Carmen Aristegui, popularna meksička radijska voditeljica i istraživačka novinarka, u studenome je objavila priču o korupciji u vrhu meksičke politike zbog koje je četiri mjeseca poslije ostala bez posla. Otkrila je da meksički predsjednik Enrique Peña Nieto i njegova supruga, glumica Angélica Rivera, posjeduju ogromnu vilu u jednoj od najskupljih četvrti Ciudad de Méxica. Kuću svog predsjednika Meksikanci su već prikladno nazvali “Bijelom kućom” jer je riječ o impresivnom zdanju koje krase mramorni podovi, spa centar, podesiva rasvjeta u različitim bojama i mnoge druge najmodernije pojedinosti. Kuća je izgrađena prema nacrtima poznatog meksičkog arhitekta Miguela Ángela Aragonésa, a meksički predsjednik je kuću, prema tvrdnjama Carmen Aristegui, platio oko 7 milijuna dolara. Baš ta ogromna svota koju je meksička “prva obitelj” platila za kuću razlog je velike afere. Peña Nieto radio je u javnom sektoru najveći dio svog života, a Angélica Rivera zvijezda je meksičkih sapunica, ali u karijeri sigurno nije zaradila ni približno dovoljno za kupnju tako skupe kuće. A zbog načina na koji su Nieto i Rivera stekli “Bijelu kuću” Aristegui je očekivala da će njezino otkriće dovesti do opsežne policijske istrage o vlasništvu meksičkog predsjednika.

 

Biti novinar u Meksiku nije nimalo siguran posao. Prema nekim podacima, to je deseta najopasnija država na svijetu s obzirom na sigurnost novinara. Od 1992. ubijeno je čak 72 novinara, a velik je i broj nestalih

 

Ona je otkrila da je kuću meksičkoj predsjedničkoj obitelji prodala tvrtka Grupo Higa, s kojom Peña Nieto ima dugu povijest odnosa još iz vremena dok je bio guverner savezne države México, jedne od 31 savezne države unutar Sjedinjenih Meksičkih Država. S tog položaja tada 45-godišnji Peña Nieto kandidirao se 2012. za predsjednika Meksika kao kandidat Institucionalne revolucionarne stranke (PRI) koju je vratio na vlast nakon desetak godina u oporbi. Aristegui je otkrila i da je Peña Nieto u prijateljskim odnosima s vlasnikom Grupe Higa Juanom Armandom Hinojosom, što je rezultiralo nizom projekata koje je ta grupacija radila u saveznoj državi México za vrijeme Nietova šestogodišnjeg guvernerskog mandata. Grupo Higa je dobila ugovore za gradnju bolnica i autocesta, a poseban odnos između Peñe Nieta i Hinojose nije prestao ni kad je Peña Nieto 2012. postao meksički predsjednik. Građevinski tajkun nastavio je dobivati unosne poslove od države, što se odnosi i na dio golemog, 3 milijarde dolara vrijednog plovnog puta i na 3,7 milijardi dolara vrijedan projekt izgradnje prvog meksičkog superbrzog vlaka. Zanimljivo je da je ugovor o gradnji tog vlaka meksička vlada naglo otkazala samo tri dana prije nego što je Aristegui objavila što je otkrila o “Bijeloj kući” i odnosima meksičkog predsjednika s tvrtkom Grupo Higa i Juanom Armandom Hinojosom.

To otkriće snažno je odjeknulo u meksičkoj javnosti. Od predsjednika su se tražili odgovori, a njegova je popularnost naglo počela padati. Peña Nieto još se nije uspio oporaviti od lošeg upravljanja aferom oko nestanka 43 studenta u gradu Guerrero u rujnu, a već u studenome pred sobom je imao novu. Riječ je o slučaju ubojstva 43 meksička studenta u gradu Iguali u saveznoj državi Guerrero koji je u rujnu prošle godine šokirao meksičku i svjetsku javnost. Meksičke studente otela je policija po zapovijedi lokalnog gradonačelnika i vjeruje se da su predani pripadnicima bande koji su ih ubili, zapalili njihova tijela i potom ostatke bacili u rijeku. Istraga je pokazala da je gradonačelnik, kad je doznao da će studentski prosvjed omesti jedan njegov javni prigodni govor, naredio šefu policije u Iguali Felipeu Floresu Velásquezu da zaustavi prosvjednike. Cijeli slučaj izazvao je masovne demonstracije u zemlji i ozbiljno potkopao tvrdnje predsjednika Nieta da je Meksiko tijekom njegova mandata postao sigurnija zemlja.

Zbog tog skandala i skandala koji je otkrila Aristegui popularnost mu je, prvi put otkako je preuzeo dužnost, pala ispod 40 posto pa se očekivalo da će istraga o “Bijeloj kući” i mogućem sukobu interesa još više naškoditi njegovoj popularnosti.

Nakon 90 dana od izbijanja afere Peña Nieto izabrao je Virgilia Andradea, stranačkog kolegu i bliskog prijatelja, za posebnog istražitelja kojem je naložio da prijavi sve nepravilnosti. Andrade je trebao istraživati postupke svog šefa i prijaviti mu da je upravo on bio u sukobu interesa jer je pogodovao svom drugom prijatelju Juanu Armandu Hinojosi. Bilo je teško povjerovati da će se to i dogoditi pa stoga i ne začuđuje da gotovo pet mjeseci nakon objavljivanja afere nijedna nepravilnost nije potvrđena i nitko nije ostao bez posla.

Carmen_Aristegui_en_el_campamento_del_SME
Foto: Wikipedia

Nitko osim novinarke koja je cijelu aferu otkrila. Naime, prošlog su tjedna vlasnici radijske postaje MVS objavili da Carmen Aristegui više nije voditeljica njihovih jutarnjih vijesti i da je s njom s radija otišla i cijela njezina ekipa. Otkaz popularnoj voditeljici pokrenuo je lavinu reakcija, a već gotovo zaboravljena afera predsjednika države ponovo je postala aktualna. Carmen Aristegui na Twitteru ima 3,6 milijuna sljedbenika i oni su pokrenuli kampanju za njezin povratak na posao te su prozvali vlasnike radijske postaje MVS i predsjednika Peñu Nieta zbog cenzure i osvete.

Zabrinutost su izrazili i mnogi meksički novinari koji smatraju da u toj zemlji još ne postoji potpuna sloboda govora i da primjer Carmen Aristegui pokazuje da mišljenja suprotna mišljenju političara na vlasti još uvijek nisu dobrodošla. Na prvi pogled bio je to klasičan primjer cenzure i osvete moćnog političara i pokazivanje snage predsjednika čija se stranka priprema za lokalne izbore ove godine.

Čak je i Carmen Aristegui optužila vlasnike radijske postaje da su pokleknuli pod pritiskom i dali joj otkaz zbog novinarskog istraživanja o predsjedniku države. Većina novinara i meksičke javnosti solidarizirala se s Aristegui i činilo se da će predsjednik biti suočen s novim problemom. No ta je priča uskoro dobila novo poglavlje i sad se čini da iza odlaska Carmen Aristegui s MVS-a vjerojatno ne stoji predsjednik Peña Nieto.

Biti novinar u Meksiku nije nimalo siguran posao. Prema nekim podacima, to je deseta najopasnija država na svijetu s obzirom na sigurnost novinara. Tu je od 1992. ubijeno čak 72 novinara, a velik je i broj nestalih, za koje se pretpostavlja da su također mrtvi. Zbog toga su meksički novinari pokrenuli internetsku stranicu MexicoLeaks na kojoj novinari mogu anonimno pisati o meksičkim narkokartelima i korupcijskim aferama političara bez straha da će ih nakon objavljivanja netko ubiti ili pretući. Među osnivačima MexicoLeaksa su i dva novinara s radijske postaje MVS Daniel Lizárraga i Irving Huerta. Prilikom pokretanja sajta objavili su da taj projekt podržava i radijska postaja MVS, iako za to nisu tražili dozvolu njenog vlasnika. Nakon što su vlasnici MVS-a doznali da su se novinari bez prethodnog dogovora i dozvole poslužili imenom postaje za svoj privatni projekt, Daniel Lizárraga i Irving Huerta vrlo su brzo dobili otkaz. Njih dvojica bili su dio istraživačkog tima Carmen Aristegui, koja je njihov otkaz doživjela kao udar na slobodu novinarstva i svoju uređivačku politiku. Ona je vlasnicima postavila ultimatum da dvojicu novinara vrate na posao ili će i ona napustiti MVS. Vlasnici nisu prihvatili njezin ultimatum pa su i njoj dali otkaz.

Nakon što je smijenjena, popularna radijska voditeljica požalila se na uvjete u kojima je radila otkako je objavila aferu “Bijela kuća”. Otkrila je da su nekoliko dana nakon izbijanja afere vlasnici radijske postaje uveli novi pravilnik koji je uređivačku kontrolu iz ruku voditelja i urednika prebacio u ruke direktora programa. Aristegui je rekla i da sumnja kako ona i njezini kolege plaćaju cijenu zbog istraživačkog novinarstva i afera koje su otkrili. “Zbog načina na koji se cijela situacija razvila, iako za to nemam dokaza, sumnjam da iza svega stoje vlada i predsjednik Peña Nieto”, ustvrdila je Aristegui na tiskovnoj konferenciji koju je sazvala nakon otkaza. Međutim, vlasnici MVS-a demantirali su optužbe Carmen Aristegui i naveli da je ona novi ugovor s radijskom postajom potpisala nakon izbijanja afere “Bijela kuća” i da je jedini razlog njenog otkaza to što nisu mogli pristati na njezin ultimatum.

Ovo nije prvi put da popularna radijska voditeljica napada cenzuru kad je u svađi sa svojim poslodavcima. Prema meksičkim medijima, prije nego što je radila na MVS-u, Aristegui je imala jednako popularnu emisiju na vrlo slušanom radiju W. Na tom je radiju bila upozorena od urednika informativnog programa da se mora pridržavati jednostavnih pravila radijskog programa, da poštuje raspored reklama, da sudjeluje na dnevnim uredničkim kolegijima i dolazi na vrijeme u svoju smjenu. No ona se ni tih jednostavnih pravila nije pridržavala i nije produžila ugovor.

Nakon odlaska s radija W optužila je vlasnike i nadređene da su gušili njezine novinarske slobode. To pokazuje da Aristegui ima problema s autoritetom i da je moguće da razlog njezina otkaza nije utjecaj meksičkog predsjednika Enriquea Peñe Nieta. Međutim, to ne mijenja činjenicu da je novinarka koja je istraživala veliki sukob interesa u samom vrhu meksičke vlasti i objavila rezultate tog istraživanja samo nekoliko mjeseci nakon toga dobila otkaz.

Meksičko je novinarstvo nakratko izgubilo jednu od svojih najboljih istraživačkih novinarki, ali tamošnju javnost još više zabrinjava to što je u zemlji u kojoj su ljudska prava svakodnevno ugrožena na vlasti Institucionalna revolucionarna stranka, čija je strahovlada uz često kršenje ljudskih prava bila zaštitni znak Meksika u većem dijelu 20. stoljeća. Peña Nieto je prilikom dolaska na vlast obećao građanima Meksika novu i reformiranu stranku kojoj je stalo do ljudskih prava i sloboda, ali nakon tri godine njegove vlasti sve više Meksikanaca sumnja u istinitost tih obećanja.

Komentiraj

FOTO:xinhua/photoshot, Wikipedia
PODIJELI
Rođen u Zagrebu 21. kolovoza 1978., novinarstvom se bavim od 2000. godine kada sam počeo pisati za sportski web portal Sportnet.hr. Nakon nekoliko godina u sportskom novinarstvu, 2009. godine prvi put dolazim u redakciju tjednika Nacional gdje radim na portalu www.nacional.hr, a povremeno pišem i za tiskano izdanje Nacionala. Sredinom 2011. s nekoliko drugih novinara Nacionala prelazim u tjednik Aktual, a od ožujka 2013. do lipnja 2014. bio sam zamjenik glavnog urednika poslovne dnevne novine Business.hr. U prosincu 2014. vraćam se u Nacional gdje pišem o aktualnim političkim i gospodarskim temama.