‘Ravnatelji škola s autobusnim prijevoznicima rade protiv HŽ-a’

Čelnici tvrtke HŽ Putnički prijevoz nezadovoljni su odnosom ministra Olega Butkovića prema toj tvrtki te smatraju da je tijekom pregovora s autobusnim prijevoznicima pokazao da država ima dvostruka mjerila kad su u pitanju autobusni i željeznički prijevoz

Čelnici tvrtke Putnički prijevoz nezadovoljni su načinom na koji se resorni ministar Oleg Butković odnosi prema toj tvrtki te smatraju da je ministar tijekom pregovora s predstavnicima autobusnih prijevoznika pokazao da država ima dvostruka mjerila kada su u pitanju autobusni i željeznički prijevoz. Nakon što je Nacional u prošlom broju pisao o povlaštenom statusu pojedinih autobusnih prijevoznika okupljenih oko Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika, izvor iz Putničkog prijevoza ispričao nam je da nezadovoljstvo povlaštenim statusom autobusnih prijevoznika vlada i u toj državnoj tvrtki, a pogotovo se ističe suradnja ravnatelja pojedinih škola i autobusnih prijevoznika na štetu -a.

Navode tog izvora potvrđuje i izjava predsjednika Uprave Putničkog prijevoza Željka Ukića, koji je prije desetak dana na jednom skupu u organizaciji sindikata strojovođa u svom govoru izrazio nezadovoljstvo što država na pojedinim relacijama paralelno ulaže i u željeznički i u autobusni promet. Nacionalov izvor iz -a rekao je kako u toj tvrtki smatraju da bi država trebala više ulagati u subvencionirani željeznički prijevoz, odnosno u prijevoz učenika osnovnih i srednjih škola. Pogotovo je istaknuo situaciju u kojoj država na istim relacijama subvencionira i željeznički i autobusni prijevoz:

“Riječ je o suludoj situaciji jer se radi o dvostrukom ulaganju u jednu te istu relaciju pa onda imate situaciju da ako karta za bus košta 1300 kuna, država plaća prijevozniku 1300 kuna, dok karta za željeznicu na toj istoj relaciji košta, primjerice, 300 kuna.”

U -u smatraju da bi autobusi eventualno trebali djecu voziti do vlaka i onda da vlakom nastave vožnju do škole na tim većim relacijama jer je vlak jeftiniji. No kako je rekao naš izvor, najveća prepreka tom planu je umreženost autobusnih prijevoznika i ravnatelja škola koji prilagođuju raspored sati voznom redu autobusnih linija, za što je naveo primjer: “Mi smo čak na određenim relacijama prilagođavali termin vožnje vlakova prema početku škole pa bismo, ako je škola počinjala u osam sati, vozni red prilagodili tome. No onda se dogodilo da su neki ravnatelji škola uveli predsat kako bi omeli cijelu konstrukciju, a sumnjamo da su to učinili u suradnji s pojedinim autobusnim prijevoznicima s kojima imaju prešutni dogovor.”

Da doista postoji neka vrsta suradnje između pojedinih autobusnih prijevoznika i ravnatelja škola, potvrdio nam je i drugi izvor koji je vrlo blizak autobusnom sektoru i dobro upoznat s načinom rada autobusnih prijevoznika. Rekao je da takva praksa nije novost i poznato je da među pojedinim prijevoznicima i ravnateljima škola postoji dogovor: “To vam se događa već niz godina, pogotovo u malim sredinama. Pa poznato je da jednom godišnje autobusni prijevoznici organiziraju jedan zajednički vikend u Opatiji s ravnateljima škola. Nažalost, država ne radi apsolutno ništa kako bi spriječila tu suradnju, odnosno prešutno je čak i odobrava.”

‘Poznato je da jednom godišnje autobusni prijevoznici organiziraju zajednički vikend u Opatiji s ravnateljima škola. Nažalost, država ne radi ništa kako bi spriječila tu suradnju’, kaže Nacionalov izvor

U Ministarstvu prometa rekli su da za takve primjere nisu čuli te naveli da je financiranje školskog prijevoza uređeno Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi. Iz tog Ministarstva Nacionalu su poslali i podatke o subvencijama koje će država isplatiti Putničkom prijevozu:

“Republika Hrvatska je za 2018. godinu potpisala Ugovor o javnim uslugama za usluge od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 1. 1. 2018. do 31. 12. 2018. s trgovačkim društvom Putnički prijevoz d.o.o.. Kroz navedeni Ugovor Republika Hrvatska subvencionira javni željeznički prijevoz u RH u iznosu od 461.700.000 kuna za 2018. godinu. Republika Hrvatska je za razdoblje od 1. 1. 2019. do 31. 12. 2028. godine potpisala Ugovor o javnim uslugama za usluge od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu u Republici Hrvatskoj s trgovačkim društvom Putnički prijevoz d.o.o.. Procjena ugovorne naknade za potpuno ispunjenje usluge tijekom trajanja Ugovora iznosi 4.620.000.000 kuna.”

Osim toga, iz Ministarstva su reagirali i na tvrdnje iz Putničkog prijevoza o dvostrukom financiranju pojedinih linija u željezničkom i autobusnom prijevozu: “U skladu s Odlukom o kriterijima i načinu financiranja troškova javnog prijevoza redovitih učenika srednjih škola za školsku godinu 2018./2019., ako učenik ima mogućnost korištenja prijevoza vlakom i autobusom Ministarstvo znanosti i obrazovanja podmirivat će trošak prijevoza vlakom ako je adresa u mjestu prebivališta, odnosno boravišta učenika udaljena do dva kilometra od željezničke postaje i ako je vozni red prilagođen održavanju nastave.”

Iz Ministarstva su objasnili kako to znači da redoviti dolazak u školu i povratak iz škole osigurava onaj javni prijevoznik kod kojeg je vozni red organiziran tako da vrijeme čekanja od dolaska u mjesto školovanja do početka nastave te vrijeme čekanja od završetka nastave do polaska redovite linije prema mjestu stanov-anja učenika, ne prelazi 45 minuta, a u slučaju potrebe za presjedanjem, vrijeme čekanja između dviju linija javnog prijevoza ne smije biti dulje od 30 minuta.

Istovremeno su iz Ministarstva koje vodi ministar Oleg Butković reagirali i na tvrdnje iznesene u prošlom broju Nacionala, o povlaštenom položaju pojedinih autobusnih prijevoznika s kojima je ministar proteklih tjedana vodio pregovore kako bi se spriječio potencijalni štrajk u autobusnom prijevozu:

“Smatramo da svi prijevoznici u Republici Hrvatskoj imaju jednaki pravni položaj. Činjenica je da su pojedine prijevozničke tvrtke koje su nastale u zadnjih nekoliko godina, manje zastupljene u obavljanju linijskog prijevoza putnika, odnosno imaju manji broj dozvola za linijski prijevoz u odnosu na prijevozničke tvrtke koje duži niz godina obavljaju prijevoz putnika. Međutim, ističemo da su svim prijevoznicima osigurana jednaka prava, kako na temelju važećih dozvola, tako i prilikom sklapanja ugovora za linije koje će prometovati na područjima koja do sada nisu bila pokrivena javnim prijevozom, a za koje će se kroz uvođenje javne usluge osigurati sufinanciranje.”

 

Komentiraj