane Bilić koja je de facto izjednačila regularne ugovore o radu i Bogdanićev specifičan ugovor o angažmanu pa je novi upit poslan Ministarstvu kulture, koje je konačno odgovorilo da nikakve prepreke za smjenu ne postoje. No ni tu nije bio kraj: predsjednica Kazališnog vijeća Inge Tomić Koludrović podnosi ostavku, nešto kasnije to čini i njen zamjenik Željko Mateljak pa odluku o razrješenju formalno nije imao tko potpisati sve dok kao predsjednica nije imenovana Eldi Grubišić-Pulišelić. Nad potezima Tomić Koludrović, inače ugledne sociologinje, proteklih mjeseci neformalno se potiho izražavalo čuđenje i zgražanje, a dio njih motive je pronašao u činjenici da je njezin suprug za jedan postavljeni komad navodno odobrio besplatno korištenje autorske glazbe, dok je prijatelj – inače savjetnik gradonačelnika Ive Baldasara zadužen za urbanizam Dražen Pejković – pružao scenografsko-dizajnerske usluge. Posebno burne reakcije bile su na njen stav da u incidentu s rumunjskom plesačicom kod Bogdanića, po svemu sudeći, “nisu utvrđene osobito teške povrede ugovora o radu”. Na slučaj je višekratno reagiralo i Gradsko vijeće Splita, čiji su članovi pozvali na smjenu ravnatelja Baleta kao “višekratnog zlostavljača zbog kojega će jednog dana netko izgubiti glavu”.

  • ‘ZBOG DINKA BOGDANIĆA međuljudski odnosi su dramatično narušeni i svako njegovo pojavljivanje značilo bi mogući raspad cijelog sustava’, upozoravaju izvori iz splitskog HNK

U MEĐUVREMENU SU SE UNUTAR SAMOG KAZALIŠTA počele otvarati nove teme, recimo, zašto se ravnatelji unutar samog kazališta tijekom svog mandata pojavljuju i kao režiseri, glumci, koreografi i dirigenti te jesu li za takve angažmane dodatno plaćeni, odnosno, zašto sami sebe predlažu i biraju za svoje umjetničke suradnike. Dobro upućen izvor Nacionala potvrdio je da je upravo Bogdanić na tim angažmanima dodatno zarađivao dok, primjerice, intendant Goran Golovko ili ravnatelj Drame Trpimir Jurkić nisu primali honorar povrh plaće. Iznosi se, kako doznajemo, za svaki od šest naslova kreću od 15 do 76 tisuća kuna, premda se praksa angažiranja kadrova iz same kazališne kuće pokušava opravdati uštedama.

Radničko vijeće HNK Split svejedno je postavilo logično pitanje: “Dok su intendanti u jednom te istom kazalištu angažirani kao redatelji, ravnatelji Baleta kao koreografi, ravnatelji Opere kao dirigenti i ravnatelji Drame kao glumci i redatelji, tko u to vrijeme obavlja njihove ravnateljske poslove te nisu li oni u opisanim dvojnim i trojnim ulogama zapravo u stalnom sukobu interesa?”

NO ONO ŠTO SE U KAZALIŠNIM KRUGOVIMA PREDVIĐA kao izgledan neugodni scenarij jest mogućnost da Dinko Bogdanić, kao suautor brojnih komada postavljenih u Splitu u protekle dvije godine, nakon otkaza jednostavno zabrani njihovo daljnje izvođenje. Sličnu stvar učinio je i u zagrebačkom HNK prije 14 godina, kada je otišao iz kazališta nakon što je završio na sudu sa zagrebačkom balerinom Nikolinom Katić Bosnar. Ona je, naime, tužila i njega i HNK Zagreb zbog uvreda koje joj je uputio, kao i drugim članicama ansambla. Bogdanić je na koncu proglašen krivim i plesačici je isplaćeno 40 tisuća kuna, no kaznenu parnicu nije dobila – a nakon toga više nikada nije dobila ni posao u struci.

U vrijeme izlaska ovog broja Nacionala najvjerojatnije će već biti poznato kako se razriješio čvor u Baletu Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, odnosno je li prijedlog intendanta Gorana Golovka o imenovanju Igora Kirova za ravnatelja prošao testiranje pred sindikatima i predstavnicima radnika samog teatra, koji imaju svoj jasan uvjet. Također, trebalo bi biti razjašnjeno i hoće li se Dinko Bogdanić odlučiti za kakve pravne korake i, na drugoj strani, hoće li u javnost dospjeti nova svjedočanstva o njemu kao navodnom sustavnom zlostavljaču i provoditelju mobbinga. Velik dio slučajeva koji se kriju od javnosti i bili su rješavani u internoj proceduri splitskog HNK, poznat je Nacionalu, no zbog zaštite osobnih podataka i privatnog života, odnosno karijere, nekih plesača i plesačica, odlučili smo ne objaviti ih bez izričitog pristanka samih aktera, koji posljednjih tjedana ionako mahom vrijeme provode na bolovanju.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)