Zagađuju li zrak u Sarajevu ćevabdžinice i koliko je uopće opasno kretati se po sarajevskoj kotlini, danima prekrivenom maglom “obogaćenom” prepoznatljivim smradom smoga, pitanje je koje ovoga tjedna pritišće građane glavnog grada BiH, a ova bizarna rasprava potaknuta je usputnom opaskom jednog lokalnog stručnjaka za okoliš koji je doveo u pitanje nalaze o iznimno visokoj razini zagađenja, koje je metodologijom američke agencije za okoliš izmjerilo i objavilo američko veleposlanstvo u Sarajevu.

Član povjerenstva sarajevske županije zaduženog za brigu o onečišćenju zraka ustvrdio je ovih dana kako američko veleposlanstvo zapravo nepotrebno straši javnost objavljujući svoje podatke o kvaliteti zraka, na što je on pak od Amerikanaca u petak dobio jasan odgovor uz poruku kako iznosi “smiješne i znanstveno neutemeljene” tvrdnje.

Prema podacima svakodnevno dostupnim na interentskim stranicama veleposlanstva SAD u Sarajevu, taj je grad, po standardima koje primjenjuje američka vladina Agencija za zaštitu okoliša (EPA), potkraj prošlog i početkom ovog tjedna bio najzagađeniji na svijetu, jer je izmjeren indeks kvalitete zraka veći od 300, što je oznaka “opasnog” stanja koje utječe na zdravlje svih ljudi.

Blago smanjenje te razine uslijedilo je nakratko sredinom tjedna kada je sarajevskom kotlinom zapuhao vjetar, no u petak je kvaliteta zraka ponovo dospjela u crvenu zonu uz indeks 189, što označava stanje opisano kao “nezdravo”.

Mjerna postaja u krugu američkog veleposlanstva u središtu Sarajeva uz ostalo kontrolira razinu finih čestica prašine i čađi u zraku promjera 2,5 mikrona, takozvanih PM 2,5.  Riječ je o česticama koje su najopasnije po ljudsko zdravlje jer mogu doprijeti duboko u pluća i tamo prouzročiti respiratorna oboljenja. Postaja u američkom veleposlanstvu zapravo je jedina u gradu koja mjeri te čestice jer na drugima, koje su postavile lokalne institucije, nema indikacija o tim parametrima i one mjere krupnije čestice prašine od kojih se lakše i zaštititi, primjerice uporabom respiratornih maski.

Najveći zagađivači stari automobili i peći na kruta goriva

Sredinom tjedna o onečišćenju zraka izvanredno je raspravljala skupština Sarajevske županije, a od svega što se tamo čulo najviše pozornosti privukla je tvrdnja Plamenka Taisa, člana povjerenstva za provedbu interventnih mjera u slučajevima onečišćenja zraka, koji je pred iznenađenim zastupnicima kazao da američki podaci o stupnju onečišćenja zapravo nisu reprezentativni jer na njih utječe blizina jedne lokalne ćevabdžinice.

“Ona vrlo često strašno puno emitira prema američkom veleposlanstvu. Sama lokacija i način prikazivanja rezultata američkog veleposlanstva nije u skladu s našim standardima”, izjavio je Tais, što je potaknulo brojne ironične komentare zastupnika, ali i lavinu reakcija na društvenim mrežama.

U petak su iz američkog veleposlanstva članu povjerenstva poručili kako iznosi smiješne i znanstveno neutemeljene optužbe istaknuvši, uz očevidnu dozu ironije, kako Tais duguje odgovor kako je moguće da se opasna razina zagađenja mjeri i u danima kada ćevabdžinice ne rade. “Stručnjaci EPA pregledali su lokaciju na kojoj je smještena mjerna postaja i ona je sukladna strogim smjernicama EPA-e”, naveli su iz veleposlanstva u izjavi koju je prenijela televizija N1.

Taisovom nespretnom opaskom zapravo se izgubilo njegovo bitno upozorenje da je problem zagađenja zraka u Sarajevu, osim uz 150 tisuća vozila, od kojih su mnoga stara i po nekoliko desetljeća, vezan uz mala ložišta, koja se koriste uz grijanje na drvo i ugljen, koje zapravo nitko ne kontrolira, a ona emitiraju veliku količinu zagađujućih čestica.

No kritike na račun američke opreme i metodologije mjerenja kvalitete zraka u sarajevskom su se slučaju pokazale smiješnima nakon što je županijski ministar prostornog uređenja i zaštite okoliša Čedomir Lukić potvrdio kako lokalne vlasti zapravo godinama u to ne ulažu ništa. “U posljednjih sedam godina proračun za novu opremu bio je nula, a u posljednjih 30 godina zaposlena je jedna osoba u Odsjeku za kvalitetu zraka Hidrometerološkog zavoda Federacije BiH”, kazao je Lukić.

Predstavnici EU pozvali na hitno rješavanje godinama zanemarenog problema 

Vlasti Sarajevske županije nisu uspjele smisliti nikakve korake koji bi potaknuli promjenu neodrživog stanja, a najdalje su otišli o razmatranju uvođenja sustava “par-nepar” kojim bi se ograničio promet automobila u danima najvećeg onečišćenja, pri čemu bi jedan dan vožnja bila dopuštena onima čije registarske pločice završavaju parnim brojem a drugog dana bio bio red na one s neparnim.

Koliko je to ponašanje neozbiljno upozorili su iz iz delegacije Europske unije u BiH.

“Ovdje se, na žalost, radi o pitanju ‘života i smrti’, riječ je o zdravlju ljudi, zdravlju okoliša i dobrobiti svih nas, odnosno pitanju koje se mora urgentno rješavati“, kazao je zamjenik šefa delegacije EU u BiH Khaldun Sinno ranije ovog tjedna.

Odmah je ponudio recep za konkretne korake: reducirati promet, raditi na obnovljivoj energiji i energetskoj učinkovitosti, a sve su to zapravo obveze koje BiH ima kao članica Energetske zajednice jer svoje zakonodavstvo mora prilagoditi pravilima kakva vrijede u Europskoj uniji.

Sarajevska županija bi do kraja prosinca trebala dobiti novu vladu koju će činiti šest stranaka okupljenih oko ljevice, predvođene Našom strankom (NS) i Socijaldemokratskom partijom (SDP BiH).

Kandidat za novog županijskog premijera je Edin Forto iz NS, koji je obećao kako će sustavni rad na zaštiti okoliša i smanjenju onečišćenja zraka biti među njegovim glavnim prioritetima.

Komentiraj