RUDOLF BIERMANN 2020. O SVOM TRILERU: ‘Političari su prosječni ljudi koji nisu uspjeli bez korupcije i zato idu u politiku’

Autor:

Motovun Film Festival

Objavljeno u Nacionalu br. 1167, 06. rujan 2020.

‘Svinje’ – film slovačkog redatelja Rudolfa Biermanna – prikazan je 4. rujna u sklopu programa ‘Motovun u Zagrebu’. To je politički triler inspiriran ubojstvom slovačkog novinara Jána Kuciaka i njegove zaručnice Martine Kušnirove zbog istrage o povezanosti mafije i političkih moćnika

Svinje” je naslov filma slovačkog redatelja Rudolfa Biermanna koji je prikazan u petak, 4. rujna u 19 sati, u programu “Motovun u Zagrebu” koji se održava u Laubi – Kući za ljude i umjetnost. Budući da je Motovun Film Festival zbog epidemije covida-19 ove godine otkazan i održavao se u obliku putujućeg festivala koji je obišao hrvatsku obalu u 40 dana, u Zagrebu se do 6. rujna mogu vidjeti svi filmovi iz programa. Radi se o političkom trileru inspiriranom ubojstvom slovačkog novinara Jána Kuciaka i njegove zaručnice Martine Kušnirove zbog istrage o povezanosti mafije i političkih moćnika, a temelji se na istoimenom romanu istraživačkog novinara Arpáda Soltésza i postao je hit na slovačkim kinoblagajnama.

Novinar Kuciak bio je poznat po razotkrivanju poreznih prijevara biznismena povezanih s najvišim slovačkim dužnosnicima. On i njegova zaručnica ubijeni su u svojoj kući u veljači 2018., što je izazvalo ulične prosvjede i na kraju dovelo do ostavke ministra unutarnjih poslova i premijera Roberta Fice, inače predsjednika stranke SMER koja pripada lijevom centru. No vlada tada nije pala, već je mjesto premijera preuzeo njegov koalicijski partner Peter Pellegrini. Bivši vojnik Miroslav Marček priznao je ubojstvo, za koje je kao naručitelj optužen i tajkun Marian Kočner, usko povezan sa slovačkim vlastima. U veljači 2020. slovački oporbeni pokret OLANO (Obični ljudi) koji pripada desnom centru pobijedio je na parlamentarnim izborima, a novi premijer postao je Igor Matovič. Rudolf Biermann slovački je producent, scenarist i redatelj. Producirao je više od 35 nagrađivanih filmova. Najpoznatija je njegova suradnja s redateljima kao što su Jiří Menzel (Služio sam engleskog kralja), Agnieszka Holland (Jánošík), Martin Šulík (Everything I Like, The Garden, Orbis Pictus, Prevoditelj) i drugi. Uoči zagrebačke premijere filma “Svinje”, tjednik Nacional razgovarao je s Rudolfom Biermannom o tome koliko su u filmu zastupljeni stvarni likovi s političke scene i koliko je utjecao na promjenu vlasti u Slovačkoj.

Budući da je zbog epidemije Motovun Film Festival krajem srpnja otkazan, Biermann nije imao priliku doći u Motovun. “Ipak, ove godine sam tri puta posjetio Hrvatsku, no žao mi je da festival nije održan u tradicionalnom obliku jer sam o njemu, od svojih prijatelja koji su ga posjetili, čuo samo dobre stvari. Inače, Motovun i Istra jako su mi se svidjeli iako nikada nisam imao priliku tamo biti u vrijeme festivala, što je prava šteta”, kaže Biermann.

Film “Svinje” je, prema njegovim riječima, u cijelosti financiran novcem distributera i vlastitim sredstvima, dok 25% dolazi od privatnih ulagača, a koristili su i određene porezne “niše”. Usprkos činjenici da je film bio okrenut protiv tadašnje vlasti, tvrdi da nisu imali problema prilikom snimanja: “Neki su ljudi bili od pomoći, neki su bili neutralni, ali nitko nije bio negativan, čak i kad su svi saznali temu filma. Naš najveći neprijatelj bilo je vrijeme jer je od prvotne ideje do prikazivanja filma prošlo tek 12 mjeseci.”

Kuciak i zaručnica ubijeni su u svojoj kući u veljači 2018., što je izazvalo ulične prosvjede i dovelo do ostavke ministra unutarnjih poslova i premijera Roberta Fice, predsjednika SMER-a

Upitan koliko su likovi u filmu stvarni i jesu li se neki od političkih aktera prepoznali, Biermann odgovara kako su likovi zapravo mješavina stvarnih likova poput “3 u jednoj osobi”, a ponekad i više njih pa su se vjerojatno mnogi mogli prepoznati. “U filmu je korišteno tek nekoliko dokumentarnih snimki sa stvarnih protesta protiv vlade jer za više nismo imali ni novca niti vremena”, kaže Biermann. Poznato je da su masovni prosvjedi prisilili slovačkog premijera Roberta Fice i ministra unutarnjih poslova na odstupanje, ali vlada nije pala.

Analizirajući utjecaj tih demonstracija na funkcioniranje bivše vlade, Biermann ističe kako su one doista zaustavile neke negativne pojave: “Ali samo zbog straha da će stranka SMER izgubiti sljedeće izbore, policija je počela raditi svoj posao neovisnije od vlasti, no oni su pokušavali očistiti i prikriti sve što su mogli.”

Na tezu da se ne samo u EU-u, već i globalno, korupcija obično veže uz desnicu, dok je u Slovačkoj upravo vlada ljevice koja je bila na vlasti gotovo cijelo desetljeće bila povezana s međunarodnim kriminalom i mafijom, Biermann odgovara kako ne smatra da je korupcija politički orijentirana lijevo ili desno: “Smatram da su političari korumpirani zato što su to uglavnom prosječni ljudi koji nisu uspjeli na ostalim područjima bez korupcije i zato, kada im se ukaže prilika, idu u politiku. Postoji zastrašujuća veza između međunarodnog kriminala, mafije i politike, ali Slovačka nije ni prva niti zadnja zemlja koja prolazi kroz takvo iskustvo.”

Vlada Roberta Fice kažnjena je gubitkom izbora početkom ove godine, a Biermann je uvjeren da su novinari i mediji i njegov film presudno utjecali na rezultate izbora. Podsjeća i kako je novi premijer vlade desnog centra Igor Matovič priznao da mu je film donio 5-7% glasova: “Raspoloženje u društvu bilo je takvo da su ljudi svojim glasanjem pokazali: e sad je dosta! Mediji, novinari i njihovi tekstovi te film dio su tog raspoloženja i ja se iskreno nadam da će nova garnitura u vladi to shvatiti. I ako oni sebi dopuste da zaplove vodama korupcije kao oni prethodni, moraju znati da će biti sljedeći koje ćemo skinuti s vlasti.”

Nedavno je uhićeno trinaest slovačkih sudaca povezanih s tajkunom Marijanom Kočnerom, osumnjičenim za ubojstvo novinara. Upitan vjeruje li da će u Slovačkoj nakon promjene vlasti doista doći i do promjena u institucijama i čišćenja u politici, Biermann odgovara kako vjeruje u demokratski sistem i Europsku uniju: “To su za mene dva glavna garanta da bi institucije mogle biti bolje. Nikada neće biti idealne, ali sigurno će postati puno bolje.”

Koronavirus je teško pogodio filmsku industriju diljem svijeta. Usprkos različitim paketima za spas europskog gospodarstva koje je obećao Bruxelles, Biermann smatra kako EU nije taj koji može spasiti filmsku industriju u pojedinim zemljama članicama: ” Na našim je ministrima kulture da budu dovoljno mudri i spase filmsku produkciju u svojim zemljama. Naravno, ako će željeti sačuvati originalnost našeg jezika, talent naših filmskih stvaralaca, radna mjesta koja zahtijevaju posebne kvalitete, autentični dokaz vremena koje smo živjeli, a to su ipak sve plusevi bez kraja. Vidjet ćemo što će naši ministri kulture biti sposobni učiniti. Za sada primjećujem da su imali vrlo slab učinak i u Hrvatskoj i u Slovačkoj”.

Film “Svinje” imao je veliki uspjeh u Slovačkoj, a što se tiče međunarodnog tržišta, do sada je prikazan tek u Češkoj.

“Vidjet ćemo što će nam budućnost donijeti. Pričekajmo hoće li biti interesa za distribuciju filma u Hrvatskoj, nakon što će film biti prikazan na Motovunu u Zagrebu”, zaključio je Biermann.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.