REVIZIJA ODNOSA CRKVE I HRT-a 2006.: Sporazum Galić-Bozanić: Trstenjak odlazi

Objavljeno u Nacionalu br. 541, 2006-03-27

Sporazum HKB i HRT-a uskoro će se promijeniti – nakon skandala oko otkaza prevoditeljici, Crkva više neće imenovati urednika vjerskog programa

Hrvatska radio-televizija i Hrvatska biskupska konferencija uskoro će promijeniti zajednički sporazum koji su donijeli u srpnju 2000. godine. Glavna promjena odnosi se na smanjivanje utjecaja Katoličke crkve na uređivačku politiku i brisanje aktualne odredbe kojom Hrvatska biskupska konferencija mora dati dopuštenje prilikom imenovanja urednika Redakcije religijskog programa. Drugim riječima, nacionalna televizija prekida šest godina staru praksu, koja postoji u samo nekoliko europskih država, kojom se Crkvi dopuštao snažan utjecaj na uređivačku politiku. Prva žrtva predstojeće promjene postat će Tonči Trstenjak, urednik Redakcije religijskog programa, potvrdilo je za Nacional nekoliko važnijih urednika HTV-a.

Premda neki među njima tvrde da promjena sporazuma HRT-HBK nema veze s prošlotjednim skandalom koji je izazvao Tonči Trstenjak, stvari stoje drukčije. Trstenjak je razriješio Dubravku Naumovski s položaja prevoditeljice misa za osobe oštećenog sluha jer se uskoro razvodi od svog supruga. U obrazloženju je naveo kako su prethodnih dana gluhi gledatelji katoličke vjeroispovijesti prosvjedovali protiv prevoditeljice. Kritike su se u manjoj mjeri odnosile na način njezinog rada, a više na brakorazvodnu parnicu. Uskoro se doznalo da je urednik Redakcije religijskog programa smijenio i prijašnju prevoditeljicu zbog “neprikladnog” tjelesnog izgleda. Član isusovačkog reda, Trstenjak je svoju urednički položaj shvatio kao pravo smjenjivanja suradnika prema vlastitim etičko-estetskim standardima. Ovako radikalnim ponašanjem polučio je potpuni kontraučinak i protiv sebe ujedinio cjelokupno vodstvo Hrvatske televizije, ali i doživio vidljivo distanciranje crkvenih krugova. HBK već je nekoliko godina nezadovoljno njegovim radom, međutim do sada nije smijenjen jer su ga u svim kritičnim situacijama podupirali isusovci.

“Moglo bi se reći da se Trstenjak odmetnuo od braće i slabo poštuje crkvene upute. Postao je urednik zahvaljujući kardinalu Bozaniću, a sada više uopće ne sluša mišljenja Kaptola. Posljednjim postupkom nanio je veliku štetu Crkvi. Ako je već namjeravao smijeniti tu ženu, trebao joj je naći novi posao i sve to napraviti diskretno”, pojasnio je za Nacional jedan od suradnika Josipa Bozanića. Premda ovaj svećenik nije želio jasno iznijeti svoje stajalište, ipak je natuknuo kako nisu zadovoljni ni Trstenjakovim načinom života. Gledano s crkvenog stajališta, urednik religijske redakcije posjeduje golemu moć jer određuje iz kojih će se župa prenositi nedjeljne mise. Većina hrvatskih svećenika, posebno u manjim mjestima, na sve načine pokušava izboriti prijenos upravo njihove mise na HTV-u, no nije moguće svima udovoljiti pa dio Trstenjakovih protivnika dolazi upravo iz redova lokalnog svećenstva koje je odbio. Zanimljivo je da i na HTV-u prilično diskretno govore protiv urednika religijskog programa za kojeg nekoliko urednika tvrdi da odavno sumnjaju kako ima udio u jednom privatnom televizijskom studiju, koji surađuje s HRT-om. Sve u svemu, Trstenjak je već godinama potpuno samostalan u radu i svojim ponašanjem iziritirao je i vodstvo Hrvatske televizije i crkveni vrh. Uskoro bi takvoj samovolji mogao doći kraj. Kada za nekoliko mjeseci Mirko Galić i Josip Bozanić stave potpise na dopunu sporazuma između HRT-a i Hrvatske biskupske konferencije, Redakcija religijskog programa će i službeno dobiti status kakav imaju i ostale redakcije HTV-a. Njezinog urednika predložit će Marija Nemčić koja je među prvima žestoko kritizirala Trstenjakov postupak. S neskrivenim osmijehom zbog paterove pogreške, jedan televizijski urednik je proteklih dana za Nacional ustvrdio kako je, uz besmislenost odluke da smjenjuje suradnike zbog razvoda, ovaj isusovac imao nesreću da to napravi u trenutku kada su mu nadređene Marija Nemčić koja je neudana i Tanja Šimić koja je samohrana majka. Osim što je bio neetičan i prekršio zakon, odabrao je i krivo vrijeme. Sasvim sigurno da njih dvije ne mogu pokazati razumijevanje za čovjeka koji s javnog položaja razrješuje suradnicu koja se želi razvesti. Ovaj put imaju i punu podršku Mirka Galića koji je upozorio na protuzakonitost Trstenjakovog postupaka. Programsko vijeće vratilo je Dubravku Naumovski na posao, a Etičko povjerenstvo HRT-a uskoro će odlučivati o kazni za urednika Redakcije religijskog programa. Nacionalovi sugovornici smatraju da postoje veliki izgledi da promjena sporazuma HRT-HBK rezultira Trstenjakovom smjenom. To je prije nekoliko godina pokušala napraviti i Jasna Ulaga-Valić, ali nije uspjela. Neki televizijski urednici se prisjećaju da je Trstenjak 90-tih zastupao konzervativna stajališta, a kao dokaz iznose njegovo branjenje Ante Bakovića u Latinici. Svoju nezavisnost u odnosu na ustanovu na čijoj se platnoj listi nalazi, pokazao je u prosincu 2003. optuživši HRT da novom programskom shemom osiromašuje vjerski program. Razljutila ga je namjera preseljenja religijskih emisija na Drugi program, i napad je postigao rezultat jer se vjerske emisije i dalje prikazuju na oba kanala. Istraživanja elektronskih medija pokazuju kako je HTV vjerojatno vodeća javna televizija u Europi po pitanju zastupljenosti Katoličke crkve u programu. Uostalom, i sporazum, koji su 2000. godine potpisali Galić i Bozanić, poziva se na ugovore između Svete Stolice i Republike Hrvatske, što znači da je i uređivačka politika HRT-a u religijskom programu podvrgnuta utjecaju Vatikana. Tekst sporazuma počinje obećanjem Hrvatske radio-televizije da “stručno i objektivno informira o životu Katoličke crkve putem Redakcije religijskog programa”. Potom se poimenično navode HTV-ove programske obveze koje uključuju izravan prijenos misa i vjerskih blagdana, 25-minutnu interkonfesionalnu emisiju koja se prikazuje nedjeljom kao i sedmominutni komentar za gluhe vjernike, 30-minutni program odgojnog i humanitarno-socijalnog karaktera jednom tjedno, jednosatnu večernju dijalošku emisiju jedanput na mjesec kao i emisije prilikom važnih crkvenih događaja. Sporazum obvezuje i Hrvatski radio, koji uz prijenose misa i specijalne emisije na Prvom programu, svakodnevno u dva navrata ima petominutnu emisiju duhovne misli, a na Trećem programu povremeno emisije vezane za baštinu kršćanskih stvaralaca. Prema članku 7. spomenutog sporazuma, urednika religijskog programa imenuje direktor HRT-a u dogovoru s Hrvatskom biskupskom konferencijom, a važan je i podatak koji govori o utjecaju Crkve na uređivačku politiku nacionalne televizije – HBK ima pravo birati sugovornike u emisijama teološkog profila. Na kraju, HRT se obvezao da vjerski program neće prekidati zbog emitiranja reklama. “Kada smo sastavljali tekst sporazuma, u obzir smo uzeli rješenja kakva postoje u katoličkim zemljama poput Italije, Španjolske i Poljske. Mislim da Crkva može biti zadovoljna položajem koji ima na HTV-u jer zaista pazimo da ne povrijedimo osjećaje vjernika. U međuvremenu je donesen novi Zakon o HRT-u prema kojem nije potrebna suglasnost biskupa za izbor urednika religijskog programa. Pritom želim naglasiti da pregovori o ovim izmjenama traju šest mjeseci i postigli smo punu suglasnost s Katoličkom crkvom”, izjavio je Mirko Galić u nedjelju za Nacional. Članovi Vijeća HRT-a tvrde da je istina o utjecaju Crkve na program ipak podosta drukčija. Crkveni predstavnik Nedjeljko Pintarić uspio je izlobirati cenzuriranje emisije Zlikavci iz koje je izbačen lik Patera – svećenika bizarnih sklonosti. Pod krinkom slušatelja katoličke stanice Radio Marija koji su tražili skidanje Zlikavaca s HTV-ovog programa, Pintarić je mjesecima kritizirao rad Vijeća, kao i cjelokupnog HTV-a. Napadi su uspjeli – Pater je najprije ostao bez majice s likom Majke Božje, potom bez remena s ugraviranim Isusom, a naposljetku je i sam izbačen iz Zlikavaca i zamijenjen likom učitelja. Zanimljivo je da je nakon ušutkivanja Zlikavaca, Pintarić ne samo prestao napadati Vijeće čiji je član, nego se u posljednje vrijeme nerijetko priklanja liberalnoj struji. Odnos liberala i članova bliskih HDZ-u je pet naprama pet, i na iznenađenje svih u Vijeću, Pintarić je nekoliko puta podržao stajališta onda kada to od njega nitko nije očekivao. Očigledan primjer bila je i njegova podrška Denisu Latinu, kada se suprotstavio zahtjevu vodstva HTV-a za suspenzijom urednika Latinice. Unatoč ovakvim iznenađujućim istupima, dio članova Vijeća drži da je crkveni utjecaj prevelik, a u pojedinim religijskim emisijama povremeno se vide i ksenofobični istupi. Posebno se to odnosi na govor mržnje protiv homoseksualaca o čemu se i na Vijeću nekoliko puta sporadično razgovaralo. Unatoč takvoj situaciji, položaj i utjecaj Katoličke crkve na programu HTV-a, ostaje neupitan. Sporazum Galić-Bozanić se neće mijenjati u dijelovima koji određuju vrijeme za religijske emisije nego samo u izboru vodstva Redakcije. Čak nije riječ niti o kompromisu, jer je i Kaptolu dozlogrdilo Trstenjakovo ponašanje i rado prihvaća njegovo napuštanje Hrvatsku radio-televizije. Uostalom, tko god će ga naslijediti, imat će potporu Katoličke crkve.

Komentiraj

Source:Robert Bajruši